Baby 6 maanden nachtvoedingen verminderen

23-10-2018 11:50 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn borstgevoede baby van 6 maanden wordt 's nachts nog steeds elke 2 tot 3 uur wakker voor een voeding. En ik wil haar die met liefde allemaal geven, maar ik trek het niet meer. Ik ga altijd tegelijk met haar naar bed, maar ze slaapt nooit langer dan 3 uur achter elkaar (meestal korter), en ik dus ook niet.

Ook overdag slaapt ze maar heel weinig en wil ze nog steeds zo vaak drinken. En daarbij heeft ze een enorme borst-slaapassociatie. Ik voed haar bijna altijd in slaap. Ze heeft wel periodes gehad waarbij het zelf in slaap vallen iets beter ging, maar dat werkt bijna nooit meer. Op zich vind ik het prima om haar in slaap te voeden, maar ik ben bang dat deze slaapassociatie bijdraagt aan het vaak wakker worden 's nachts.

Nu overwegen wij om een vorm van slaapcoaching (zonder laten huilen!!) te proberen. Maar ik twijfel of dat gaat werken. Moet niet eerst die slaapassociatie eraf? Of kunnen we best eerst werken aan minder vaak wakker worden 's nachts? Om kort te zijn: ik weet dat we een plan moeten maken, maar ik weet dus niet waar we moeten beginnen.

Ze hoeft van mij echt niet de hele nacht door te slapen. Met bijvoorbeeld een voeding rond 23 uur en rond 3 uur zou ik al heel blij zijn! Heeft er iemand ervaringen of tips hoe we dit kunnen aanpakken?

Bvd!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet kolven vd nacht dat je partner het kan overnemen?
Alle reacties Link kopieren
heb je al geprobeerd om je laatste BV voor de nacht (23.00 uur) door FV te vervangen?
Hoelang wil je nog doorgaan met borstvoeding? Het voordeel van flesvoeding is dat je partner ook de helft van de nachten kan doen. In jouw situatie lijkt me dat de meest handige oplossing, dan ben je ook gelijk van die associatie af met de borst.
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk dat je partner een voeding met de fles geeft 's nachts? Bijvoorbeeld de 1e voeding waarvoor ze wakker word. Zodat jij wat langer kan slapen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen overdag aan de slag te gaan met die slaapassociatie, dus meteen na het wakker worden voeden en proberen niet te voeden voor het slapen, maar steeds aaien/terugleggen/muziekje. Kan ff duren in het begin.
Heb je al een ritueeltje voor het slapen gaan?
Als het overdag dan beter gaat, kun je ‘s avonds uitbouwen.
En wat veel al zeggen je partner de late voeding laten doen, als je die hebt.
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Ik wil zo lang mogelijk borstvoeding blijven geven. Partner de eerste voeding met afgekolfde melk laten geven is misschien wel mogelijk, maar baby slaapt in een co-sleeper en we hebben een klein appartement, dus dan moet ik praktisch gezien even kijken waar ik dan zou kunnen gaan slapen.

's Nachts partner de fles laten geven gaat niet werken: hij slaapt heel vast en ik heel licht en baby is eraan gewend dat ze meteen de borst krijgt, dus als hij met zijn slaperige hoofd een flesje moet klaarmaken en baby moet daarop wachten, zal dat een hoop gekrijs opleveren. Dan kan ik haar beter gewoon zelf de borst geven.
Alle reacties Link kopieren
We hebben inderdaad een ritueeltje, maar omdat ze daarna nooit gaat slapen denk ik niet dat ze dat echt met slapen associeert. Maar een beter ritueel verzinnen en dan even doorzetten overdag zou een optie kunnen zijn. Een muziekje toevoegen is misschien ook wel een goed idee. Ik ga erover nadenken, dank!
Qua leeftijd zou je kindje echt wel een uurtje of 6 achter elkaar moeten kunnen slapen en dat zou dan ook mijn streven zijn. Heb je er enig zicht op of er 1 moment in de nacht is (vaak de eerste cyclus of die van een uurtje of 23:00) waarin de baby meestal een langere ruk maakt? Dat is in mijn ervaring het makkelijkst uit te breiden.

Wat ik deed bij mijn oudste was voor ik zelf ging slapen (23:00) aftoppen (was ie wel veel jonger): ik gaf de borst, even goed kloppen en voedde er dan met een flesje afgekolfde melk nog een beetje achteraan. Minder hard werken en een echt vol buikje--> langer slapen.

De jongste heeft een hardnekkige fase van om 2:00 en 4:00 wakker worden gehad, die hebben we speen en water aangeboden. Wel knuffel en troost, geen eten meer tussen 24:00 en 6:00 ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe valt je kindje overdag in slaap? Ik denk dat het fijnste is om inderdaad eerst te zorgen dat je kindje zelf in slaap kan vallen?
Onze zoon is ruim 1,5 en ondanks dat hij al 1,5 maand geen nachtvoedingen meer krijgt is hij nog iedere 2-3 uur wakker. Minderen is geen garantie helaas.
Accepteren. Het is niet anders. Hier een 1-jarige die nog minimaal 4x 's nachts de borst wil.
Kuifeend schreef:
23-10-2018 12:05
's Nachts partner de fles laten geven gaat niet werken: hij slaapt heel vast en ik heel licht en baby is eraan gewend dat ze meteen de borst krijgt, dus als hij met zijn slaperige hoofd een flesje moet klaarmaken en baby moet daarop wachten, zal dat een hoop gekrijs opleveren. Dan kan ik haar beter gewoon zelf de borst geven.
Lijkt me niet, dat deze situatie beter is. Jij gaat eraan onderdoor, schrijf je in de openingspost. Het is echt geen ramp als een baby een minuutje huilt, omdat papa de fles klaarmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Wat krijgt je kind overdag verder te eten dan? Al begonnen met vast voedsel?

Als het echt honger is dan zou ik overdag wat meer gaan geven en inderdaad zoals al gezegd om 23.00 uur aftoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral niet aan die borst/slaapassociatie gaan werken als je nu al op je tandvlees loopt, maar eerder gaan zoeken naar manieren om het jezelf makkelijker te maken het vol te houden. Denk aan uitslapen in het weekend terwijl je partner met je kind bezig is. Nu gaan sturen aan die nachtvoedingen zorgt zeker in eerste instantie alleen maar voor nog beroerdere nachten.
Alle reacties Link kopieren
Het is mij niet gelukt tot ik er helemaal mee stopte (toen hij bijna 2 jaar was). Geen advies, wel een :hug: en goed dat je gewoon doorgaat met borstvoeding. Heb bij een vriendin gezien dat die toen is overgestapt van borst naar fles het op te lossen, maar dat deed helemaal niets met het slaapritme. Sterker nog het was vermoeiender, want met borst viel baby zo weer in slaap en zonder niet.. dus laat al die ‘geef dan gewoon kv’ mensen maar lekker lullen. Je kan altijd nog ‘s avonds kolven en dat flesje naast het bed zetten, maar de vraag is of dat helpt. Bij mij was het ‘borst en slapen of krijsen’, ongeacht wat het alternatief was haha.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Het geeft helemaal niets als een baby vijf minuutjes aan het huilen is terwijl papa een flesje opwarmt.
Alle reacties Link kopieren
Kuifeend schreef:
23-10-2018 12:05

's Nachts partner de fles laten geven gaat niet werken: hij slaapt heel vast
gewoon hard schoppen!
Ik had 12 jaar geleden hetzelfde probleem. Ik las toen het boek the no cry Sleep solution van Elisabeth pantley (geloof dat de auteur zo heet)
en heb die Methode toegepast, precies zoals in het boek.
Borst geven met knuffeltje ertussen (knuffeltje kan borst gaan vervangen om in slaap te vallen) ik had een soort babyei met een watervalgeluid, daar viel hij opeens van in slaap.
6 maanden is wel een leeftijd waarbij het nog wel zo is, dat je ´s nachts moet voeden..snap dat je moe bent hoor!!
Wanneer ze Meer hapjes gaat eten overdag, dan wordt het voeden ´s nachts ook minder. Ik had iedere avond een heel strikt ritueel. 17.00 uur in bad. 18.00 uur pap en 18.30 naar bed. Ik deed dit iedere dag zo en op een gegeven Moment leek onze zoon wel zo geprogrammeerd.
Man uit bed trappen heb ik nooit geprobeerd..verkeerde man voor uitgekozen. Zou ook een optie kunnen zijn. Samen slapen geeft ook wel veel rust.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Goed om te lezen! Ik ben even met baby bezig, maar ik reageer straks wat uitgebreider.
Bij mij was de beste strategie: Accepteren en zoveel mogelijk meeslapen. (vroeg naar bed, en op de niet werk-dagen de middagdutjes). En ja dan zat ik wel gapend op kantoor. Oh en we slapen samen, dus ik hoefde niet echt wakker te worden.
poeziewoezie schreef:
23-10-2018 12:32
Het geeft helemaal niets als een baby vijf minuutjes aan het huilen is terwijl papa een flesje opwarmt.
Ik koos dan toch echt liever voor snel terug in slaap voeden. Als ik toch die 5 minuten wakker was kon ik net zo goed voeden.
1-Aapje schreef:
23-10-2018 12:55
Ik koos dan toch echt liever voor snel terug in slaap voeden. Als ik toch die 5 minuten wakker was kon ik net zo goed voeden.
Maar TO zit er doorheen. Het is belangrijk dat ze nachten gaat doorslapen en de zorg leert af te dragen aan anderen. Dan kan ze 's nachts een seconde denken: hé *naam baby* huilt, maar direct erachteraan: gelukkig is *naam man* erbij, dus het is goed. Op die manier kost het je op de lange termijn veel minder energie, dan wanneer je alles zelf wil doen.
rosings schreef:
23-10-2018 12:54
Bij mij was de beste strategie: Accepteren en zoveel mogelijk meeslapen. (vroeg naar bed, en op de niet werk-dagen de middagdutjes). En ja dan zat ik wel gapend op kantoor. Oh en we slapen samen, dus ik hoefde niet echt wakker te worden.
Dit werkt al niet bij een tweede of derde kind.
Ikigai schreef:
23-10-2018 13:06
Dit werkt al niet bij een tweede of derde kind.
Nou, dan moet je het bij een eerste ook maar nooit proberen.... Laten we alles afschieten wat niet in ALLE situaties werkt dat is lekker constructief. (zou best hun eerste kindje kunnen zijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven