Schoolarts groep 7

23-09-2018 22:11 92 berichten
Mijn dochter heeft een oproep gekregen voor de schoolarts.
Tot nu toe ben ik er altijd bij geweest maar ik vraag me af of dat op deze leeftijd ook nog gebruikelijk is?

Enerzijds denk ik: ik laat haar nu ook niet alleen naar de huisarts of kinderarts gaan, ze loopt al bij een kinderarts ivm medicijnen, maar wat doen ze voor bijzondere dingen waar ik per se bij moet zijn?

Als ik erbij zou zijn, zou ik overigens wel vragen om de buktest om eventueel scoliose te ontdekken. Bij mij is het op die manier ook ontdekt maar ik hoorde dat ze de buktesten niet meer automatisch doen.

Wat is jullie ervaring?
Stampertje12 schreef:
23-09-2018 23:16
Jij houdt alles misschien goed in de gaten, maar genoeg ouders doen dit niet. Vandaar dat dit wordt gedaan. Het is echter onmogelijk om te gaan selecteren op wie wel en niet goed in de gaten houdt hoe de lichamelijke ontwikkeling van zijn/haar kind verloopt: dat weet je namelijk niet.

Als er nooit iets naar boven zou komen tijdens die bezoeken zouden ze al lang zijn afgeschaft.

Nee hoor.
Het gaat helemaal niet alleen maar om lichamelijke onderzoeken.
Sansa_ schreef:
23-09-2018 23:15
Die vragenlijst nemen ze toch gewoon mee naar huis, net als in groep 2? Ik hoef er niet bij te zijn als ze naar de schoolarts gaan, voor die standaard testjes. De vragenlijst vul ik in, voor zover ik het relevant vind. Of ze als baby in de couveuse hebben gelegen (vraag in groep 2) vind ik niet relevant en is bedoeld om statistieken mee te vullen. Daar heb ik geen trek in en vul ik dus ook niet in.

Dat hoeft niet perse, het verschilt en het kan ook op school gedaan worden.
Ik heb even de vragenlijst gegoogled, die vragen hebben niks te maken met de algemene gezondheid en die zou ik dus ook weigeren in te vullen.
Kijk als het echt alleen om het welzijn van de kinderen te doen is... dan zijn er zat andere manier om dat te bewerkstelligen.

Waarom kan bijvoorbeeld je eigen huisarts niet op bepaalde leeftijden de lichamelijke dingen bekijken? Gok dat dat uiteindelijk minder overheidsgeld kost.

En op school word er al gelet op problemen thuis of in de ontwikkeling.

Er zijn nu al zat manieren om dat te doen. Zonder rare GGD vragenlijst en ( niet anonieme) data verzameling en verplichte kinddossiers die tot in den treure bewaard worden. En gesprekken door vreemden achter je rug om over je gezin.
Sansa_ schreef:
23-09-2018 23:15
Die vragenlijst nemen ze toch gewoon mee naar huis, net als in groep 2? Ik hoef er niet bij te zijn als ze naar de schoolarts gaan, voor die standaard testjes. De vragenlijst vul ik in, voor zover ik het relevant vind. Of ze als baby in de couveuse hebben gelegen (vraag in groep 2) vind ik niet relevant en is bedoeld om statistieken mee te vullen. Daar heb ik geen trek in en vul ik dus ook niet in.
Nee en totaal andere soort vragen/idee in groep 7.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
23-09-2018 23:20
Nee hoor.
Het gaat helemaal niet alleen maar om lichamelijke onderzoeken.
Zeg ik dat? Gaat natuurlijk ook om niet-lichamelijke problemen die er kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in groep 2 een oproep gehad. Vragenlijsten heb ik niet ingevuld, ik vond het niet nodig om de gedragingen van mijn kind op die wijze te beoordelen en op schrift te zetten, wanneer voor mij niet compleet duidelijk is wat er met die lijsten gebeurt en waar ze voor gebruikt worden. Ik ben wel gegaan, puur omdat ik de gehoortest en oogtest wel belangrijk vond. Vragen tijdens gesprek vond ik onzinnig. Of zoon ontbijt en met wat, wie zijn tanden poetst en op welke sport hij zit enzo... ik mocht overigens niet antwoorden, dat moest hij doen.
Stampertje12 schreef:
23-09-2018 23:16
Jij houdt alles misschien goed in de gaten, maar genoeg ouders doen dit niet. Vandaar dat dit wordt gedaan. Het is echter onmogelijk om te gaan selecteren op wie wel en niet goed in de gaten houdt hoe de lichamelijke ontwikkeling van zijn/haar kind verloopt: dat weet je namelijk niet.

Als er nooit iets naar boven zou komen tijdens die bezoeken zouden ze al lang zijn afgeschaft.
Echt alles wat mis is aan mijn kind is door het cb en de schoolarts gemist.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
23-09-2018 23:30

ik mocht overigens niet antwoorden, dat moest hij doen.
Als jij weigert om je toestemming te geven dan mogen ze helemaal niets vragen.

Dus ze hadden al blij mogen zijn als jij had gevonden dat niet je zoon maar jij de vragen wilde beantwoorden.

Laat staan dat een 7 jarige ogf een 13 jarige alleen tegenover een arts zit en een bepaalde vraag eigenlijk niet wil beantwoorden.

Dan is een kind geen partij tegenover een volwassene en voelt zich dan gedwongen om toch te antwoorden.

Pure intimidatie en machtsmisbruik.

Iemand schreef ook dat ze bij het opvragen van het dossier te horen kreeg dat bijna niemand dat doet

Ze proberen dus je te manipuleren om er van af te zien.
Stampertje12 schreef:
23-09-2018 23:28
Zeg ik dat? Gaat natuurlijk ook om niet-lichamelijke problemen die er kunnen spelen.

Al zou er nooit een lichamelijk probleem worden opgespoord, ook dan nog worden ze niet afgeschaft.
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 23:32
Echt alles wat mis is aan mijn kind is door het cb en de schoolarts gemist.

Dit, plus dat ik en passant zo ongeveer voor gek werd verklaard betreffende mijn zorgen over mijn kind.
Die later volledig gegrond bleken.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-09-2018 23:39
Als jij weigert om je toestemming te geven dan mogen ze helemaal niets vragen.

Dus ze hadden al blij mogen zijn als jij had gevonden dat niet je zoon maar jij de vragen wilde beantwoorden.

Laat staan dat een 7 jarige ogf een 13 jarige alleen tegenover een arts zit en een bepaalde vraag eigenlijk niet wil beantwoorden.

Dan is een kind geen partij tegenover een volwassene en voelt zich dan gedwongen om toch te antwoorden.

Pure intimidatie en machtsmisbruik.

Iemand schreef ook dat ze bij het opvragen van het dossier te horen kreeg dat bijna niemand dat doet

Ze proberen dus je te manipuleren om er van af te zien.
Alleen had van mij echt niet gemogen, maar dat is hier in de gemeente ook niet het geval. Alle ouders krijgen een oproep (ook voor die van groep 7) en dit is niet op school.

Naar het cb ging ik alleen naar de afspraken gekoppeld aan vaccinaties en de laatste afspraak waarbij de ogentest gedaan werd. Nu dus ogen- en hoortest, wat mij betreft was dit de laatste keer. Nog vaccinaties met een jaar of 9 en dan houdt het wel op.

Ik heb de indruk dat dit bij ons niet zo heel erg is. Nog nooit het gevoel gehad dat mijn intentie om minder of niet te komen, alarmbellen deed rinkelen, maar wie weet ben ik daar wat onnozel in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen bezwaar tegen. Vind het prima als kind alleen met arts of jeugdverpleegkundige praat en eventueel vertelt wat er dwars zit
Ben bij gr 7 onderzoek absoluut niet meegegaan (dat mocht wel maar verzoek was niet )en vul ook alle vragenlijstsn voor statistisch onderzoek in.
Ik heb op het formulier al "nee" ingevuld en een notitie erbij geschreven dat mijn dochter al onder controle is bij de kinderarts.

Vanochtend dit ook aan mijn dochter uitgelegd zodat zij op school niet raar staat te kijken waarom andere kinderen wel naar de schoolarts gaan en zij niet.
Ik heb mijn zoon niet laten gaan in groep 7.
Hij moest al eerder naar de schoolarts, in groep 3 of 4 dacht ik, toen werd er zoveel onzin verteld, dat ik besloot om dat niet nog een keer te laten gebeuren.
Vragenlijst gegoogled maar 'Heb je wel eens Breezer gedronken?' en 'Hoe vaak luister je met een koptelefoon naar een Walkman/Diskman?', weten die pubers nog wat dat is dan? :roll:

Wat ik me vooral kan herinneren van toen ik zelf die vragenlijst kreeg in de 2e klas was dat ik wel een beetje onzeker werd van al die vragen over verschillende soorten drugs en over seks. Overal 'nooit' ingevuld, maar kreeg er het idee van dat het normaal was om op z'n minst bij een paar dingen iets anders in te vullen, waarom zouden ze er anders zo uitgebreid en specifiek naar vragen? :bonk: Kan niet helemaal de bedoeling zijn van de GGD. :proud:
Mik* schreef:
24-09-2018 21:39
Vragenlijst gegoogled maar 'Heb je wel eens Breezer gedronken?' en 'Hoe vaak luister je met een koptelefoon naar een Walkman/Diskman?', weten die pubers nog wat dat is dan? :roll:

Wat ik me vooral kan herinneren van toen ik zelf die vragenlijst kreeg in de 2e klas was dat ik wel een beetje onzeker werd van al die vragen over verschillende soorten drugs en over seks. Overal 'nooit' ingevuld, maar kreeg er het idee van dat het normaal was om op z'n minst bij een paar dingen iets anders in te vullen, waarom zouden ze er anders zo uitgebreid en specifiek naar vragen? :bonk: Kan niet helemaal de bedoeling zijn van de GGD. :proud:
In de folder die mijn kind mee kreeg van de week hadden ze bij internetgevaren het over MSN en Hyves ect. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me herinneren dat ik in de 4e klas (!) op de middelbare school ook een GGD vragenlijst in moest vullen, met inderdaad een hele lijst aan vragen over praktisch alles in je leven, inclusief dingen die eigenlijk gewoon prive zijn en geen privacywaarderend persoon ooit eerlijk in zou vullen. Ik heb die vragenlijst ook niet naar waarheid ingevuld toen, want ik was bang dat ze gelijk mij naar een gesticht zouden sturen bij wijze van spreken.

achteraf gezien had ik delen misschien wel eerlijk in moeten vullen, misschien waren mijn mentale issues nu misschien wat minder erg geweest
Nadeel was wel dat die vragenlijst vooral over mij en mijn gedrag ging en niet over mijn situatie/omgeving.
Lucifer2018 schreef:
24-09-2018 21:42
In de folder die mijn kind mee kreeg van de week hadden ze bij internetgevaren het over MSN en Hyves ect. :-D
:facepalm:
Dan hoef je dus als ouder ook niet bang te zijn dat de schoolarts je kind gaan ondervragen. Praten met pubers hebben ze bij de GGD al minstens 15 jaar niet gedaan als je hun beeld van de belevingswereld zo ziet. :popcorn:

@Ilikemycoffee: is een anonieme vragenlijst toch? Dus ze kunnen niemand naar een gesticht sturen of andere gerichte actie ondernemen op basis ervan?
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
25-09-2018 07:40
:facepalm:
Dan hoef je dus als ouder ook niet bang te zijn dat de schoolarts je kind gaan ondervragen. Praten met pubers hebben ze bij de GGD al minstens 15 jaar niet gedaan als je hun beeld van de belevingswereld zo ziet. :popcorn:

@Ilikemycoffee: is een anonieme vragenlijst toch? Dus ze kunnen niemand naar een gesticht sturen of andere gerichte actie ondernemen op basis ervan?
Bij mij in de klas waren er toen wel een aantal die naar aanleiding van die ingevulde lijst nog extra op gesprek moesten komen. Was in de derde of vierde klas toen.
Mik* schreef:
25-09-2018 07:40
:facepalm:
Dan hoef je dus als ouder ook niet bang te zijn dat de schoolarts je kind gaan ondervragen. Praten met pubers hebben ze bij de GGD al minstens 15 jaar niet gedaan als je hun beeld van de belevingswereld zo ziet. :popcorn:

@Ilikemycoffee: is een anonieme vragenlijst toch? Dus ze kunnen niemand naar een gesticht sturen of andere gerichte actie ondernemen op basis ervan?

Nee, de vragenlijsten zijn niet anoniem. Op de papieren versie staat ook een barcode.
Allereerst wil ik wel alles (vooraf) weten met er met dochter gebeurt. Even meten, wegen, ogen en gehoortest uit te voeren op school zal ik mee kunnen leven als het daar bij blijft. Is het onderzoek bij de GGD op hun eigen locatie, dan wil ik daar wel bij zijn. We onttrekken ons niet aan het onderzoek/de onderzoeken, maar ken uit het verleden dat afspraak niet altijd afspraak is bij de GGD. Ze hebben immers het dossier open wat er zo door de jaren heen is verteld en gebeurd. Voor je het weet, moeten de schoenen, kousen en broek uit en moet ze lopen en worden haar steunzolen gepast. Onder het mon je bent er toch eenmaal, doen we alles maar in 1 keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima dat dit gebeurt. Aandacht voor zowel fysiek als mentaal welzijn.

Kinderen zijn zo compleet afhankelijk van hun ouders. Helaas zijñ die niet allemaal even goed. Dit is een soort thermometer en al ondervang je er maar 1 kind mee, prima. Voor alle anderen is het weinig moeite he.
Daarnaast is het handig voor onderzoek en preventie om veel data te hebben. Ook iets om toe te juichen.

Er zijn vast ook andere methoden maar dit is er één die redelijk functioneert, niet te belastend en betaalbaar is.

Maar goed, ik heb dan ook geen wantrouwen tegenover de overheid zoals velen hier dat wel hebben.

Kinderen (nu bijna volwassen) hebben dus overal altijd aan meegedaan
Alle reacties Link kopieren
Psssst, oud-topic...
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-09-2018 23:39

Laat staan dat een 7 jarige ogf een 13 jarige alleen tegenover een arts zit en een bepaalde vraag eigenlijk niet wil beantwoorden.

Dan is een kind geen partij tegenover een volwassene en voelt zich dan gedwongen om toch te antwoorden.
Er vindt geen gesprek plaats als er geen ouder bij is.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven