Het grote Sint topic

23-09-2018 08:59 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic zie ik veel verschillende Sinterklaas rituelen voorbij komen. Nu ben ik gek op Sinterklaas en mijn schoonfamilie ook. We hebben dus al lootjes getrokken :-p
Voor alle fans: wat zijn jou leukste Sint herinneringen van vroeger? Hoe vieren jullie het nu? Al plannen voor dit jaar?

Aftrap: Mijn ouders zijn niet zo familieminded. Toen broertje niet meer geloofde stopte de familieviering. Ik vond dat erg jammer en kreeg uiteindelijk gelukkig de ideale schoonfamilie :-p Eerst kocht iedereen cadeaus voor iedereen, super leuk, maar 100 euro ging makkelijk op en we waren úren bezig. Nu hebben we n budget van 25 euro en trekken we lootjes. We maken een suprise en dat zijn elk jaar super leuke bouwsels. Gedichtjes horen er ook echt bij. Nu wij twee peuters hebben (oudste bijna 4) vieren we het bij ons thuis. Voor hen is er geen budget, maar ik koop dit jaar niet teveel. N paar cadeautjes is voor hen echt genoeg. Eind vd middag vieren we het voor de meisjes en als ze naar bed zijn voor de volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen groot gezin helaas. Heb alleen mijn ouders en zusje en geen partner en mijn zoontje is enigs kind en enige kleinkind bij mijn familie.
Vind dat superjammer vooral met de feestdagen. Maar toch vieren we het elk jaar. Nu m’n zoontje niet meer in Sinterklaas geloofd gaan we lootjes trekken en surprises maken voor mekaar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik wil ook zo’n schoonfamilie! Hier krijg ik iedereen met moeite aan de surprises en gedichten. Voelt toch een beetje anders als je de enige echte enthousiasteling bent ;-D
Beste feest van het jaar!

Ik kom uit een echt Sinterklaas gezin. Ieder jaar wordt het met z'n allen gevierd. Eerst traditioneel, met liedjes voor de open haard en de buurman die op het raam kwam kloppen.
Later met lootjes en gedichten.
Inmiddels zijn er weer kleine kinderen en is het oude ritueel weer opgepakt bij opa en oma, maar niet op de dag zelf, want dat wordt het thuis gevierd.
Afgelopen twee jaar hebben wij het thuis niet gevierd, omdat de kinderen toch nog niet wisten wat het is. Dit jaar zijn ze net 3 en ik twijfel of we het nog een jaartje over kunnen slaan of niet, maar dat beslis ik eind november denk ik pas, dan kan ik een goede inschatting maken van hun beleving.
Bij schoonouders helaas geen Sint familie. Heb het eens voorgesteld, maar toen werd het slechte cadeaus uitpakken voor de televisie, dus dat doe ik niet meer
anoniem_358205 wijzigde dit bericht op 10-10-2018 08:16
4.92% gewijzigd
Mijn kant is de boel een beetje bekoeld na heel veel racistisch gelul van mijn ouders. Dat viel terecht verkeerd bij mijn zus en haar man en kinderen die een donkere huidskleur hebben.

Dus daar vieren we geen Sinterklaas meer. Daar deden we tussen Sint en kerst iets. Maar denk dat dat ook wel over is. Niemand is daar echt close en eindigd altijd in gedoe.

Aan de andere kant wel. Met de kinderen en kleinkinderen van schoonouders. Leuk en gezellig. Heerlijk met af en toe een gedicht. Geen verplichting.

Op de dag zelf doen we thuis nog wat verdwaalde pakjes. Niets groots en veel. Meestal een mooi kado van max 40 euro voor de kinderen en kijken Sintfilms.

Ik vind Sinterklaas leukste feest voor de kinderen. En doe dat het liefst met veegpieten en gekleurde pieten. Mensen die daar anders over denken en dat PER SE moeten uiten bij de kinderen in de buurt, vieren we het dus niet meer mee.

Helaas. Voor hen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 09:32
1.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik :heart: Sinterklaasviering!

Wij trekken ieder jaar lootjes en dan is het met een surprise en gedichten. Budget ligt meestal rond de 30 euro. En dan gaan we cadeaus uitpakken als de kinderen in bed liggen :) .

Voor de kinderen in de familie haal ik ook altijd cadeautjes (lees ga ik los :$ ), ik vind speelgoed uitzoeken zo leuk, en dan die reactie van de kinderen is geweldig!
Voor de neefjes en nichtjes is het meestel tussen de 10-15 euro en voor de kinderen waar ik tante van ben rond de 25 euro. Ik ben goed geworden in koopjes jagen dus heb meestal heel leuk (merk)speelgoed voor weinig.

En traditiegewijs komt er straks, zodra de goedzak weer bij de ah ligt, een topic van mij. Zodat zoveel mogelijk mensen ervan weten en álle kindjes iig een cadeautje krijgen op 5 december. En ik weer weet wat de kinderen op het moment geweldig vinden en gepast cadeaus kan halen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen sint. Ik heb zelf geen leuke herinneringen aan sint als kind (enig kind en mijn ouders waren niet zo creatief ) en mijn kinderen houden niet van surprises etc. En dat is juist leuker als je oudere kinderen hebt. Wij hebben het verplaatst naar kerst. Lootje trekken en dat is het. Geen gedichten of wat dan ook.

Ik hoop op kleinkinderen waarbij ik me kan en mag uitleven :)
Lootje trekken is ook echt leuk. Dat doen we met de volwassenen bij de schoonfamilie.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk zeg! Zou wensen dat ik dat had.

Mijn vroegere ervaring vanuit huis: als kind zijnde kan ik me hiervan weinig herinneren helaas. Toen we met ons gezin lootjes gingen doen werd t drama..
Een van mn siblings raakte altijd weer t lootje kwijt.
Mn ma presteerde het om als ze mij had iets te kopen wat er niet op stond ondat ze dat passend vond of vond dat ik t wel kon gebruiken. Het grootste gedrocht was een wc rolhouder. Woonde toen nog niet eens samen.
(Voor de anderen kocht ze imo altijd wel de dingen die op t loothe stonden)
Daarom doen we t hier ander met de kinderen. Ze krijgen een gelijk aantal cadeaus, maar we kijken niet echt naar t budget. Opa en oma komen ook (er zijn er nog maar 2 helaas). En Sint komt aan huis! Heerlijk. Echt zoals wij het als kind hadden gewild. Kinderen hier vinden t ook super!

Verder maak ik altijd een surprisebox met cadeaus voor een goed doel; die geven het aan (ouder) iemand die weinig te besteden heeft. En verras ook wel eens mensen in mn omgeving door wat op te sturen of voor hun deur te zetten..
Alle reacties Link kopieren
Vroeger vierden we het altijd met het gezin.. Leuke herinneringen aan. Nu vaak 1 dag met mijn ouders en een dag met schoonouders.. vaak loodjes of een spel, maar ook weleens gewoon wat pakjes en samen eten.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 09:23
Ik vind Sinterklaas leukste feest voor de kinderen. En doe dat het liefst met veegpieten en gekleurde pieten. Mensen die daar anders over denken en dat moeten uiten bij de kinderen ( verschillende huidstinten) vieren we het dus niet meer mee.

Helaas. Voor hen.
Interesseert me niets hoe de pieten er uitzien. Is voor kinderen toch helemaal niet relevant? Vind het ongelooflijk jammer dat het feest ieder jaar meer in de schaduw komt te staan van volwassenen die niet snappen dat ze een kinderfeest aan het verpesten zijn. Een open discussie is altijd goed, maar daar is een geschikte tijd en plaats voor en op de één of andere manier kiezen die mensen die claimen het feest zo belangrijk te vinden altijd juist daar en wanneer het ongeschikt is (understatement)

Maar nu ga ik een beetje off topic. Hier zal vast ook nog wel een topic voor komen de komende weken :lol:

On topic: Sinterklaas rulez!!
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas. :heart:

We vierden het vroeger thuis uitgebreid: flinke surprises en gedichten. Vaak trouwens in de kerstvakantie, want dan hadden we er meer tijd voor.

Nu vier ik het al jaren met mijn zus en haar 2 dochters. Die zijn inmiddels tieners, dus we trekken lootjes. Surprise en gedicht zijn verplicht voor degene die je hebt getrokken. Mijn zus en ik kopen wat extra cadeautjes voor iedereen zodat we een leuk gevulde zak hebben. Mijn angst voor dit jaar: 1 van de dochters heeft een vriendje! Wat als hij meedoet? Een jongen! Wat wil een tienerknul van Sinterklaas?! :$
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik vind sinterklaas echt een kinderfeest, met alleen volwassenen lootjes trekkrn oid heb ik niks mee, geef mij maar kerst.

Nu met de kinderen vieren we het thuis met opa en oma, mijn oudste heb ik afgelopen week verteld hoe alles in elkaar steekt dus die mag voor het eerst helpen omdat hij een jonger broertje heeft die nog wel gelooft. We versieren het huis met vlaggetjes ed om de sint te verwelkomen. Traditioneel leiden mijn ouders de kinderen af, ik bonk op de deur en ren snel via de achterdeur weer naar binnen ;-D
HaPu schreef:
23-09-2018 09:33
Interesseert me niets hoe de pieten er uitzien. Is voor kinderen toch helemaal niet relevant? Vind het ongelooflijk jammer dat het feest ieder jaar meer in de schaduw komt te staan van volwassenen die niet snappen dat ze een kinderfeest aan het verpesten zijn. Een open discussie is altijd goed, maar daar is een geschikte tijd en plaats voor en op de één of andere manier kiezen die mensen die claimen het feest zo belangrijk te vinden altijd juist daar en wanneer het ongeschikt is (understatement)

Maar nu ga ik een beetje off topic. Hier zal vast ook nog wel een topic voor komen de komende weken :lol:

On topic: Sinterklaas rulez!!
Precies.

Als je als opa en oma de hele tijd uit het niets de pieten discussie wil voeren waar de kinderen bij zitten dan zit er een steekje los.

Als je daarna als grootouders dingen gaat zeggen of posten op je facebook dat iedereen die anders denk maar moet oprotten naar je eigen land dan is dat inderdaad niet de tijd en de plaats.

En dus vier ik en mijn zus het niet meer met hen. Ze kunnen zich niet inhouden zoals de rest dat wel kan als de kinderen erbij zijn. Het is namelijk een tof feest voor hen en wij willen dat zo houden.

Maar dat is vast niet wat jij bedoeld? ;-)

Maar IDD dit is niet het topic daarvoor.

Kom maar door met de mooie verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Duurt nog wel een poos - ik zeg: 25 oktober is voor mij de aftrap naar de winterfeesten. Tot die tijd worden de kerstafdelingen in winkels strikt gemeden. Ik schrok ervan toen ik zag dat Aldi een heel Sinterklaasrek had dus oogkleppen opgezet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt met de familie elk jaar nog Sinterklaas gevierd, nooit overgeslagen!

M'n moeder ging altijd helemaal los met kadootjes kopen voor iedereen, tot vorig jaar. Ze kocht voor alle kinderen kadootjes ook al waren we inmiddels een aantal jaren volwassenen, wij kochten voor onze ouders ook kadootjes. Daarnaast een lot waarvoor je een gedicht en kadootje moet regelen. We hadden dus altijd een hele berg kadootjes voor de openhaard, tafel vol met lekker traditioneel eten. Super gezellig altijd.

Sinds vorig jaar doen we het anders, we gaan een lang weekend op vakantie in plaats van alle kadootjes. Maar dan vieren we het alsnog, want inmiddels zijn er ook nog kleine kinderen erbij. Die krijgen natuurlijk gewoon kadootjes en wij doen een gedicht en kadootje voor elkaar en de kinderen geven onze ouders nog een kado omdat ze ons mee op vakantie nemen. Het Sinterklaas snoepgoed gaat dus dit jaar voor de 2e x mee naar het buitenland!
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-09-2018 09:45
Duurt nog wel een poos - ik zeg: 25 oktober is voor mij de aftrap naar de winterfeesten. Tot die tijd worden de kerstafdelingen in winkels strikt gemeden. Ik schrok ervan toen ik zag dat Aldi een heel Sinterklaasrek had dus oogkleppen opgezet.
De action hier heeft al een week of twee/drie kerstmeuk in de schappen liggen... En de pepernoten en andere snaai liggen hier ook al weken in de winkels. En ik woon ergens op het platteland en niet bepaald in een wereldstad.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Bij Aliexpress zag ik trouwens een heuse sinterklaas diamond painting met echte zwarte piet. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
23-09-2018 09:49
De action hier heeft al een week of twee/drie kerstmeuk in de schappen liggen... En de pepernoten en andere snaai liggen hier ook al weken in de winkels. En ik woon ergens op het platteland en niet bepaald in een wereldstad.
Wordt ook gemeden. Winkels kan het geen barst schelen dat ze je feest verpesten zolang zij de eersten maar zijn om iets te verkopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waarom wordt het feest verpest als er pepernoten in de winkel liggen?
Kia•Ora schreef:
23-09-2018 09:49
De action hier heeft al een week of twee/drie kerstmeuk in de schappen liggen... En de pepernoten en andere snaai liggen hier ook al weken in de winkels. En ik woon ergens op het platteland en niet bepaald in een wereldstad.
Pepernoten op 1 augustus in bepaalde winkels al.

Vind dat ook een beetje te erg. :-D

Maar ik ben zelf ook al Sint decoratie ( slingers, raamstickers en houtdeco en kussentjes ect) aan het ontwerpen/maken met mijn snijmachine. Gok dat ik over een maand overuren draai voor iedereen om mij heen, met dat ding. :heart:
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-09-2018 09:51
Wordt ook gemeden. Winkels kan het geen barst schelen dat ze je feest verpesten zolang zij de eersten maar zijn om iets te verkopen.
Hier ook hoor, ik weiger iets voor kerst te kopen voor 5 dec. De boom komt ook pas na 5 dec. het huis in. Eerst de goedheiligman het land uit.

Zelf lust ik geen Sint snaai en ik haal dat dus nooit in huis. Op de dag dat we het vieren (meestal de vijfde zelf) zoek ik me rot naar allerlei snaai voor de rest van de familie die het wel eet. Weleens gehad dat ik pas in winkel vijf wat vond. :rofl: Is tegenwoordig trouwens wel anders.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
23-09-2018 09:54
Waarom wordt het feest verpest als er pepernoten in de winkel liggen?
Omdat ikzelf de uitzondering het leukst vind. Elke dag kaviaar is niet meer exclusief.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
23-09-2018 09:56
Omdat ikzelf de uitzondering het leukst vind. Elke dag kaviaar is niet meer exclusief.
Je bepaald toch zelf of je het koopt en opeet?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-09-2018 09:56
Omdat ikzelf de uitzondering het leukst vind. Elke dag kaviaar is niet meer exclusief.
Zit wat in. Maar ik koop ze nu echt nog niet. Zo tegen Sinterklaas trouwens ook maar 1x of zo, want hoort erbij. Zo lekker vind ik al dat spul niet.
Maar ik vind het wel leuk om de pepernoten, het strooigoed en marsepeinen poppetjes al in de winkel te zien liggen. Daar krijg ik zo'n "he ja, straks weer fijn Sinterklaas" gevoel van. Ook al duurt het nog maanden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven