Schoolarts groep 7

23-09-2018 22:11 92 berichten
Mijn dochter heeft een oproep gekregen voor de schoolarts.
Tot nu toe ben ik er altijd bij geweest maar ik vraag me af of dat op deze leeftijd ook nog gebruikelijk is?

Enerzijds denk ik: ik laat haar nu ook niet alleen naar de huisarts of kinderarts gaan, ze loopt al bij een kinderarts ivm medicijnen, maar wat doen ze voor bijzondere dingen waar ik per se bij moet zijn?

Als ik erbij zou zijn, zou ik overigens wel vragen om de buktest om eventueel scoliose te ontdekken. Bij mij is het op die manier ook ontdekt maar ik hoorde dat ze de buktesten niet meer automatisch doen.

Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
23-09-2018 22:39
Zal ik ook wel krijgen dan, als alleenstaande moeder.

Eerste vraag dat ik op het CB kreeg tijdens wegen en meten van mijn baby: hoe red je het financieel?

Pardon?!!
Iedereen krijgt die vraag. Net als: heb je een netwerk? En: hoe bevalt het ouderschap? Enz.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie serieus dat cb's/ schoolverpleegkundigen/ - artsen er zijn om te intimideren. Helaas zijn er veel kinderen die gepest worden oid en dat thuis niet durven zeggen. Dit kan dan een moment zijn dit wel te uiten. Tuurlijk worden er dingen gemist, dat heb je met mensenwerk. En ouders die info achter houden.
De vragen die gesteld worden, zijn er ter signalering, om mensen te kunnen helpen, dan wel te verwijzen (huisarts, kinderarts, maatschappelijk werk).
vickyp wijzigde dit bericht op 17-06-2019 12:57
19.18% gewijzigd
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
VickyP schreef:
17-06-2019 12:49
Er vindt geen gesprek plaats als er geen ouder bij is.
Dat kwam zeker wel voor. In bepaalde gemeentes kwamen ze op school ( groep 3, 7 en brugklas) ipv dat jij met kind naar een schoolarts ging.
Hier is dat niet meer maar of dat overal is afgeschaft?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-06-2019 12:56
Dat kwam zeker wel voor. In bepaalde gemeentes kwamen ze op school ( groep 3, 7 en brugklas) ipv dat jij met kind naar een schoolarts ging.
Hier is dat niet meer maar of dat overal is afgeschaft?
Ja, dan is het alleen wegen en meten en evt. een oog- of gehoortest. Geen gesprek.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-06-2019 12:56
Dat kwam zeker wel voor. In bepaalde gemeentes kwamen ze op school ( groep 3, 7 en brugklas) ipv dat jij met kind naar een schoolarts ging.
Hier is dat niet meer maar of dat overal is afgeschaft?
Hier gebeurt dat wel, in groep 2. Ik vind het zelf geen probleem trouwens. Dochter zei dat ze wel wat dingen gingen vragen, zoals wie er thuis wonen etc.
VickyP schreef:
17-06-2019 12:58
Ja, dan is het alleen wegen en meten en evt. een oog- of gehoortest. Geen gesprek.
Daar had ik het niet over. Ik had het specifiek over de gesprekjes. Wat nu dus ook niet meer gebeurt bij de meeste scholen/gemeentes.
Ik heb geen toestemming gegeven.
Ten eerste heb ik niet zulke beste ervaringen met hun opmerkingsvermogen.
Ten tweede is het vooral gericht op data verzamelen.
Ten derde hebben ze niet zulke beste databescherming.
lilalinda schreef:
17-06-2019 12:38
Psssst, oud-topic...
Owwwwww.
Orișa schreef:
17-06-2019 16:22
Ik heb geen toestemming gegeven.
Ten eerste heb ik niet zulke beste ervaringen met hun opmerkingsvermogen.
Ten tweede is het vooral gericht op data verzamelen.
Ten derde hebben ze niet zulke beste databescherming.
Dat o.a.. Vooral de brugklas en de vragenlijsten ect vind ik gewoon bizar en onzinnig.

En als Vicky P de eerste paar pagina's had gelezen van dit al oudere topic had ze kunnen lezen waarom ik, jij en anderen het niet nodig vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-06-2019 16:24
Dat o.a.. Vooral de brugklas en de vragenlijsten ect vind ik gewoon bizar en onzinnig.

En als Vicky P de eerste paar pagina's had gelezen van dit al oudere topic had ze kunnen lezen waarom ik, jij en anderen het niet nodig vinden.
Dat heb ik gedaan. Prima natuurlijk als je het niet nodig vindt, dat kan en gelukkig gaat het bij de meeste gezinnen gewoon goed. Maar bij een heleboel gezinnen ook niet. En om het dan op intimidatie en controledwang te gooien? Neu. Het CB en consorten is er ter signalering, reken er maar op dat degenen die daar werken, er niet werken om vervelend te doen. Jammer dat er altijd een paar miskleunen werken (net als overal).
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
VickyP schreef:
17-06-2019 20:35
Dat heb ik gedaan. Prima natuurlijk als je het niet nodig vindt, dat kan en gelukkig gaat het bij de meeste gezinnen gewoon goed. Maar bij een heleboel gezinnen ook niet. En om het dan op intimidatie en controledwang te gooien? Neu. Het CB en consorten is er ter signalering, reken er maar op dat degenen die daar werken, er niet werken om vervelend te doen. Jammer dat er altijd een paar miskleunen werken (net als overal).
En juist in dat soort beroepen zouden er geen miskleunen moeten werken. Goede intervisie, feedback en evaluatie voorkomt een hoop.
Ik heb geen bal aan dat hele cb gehad, juist toen ik het nodig had en hulp vroeg.
Dan heb ik het nog niet eens over de miskleunen op fysiek vlak.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-06-2019 16:24
Dat o.a.. Vooral de brugklas en de vragenlijsten ect vind ik gewoon bizar en onzinnig.

En als Vicky P de eerste paar pagina's had gelezen van dit al oudere topic had ze kunnen lezen waarom ik, jij en anderen het niet nodig vinden.
En Ernst, Bobbie en de rest ook niet.
Nee, flauw.

Ik denk dat iedereen die reageert dat wel heeft gedaan, die posts lezen. Maar jullie komen eerder over als een paar paranoia gekkies dan als redelijke mensen met goed onderbouwde motieven.

Dus dat "helpt" echt niet. Sorry.
Paranoia gekkies nog wel.

Kan jij dan aangeven waar ik bang voor ben volgens jou?
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:16
Ik ben vorige week geweest. Het is een lullig GGD gesprek. Er is geen buktest. Er hoeft geen kleding uit en ouders mogen er gewoon wel weetr bij zijn. Was gewoon op locatie en niet op school.

Wegen en meten en lulkoekvraagjes over of je kind een beetje blij is en jullie niet thuisroken enzo.

Ik vind het trouwens allemaal onzin. Het is dat ik geen zorgmijder achter mijn naam wil hebben. Anders had ik gewoon nee bedankt gezegd. Was het op school geweest en mocht ik er niet bij zijn dan had ik zeker nee gezegd.

Net als dat ik nu nee heb gezegd op het bespreken van mijn kind met de leerkracht op school.
Ik vind dat een bijzondere vraag, stel dat ouders wel thuis roken, wat dan?
GinnyJones schreef:
17-06-2019 23:40
Ik vind dat een bijzondere vraag, stel dat ouders wel thuis roken, wat dan?
Ik gok dat je dan uitgebreide voorlichting krijgt. En het liefst ook wat dringend geadviseerde opvoedcursusjes.
Alle reacties Link kopieren
Niemand die je verplicht te gaan. Zo makkelijk, als je er niets aan hebt en het onzin vindt, ga je gewoon niet. Gebeurd vaker voor, als je het even aangeeft, is er echt geen probleem.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
23-09-2018 22:13
Ik heb NOOIT vooraf bericht gekregen, laat staan dat ik er bij geweest ben, toen mijn kind onderzocht werd door de schoolarts. Wel achteraf een briefje dat ik met hem naar de oogarts moest.

Maf eigenlijk.

Dit idd. Hier ook zo bij dochter in groep 2. Schoolarts in groep 7 nooit wat over gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven