Kind doet moeilijk met warm eten. 3,5 jaar.

19-10-2018 20:23 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
I-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-10-2018 23:07
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn getroffen. Mvg Moderator Viva forum
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jouw kind aardappels lusten? Doe niet zo ingewikkeld, kook wat ze lust en hou het gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer je het af wil dwingen hoe slechter het vaak gaat. Eet ze verder wel gevarieerd? Dan zou ik het redelijk los laten. Eventueel 3 stukjes op haar bord, dus 3 hapjes laten proeven en daarbij laten. Meestal is het een fase die vanzelf weer goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Hier eten ze stamppotten goed. Verder: loslaten. Aan blijven bieden en het gezellig houden. Werkt hier toch echt het best...
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
19-10-2018 20:27
Waarom moet jouw kind aardappels lusten? Doe niet zo ingewikkeld, kook wat ze lust en hou het gezellig.
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn moeder mij dwong aardappelen te eten heb ik jarenlang gewalgd van die dingen.

1. Het is een fase

2. Zoek een vervanging die ze wel lust (zoete aardappels of wellicht anders bereid)
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft toch wel iets dat hij echt niet lekker vindt. Beetje flauw om dat dan twee keer per week te gaan voorschotelen zodat ze het kan leren. Ik zou het zelf iets rustiger opbouwen (als ik dat al zou doen, ik vind het niet heel nuttig om te leren op zich).

Hoe het bij ons thuis werkt: ik kook iets (of man) en je eet of je eet niet.

Dat zijn wel zo'n beetje de keuzes. Ik hou wel rekening met voorkeuren, maar dus ook met mijn eigen voorkeur. Ik ben gek op risotto en dat staat dan ook wel eens op het menu. Net als dat ik vaker dan ik zelf zou kiezen pasta met tomatensaus eet. Beetje geven en nemen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Jij bepaalt wat ze eet, zij bepaalt OF ze eet.
.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Ik vind eerlijk gezegd dat jij moeilijk doet met warm eten, TO. :P
Ik beslis wat dreumes eet en hij beslist hoeveel hij eet, ook als dat betekent dat hij niks eet.. Ze laten zich echt niet verhongeren. Maar ik ga hem niet dwingen om iets of een bepaalde hoeveelheid te eten. Hij weet zelf wanneer hij vol zit en ik wil niet dat iets hem tegen gaat staan omdat ik zou willen dat hij het zou eten.

Maar ik kook meestal wel wat hij lekker vindt. Het ontwikkeld wel. Ik leef heel erg volgens 'pick your battles'. En tijdens het eten heb ik weinig trek in een strijd, dus kook ik wat hij lust. En als wij wat anders dan dreumes eten laat ik hem wel eens proeven. En dan ineens lust hij iets wel.

Het komt vanzelf, of juist niet. Dat is ook niet erg.
anoniem_370856 wijzigde dit bericht op 19-10-2018 21:00
3.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de logica ook erg gek. Ze is te licht, dus zet ik haar iets voor dat ze ranzig vindt. Hoe gaat dat helpen dan?
Hallo?!
Mijn ervaring is dat niks werkt. Hoe meer trucs jij uit de grote doos haalt, hoe minder er gegeten zal worden. Dus, gewoon tafel dekken, een klein beetje op het bord van je kind leggen, zelf gaan eten, gezellig kletsen, eventueel een dessert en afruimen. Geen enkel woord aan vuil maken. En dan hopen dat ze meer gaan eten naarmate ze ouder worden. En als dat niet is, zoals in mijn geval, dan is dat maar zo.

Hoe wonderbaarlijk ook, sommige kinderen worden nu eenmaal groot van de lucht.
made@kate schreef:
19-10-2018 20:38
Mijn ervaring is dat niks werkt. Hoe meer trucs jij uit de grote doos haalt, hoe minder er gegeten zal worden. Dus, gewoon tafel dekken, een klein beetje op het bord van je kind leggen, zelf gaan eten, gezellig kletsen, eventueel een dessert en afruimen. Geen enkel woord aan vuil maken. En dan hopen dat ze meer gaan eten naarmate ze ouder worden. En als dat niet is, zoals in mijn geval, dan is dat maar zo.

Hoe wonderbaarlijk ook, sommige kinderen worden nu eenmaal groot van de lucht.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over jou redenering. Mijn peuter van twee lust ook geen aardappels. Idd alleen friet verder niets noppes nada. En ze is ook licht. Ik kook vaak wat pasta of rijst als wij aardappels eten ( wat we meestal maar een keer per week eten) en als ik pasta kook ( met veel groente) doe ik kleine bakjes in de vriezer. Krijgt ze als wij iets eten wat ze echt niet lust.

We hebben tegenwoordig wel met haar in spel vorm geoefend om aan iets te likken wat ze denkt niet te lusten. Om te proeven. Ze hoeft dan de drempel niet over om t in haar mond te steken. Wij vragen t vrijblijvend wil je proeven? Als ze t doet maken we er een beetje een lollig iets van ze proeft nu eigenlijk alles dus door te likken maar bij aardappel zegt ze standaard niet lekker. Ze heeft vanmorgen ei geproeft en voor t eerst ever een ei op daarna dus soms werkt t wel.
Maar ik maak me er niet druk om als jij pusht wordt t eten een machtsstrijd en die wint ze altijd!
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
19-10-2018 20:27
Waarom moet jouw kind aardappels lusten? Doe niet zo ingewikkeld, kook wat ze lust en hou het gezellig.
Nou omdat dit wel iets is wat fijn is om in een 'weekmenu' te doen....
Wij doen aan 'je hoeft niet te eten, je mag eten'. Daar doen ze het heel redelijk op eigenlijk. En als ze al 2 dagen achter elkaar niet blieven wat ik kook eten we de dag erna wel weer iets wat ze wel graag eten. Toeval uiteraard. ;)

Als ze wel van flink gekruid houdt zou je roti kunnen proberen, zijn ze hier gek op.
Alle reacties Link kopieren
Wij pushen hier ook niet hoor, maar het macaroni/spaghetti of rijstgerechten staan hier al relatief vaak op het menu ivm onze werkdagen. Laat thuis, dus van te voren voorbereiden en hop magnetron. Eten beide kids prima.
Maar meer omdat het voor de afwisseling en voeding lijkt mij beter is.
Ze is wat dat betreft best kieskeurig, snap ik ook want dat is de leeftijd.
We pushen niks, en anders eet ze na de tijd een boterham, ook prima.
Het was ook maar een vraag om tips, het is niet zo dat ik er een groot probleem van maak hoor, wat sommigen suggereren.......................
Brood, groente en fruit gaat best wel goed dus ik klaag ook niet alleen ik probeer uiteraard mijn kind enigszins gevarieerd te laten eten........
het was maar een vraag....
Alle reacties Link kopieren
Dan eet ze alleen de groente en het vlees en laat de aardappels staan. Niets mis mee.

Hoe harder jij gaat pushen hoe minder ze zal eten.
Mijn kinderen aten tussen hun 2e en 8e helemaal geen avondeten, of hooguit wat vlees en een doperwt. Ik heb nooit gedwongen, en zette gewoon regelmatig doperwten op tafel. Of komkommer, of een boterham en een banaan.
Ik kook (gemiddeld) 2x per week pasta, 1 a 2 x per week een gerecht met wraps/pita/brood, 1 a 2 x rijst en dan nog 1x, in de winter misschien 2x per week aardappelen. (En dat is stamppot, roti, gebakken aardappeltjes, agv'tje, friet enz. bij elkaar opgeteld)

Lijkt me juist gevarieerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat voegen aardappels toe twee keer in de week? Welke voedingstoffen vind je zo belangrijk dat ze die niet kan missen?
Alle reacties Link kopieren
Nou ben ik niet bepaald een keukenprinses. Maar wat flans jij in elkaar als je een uur in de keuken staat en uiteindelijk aardappels op tafel zet?!

Ik blief ook geen aardappels. Dus dat eet ik bijna niet. Mijn kinderen houden niet van rijst, dus dat eten zij zeer zelden. Zo hebben we allemaal wat.

Wij doen geen gedoe en gejengel aan tafel. Althans, niet over bepaalde dingen moéten eten.
Echt, dat maakt je leven leuker.
Liesje28 schreef:
19-10-2018 20:23

Ben je een uur druk met eten en waarvoor..... voor gedoe, gejengel en niet leuk aan tafel zitten...
Dan moet je iets koken wat ze wel eet.
Sids wanneer kost AGV klaarmaken een uur?
Geef haar een schep rijst of pasta ipv een aardappel.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
19-10-2018 21:05
Nou ben ik niet bepaald een keukenprinses. Maar wat flans jij in elkaar als je een uur in de keuken staat en uiteindelijk aardappels op tafel zet?!

Ik blief ook geen aardappels. Dus dat eet ik bijna niet. Mijn kinderen houden niet van rijst, dus dat eten zij zeer zelden. Zo hebben we allemaal wat.

Wij doen geen gedoe en gejengel aan tafel. Althans, niet over bepaalde dingen moéten eten.
Echt, dat maakt je leven leuker.
dit was een ovenschotel met veel groenten, snijwerk, tijdje op laten staan etc. Uiteraard gaat het niet om de bereidingstijd.
hier eten ze ook best veel doperwten, want dan vinden ze allebei lekker.
Ik lees al dat ik me er blijkbaar te druk om maak. Goede leer voor alle volgende keren, wat er dan ook op tafel staat.
Bedankt voor de reacties allemaal.
Dan eet ze niet. En verwacht geen dankbaarheid voor “uren” in de keuken staan; het is een peuter.
Hier wordt soms niet meer gegeten dan vla/yoghurt en fruit. Soms eten ze alleen vlees/rijst/friet, heel soms wat groente erbij. Ik maak me er niet druk om; komt vast wel goed allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven