Baby ziek

21-09-2018 00:01 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vandaag ben ik met onze dochter even langs de huisarts gegaan ivm projectiel braken en bijna niet plassen.
Ze is 8mnd.

Er heerst een maag-darm-virus in het dorp. Hij had al meerdere kindjes gezien vandaag.
Ik heb de adviezen meegekregen waar ik op moet letten en wanneer ik terug moet.

Maar aangezien dus zo’n beetje alles eruit komt en dit onze eerste is, vroeg ik me af of hier mama’s of papas zijn die goede tips hebben bij dit soort taferelen.

Ik geef nu met regelmaat een flesje van 60cc met 2 scheppen en daarvan is er 1 binnen gebleven.
De huisarts adviseerde ors maar dat pakt ze echt niet.
Banaan kwam er weer uit. Ik had haar een beetje kip met broccoli gegeven, want in dacht, vast voedsel blijft misschien beter binnen. Maar ook dat kwam er weer uit.
Brood niet eens geprobeerd.
Een Nijntje Liga heeft ze met muizenhapjes op maar toen ik haar een half uur later weer wat te drinken gaf kwam die daarmee ook weer naar buiten.

Dus...tips zijn welkom!
Thanks!
wat voor adviezen heb je gekregen dan?
Alle reacties Link kopieren
Een flesje afgekoelde thee? Beetje water of wat verdunde diksap? Al het vocht is meegenomen en misschien blijft hier wel wat van binnen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat bij ons hielp, was theelepeltjes vocht geven. Niet teveel in een keer willen, maar elke tien minuten een theelepel.

Beterschap!
Een medicatiespuitje met ors. Om de paar minuten een spuitje. Dat werkte hier het beste. Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat ze vocht binnen krijgt. Eten is nu niet belangrijk. Inderdaad met theelepeltje of een pipetje. Je kunt ook nog cola zonder prik proberen.... Ja ik weet het,ze is nog geen jaar.....maar dat is beter dan uitdrogen.
Alle reacties Link kopieren
Altijd zo leuk die ORS, kinderen drinken hun melk niet eens meer maar moeten wel enorme hoeveelheden ORS naar binnen krijgen om niet uit te drogen. Leuk hoor een theelepel ORS elke 10 minuten maar op die manier droogt je kind dus nog steeds uit en tegen de tijd dat je kind eenmaal met veel moeite die ORS binnen heeft moet er weer een fikse hoeveelheid in.

Ik heb al vaak in je situatie gezeten TO en als ze echt niets binnenhouden dan gewoon steeds de huisarts/huisartsenpost bellen. Het kwam hier altijd neer op een sonde helaas maar dat vond ik altijd nog beter om je kind ( en jezelf!) knettergek te maken om steeds meer aan te dringen en te zien hoe je kind weigert en steeds ellendiger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste dochter vond lauw water fijn op een plastic (thee) lepeltje. Als dat een beetje binnen bleef, deden we een lepeltje ors en dan weer een lepeltje water. Eten kwam daarna wel weer en dan gewoon rustig beginnen. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Niet heel verantwoord maar ik liet mijn dochter aan een vrieslolly sabbelen. Dit ging (en bleef) er beter in dan ander drinken.

Verder kreeg ik van de HA de tip om het vaste voedsel tijdelijk te laten voor wat het is en weer even helemaal over te gaan op melk en wat gepureerd fruit waar veel vocht in zit. Dus geen banaan maar bijvoorbeeld appel, peer of meloen.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Mijn HA heeft ooit geadviseerd om half/half appelsap en water te geven (wel écht 50/50 mengen) en dit in kleine beetjes te geven...
Mijn dochter was toen al zeker een week ziek (spugen/diarree) maar hierna was het over..kan toeval zijn maar ik geef het nog steeds bij spugen:)
Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Eten is idd niet belangrijk nu. Eerst vocht. Ors zit vol zout en suikers. Zout houdt het vocht vast. Suikers zijn neem ik aan voor de energie.
Mijn dochter heeft dit ook vaak gehad. Ik geef dan een fles met ors aangelengd met ranja. Dan smaakt het tenminste beter en gezond komt later wel weer. Theelepeltje/toedienspuitje of flesslokje elke 10 min. Hoeft echt maar heel weinig te zijn. Als het goed gaat, ook niet meteen meer geven, eerder vaker. Dan naar flinke slok elke paar minuten tot je ziet dat ze opknappen, dan kun je meer tegelijk gaan geven. Ook niet te snel naar melk/ eten. Dat ligt veel zwaarder op de maag en kun je voor je het weet weer opnieuw beginnen.
Bij mijn dochter werkt dit erg goed. Zo hebben we echt wel een paar keer uitdroging weten te voorkomen
Melk valt zwaar op de maag en fruitsappen zijn zuur, dus beide niet zo fijn bij buikgriep. Volle melk heeft dan wel weer een verzachtend effect op de beschadigde maag en slokdarm, dus zou dit af en toe in kleine beetjes geven.
Verder zou ik het bij water houden en af en toe wat bouillon om het zoutgehalte aan te vullen. Lauw water wordt het beste opgenomen door je lijf.
Eten zou ik echt achterwege laten nu, want hoewel het heel tegennatuurlijk voelt je kind niet te voeden doet dat nu meer kwaad dan goed, want ze neemt er toch niets van op en zorgt alleen maar voor meer braken.
Je kunt een paar momenten per dag een beschuit met boter in haar buurt leggen, als je denk dat het wat beter gaat, om te kijken of ze al interesse heeft in eten, maar forceer niets.
Laat fruit ook even voor wat het is ivm zuur.
Als laatste is het heel belangrijk om op uitdrogingsverschijnselen te letten; suf en/of verward (een lastige, want soms is het moeilijk verschillen te zien tussen ziek en uitgedroogd) en of haar huid meteen terug veert als je er in 'knijpt'

Edit. Bij eerste tekenen van uitdroging meteen terug naar huisarts en om doorverwijzing vragen. Ook als je twijfelt gewoon bellen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
De tekenen rondom uitdroging ken ik inderdaad, vandaar dat ik bij dat weinige plassen ook de HA gebeld had.
Verder vertoont ze (nog) geen tekenen van uitdroging. Ze huilt gewoon tranen, huidje is stevig, ze is goed alert.
Als die dingen veranderen moest ik terug.

Een sonde vind ik nu nog een beetje ver gaan als we pas 1 dag bezig zijn.
Eten zal ik idd maar even laten. Zelf wil ze wel alles. Ze maakt tussendoor totaal geen zieke indruk. Ze speelt en ze lacht en ze is goed alert. Wil ook eten. Werd gisteren echt boos toen de fles veel eerder leeg was dan anders.

Ik zal de ors eens aanlengen met wat diksap, gisteren deed ze gewoon haar mond open en liet ze alles eruit lopen. Het smaakt natuurlijk ook vreselijk maar ja, t helpt.
Inderdaad met druppels tegelijk toedienen. In voorkomend geval nam ik inderdaad een injectiespuitje, en de kookwekker. Elke tien minuten iets naar binnen druppelen. Ook bij slapend kind, ze sabbelen dan gewoon die druppels als in een reflex naar binnen en slikken ze door.

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Wat mijn moeder vroeger deed en ik nu ook bij zoon is bij erg overgeven en niks binnenhouden laten sabbelen op een nat washandje. Via je slijmvliezen krijg je dan toch vocht binnen wat niet in je geïrriteerde maag terechtkomt en je mond voelt niet zo akelig droog. Tussendoor inderdaad theelepeltjes ors aanbieden voor de zouten en de suikers evt aangelengd met een smaak die ze lekker vindt. Mijn huisarts zegt dat appelsap de maag tot rust brengt, dus kleine beetjes daarvan zou je ook nog kunnen proberen.

Sterkte! Niks aan zo'n ziek ukje!
Sophievdb schreef:
21-09-2018 07:37
Bedankt voor de reacties.
De tekenen rondom uitdroging ken ik inderdaad, vandaar dat ik bij dat weinige plassen ook de HA gebeld had.
Verder vertoont ze (nog) geen tekenen van uitdroging. Ze huilt gewoon tranen, huidje is stevig, ze is goed alert.
Als die dingen veranderen moest ik terug.

Een sonde vind ik nu nog een beetje ver gaan als we pas 1 dag bezig zijn.
Eten zal ik idd maar even laten. Zelf wil ze wel alles. Ze maakt tussendoor totaal geen zieke indruk. Ze speelt en ze lacht en ze is goed alert. Wil ook eten. Werd gisteren echt boos toen de fles veel eerder leeg was dan anders.

Ik zal de ors eens aanlengen met wat diksap, gisteren deed ze gewoon haar mond open en liet ze alles eruit lopen. Het smaakt natuurlijk ook vreselijk maar ja, t helpt.

Van ors worden ze niet beter, het voorkomt alleen uitdroging. Je kunt ook iets zoets en iets zouts afwisselen.
Suykerspin schreef:
21-09-2018 07:46
Wat mijn moeder vroeger deed en ik nu ook bij zoon is bij erg overgeven en niks binnenhouden laten sabbelen op een nat washandje. Via je slijmvliezen krijg je dan toch vocht binnen wat niet in je geïrriteerde maag terechtkomt en je mond voelt niet zo akelig droog. Tussendoor inderdaad theelepeltjes ors aanbieden voor de zouten en de suikers evt aangelengd met een smaak die ze lekker vindt. Mijn huisarts zegt dat appelsap de maag tot rust brengt, dus kleine beetjes daarvan zou je ook nog kunnen proberen.

Sterkte! Niks aan zo'n ziek ukje!

Elk washandje bevat ook restjes wasmiddel, beter neem je een groot steriel gaasje hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Mij is altijd gezegd dat drinken het belangrijkste is maar als ze ergens zin in hebben wat eten betreft je dat gewoon kunt geven.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad heel alert zijn op tekenen van uitdroging. Ik zag laatst bij de Etos ORS voor kinderen met een fruitsmaakje. Misschien gaat dat makkelijker?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-09-2018 07:49
Elk washandje bevat ook restjes wasmiddel, beter neem je een groot steriel gaasje hiervoor.
Goeie!
Elke 10 minuten een theelepeltje vocht geven. Dat doe ik bij mijzelf ook als ik niets binnenhoud. Vaak (niet altijd) blijft dat er wel in.
Alle reacties Link kopieren
Is de ouderwetse ORS al genoemd?
Wij hebben altijd baat gehad bij een ORS drankje. Is een zakje met een bepaalde concentratie zouten en suikers om uitdroging te voorkomen en los je op in water. Af en toe een slokje laten nemen.
Dit zorgde er bij ons altijd voor dat dochter sneller weer wat binnen kon houden.
Alle reacties Link kopieren
Waterijsje al geprobeerd? Dat willen ze hier vaak wel.
Alle reacties Link kopieren
In plaats van ORS kun je ook sportdrank (dorstlesser) geven, smaakt beter en bevat ook de juiste mineralen, suikers en zouten.
Alle reacties Link kopieren
Dochterlief heeft inmiddels in totaal 160cc melk op en 50cc ors met ranja dus dat gaat helemaal de goede kant op.
Ook een goede plasluier gehad en nog niet gespuugd.
Wel wat verhoging nog maar gaat dus zeker de goede kant op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven