Nachtdienst en borstvoeding?

20-10-2018 09:14 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is 3 maanden oud en ik ben weer aan het werk. Nu sta ik over een week al gepland voor nachtdiensten. Ik heb de vorige keren kunnen regelen dat ik dat niet hoefde ivm borstvoeding. Dit keer staat het gepland en is er niemand anders die mijn dienst kan draaien.
Wat zijn jullie ervaringen? Er is, als het niet te druk is, voldoende gelegenheid tot kolven. Baby slaapt meestal van 9 tot 4 dus zijn maar 2 voedingen gedurende de nacht. Overdag echter elke 3 uur.

Wat zijn jullie ervaringen met borstvoeding en nachtdiensten?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met deze combinatie, wel met nachtdiensten. Nu is het overal anders maar, waar ik werk, is het ‘s nachts rustiger dan overdag en ‘s avonds dus zou kolven makkelijker te doen zijn omdat ik er dan meer tijd voor zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat je geen nachtdiensten hoeft te doen tot 6mnd na de bevalling als je borstvoeding geeft.
Kolven tijdens de nachtdienst kan waarschijnlijk wel, maar overdag slapen en dan om de 3 uur voeden lijkt me lastig.
Alle reacties Link kopieren
marseille schreef:
20-10-2018 09:18
Ik dacht dat je geen nachtdiensten hoeft te doen tot 6mnd na de bevalling als je borstvoeding geeft.
Kolven tijdens de nachtdienst kan waarschijnlijk wel, maar overdag slapen en dan om de 3 uur voeden lijkt me lastig.
Dit inderdaad. Ik zou je CAO er nog eens op nakijken, want je hoeft met borstvoeding nu echt nog geen nachtdiensten te doen. Kolven in de nacht an sich zal het probleem niet zijn, maar hoe wil je bijslapen als je baby overdag nog elke 3 uur drinkt?
Los van dat nachtdiensten je bioritme sowieso flink in de war gooien en dat ook niet bevorderlijk is voor de borstvoeding.
Overigens zul jij niet de eerste zijn die borstvoeding geeft in jullie team lijkt me, dus dit zou je werkgever/roostermaker toch moeten weten? Ik zou op m’n strepen gaan staan en die diensten niet doen, het is aan je werkgever om én het rooster volgens de regels te maken, en nu dus iemand anders te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Cao-technisch had ik geen idee dus bovenstaande lijkt me nuttiger dan mijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zelfs wettelijk geregeld. https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... -en-de-wet
Cao of wet?

Cao heeft niet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -bevalling
Oscha_ schreef:
20-10-2018 09:28
Volgens mij zelfs wettelijk geregeld. https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... -en-de-wet
Dit dus
Alle reacties Link kopieren
Nog een link https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... kenNL.html
Alle reacties Link kopieren
Puur uit interesse:
Wanneer ben je weer begonnen met werken? Je baby is 3 maanden en er staat dat je de vorige keren hebt kunnen regelen dat je geen nachtdienst hoefde te draaien. Dan ben je toch best snel weer begonnen met werken, dat het nu in het rooster al meerdere keren is voorgekomen? Of bedoel je daar bij vorige kinderen mee?
Alle reacties Link kopieren
Fout vd werkgever om jou al met nachtdiensten op te zadelen. Mogen ze ook zelf oplossen dus.

Wist je het trouwens niet eerder dan een week van tevoren?
Alle reacties Link kopieren
Werk je wel in Nederland of hebben we het over het buitenland?
Alle reacties Link kopieren
Hoe halen ze het in hun hoofd om jou nu al weer nachtdiensten te geven!
Echt die werkgevers/roosteraars zijn echt gestoord tegenwoordig.
Daar zou toch helemaal geen wet of CAO voor nodig hoeven zijn?
Dat is toch gewoon menselijk gedrag om een moeder gewoon wat tijd te geven, voordat ze weer vol de wisseldiensten in gaat.

En dan gaan ze vervolgens weer klagen dat het verzuim zo hoog is!
Ik zou aangeven geen nachten meer te willen zolang je borstvoeding geeft...
En voor nu maar gewoon kolven. Heb je overdag oppas voor je kleintje als je moet slapen? Want ik denk haast dat je tussen het slapen door ook een keer zal moeten kolven.. en heeft de oppas dan genoeg melk?

Ik slaap namelijk na en nacht echt wel tot 17.00 uur, onafgebroken...
werk je in de zorgsector? Sla alsjeblieft de CAO er op na, volgens mij mag/hoef je nu nog geen nachtdiensten te draaien.

Ik werkte in een ziekenhuis 11 jaar geleden en hoefde geen nachtdiensten te draaien en had volgens cao 2 uur 'kolfrecht' per 8 uur werken.
Alle reacties Link kopieren
“ Dit keer staat het gepland en is er niemand anders die mijn dienst kan draaien. ”

Jij kan de dienst ook niet draaien want je bent net bevallen. Je werkgever weet waarschijnlijk al een maand of 8/9 dat je na je verlof geen nachtdiensten mag draaien dus tijd genoeg om een oplossing te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Met vorige keren bedoel ik vorige kinderen idd.
En ik heb gezocht op regelgeving. Kan nergens in de arbo wet vinden dat er expliciet staat dat je geen nachtdienst hoeft te werken. Lastig dus. Vorige keren heb ik dat mondeling geregeld. Dit keer ook, maar andere leidinggevende gekregen die het minder belangrijk vind. En werk in een mannen bedrijf dus weinig ervaring bij collega's 😂

Ben benieuwd naar evt terugloop van productie en hoe dit te voorkomen.
joepjenies wijzigde dit bericht op 20-10-2018 11:26
Reden: Typfout
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En mijn nieuwe leidinggevende heeft inderdaad verzuimd mijn rooster tijdens te mailen, ondanks dat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb. Normaal heb ik 4 wkn voorafgaand mijn rooster.
Alle reacties Link kopieren
in mijn link staan de regels vanuit de overheid genoemd. die staat hierboven. Je hoeft dus geen nachtdiensten te draaien zoals op die site te lezen is.
Nogmaals: Ik zou in de eigen CAO kijken, waar je onder valt....
Alle reacties Link kopieren
Artikel 4:5 onder 8:
De zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

Artikel 4:7 Arbeid na bevalling

Artikel 4:5, met uitzondering van het zesde lid *, is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van een vrouwelijke werknemer gedurende een periode van 6 maanden na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker wel in de wet vastgelegd! In de arbeidstijdenwet staat het volgende:

Artikel 4.5
De zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

Conform artikel 4.7 is dit ook geldig tot 6 maanden na de bevalling. Ik zou dit dan ook zeker aangeven bij je leidinggevende!
Alle reacties Link kopieren
Haha, mosterd..
Wat wil je zelf? Dat iets niet hóeft betekent niet dat je het niet mag doen.

Ik heb zelf wel 's nachts gewerkt na mijn verlof, toen ik nog borstvoeding gaf. Ik heb er niet eens over nagedacht destijds, aangezien ik een bedrijf had dat toch draaiende gehouden moest worden. Bij mij ging het prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven