Pleegkind

18-10-2018 07:42 19 berichten
We denken er steeds meer over om een pleegkind in huis te nemen.
We wonen op een boerderij en hebben de rust, ruimte en nog een plekje in ons hart vrij om er een kindje bij te verwelkomen.
We hebben al twee kinderen van 6 en 2 jaar.
Graag hoor ik ervaringen hoe het in z'n werk gaat, qua cursussen, screening etc.
Pleegkinderen zijn natuurlijk soms maar voor tijdelijk, kun je ook je voorkeur uitspreken over een kindje wat niet meer terug gaat naar de ouders ? (Hier in de straat woont een pleegkind en die kan voor altijd bij pleegouders blijven omdat ze nooit meer terug mag naar biologische ouders).
En kun je een voorkeur voor leeftijd aangeven?
Hoe zijn verder de ervaringen geweest?
We zijn er bewust van dat deze kinderen een flinke rugzak hebben.
Mijn ouders hebben dat ook gedaan vanaf mijn 14e, wat een feest.....
Inderdaad flinke rugzak. De één bleef een paar weken, de ander een paar maanden, allemaal kinderen met ellende.
En ik moest me maar aanpassen en begrip hebben voor het feit dat ik amper meer aandacht kreeg.
Jullie kinderen zijn nog jong en gaan dat niet snappen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mooi dat jullie hier over na denken!

Ik doe zelf nu zo'n 7,5 jaar weekendpleegzorg (1 weekend in de maand), ooit als alleenstaande begonnen. Meer over mijn verhaal lees je hier: kinderen/alleenstaand-pleegmoederschap- ... 7#16101407

Ik ben destijds eerst naar een voorlichtingsavond geweest, daarna heb ik me opgegeven.
Na een tijd kon ik op cursus. Na afronding van de cursus, kwamen er 2 mensen bij mij thuis kijken. Ik geloof ook dat ik mijn levensverhaal op papier moest zetten en dat hebben we toen besproken.
Vervolgens kwam ik op een match lijst en toen heeft het iets van 8 maanden geduurd eer dat er een goede match was.

Je kunt inderdaad je voorkeur uitspreken voor leeftijd en dergelijke.
Volgens mij kun je ook een voorkeur uitspreken voor een kindje dat niet meer terug kan naar de ouders. Maar die zekerheid heb je volgens mij nooit volledig.

Het kan inderdaad erg veel impact hebben op je eigen gezin. Maar 1 kind of voortdurend wisselende kinderen door bijvoorbeeld crisisopvang is natuurlijk een groot verschil.

Buren van ons vroeger hadden ook een pleegkindje, maar dat was al zo erg beschadigd dat het na een jaar weer terug moest omdat het het hele gezin ontwrichtte. Zij hadden 2 jongens van 7 en 9 en kregen er een 3 jarig knulletje bij.

Veel succes met je keuze, je inlezen en ga zeker eens naar een voorlichtingsavond!
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Boardbabe82 schreef:
18-10-2018 08:04
Ik doe zelf nu zo'n 7,5 jaar weekendpleegzorg (1 weekend in de maand), ooit als alleenstaande begonnen. Meer over mijn verhaal lees je hier: kinderen/alleenstaand-pleegmoederschap- ... 7#16101407
Wat een mooi verhaal!
Alle reacties Link kopieren
zolang je maar beseft, dat het Niet lollig is, Niet idylisch, niet Romantisch etc.
het is keihard werken, en je neemt een 'beschadigd' mens in huis. Ik ken een echtpaar dat al jarenlang diverse pleegkinderen in huis heeft, en dat is geen weekend rustig. Altijd chaos.
In mijn familie vroeger kwam een pleegjongen mee naar de familiefeestjes, en dat was ook niet lollig.

Ik besef echt, dat het heel goed is, dat mensen dit doen. Heel goed. Maar denk er over na. Het is een dagtaak extra
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je dit overweegt, er is echt een heel groot tekort aan pleegouders.

kijk eens op www.pleegzorg.nl voor meer informatie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-10-2018 08:17
Wat goed dat je dit overweegt, er is echt een heel groot tekort aan pleegouders.

kijk eens op www.pleegzorg.nl voor meer informatie.
Mwah, blijkbaar valt dat mee. Wij staan al bijna 3 maanden op de wachtlijst voor een intake nadat we de info avonden hebben bijgewoond.

Goed dat je het overweegt. Goed ook dat hier de mindere kant wordt belicht. Toch heb ik de afgelopen jaren ook positieve verhalen gehoord (dan bedoel ik dat niet ieder kind het hele gezin ontwricht). Je kunt en mag ook ‘selecteren’ op problematiek. Of je zware gevallen wilt (ik vind dit heel oneerbiedig staan, maar hoop dat je weet wat ik bedoel). er bestaan al wat topics hierover op het forum. Misschien interessant om door te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar in principe bewondering voor, maar sommige ouders overschatten hoe goed ze hun eigen kinderen groot hebben gebracht. Die nieuwe wordt dan het engeltje dat zoveel tekort gekomen is en de eigen kinderen, nou die waren gewoon egoistisch en verwend. Dat hebben ze zelf gedaan, ofzo.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg: je moet zelf (behalve een groot hart) heel veel psychologisch inzicht hebben en toch zelf heel evenwichtig zijn en een goede plek hebben in de maatschappij.

Je moet zelf veel (van alles wat) meegemaakt hebben maar niet in heel ernstige mate, en daar moet je je van hersteld hebben. Dus je moet begrijpen waarom een kind reageert zoals het doet, jezelf niet aangesproken voelen, het juiste antwoord geven, emotioneel betrokken zijn maar toch niet zoveel dat je pijn krijgt als ze lelijk tegen je gaan doen omdat ze zich bijvoorbeeld tegen je afzetten.

Het is allemaal eenrichtingverkeer. Wat als je later te horen krijgt dat jij eigenlijk de slechterik in hun leven was en dat je xxx verdient? Lijkt mij lastig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
SilverShadow schreef:
18-10-2018 07:49
Mijn ouders hebben dat ook gedaan vanaf mijn 14e, wat een feest.....
Inderdaad flinke rugzak. De één bleef een paar weken, de ander een paar maanden, allemaal kinderen met ellende.
En ik moest me maar aanpassen en begrip hebben voor het feit dat ik amper meer aandacht kreeg.
Jullie kinderen zijn nog jong en gaan dat niet snappen.
Wij hebben vroeger heel veel crisisopvangkinderen gehad (het kortste was 3 dagen, het langste een jaar) en ik heb niet het gevoel dat wij als kinderen daar ooit onder geleden hebben. Mijn ouders begonnen er mee vanaf dat ik een jaar of 11 was geloof ik, en wat denk ik heel erg geholpen heeft bij de acceptatie, was dat wij altijd allemaal een vetorecht hadden als er een aanvraag binnenkwam.

Dat ging dus ongeveer zo. Mijn moeder kreeg een telefoontje en dan vertelde ze ons 'er is een jongen/meisje van ... oud dat een plekje zoekt. Hoe denken jullie daar over?'. Wij hebben als kinderen ook allemaal wel eens 'gevetood', bijvoorbeeld omdat we net een tijd onze kamer al gedeeld hadden met een kind van onze eigen leeftijd, of omdat we midden in een tentamenperiode zaten, of whatever.
Als we het er allemaal mee eens waren kwam er een kennismakingsgesprek waarbij mijn ouders heel duidelijk tegen het kind zeiden 'je bent hier om te kijken of je denkt dat je bij ons wilt komen wonen, maar wij hebben al besloten dat je welkom bent'.

En ja, mijn ouders hadden er best wel een dagtaak aan denk ik. Maar ik heb me nooit achtergesteld gevoeld of wat dan ook door pleegkinderen in huis.
Bedankt voor de informatie.
Ik ben me bewust van de rugzak die de kinderen hebben.
Uiteraard denken we er zeer goed over na.
En romantiseer het zeker niet. Ik ben er meer dan bewust van dat er mogelijkheden zijn dat het niet kan klikken tussen pleegkind en onze kinderen of met ons.
Dit bewustzijn houdt me niet tegen om het toch een kans te geven.
Een vriendin van mij heeft ook een pleegkind en dit bevalt heel goed, het kind komt helemaal tot haar recht in dit gezin, zo kan het dus ook gaan,
Ik heb begrepen dat er ook heel veel begeleiding is vanuit pleegzorg.
Toch zou ik graag nog wat ervaringen horen :-)

Ik geloof ook dat je er een hele dagtaak aan hebt.
Maar dit is iets wat we kinderen kunnen en willen bieden.
We hebben rust, ruimte en tijd.
Boardbabe82 schreef:
18-10-2018 08:04
Wat mooi dat jullie hier over na denken!

Ik doe zelf nu zo'n 7,5 jaar weekendpleegzorg (1 weekend in de maand), ooit als alleenstaande begonnen. Meer over mijn verhaal lees je hier: kinderen/alleenstaand-pleegmoederschap- ... 7#16101407

Ik ben destijds eerst naar een voorlichtingsavond geweest, daarna heb ik me opgegeven.
Na een tijd kon ik op cursus. Na afronding van de cursus, kwamen er 2 mensen bij mij thuis kijken. Ik geloof ook dat ik mijn levensverhaal op papier moest zetten en dat hebben we toen besproken.
Vervolgens kwam ik op een match lijst en toen heeft het iets van 8 maanden geduurd eer dat er een goede match was.

Je kunt inderdaad je voorkeur uitspreken voor leeftijd en dergelijke.
Volgens mij kun je ook een voorkeur uitspreken voor een kindje dat niet meer terug kan naar de ouders. Maar die zekerheid heb je volgens mij nooit volledig.

Het kan inderdaad erg veel impact hebben op je eigen gezin. Maar 1 kind of voortdurend wisselende kinderen door bijvoorbeeld crisisopvang is natuurlijk een groot verschil.

Buren van ons vroeger hadden ook een pleegkindje, maar dat was al zo erg beschadigd dat het na een jaar weer terug moest omdat het het hele gezin ontwrichtte. Zij hadden 2 jongens van 7 en 9 en kregen er een 3 jarig knulletje bij.

Veel succes met je keuze, je inlezen en ga zeker eens naar een voorlichtingsavond!
Bedankt voor je uitgebreide verhaal.
Ik ga je link zo ook even lezen :-).
Wat leuk dat je pleegkinderen hebt.
Waar wonen de kinderen doordeweeks als ik vragen mag?
Ik denk dat het altijd ook zo kan gaan als bij je buren. in dat geval is het fijn dat je altijd een beroep terug kan doen op pleegzorg en dat ze hierin bemiddelen en begeleiden.
Er kunnen zich natuurlijk altijd problemen voordoen.
Maar het zou natuurlijk zomaar ook gewoon goed kunnen gaan.
toffifee schreef:
18-10-2018 08:43
Mwah, blijkbaar valt dat mee. Wij staan al bijna 3 maanden op de wachtlijst voor een intake nadat we de info avonden hebben bijgewoond.

Goed dat je het overweegt. Goed ook dat hier de mindere kant wordt belicht. Toch heb ik de afgelopen jaren ook positieve verhalen gehoord (dan bedoel ik dat niet ieder kind het hele gezin ontwricht). Je kunt en mag ook ‘selecteren’ op problematiek. Of je zware gevallen wilt (ik vind dit heel oneerbiedig staan, maar hoop dat je weet wat ik bedoel). er bestaan al wat topics hierover op het forum. Misschien interessant om door te lezen!
Ook goed van jou :-)
Ik heb ook een positieve ervaring gezien hier in de omgeving.
Natuurlijk is er ook een mogelijkheid dat het niet goed gaat. daar ben ik me van bewust.

Ik dacht ook dat er een tekort was aan pleegouders. Maar blijkbaar niet dan?
Kastanjez schreef:
18-10-2018 09:44
Wij hebben vroeger heel veel crisisopvangkinderen gehad (het kortste was 3 dagen, het langste een jaar) en ik heb niet het gevoel dat wij als kinderen daar ooit onder geleden hebben. Mijn ouders begonnen er mee vanaf dat ik een jaar of 11 was geloof ik, en wat denk ik heel erg geholpen heeft bij de acceptatie, was dat wij altijd allemaal een vetorecht hadden als er een aanvraag binnenkwam.

Dat ging dus ongeveer zo. Mijn moeder kreeg een telefoontje en dan vertelde ze ons 'er is een jongen/meisje van ... oud dat een plekje zoekt. Hoe denken jullie daar over?'. Wij hebben als kinderen ook allemaal wel eens 'gevetood', bijvoorbeeld omdat we net een tijd onze kamer al gedeeld hadden met een kind van onze eigen leeftijd, of omdat we midden in een tentamenperiode zaten, of whatever.
Als we het er allemaal mee eens waren kwam er een kennismakingsgesprek waarbij mijn ouders heel duidelijk tegen het kind zeiden 'je bent hier om te kijken of je denkt dat je bij ons wilt komen wonen, maar wij hebben al besloten dat je welkom bent'.

En ja, mijn ouders hadden er best wel een dagtaak aan denk ik. Maar ik heb me nooit achtergesteld gevoeld of wat dan ook door pleegkinderen in huis.
Mooi verhaal! bedankt voor het delen.
Fijn dat je ouders zo`n goede balans hadden hierin
Alle reacties Link kopieren
Er is zeker een tekort. Maar ook een tekort aan personeel. Of mensen die part time werken. Vaak veel crisissituaties waardoor er weinig tijd is voor intakes en dergelijke.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Jammer dat er een tekort is aan personeel, terwijl er kinderen zijn die met spoed hulp nodig hebben,
Alle reacties Link kopieren
De kinderen wonen doordeweeks trouwens gewoon bij hun moeder. In het begin zijn ze wel een jaar uit huis geplaatst, maar doordat moeder erg veel in haar leven veranderd heeft mochten ze uiteindelijk toch weer bij haar wonen.

Nog even terugkomend op de tekorten.
Het wel vaak zo dat ze graag liever een 3 matches voor 1 kind in hun bestand hebben dan 3 kinderen voor 1 match.

Goed dat je je van tevoren goed inleest en en dat je er niet een heel romantisch beeld van hebt.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
18-10-2018 11:22
Ook goed van jou :-)
Ik heb ook een positieve ervaring gezien hier in de omgeving.
Natuurlijk is er ook een mogelijkheid dat het niet goed gaat. daar ben ik me van bewust.

Ik dacht ook dat er een tekort was aan pleegouders. Maar blijkbaar niet dan?
Ik heb er me nooit zo in verdiept, maar een wilde gis van mij over het al dan niet tekort is dat er veel mensen zich opgeven, misschien een groot gedeelte ook wegens de hier genoemde "Romantische"of andere redenen, en die dan na het intake gesprek afvallen.
Ofwel, om de bijbel aan te halen : Vele geroepenen, weinige uitverkoren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik begrijp het wbt de tekorten.
Kan me voorstellen dat ze liever 3 potentiële gezinnen hebben dan 1.
Nlies dat heb ik ook gehoord dat veel mensen alsnog afhaken omdat het hun te pittig lijkt.
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb het pakket aangevraagd en we gaan naar een bijeenkomst.
Vrienden van ons hebben een pleegkind dus die hebben ook al wat vragen beantwoord.
Bij hen is het overigens een succesverhaal geworden, dus dat kan ook.
Ik snap dat je het niet als een roze wolk moet zien maar daarintegen: als iedereen alleen maar problemen erin ziet dan zouden er geen pleegouders zijn.
Ik ben realistisch genoeg dat het geen rozengeur en maneschijn is en hard werken.
Ik kom zelf ook uit een onstabiele gezinssituatie.
Maar, het lijkt me erg mooi om iets voor een kind te kunnen betekenen en hem of haar een mooi leven te kunnen geven.
Verder hebben we gelukkig ook de tijd en de ruimte (ik werk maar 2,5 dag) waardoor ik er veel energie in kan steken.
Ik hoorde trouwens dat de voorkeur uitgaat naar het plaatsen van een kind dat minimaal 2 jaar jonger is dan de jongste (mijn jongste is 2,5) . Komt het ook weleens voor dat er bijvoorbeeld een kind van 4 jaar geplaatst wordt bij twee kinderen van 2,5 en 6 jaar? .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven