Peuter eet geen vlees en weinig groentes

16-10-2018 13:31 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag wat tips en/of advies willen! Sinds we het eten niet meer pureren voor onze zoon, eet hij geen vlees meer. Ook groentes gaan er slecht in. Het is niet zo zeer dat hij het niet lust, hij probeert het niet eens. We blijven het wel elke dag aanbieden, maar hij vertikt het! We hoopten dat het een fase was, maar nu zijn we anderhalf jaar later en er is geen enkele vooruitgang.
We hebben geprobeerd om het in zijn geheel te geven (mals vlees), in stukjes, in stukjes en zelf met de vork laten oefenen, verstoppen (in pastasaus bijvoorbeeld, maar zelfs dan haalt hij de kleinste brokjes vlees eruit!), eten in een leuke vorm op het bord leggen.. niets werkt! Chanteren lijkt me niet de oplossing en werkt ook niet. Gepureerd eten voelt hij zich te groot voor en weigert hij ook!
Het enige wat hij wel lust zijn kipvingers (als we eens een frietje eten), vissticks en kibbeling (ook niet de gezondste optie) en heeeeel af en toe trapt hij in een reepje van een schnitzel.
Een stug mannetje ;)
Op het consultatiebureau aangekaart en ze gaven me eigenlijk weinig tips, zeiden alleen dat het vast een fase was. Maar het is nooit anders geweest sinds we niet meer pureren?!
Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Rul gebakken gehakt vind je toch helemaal niet terug in een pastasaus?
Alle reacties Link kopieren
vooral geen punt van maken, dan eet hij het maar niet
lilalinda wijzigde dit bericht op 16-10-2018 13:41
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
16-10-2018 13:33
Rul gebakken gehakt vind je toch helemaal niet terug in een pastasaus?
Hij wel ;-) bizar is dat!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2018 13:34
vooral gene punt van maken, dan eet hij het maar niet
Ik maak er inderdaad geen gevecht van. Maar als hij in de avond honger krijgt hoeft hij ook niet te verwachten dat hij wat lekkers krijgt. Honger krijgt hij ook niet echt want zijn aardappeltjes eet hij met liefde en plezier.
Alle reacties Link kopieren
Lastig zeg. Mijn peuter eet vooral vlees en laat de groente staan. En idd gewoon niet eens proeven..
Ik heb geen tips voor je. Mijn kleuter had hetzelfde maar eet nu ze inmiddels 5 is wel bijna alles. Is dus idd een fase. Ik koop mijn schuldgevoel af met vitaminepillen 😉
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind doet dat ook. Inmiddels bijna 5 Maar Blijft heel slecht eten. Het is Ook niet willen proeven. Dwingen werkt niet. Ons werd ook verteld het is een fase maar dat is het blijkbaar niet want inmiddels bijna 5. Die van ons eet eigenlijk alleen maar vlees en absoluut geen groente en 2 hapjes aardappels of pasta. Wel overdag brood. Ik heb nog geen oplossing gevonden.
Tja, ze eten allemaal inderdaad wel eens een periode iets niet. Niet druk om maken, je krijgt het er toch niet in. Als ze verder gewoon gevarieerd eten dan is er niets aan de hand hoor.
Alle reacties Link kopieren
Rowiee_17 schreef:
16-10-2018 13:36
Ik maak er inderdaad geen gevecht van. Maar als hij in de avond honger krijgt hoeft hij ook niet te verwachten dat hij wat lekkers krijgt. Honger krijgt hij ook niet echt want zijn aardappeltjes eet hij met liefde en plezier.
maar wat is je probleem?
Bang dat hij tekorten krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Het is een fase. En ik hoop dat hij vanzelf overgaat.

Er staat toevallig deze maand een stuk over in de ouders van nu. De diëtist die ze daar aan het woord laten zou het eerder zorgwekkend vinden als hij deze fase nooit zou krijgen ;-)

Een truc is om alles in hele kleine porties aan te bieden (1 stukje aardappel, 1 stukje vlees en 1 stukje groente) en als dat op is het hele ritueel herhalen, en weer herhalen, en weer herhalen, maar daar ben ik te ongeduldig voor, dus laten we het hier maar gaan zoals het gaat.
In pastasauzen kan je helemaal losgaan met pureren. Dan heeft ie waarschijnlijk niet eens door dat er meer dan tomaat in zit. Extra groente bedoel ik.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 16-10-2018 13:43
9.42% gewijzigd
Dan maar een vegetariër in de familie.

Eet hij wel iets van eieren of kaas?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is hij eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Die van mij eet alleen vis, of kip als je er vis tegen zegt.
Groenten eet hij wel graag, maar ook niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
16-10-2018 13:42
Dan maar een vegetariër in de familie.

Eet hij wel iets van eieren of kaas?
Eieren lust hij niet en kaas wil hij heel sporadisch wel eens eten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2018 13:41
maar wat is je probleem?
Bang dat hij tekorten krijgt?
Kan me voorstellen als er weinig groente en geen vlees in gaat dat dat op lange termijn wel kan gebeuren. Extra vitamines gaan er wel in natuurlijk maar vraag me af of die alles wel opvangen!
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:10
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
16-10-2018 13:41
Tja, ze eten allemaal inderdaad wel eens een periode iets niet. Niet druk om maken, je krijgt het er toch niet in. Als ze verder gewoon gevarieerd eten dan is er niets aan de hand hoor.
Hoop inderdaad dat het vanzelf over gaat, maar ben er een beetje bang voor!
Gelukkig eet hij wel graag verschillend fruit. Plus aanvullende vitamines erbij zal hij misschien niet makkelijk de tekorten in gaan.

Toen ik mijn jongste laatst een stukje vlees in zijn hand gaf en hij deze gewoon op at vond ik het zo bizar om er een vlees te zien eten :-D
anoniem_245161 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 13:51
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hallo123r schreef:
16-10-2018 13:49
Waarom niet? Je kan hem toch, indien hij toch nog honger heeft, iets geven wat hij graag eet, maar wat niet ongezond is?

Mijn tip: alles blijven aanbieden wat jullie graag willen dat hij eet tezamen met iets wat hij wel graag eet en wat ook nog gezond is (varieer met dit laatste ook zo veel mogelijk, indien mogelijk). Hierdoor zal hij dus geen honger krijgen, maar wordt hij wel langzamerhand bekend met hetgeen wat hij niet eet. Het kan echt heel veel proefpogingen duren voordat je iets lekker gaat vinden. Heb veel geduld en maak er ook geen ding van (hoe frustrerend het soms ook is). En er vooral geen strijd van maken.
Een stuk fruit of een ander gezond tussendoortje mag hij gerust hebben hoor! Maar hij rent dan direct naar de lade waar we snoep spekjes hebben liggen. Dat denk ik dus even niet haha!
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje heeft nooit vlees gegeten. Hij is inmiddels 28 dus ik denk niet dat het nog een fase is ;-) Vanaf dat hij kon praten gaf hij aan dat hij de structuur van vlees vooral heel vies vindt en dat is nog steeds zo...

Mijn andere broertje at tot ongeveer 7 alleen maar vlees, aardappels/pasta en weigerde alle vormen van groente en fruit. Inmiddels een hele gezonde danser van 25.

Onze peuterdochter eet ook weinig groente maar is dol op rauwe worteltjes (gekookt vindt ze heel vies), paprika en komkommer dus hier vaak om 16.00 een bordje met 'groenvoer' en bijvoorbeeld een plakje kaas. Verder eet ze wel spinazie als pastasaus en is ze dol op snijboontjes en maiskolven. Tja...
Alle reacties Link kopieren
Rowiee_17 schreef:
16-10-2018 13:47
Kan me voorstellen als er weinig groente en geen vlees in gaat dat dat op lange termijn wel kan gebeuren. Extra vitamines gaan er wel in natuurlijk maar vraag me af of die alles wel opvangen!
wat eet hij op brood??
en als tussendoortjes?
Alle reacties Link kopieren
Als hij wel dol is op fruit, zou ik lekker elke dag een smoothie voor hem maken en daar groenten in verwerken, proef je vaak niets van. Geef het hem eventueel in een dichte beker met een rietje, zodat hij de (groene) kleur niet ziet.

Onze peuter vindt t 1 ook lekkerder dan t andere maar eet t meestal wel gewoon op, soms is even aansporen genoeg, maar als ze echt zit te treuzelen dan mag ze bijv eerst een hapje groente en daarna weer een hapje van hetgeen ze superlekker vindt. Ook wil t wel eens helpen om alvast een lekker toetje op tafel te zetten (‘als je je bord leeg hebt, dan mag je zo dat lekkere toetje!’).

Minder vlees zou ik me niet gelijk zo druk over maken, helemaal niet als hij wel eens vis eet en verder producten zoals ei/melk/ enz waar b12 in zit.
Alle reacties Link kopieren
Geen vlees willen eten lijkt me nog niet zo’n ramp.
Ik zou wat extra groenten aanbieden in de vorm van snacktomaatjes, komkommer, stukjes avocado. Wij eten dit sowieso vaak als een soort mini salade bij het eten.
Mijn dochter eet sowieso niet veel van één soort. Op het bord is het al gauw te veel, dus doen we kleine porties van verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
En een vleesvervanger? Daar zit dan in ieder geval ijzer en eiwit in, maar het heeft een andere structuur dan echt vlees.

Ik krijg soms mijn dochter zover om iets te proeven als ik het vernoem naar iets wat ze graag lust.

Noem je die vleesvervanger aardappelkoekjes ofzo.
Alle reacties Link kopieren
vivachantal schreef:
16-10-2018 14:04
Ook wil t wel eens helpen om alvast een lekker toetje op tafel te zetten (‘als je je bord leeg hebt, dan mag je zo dat lekkere toetje!’).

niet doen hoor, daar krijg je dikke kinderen van

als je een toetje wil geven (wat natuurlijk ook prima niet kan), dan zie je het als onderdeel van de gezonde maaltijd (anders gewoon niet geven).
Op deze manier: als je X eet, krijg je Y, leer je kinderen aan dat er 2 soorten voedsel zijn:
X, eigenlijk vies, maar eet je er maar doorheen, dan krijg je namelijk eindelijk Y, het lekkere zoete
(zelfde geldt voor eerst boterham hartig, dan zoet)

Werkt allemaal op de korte termijn, maar is opvoedingkundig (en qua gezondheid) geen goed idee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven