Schoolarts groep 7

23-09-2018 22:11 92 berichten
Mijn dochter heeft een oproep gekregen voor de schoolarts.
Tot nu toe ben ik er altijd bij geweest maar ik vraag me af of dat op deze leeftijd ook nog gebruikelijk is?

Enerzijds denk ik: ik laat haar nu ook niet alleen naar de huisarts of kinderarts gaan, ze loopt al bij een kinderarts ivm medicijnen, maar wat doen ze voor bijzondere dingen waar ik per se bij moet zijn?

Als ik erbij zou zijn, zou ik overigens wel vragen om de buktest om eventueel scoliose te ontdekken. Bij mij is het op die manier ook ontdekt maar ik hoorde dat ze de buktesten niet meer automatisch doen.

Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb NOOIT vooraf bericht gekregen, laat staan dat ik er bij geweest ben, toen mijn kind onderzocht werd door de schoolarts. Wel achteraf een briefje dat ik met hem naar de oogarts moest.

Maf eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat niet naar een arts zonder dat ik er bij ben. Zeker niet naar de schoolarts.
Ik ben vorige week geweest. Het is een lullig GGD gesprek. Er is geen buktest. Er hoeft geen kleding uit en ouders mogen er gewoon wel weetr bij zijn. Was gewoon op locatie en niet op school.

Wegen en meten en lulkoekvraagjes over of je kind een beetje blij is en jullie niet thuisroken enzo.

Ik vind het trouwens allemaal onzin. Het is dat ik geen zorgmijder achter mijn naam wil hebben. Anders had ik gewoon nee bedankt gezegd. Was het op school geweest en mocht ik er niet bij zijn dan had ik zeker nee gezegd.

Net als dat ik nu nee heb gezegd op het bespreken van mijn kind met de leerkracht op school.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 22:19
1.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werd het ook niet aangegeven. Daar heb ik toen een hoop stampei over gemaakt en sindsdien worden de ouders vooraf geïnformeerd en mag je er bij zijn en zelfs weigeren. Ik vind het echt not done omdat zonder ouders te doen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Zalmsnipper schreef:
23-09-2018 22:13
Ik heb NOOIT vooraf bericht gekregen, laat staan dat ik er bij geweest ben, toen mijn kind onderzocht werd door de schoolarts. Wel achteraf een briefje dat ik met hem naar de oogarts moest.

Maf eigenlijk.
Hier dus wel vooraf. Mijn dochter zakte ook steeds voor de oogtest maar de 2e test gaat dan altijd wel weer goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dat altijd zo vervelend die schoolarts. En iedere keer weer belde ze mijn moeder of ze langs kon komen omdat ik niet kon huppelen. 2 keer is ze gekomen de andere keren zei ze: ze kan springen. lopen, kruipen, hinkelen al haar andere bewegingen zijn prima ik kom hier niet voor. En gelijk had ze.
Kan nu nog altijd niet huppelen en gek genoeg functioneer ik vrij goed met dit gebrek. X-D

Maar goed mijn moeder was er dus nooit bij verder dat was ook niet de gewoonte.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wegen en meten wordt al bij de kinderarts gedaan. Elk half jaar.

Ik wil ook geen zorgmijder zijn maar haar alleen bij een arts vind ik ook tegen mijn gevoel in gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier is geen schoolarts geweest in groep 7. Zou niet weten waarom ik mee moet als er verder niks is. Al zijn het wel vreemde snuiters die schoolartsen..
Ik weiger die onderzoeken altijd. Zie het nut totaal niet ervan in.
yajes schreef:
23-09-2018 22:17
Hier dus wel vooraf. Mijn dochter zakte ook steeds voor de oogtest maar de 2e test gaat dan altijd wel weer goed.
Er is geen oogtest hoor. Het is echt een GGDcheck. Of je een risicogezin bent of niet.
Je moet ook een lijst vragen invullen en dan gaan ze dat checken bij je kind.

Maar je mag er weer gewoon bij zijn tegenwoordig.
Dat dan weer wel.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 22:26
2.18% gewijzigd
yajes schreef:
23-09-2018 22:21
Wegen en meten wordt al bij de kinderarts gedaan. Elk half jaar.

Ik wil ook geen zorgmijder zijn maar haar alleen bij een arts vind ik ook tegen mijn gevoel in gaan.
Ik heb geen toestemming gegeven, ook niet voor het middelbare school onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met oudste meegeweest en ben dit jaar ook van plan mee te gaan met dochter nummer 2. Mijn kinderen gaan niet onbegeleid naar een arts.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
23-09-2018 22:18
Ik vond dat altijd zo vervelend die schoolarts. En iedere keer weer belde ze mijn moeder of ze langs kon komen omdat ik niet kon huppelen. 2 keer is ze gekomen de andere keren zei ze: ze kan springen. lopen, kruipen, hinkelen al haar andere bewegingen zijn prima ik kom hier niet voor. En gelijk had ze.
Kan nu nog altijd niet huppelen en gek genoeg functioneer ik vrij goed met dit gebrek. X-D

Maar goed mijn moeder was er dus nooit bij verder dat was ook niet de gewoonte.
De dochter van mijn vriendin kan ook niet huppelen en dat vond de schoolarts maar raar en vriendin eigenlijk ook wel. Dus doorverwijzing via huisarts naar kinderarts gehad toen naar de neuroloog en ze heeft een minimale vorm van verborgen open rug. Sinds ik dat weet denk ik wel anders over die testjes.
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 22:23
Ik heb geen toestemming gegeven, ook niet voor het middelbare school onderzoek.
Die ga ik ook skippen. Wat een onzin was het vorige week.
Alle reacties Link kopieren
De schoolarts vroeg destijds aan mij; `hebben je ouders wel eens ruzie?`.
Antwoord; `soms wel eens ja´.

Gevolg; een telefoontje van arts en school naar mijn moeder, hoe dat zat met die ruzies.

Maar ja. Ze hádden soms wel eens ruzie. Zo eens per jaar toch zeker. Ik zag geen kwaad in mijn eerlijke antwoord, ik lag met mijn zusje echt wel vaker overhoop dan één keer per jaar.

Ik heb mijn dochter dus nooit alleen laten gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hier was dat ook een arts vd ggd, en niet op school maar bij de ggd. Sowieso dus met ouder erbij.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:25
Die ga ik ook skippen. Wat een onzin was het vorige week.
Het is alleen maar data verzamelen.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:22
Er is geen oogtest hoor. Het is echt een GGDcheck. Of je een risicogezin bent of niet.
Je moet ook een lijst vragen invullen en dan gaan ze dat checken bij je kind.

Maar je mag er weer gewoon bij zijn tegenwoordig.
Hmm, ik denk dat ik er dan vanaf zie.
Wow, zelfs onderzoeken op de middelbare?
Dat had ik nog niet eerder gehoord.
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 22:27
Het is alleen maar data verzamelen.
En vlaggen of je een risicogezin bent.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
23-09-2018 22:25
De dochter van mijn vriendin kan ook niet huppelen en dat vond de schoolarts maar raar en vriendin eigenlijk ook wel. Dus doorverwijzing via huisarts naar kinderarts gehad toen naar de neuroloog en ze heeft een minimale vorm van verborgen open rug. Sinds ik dat weet denk ik wel anders over die testjes.
Natuurlijk zullen ze soms wel wat ontdekken nav die testen toch ben ik blij dat er geen gedoe omheen is gemaakt door mijn moeder.
Maar dat is ieders keuze. Overigens kreeg ik destijds ook niet de indruk (mijn moeder was erg open over dit soort zaken) dat ze nou echt vervolgonderzoek wilde. Ze wilde het alleen persoonlijk aan mijn moeder vertellen. Tja mijn moeder ging daar geen 3 keer vrij voor nemen van haar werk.

Hopelijk gaat het goed met het betreffende meisje.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
23-09-2018 22:21

Ik wil ook geen zorgmijder zijn maar haar alleen bij een arts vind ik ook tegen mijn gevoel in gaan.
Dan zeg je dat je geen toestemming geeft omdat je kind ook al naar de kinderarts gaat en je dubbelop niet nodig vindt.

Dan kunnen ze je moeilijk als zorgmijder wegzetten.
yajes schreef:
23-09-2018 22:28
Wow, zelfs onderzoeken op de middelbare?
Dat had ik nog niet eerder gehoord.
Moet je de vragenlijst en onderzoek voor je 13e jarige eens googlen.
Schoolarts is standaard in groep 7.

Enge bemoeierij uiteraard om statistiekjes te kunnen bijhouden en je kind uit te horen hoe vaak ze geslagen worden thuis ( ;) )

Als je er niet bij mag zijn (en uiteraard heb je dat recht wel) lijkt mij dat een reden om geen toestemming te geven.

Wij weten zelf de weg naar huis- en kinderarts, een of andere nie-arts is nergens voor nodig is ons idee.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 22:34
0.38% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven