Ervaringen Svpo

26-09-2018 15:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Mij lijkt de School voor persoonlijke onderwijs wel wat.

Wie wil zijn ervaringen delen?

Bedankt,

Max
branningbrothers wijzigde dit bericht op 28-09-2018 08:02
Reden: Aangepast
3.90% gewijzigd
Welke vestiging? Wij waren geinteresseerd in Amsterdam, maar uiteindelijk toch voor een andere school gekozen voornamelijk door de houding van de directie aldaar.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam is het dichtst bij. Hoorn zou ook kunnen. Wat was er met de houding van de directie?
branningbrothers schreef:
26-09-2018 15:12
Amsterdam is het dichtst bij. Hoorn zou ook kunnen. Wat was er met de houding van de directie?

Ik vond ze vrij hautain/arrogant. Ze weten dat ze ontzettend populair zijn dus kunnen zich een attitude veroorloven. Vond ik niet prettig.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik wel een beeld bij. Ben benieuwd hoe ik de open dag ga ervaren. Als we 'mogen' komen....
Alle reacties Link kopieren
Ik kende het concept niet (hier totaal niet in de buurt), maar superinteressant! Heb er al een mail aan gewaagd om te vragrn of ze hier ook in de buurt komen.
Ben benieuwd naar ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch persoonlijk onderwijs en niet ontwikkeling?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad. School voor persoonlijk onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Quanta costa?

Zijn dyslecten ook welkom?

Selectie aan de poort m.b.t. motivatie, basisschoolloopbaan, beroep en opleiding ouders, portemonnee ouders e.d.?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bij ons in de stad waren ze net begonnen en ik had er ook een plek voor mijn dochter. Haar vriendinnetjes die daar nu zitten zijn er positief over en doen het behoorlijk goed. Zitten maar 16 kinderen in de klas. Ik vond het onderwijs op het eerste gezicht vrij taal-gericht, niet zo zeer exact. Er is veel interesse voor deze school bij ouders van kinderen met een ASS en ik geloof dat het aandeel van kinderen met ASS iets hoger is dan op andere scholen. De school had in het eerste jaar al een (eigen) loting. Nu doen ze mee met de centrale loting.

De jaarlijks wisselende vrije dag die ze hebben kan soms wel lastig zijn. Meeste huiswerk maken ze op school en ze hebben dus vrij lange dagen maar ze zijn wel echt klaar als ze thuis zijn.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 02-10-2018 21:43
14.79% gewijzigd
Ik heb geen ervaring. Ik zie wel een tenenkrommend slecht stukje tekst, zo te zien aangeleverd door svpo zelf. http://www.kijkoponderwijs.nl/zoek-scho ... o-utrecht/
Alle reacties Link kopieren
@Fragolisa: waarom vind je het tenenkrommend?

@Snoesje: ik heb geïnformeerd naar mogelijkheden voor dyslecten en daar reageerden ze heel enthousiast op. Lijkt me juist een fijne vorm van onderwijs voor ze.
Kost 250 per jaar en een (reeele) bijdrage voor excursies.

@antoon: zoals ik lees, hebben jullie er voor gekozen om je/jullie dochter niet te plaatsen op SVPO. Waarom hebben jullie er vanaf gezien?
Die overkill aan superlatieven :

Dit zijn natuurlijk ideale omstandigheden, waarin docenten hun werk goed kunnen doen en uitstekend onderwijs bieden.
Ik zou zeggen "een klimaat waarin we de hoge kwaliteit van ons onderwijs kunnen waarborgen" oid.

Een ongekend aantal leerlingen komt boven het advies van de basisschool uit,
Ongekend? Ze houden toch bij hoeveel het er zijn?

Verder nogal een hak op de tak verhaaltje met weinig lijn.
We zijn hier 2 jaar geleden wel naar de open dag geweest. Maar uiteindelijk heeft dochter voor een andere school gekozen.
O.a. vanwege de lange dagen (dan had ze met haar hobby moeten stoppen).

Verder hebben ze ontzettend goede dingen, kleine klassen, taalreizen, studenten kijken toe tijdens toetsen i.p.v. duurdere leraren, etc.

Nadelen (in mijn ogen), 3 jaar biologie in 1 jaar en dan 2 jaar niet. Dan bijv. in de 2de 3 jaar geschiedenis in 1 jaar.
Ik kreeg het idee, dat alleen leren/nivo belangrijk is, weinig aandacht voor creatieve vakken/projecten/zelfstandigheid.
Nadeel toen ook, dat het een nieuwe school was.

Vriendin van mijn dochter is er toen heengegaan (advies basisschool Vmbo-t, eindtoets was nog lager), maar ze doet nu Havo en heeft het erg naar haar zin.
mardejo schreef:
02-10-2018 22:46
@antoon: zoals ik lees, hebben jullie er voor gekozen om je/jullie dochter niet te plaatsen op SVPO. Waarom hebben jullie er vanaf gezien?
Het hing ook een beetje van haar schooladvies af. Als dat vmbo zou zijn geweest was ze zeker daar naar toe gegaan (goede vmbo is moeilijk te vinden in de stad). Ik denk dat het verder vooral werkt als het kind wat extra aandacht en structuur nodig heeft. De school begon toen net pas dus geen kinderen in hogere klassen en relatief kleine groep starters. Verder was het me misschien ook iets te taalgericht waar ik had gehoopt dat de nadruk iets meer op de exacte vakken zou liggen, maar dat weet ik niet zeker. Goed leren schrijven en jezelf leren uit te drukken is natuurlijk ook belangrijk. En de school waar ze nu zit had het nieuwste gebouw ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit sinds dit jaar op het SvPO. Het schooljaar is nog niet zo lang bezig dus ik weet niet of ik alle vragen kan beantwoorden, maar zijn er dingen die je specifiek wilt weten?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties. Ik ben benieuwd of er echt zo veel persoonlijke aandacht is zoals ze beweren. Ik denk dat de kleine klassen mijn kind goed zou doen maar wil ook dat ze leert 'leren', dus daar zelfstandig in wordt. Ik vraag mij af hoe jouw kind het ervaart (weet dat dat heel persoonlijk is :0) maar stel het horen over haar/zijn ervaring op prijs.

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben of het klopt wat ik heb gelezen: Duits/Spaans virtueel. Aardrijkskunde/Geschiedenis in 1 jaar alles. Is dat echt zo of is dit een geval van misinformatie op het internet? En hoe doen ze gymlessen, muziek, tekenen of andere vormen van creatieve lessen. Want ik denk dat mijn kind het ook leuk vindt om wat creatiever bezig te zijn.

Wat waren jullie overwegingen om voor het SVPO te kiezen?

Groeten,
Max
Alle reacties Link kopieren
Hi Max/branningbrothers,

Ik knip jouw vragen op in stukjes, dat antwoordt makkelijker:
branningbrothers schreef:
04-10-2018 21:48
Wat waren jullie overwegingen om voor het SVPO te kiezen?
branningbrothers schreef:
04-10-2018 21:48
Ik ben benieuwd of er echt zo veel persoonlijke aandacht is zoals ze beweren. Ik denk dat de kleine klassen mijn kind goed zou doen maar wil ook dat ze leert 'leren', dus daar zelfstandig in wordt.

De kleine klassen en persoonlijke aandacht waren voor ons denk ik wel de belangrijkste punten om deze school te overwegen. Mijn oudste dochter is redelijk slim, maar wel een heel lui kind. Ze doet het liefst zo weinig mogelijk en in een grote klas met weinig overzicht kan ze zich makkelijk verschuilen achter andere kinderen en kan ze ook echt lui zijn. Heel anders dan onze jongste dochter, die heeft bij wijze van spreken haar huiswerk al af voordat het is opgegeven ;) De juf van de oudste heeft ook vaak aangegeven dat het niet aan haar koppie ligt als ze een lager advies zou halen, wel aan haar instelling. En ook zei ze, dat het werken nog geleerd kan worden, sommige kinderen bloeien wat dat betreft later op. Uiteindelijk heeft ze met veel begeleiding vanuit ons en school Havo advies gekregen.

Bij SvPO is er inderdaad veel persoonlijke aandacht. De klassen zijn klein (16 kinderen - bij dochter precies gelijk verdeeld jongens/meisjes). De docenten zijn de hele dag aanwezig. Als ze maar 4 lessen hebben staan die dag, worden ze toch geacht de overige uren op school te zijn. Ze zijn altijd bereikbaar voor vragen. Ze hebben geen docentenkamer maar zitten in tussenuren in hun lokaal en tijdens de lunch bij de kinderen in de kantine. Ze zijn altijd zichtbaar.

Het is overigens niet zo dat de kinderen hun hele schoolloopbaan aan de hand worden genomen. Naarmate de jaren vorderen moeten ze steeds zelfstandiger werken en krijgen ze uiteraard ook steeds meer echt huiswerk. Ze worden klaargestoomd voor het hoger onderwijs waar je het allemaal zelf zal moeten doen. Ze worden alleen niet gelijk in het diepe gegooid met bakken huiswerk, maar dit wordt gedurende de jaren opgebouwd.

branningbrothers schreef:
04-10-2018 21:48
Ik vraag mij af hoe jouw kind het ervaart (weet dat dat heel persoonlijk is :0) maar stel het horen over haar/zijn ervaring op prijs.
Mijn dochter is tot nu toe heel erg blij op school. Haar klas is heel leuk, er zijn geen ruzies, iedereen respecteert elkaar. Docenten zijn allemaal tof zegt ze ;) Dat ze lange dagen maakt lijkt haar niets te deren, ze komt ook niet heel moe uit school. Dat ze bij thuiskomst geen huiswerk heeft is heerlijk, zeker als ze om zich heen hoort van vriendinnen op andere scholen dat die erin verzuipen. Tot nu toe heeft ze op haar toetsen erg hoog gescoord. Ze zit goed in haar vel.

branningbrothers schreef:
04-10-2018 21:48
Waar ik ook nieuwsgierig naar ben of het klopt wat ik heb gelezen: Duits/Spaans virtueel. Aardrijkskunde/Geschiedenis in 1 jaar alles. Is dat echt zo of is dit een geval van misinformatie op het internet? En hoe doen ze gymlessen, muziek, tekenen of andere vormen van creatieve lessen. Want ik denk dat mijn kind het ook leuk vindt om wat creatiever bezig te zijn.
Dat klopt inderdaad:
- Alle kinderen moeten een extra taal kiezen. Duits of Spaans, of beiden is ook toegestaan. Hiervoor zijn geen docenten in de klas aanwezig. Hierbij volgen ze modules van de wereldschool. Hoe dit nu exact gaat werken weet ik nog niet want met extra taal beginnen ze pas na de herfstvakantie.
- Nu krijgt mijn dochter inderdaad 3 lesjaren Biologie in 1 jaar. Dat betekent dat ze maar een paar vakken heeft om op te focussen: Nederlands, engels, frans, wiskunde en biologie (allemaal 3x per week). Verder nog 1x filosofie, 1x tekenen, 2x begeleid werken (huiswerk maken of bijspijkeren wat je nog niet snapt). Allemaal in blokuren van 1,5uur. En dat is het. Volgend jaar krijgt ze dan geen biologie meer, maar dan krijgt ze veel aardrijkskunde of geschiedenis.
- Muzieklessen zijn er niet. Gym is 1x per maand de hele dag (maar dan ook echt van 9-17uur), met voldoende pauzes uiteraard. Deze gymdag valt op de vrije dag. Ze gaan maar 4 dagen per week naar school, de vijfde dag zijn ze vrij. Behalve 1x per maand dus de sportdag.
Tekenen is dus 1x per week. Verder geen aanvullende creatieve vakken.

Mijn dochter houdt ook van creatief bezig zijn, maar ze heeft dus voldoende tijd om dit thuis te doen aangezien ze dus maar 4 dagen naar school gaat en geen huiswerk heeft.
In principe organiseert de school ook geen toneelvoorstellingen e.d. maar leerlingen mogen altijd met suggesties komen en als het plan goed is kan dit of verwerkt worden in een vak of ernaast georganiseerd worden.

Verder vind ik het fijn dat het een gezonde school is. Er is wel een kantine, maar geen keuken/uitgifte oid. Alleen tafels/banken/stoelen. Alle kinderen nemen dus hun eigen lunch mee en met geld kun je niets kopen op school. Daarnaast staan er iedere dag op alle kantinetafels een aantal houten kisten met fruit, gratis te eten en op = op. Ik heb al gehoord van bananen, appels, mandarijnen, kiwi, sinaasappel, druiven, wilde perziken, kersen. Er is voldoende, dochter is een fruitmonster en ze kan vaak meerdere stukken nemen.
Kinderen van de onderste 3 jaren mogen niet van het terrein af. Roken is verboden en kan dus ook niet stiekem buiten het terrein, snoep e.d. kopen bij de winkel dus ook niet.

Je betaalt een bijdrage voor het schooljaar. Hiervan krijg je een laptop (blijft op school) en alle boeken en andere materialen zijn ook op school beschikbaar. Alleen een agenda aanschaffen om toetsen etc te kunnen noteren of je werk wat je bij begeleid werken kunt maken. Boeken blijven ook op school, dus het enige wat hier in de tas mee gaat is de agenda en lunchtrommel/drinken. Geen gesjouw!

Na het eerste jaar zijn er 2x per jaar taalreizen.

Het uiteindelijke schoolniveau wordt pas na 3 jaar bepaald. Alle kinderen worden ingedeeld op groepen op ongeveer hetzelfde niveau. Na ieder jaar wordt dit opnieuw beoordeeld en ingedeeld. Maar alle kinderen (van lager tot hoger niveau) krijgen exact dezelfde lesstof en exact dezelfde toetsen. Zo kunnen ze allemaal met elkaar worden vergeleken. Kinderen die snel door de stof gaan en extra uitdaging nodig hebben krijgen aanvullende stof. Na 3 jaar wordt het uiteindelijke niveau (havo/vwo) bepaald.

Ook fijn: het lesrooster ligt aan het begin van het jaar vast. Dus wat je in week 1 doet, is in week 40 hetzelfde. Geen gehussel met lessen, nooit lesuitval (wordt door een andere docent opgevangen, aangezien alle docenten alle uren op school zijn).
En er zijn twee weken aan snipperdagen, op te nemen in overleg, en alleen als je niet achterloopt met je werk.

Zo, is een heel verhaal geworden. Mocht je meer willen weten, vraag maar raak. Dan zal ik kijken of 'we' al lang genoeg op school zitten om ze te beantwoorden.
Ik probeer de school in Utrecht al weken te bereiken maar ze reageren nergens op, heel raar!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit nu in het tweede jaar in Utrecht. Er zijn veel voordelen aan deze school vind zij, 4 dagen les, taalreizen en structuur.

Het is heel simpel, je werkt hard (alle stof is hvwo) en voert alles in op je laptop. Mijn dochter moet écht keihard werken (basisschool vwo advies) en nóg loopt ze achter. Dit resulteert in tóch veel thuiswerk of extra naar school komen (op de vrije dag!) dit demotiveert enorm. Alsmede het prestatie klimaat. Loop je achter in je werk, heb je kans dat je een toets moet maken terwijl je nog niet eens bij die stof bent! Daar kun je ook geen opdrachten van maken, je bent immers nog bij hoofdstuk ervoor op de laptop.

Daar komt bij dat alle lijnen kort zijn, maar wel enorm strak. Er is weinig flexibiliteit en betrokkenheid bij de schoolleider te vinden. Zijn of de schools wil is wet. Punt uit.

Mijn dochter vindt de docenten in Utrecht erg aardig en wél betrokken. Ze hebben alleen geen know how bij extra zorg (dyslexie bv) of uitdaging. Ze schieten daarin wel tekort.
De kleine klas is wel erg fijn. Als je tenminste bij je vriendinnen van vorig jaar blijft zitten. Iets wat ook niet is gebeurd en ze zit nu dus in een groep waar ze niemand kent.
Al met al, mochten wij de keuze opnieuw maken hadden wij zeker voor een andere school gekozen omdat het persoonlijke aspect écht ver te zoeken is....
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wat Mari80 schrijft. Geen huiswerk als je keihard werkt maar wel gewoon leerwerk thuis. Je moet al je huiswerk maken anders moet je terugkomen op je vrije dag. Soms is het wat onrustig in de klas of je hebt even geen concentratie. Je moet wel altijd met 16 kinderen je huiswerk maken. Hier heb ik mij op verkeken. Dus nu vaak toch huiswerk thuis op de vrije dag. Op andere scholen wordt ook vaak huiswerk in de les gemaakt. Dit is heel gebruikelijk. Ons buurjongen zit op een doodnormale school en maakt al het huiswerk in de les af en thuis doet hij het leerwerk. Dat is op het SvPO niet anders maar wel hele lange dagen dus minder tijd voor leerwerk thuis. Wel 1 vrijdag dat maar ook niet altijd. Op andere scholen kun je nog eens een som overslaan als het te makkelijk is maar dat kan hier niet. Dit past niet in het digitale nakijksysteem.
Ik heb laatst gevraagd wat voor cijfers je moet halen om uiteindelijk naar de havo of vwo te mogen. Ik heb hier nog geen antwoord op.
In het bestuur zitten geen onderwijsmensen. Dit merk ik in de hele uitstraling. Ik mis ook de ouderavonden, info avonden etc. Ze zijn idd inflexibel door alle systemen waarmee ze werken. Ik vind het nogal onpersoonlijk eerlijk gezegd.
Hoorde ook dat ze niet samenwerken met het samenwerkingsverband. Daar haal je nu juist expertise vandaan. DIe hebben veel know how dus wat is er mis mee om de mensen van het samenwerkingsverband mee te laten kijken over hoe ze zich kunnen verbeteren. Ze willen geen pottenkijkers ofzo. Ik vind het maar raar.
Overal lees ik dat ze zich veel beter vinden dan andere scholen. Ik vraag mij af of dit zo is. Ze doen er veel aan om dit uit te stralen. Dat les ik op hun site maar ook krantenartikelen die daarover verschijnen. Tot slot vind ik de systemen waarmee ze werken nogal ouderwets. Oude boeken, oude systemen etc. De kleinere klassen zijn natuurlijk wel fijn maar sommige ook erg druk. Begreep ook dat je hier niet in alle profielen examen kunt doen. Heb ik mij nog niet in verdiept.
http://www.utrecht.svpo.nl/default.asp?m=vergelijk

Ik vind de resultaten niet heel denderend. Bij "alle scholen" wordt gekeken naar heel Nederland, waar ook hele slechte scholen worden meegerekend. (Zoals Ibn Ghaldoun en Aloysius College, wat gelukkig allebei nu niet meer bestaat)
Dat er nog steeds veel scholen zijn die echt ver beneden gemiddeld scoren, vooral in Den Haag, spreekt voor zich.

Daarnaast heeft bv. Hoorn sowieso maar heel weinig scholen in de omgeving, en het lijkt mij stug dat dat (allemaal) slechte scholen zijn want er is gewoon teveel druk daarop om goed onderwijs te verzorgen. (Drie van de vier(?) ken ik iig van verhalen in de familie en dat zijn prima scholen)

Er zou ook moeten worden geschreven of en waarom leerlingen naar een andere school gaan. Want als leerlingen die het minder goed doen druk krijgen vanuit de school om ergens anders heen te gaan is het logisch dat de resultaten net iets beter zijn dan andere scholen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat in Utrecht van uit 1 klas waar 13 kinderen in zaten, 2 kinderen alweer zijn vertrokken. Kinderen die wb betreft gedrag problemen hebben oid zijn daar ook niet echt welkom hoorde ik. Ook omdat zij geen gebruik maken van de diensten die het samenwerkingsverband verleend.
Alle reacties Link kopieren
ik zit toch nog met wat vragen.
1. hebben ze op deze school wel de reguliere vakanties? of dat ook niet? omdat ze snipperdagen hebben?
2. Duits en spaans alleen digitaal. Hoe doe je dan mondeling examen?
3. Doen ze wel mee aan de landelijke eindexamens?
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels deze school al afgeschreven. Nu zijn er open dagen maar ondanks dat ik mij heb ingeschreven om hier bericht over te ontvangen nooit meer iets gehoord. Als zoiets simpels al niet gaat....laat maar dan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven