Aanpassen aan moeilijke eters?

18-10-2018 10:24 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Mijn kinderen (midden basisschool leeftijd) zijn beiden makkelijke eters. Ze lusten niet alles even graag, maar ik heb eigenlijk weinig strijd over het eten.
Nu krijgen we uiteraard regelmatig andere kinderen over de vloer die blijven eten en daar zitten heel moeilijke eters tussen. En dat vind ik weleens lastig. Met een broodmaaltijd zit er altijd wel wat tussen wat ze lusten, maar met warm eten is dat anders.
Aan de ene kant ben ik van het eten wat de pot schaft, maar aan de andere kant wil ik toch ook dat de kinderen lekker gegeten hebben bij ons en niet met een lege maag vertrekken. Maar wat als ze echt bijna niks lusten?
Aan allergieën, religies, vega etc kan ik me uiteraard aanpassen, maar er moet wel wat overblijven toch?
Hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt was laatst een vriendje dat geen hap van zijn verse hamburger nam omdat hij alleen kant en klare hamburgers lustte en ook zijn ovenfriet "smerig" vond. Lust alleen uit de frituurpan (heb ik niet).
Hoe doen jullie dat als vriendjes/vriendinnetjes blijven eten?
Eten wat de pot schaft rekening houdend met allergieën etc, extra dingen maken voor de gast?
Eten wat de pot schaft en als ze het echt niet lusten dan mogen ze een boterham. Ik ben er niet om andere kinderen op te voeden en ik ga ook geen meerdere gerechten koken of alleen maar friet serveren. Dan houd je dit over.
Eten wat de pot schaft. En dankbaar zijn dat je zelf niet zo’n ondankbaar mormel hebt :)
Ik vroeg altijd van te voren wat die kinderen lekker vinden en maakte dat dan klaar. Zo simpel kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben nog de basisschoolleeftijd en zijn net als de jouwe gemakkelijke eters.
Weet ik van te voren dat er een vriendinnetje blijft eten, dan vraag ik meestal aan de ouders of er dingen zijn die ze echt niet lusten, of ik maak iets van pannekoeken ofzo.
Als ze op het laatste moment toch blijven eten, dan is het wat de pot schaft, eventueel wil ik er dan nog iets van pasta ofzo bijkoken als het kind het niet lust.
Maar ik pas me dus wel aan voor vriendjes en vriendinnetjes, ga ze niet opvoeden wat betreft eten enzo.

voor dat vriendje met die hamburgers zou ik waarschijnlijk iets snels zoals pasta hebben gekookt met een plakje ham en ketchup ofzo (zonde dat hij trouwens vers gemaakte hamburgers niet lust, dat is zoooo lekker !)
Alle reacties Link kopieren
Ik maak wat “neutraals” wat iedereen lust. Maar laatst had ik een kind dat de sauzebroodjes niet luste want vegatarisch, maat at leen wit brood , zonder zaadjes, zonder boter met hagelslag en pindakaas (zonder stukjes) lustte. Pffffff.
Dat is de enige keer ooit dat ik er wel klaar mee was en gezegd heb dat hij het hiermee moest doen , want ik had niets anders.
Eten wat de pot schaft maar ik maak wel 'makkelijk' eten.
Alle reacties Link kopieren
Eten wat de potschaft, en onze huisregels volgen:

1. Positief commentaar op het eten mag spontaan
2. Negatief commentaar op het eten mag alleen op vragen van de kok
3. Woorden als “smerig” of “vies”, of respectloze gezichten trekken zijn uit den boze

Jammer als kinderen geen tafelmanieren hebben geleerd thuis, maar niet mijn probleem
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ligt eraan of het kind spontaan blijft eten want dan is het eten wat de pot schaft. Is een vraag vanuit de ouders of er bij ons gegeten en/of geslapen mag worden laat ik mijn kind overleggen met de gast en met een voorstel komen. Dat voer ik meestal dan ook uit.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Razzmatazz post_id=29142841 time=1539851411 user_id

voor dat vriendje met die hamburgers zou ik waarschijnlijk iets snels zoals pasta hebben gekookt met een plakje ham en ketchup ofzo
[/quote]

Dat klinkt wel heel goor. Pasta met ketchup en een plak ham. Dan zou ik eerder een boterham geven
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
18-10-2018 10:32
Eten wat de pot schaft maar ik maak wel 'makkelijk' eten.
Dit. En toch wel verschillende dingen, nier uitgebreid maar hamburgers + friet bijvoorbeeld. Als je dat allebei niet lust heb je pech hoor.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-10-2018 10:29
Ik vroeg altijd van te voren wat die kinderen lekker vinden en maakte dat dan klaar. Zo simpel kan het zijn.
Dat had ik in dit geval ook gedaan, maar mijn versie van hamburgers en friet was dus ook niet goed..
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
18-10-2018 10:33
[quote=Razzmatazz post_id=29142841 time=1539851411 user_id

voor dat vriendje met die hamburgers zou ik waarschijnlijk iets snels zoals pasta hebben gekookt met een plakje ham en ketchup ofzo
Dat klinkt wel heel goor. Pasta met ketchup en een plak ham. Dan zou ik eerder een boterham geven
[/quote]

Dat is ook niet lekker, maar kinderen die niks lusten, vinden dit soort eten meestal wel lekker. (ik vraag het uiteraard van te voren aan het kind, dit is maar een voorbeel he). het probleem is, is dat ik bijna nooit brood thuis heb (woon niet in NL), dus dat een boterham niet zo makkelijk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde toegankelijke dingen te koken als er kinderen bleven eten: een pasta of ene zelfbelegde pizza. Zou denken dat een zelfgemaakte hamburger met ovenfriet ook hieronder valt ? Als zelfs dat dan niet geblieft wordt, kun je een boterham of tosti krijgen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
als ik van te voren weet wie er mee -eet (geldt ook voor volwassenen) maak ik iets waarvan ik weet, dat iedereen het lust.
Als mensen spontaan mee-eten, dan eet je wat ik voorzet.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
18-10-2018 10:31
Ik maak wat “neutraals” wat iedereen lust. Maar laatst had ik een kind dat de sauzebroodjes niet luste want vegatarisch, maat at leen wit brood , zonder zaadjes, zonder boter met hagelslag en pindakaas (zonder stukjes) lustte. Pffffff.
Dat is de enige keer ooit dat ik er wel klaar mee was en gezegd heb dat hij het hiermee moest doen , want ik had niets anders.
Zo een komt hier ook weleens . Lust alleen wit brood zonder korst met chocopasta.. En is 10..
Wit brood heb ik haast nooit in huis, dus als hij onverwacht komt eten, heeft ie dus niks.
Alle reacties Link kopieren
Met de pot meeeten maar wel iets neutraals en geen "moeilijke" dingen als vis, mosselen of geitenkaas.
Ik vraag wel tevoren of iemand iets écht niet lust. En met iets niet lusten bedoel ik niet iets minder lekker vinden. Zoals ik ooit op dit forum las dat een gastvrouw twee volle A4-tjes voorgelegd kreeg met voedsel dat de nieuwe vriendin van haar zoon niet bliefde.

Dat vriendje met die hamburger en overfrites vind ik een erg verwend mannetje.
Die krijgt een boterham.
Wheelsonthebus schreef:
18-10-2018 10:38
Zo een komt hier ook weleens . Lust alleen wit brood zonder korst met chocopasta.. En is 10..
Wit brood heb ik haast nooit in huis, dus als hij onverwacht komt eten, heeft ie dus niks.
Als ie 10 is zou ik uitleggen dat eten een belangrijk deel van onze socialeomgang is. Als hij er voor kiest om niks te willen eten dan wit met chocopasta maakt ie van zichzelf een zodanige uitzondering dat later weinig mensen hem aardig zullen vinden.

Ik geloof er niet in dat er mensen zijn die bijna niks lusten. Ik geloof wel dat er mensen zijn die brandstof halen uit anders dan de rest zijn.

En bedankt trouwens, ik zit nu in mijn hoofd met ‘de deuren van de bus gaan open en dicht, open en dicht..’ :-|
Alle reacties Link kopieren
Laatste sprak ik de moeder van een vriendin van mijn jongste puber (14). Moeder vond mijn puber zo'n goeie eter.
Puber kan zo bij het toneel, die is namelijk zeker geen goeie eter, wel een hele beleefde eter.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
18-10-2018 10:42
Met de pot meeeten maar wel iets neutraals en geen "moeilijke" dingen als vis, mosselen of geitenkaas.
Ik vraag wel tevoren of iemand iets écht niet lust. En met iets niet lusten bedoel ik niet iets minder lekker vinden. Zoals ik ooit op dit forum las dat een gastvrouw twee volle A4-tjes voorgelegd kreeg met voedsel dat de nieuwe vriendin van haar zoon niet bliefde.

Dat vriendje met die hamburger en overfrites vind ik een erg verwend mannetje.
Die krijgt een boterham.
Of een lift naar huis! :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
18-10-2018 10:43
Als ie 10 is zou ik uitleggen dat eten een belangrijk deel van onze socialeomgang is. Als hij er voor kiest om niks te willen eten dan wit met chocopasta maakt ie van zichzelf een zodanige uitzondering dat later weinig mensen hem aardig zullen vinden.

Sorry, maar ik ga andermans kinderen niet opvoeden. Een kind van een ander uitleggen waarom hij moet eten gaat me te ver. En ik heb geen al te lastige kinderen, maar ik mag toch hopen dat wannneer ze ergens op bezoek zijn, ze niet uitgelegd krijgen wat semieten doen zodat ze aardig gevonden worden.
Malagueña schreef:
18-10-2018 10:48
Of een lift naar huis! :biggrin:

En het verzoek de volgende keer een eigen bakje met eten mee te nemen :bye:
Alle reacties Link kopieren
Wheelsonthebus schreef:
18-10-2018 10:38
Zo een komt hier ook weleens . Lust alleen wit brood zonder korst met chocopasta.. En is 10..
Wit brood heb ik haast nooit in huis, dus als hij onverwacht komt eten, heeft ie dus niks.
Mijn neefje lustte bijna niets. Leefde voornamelijk van brood met pindakaas of hagelslag.
Met de hele familie gingen we in een restaurant eten. Zijn neefjes namen soep. Wilde hij niet, want "dat had hij nog nooit gegeten". Kroketten (bij oma thuis) was waren een van de weinige dingen die hij lekker vond, tot een neef hem vertelde dat daar ragout in zat. Hij ging toen huilend op de trap zitten.
Toen hij 12 was ging hij op werkweek. De familie was ongerust hoe dat moest met eten. Wonder boven wonder at hij daar alles met de pot mee en sinds die tijd is hij geen moeilijke eter meer. Hij was dus verwend dus door gemakzuchtige ouders....
Alle reacties Link kopieren
Wat een zeur zeg.

Als kinderen fatsoenlijk aangeven iets niet te lusten of eten, ben ik best bereid om de paprika of champignons uit de saus te laten, dressing los op tafel te zetten ipv door de salade of het geplande eten voor vandaag en morgen om te ruilen. Mocht er vlees op het menu staan en eet er onverwacht een vegetariër mee, dan kook ik gewoon een eitje. That's it. Ik ga me niet in onmogelijke bochten wringen of iets kopen dat we zelf nooit eten.

Maar als iemand aankomt met gezeur over een goed stuk vlees omdat hij blijkbaar niet fatsoenlijk is opgevoed en dan ook nog termen als 'smerig' gebruikt, houdt het op. Dan gelden dezelfde regels als voor mijn eigen kinderen:
  • Iets nieuws moet je eerst proberen voor je kan vertellen of je het lust of niet.
  • Wees dankbaar dat iemand moeite voor je heeft gedaan en behandel de kok met respect - die gast van jou had hier een flink probleem gehad!
  • Alleen bedorven eten is vies. Dus kraak het eten niet af. Het ligt aan jezelf als je iets niet lust.
  • Lukt het echt niet, dan kan je zelf een boterham smeren.
yette wijzigde dit bericht op 18-10-2018 10:56
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het in mijn vriendenkring nu: Vriendinnen met kinderen die op kamers gaan.
En in het studentenhuis eten ze ineens alles wat ze thuis niet lusten (ook hele normale dingen als Boerenkool etc)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven