Is dit een reële opdracht voor 2 vmbo t?

25-09-2018 23:16 80 berichten
Mijn dochter (2 mavo) moet voor een schoolvak een opdracht maken die uit drie onderdelen bestaat. Een hoofdstuk uit het boek samenvatten (15 pagina’s), waarbij staat dat een begrippenlijst geen samenvatting is (waarom niet), een aantal artikelen uit tijdschriften en/of online verzamelen, en een stukje schrijven over een onderwerp van twee A4’tjes. Voor dit alles krijgen ze een cijfer als voor een proefwerk.
Ik vind het nogal wat. Met die samenvatting zou ik zelf al een uur bezig zijn (met de helft zijn we samen drie kwartier bezig geweest) en ik ben er goed in. En een opdracht van twee pagina’s idem dito.
Ik ga er niets mee doen richting school, maar ben toch wel benieuwd of jullie dit reëel vinden? Een opsteker is dan weer wel dat ze er uit zichzelf een week voor de deadline aan is begonnen :-)
Klinkt mij niet ongewoon in de oren. Mijn kinderen hebben ook dit soort opdrachten, het onderwijs is nu eenmaal heel anders als in onze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een hele reële opdracht. Bovendien is een begrippenlijst inderdaad geen samenvatting, een samenvatting is een aparte tekstsoort die ze ook op haar examen Nederlands zal moeten beheersen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een normale opdracht. Ze heeft tijd zat om ermee bezig te gaan.
Veel zou afhangen of dat boek verplichte meuk is of een boek naar keuze.
En waarover die tekst van 2 pagina's moet gaan.

Ik vind een opdracht van 2 à 3 uur begin 2 VMBO behoorlijk zwaar klinken.
Wat verzinnen ze dan in 4 VMBO? Een opdracht waar je een week aan bezig bent?
Zeeepje schreef:
25-09-2018 23:19
Dit is een hele reële opdracht. Bovendien is een begrippenlijst inderdaad geen samenvatting, een samenvatting is een aparte tekstsoort die ze ook op haar examen Nederlands zal moeten beheersen.
Het boek op zichzelf is al zowat een samenvatting. Er staat weinig overbodige franje in.
Het is bovendien geen Nederlands of andere taal. Ik heb het vak niet vermeld ivm herkenning.
Nogmaals, de vorm van het onderwijs is niet te vergelijken met pakweg 20 jaar geleden ( in mijn geval minstens 35 :proud: ) ook voor andere vakken moeten ze dit soort dingen doen.

Hier zijn in ieder geval altijd van dat soort projecten gaande.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 25-09-2018 23:35
15.29% gewijzigd
Dubbel.
the_Wicked_Witch schreef:
25-09-2018 23:32
Nogmaals, de vorm van het onderwijs is niet te vergelijken met pakweg 20 jaar geleden ( in mijn geval minstens 35 :proud: ) ook voor andere vakken moeten ze dit soort dingen doen.
Heb je zelf een kind op het vmbo?
Ik zou dit eerder op havo/vwo verwachten.
Maar is dit dan niet behandeld? Hoe je zoiets aanpakt? Het lijkt mij ook geen vreemde opdracht, maar meestal is zoiets dan toch vooraf geoefend? Dit lijkt me typisch iets dat bij geschiedenis ofzo wordt gevraagd. Of economie.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
25-09-2018 23:16
Mijn dochter (2 mavo) moet voor een schoolvak een opdracht maken die uit drie onderdelen bestaat. Een hoofdstuk uit het boek samenvatten (15 pagina’s), waarbij staat dat een begrippenlijst geen samenvatting is (waarom niet), een aantal artikelen uit tijdschriften en/of online verzamelen, en een stukje schrijven over een onderwerp van twee A4’tjes. Voor dit alles krijgen ze een cijfer als voor een proefwerk.
Ik vind het nogal wat. Met die samenvatting zou ik zelf al een uur bezig zijn (met de helft zijn we samen drie kwartier bezig geweest) en ik ben er goed in. En een opdracht van twee pagina’s idem dito.
Ik ga er niets mee doen richting school, maar ben toch wel benieuwd of jullie dit reëel vinden? Een opsteker is dan weer wel dat ze er uit zichzelf een week voor de deadline aan is begonnen :-)

Het lijkt mij dat het de bedoeling is dat je dochter haar eigen huiswerk maakt.
MinkeDeWit schreef:
25-09-2018 23:38
Heb je zelf een kind op het vmbo?
Ik zou dit eerder op havo/vwo verwachten.

Ja, ik heb er 1 op het vmbo (nu net klaar) en 1 op vwo. Beiden dit soort opdrachten maar ze hebben er vaak wel een week of 4 voor. Ik weet niet wanneer jouw kind die opdracht kreeg?
Ging hier de eerste paar keer ook mis hoor, dan was het dus hard werken voor ze, als ze te laat begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hebben ze de opdracht gekregen? Als ze die twee weken geleden heeft gehad, dan is het prima te doen.
Als ze er maar 1 of 2 dagen de tijd voor zou krijgen, dan zou het iets anders zijn. Maar dat is vast niet het geval.
chocolol schreef:
25-09-2018 23:48
Het lijkt mij dat het de bedoeling is dat je dochter haar eigen huiswerk maakt.

Soms moet je ze even op weg helpen. Plannen moet je ook leren ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik had 2 kinderen op vmbo-t. En ik lees niks geks. Behalve dan dat jij 3 kwartier hebt geholpen.
chocolol schreef:
25-09-2018 23:48
Het lijkt mij dat het de bedoeling is dat je dochter haar eigen huiswerk maakt.
Hap!
Alle reacties Link kopieren
Dit soort opdrachten kreeg ik 14 jaar geleden op het vmbo ook.

En: ze zit in de 2e. Helpen op deze manier lijkt me niet zo handig meer.
the_Wicked_Witch schreef:
25-09-2018 23:50
Ja, ik heb er 1 op het vmbo (nu net klaar) en 1 op vwo. Beiden dit soort opdrachten maar ze hebben er vaak wel een week of 4 voor. Ik weet niet wanneer jouw kind die opdracht kreeg?
Ging hier de eerste paar keer ook mis hoor, dan was het dus hard werken voor ze, als ze te laat begonnen.
Dat bleef een beetje onduidelijk, hoe lang ze het weet. Het werd wel dringend want dit weekend is ze bij haar vader en die raakt nogal gestrest als hij moet begeleiden.
Pff ik had dus echt niet verwacht dat ze dit soort grote opdrachten zouden krijgen. Dacht dat ik van die ellende af was (en zij ook).
Maar even om van de gevatte opmerkingen af te zijn. Ik help veel omdat er anders niets gebeurt, gewoon niets. Dan raakt ze van de leg en zijn we verder van huis.
Dat kun je wel eens hebben. Mijn andere kind heb ik nooit geholpen, en deze keer veel. Samen een gemiddelde leerling :-)
MinkeDeWit schreef:
26-09-2018 00:02
Dat bleef een beetje onduidelijk, hoe lang ze het weet. Het werd wel dringend want dit weekend is ze bij haar vader en die raakt nogal gestrest als hij moet begeleiden.
Pff ik had dus echt niet verwacht dat ze dit soort grote opdrachten zouden krijgen. Dacht dat ik van die ellende af was (en zij ook).

Helaas, dat blijft zo. Troost je, die docenten weten ook wel dat dat niet in 1 keer goed gaat. Hopelijk leert ze hiervan wel dat het handiger is om vooruit te plannen.
Er zat er laatst hier 1 tot half 3 's nachts te werken vanwege te laat begonnen. Ik laat dat dan dus wel gebeuren, omdat ik gemerkt heb dat dat bij mijn kinderen beter werkt als zeuren en aanwijzingen over plannen geven.
Ik stelde op school alles uit en op werk nu ook nog steeds.
Nitflex schreef:
26-09-2018 00:15
Ik stelde op school alles uit en op werk nu ook nog steeds.


Ik ook. Ik ben een deadline mens blijkbaar.
MinkeDeWit schreef:
26-09-2018 00:05
Maar even om van de gevatte opmerkingen af te zijn. Ik help veel omdat er anders niets gebeurt, gewoon niets. Dan raakt ze van de leg en zijn we verder van huis.
Dat kun je wel eens hebben. Mijn andere kind heb ik nooit geholpen, en deze keer veel. Samen een gemiddelde leerling :-)

Leer haar plannen. Echt. Samen magister erbij en plannen maar. Fijn voor haar én voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf een erg uitgebreide opdracht voor Mavo 2. Zeker zo aan het begin van het schooljaar.
Hier een dochter die net vier weken in de eerste klas van de HAVO zit. Zij heeft een forse opdracht gekregen voor Nederlands, waarbij 1 boek moet worden gelezen. Naar aanleiding daar van moet er een samenvatting worden geschreven, een mening worden geschreven. 6 voorwerpen verzamelen, waarvan de relevantie voor het boek wordt beschreven. Je de hoofdpersoon apart moet beschrijven en moet vertellen op welke wijze dit boek je aan het denken heeft gezet. Hier heeft ze een paar weken voor... pittig. Maar ik als nieuwbakken moeder van een kind op voortgezet onderwijs, heb ook geen idee wat 'normaal' is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven