Co-sleeper?

24-10-2018 22:17 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik overweeg een co-sleeper te kopen, omdat ik baby (3 weken) steeds in en uit de wieg tillen ‘s nachts een gedoe vind. Baby slaapt nu vrijwel hele nachten gewoon in bed bij mij. Peuter ligt ook nog wel eens bij ons ‘s nachts, waardoor het nogal krap kan worden. We hebben al een flink bed en man wil geen familiebed :hihi: dus kwam ik bij een co-sleeper uit. Wie heeft hier ervaring mee?

Ben vooral benieuwd naar:

- Was het makkelijk te bevestigen en zit het stevig? (Wij hebben een boxspring.)

- Hoe lang past een baby er ongeveer in?

- Kan je nog echt dichtbij je baby liggen? (Neus tegen neus bij wijze van)

- Kan je liggend voeden terwijl baby erin ligt of is het anders in ieder geval makkelijk baby weer terug te ‘schuiven’?

- Zijn er nog bepaalde merken / type co-sleeper die jullie aanraden?

Ik hoor graag jullie ervaringen / tips!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Ik vond het ideaal! Je kan inderdaad gewoon je hoofd bij baby leggen (heel lekker ligt dat misschien niet maar het kan wel), je hoeft niet te tillen en je kan bijvoorbeeld makkelijk met je arm of hand op/over baby leggen, even over de wang aaien, pink in mond doen, speen pakken etc.

Wij hadden een cosleeper van Chicco. Wel prijzig maar heel goed verkocht op marktplaats. En hij is makkelijk mee te nemen in de auto (opvouwbaar).
Cosleeper vond ik bij de oudste ideaal. Die kon ik er na het voeden inderdaad zo in leggen. Jongste pikt het niet om weggelegd te worden, dus die slaapt bij ons in bed.

Wij hebben er toentertijd een op marktplaats gekocht. Als ik zou moeten schatten is hij een meter lang. Iets groter dan een wiegje. Een gemiddelde baby past daar dan wel 9 maanden in denk ik? Je zou daarna evt nog een ledikant om kunnen bouwen tot cosleeper. Daar kan je helemaal lang mee door.

Voor een boxspring zou je waarschijnlijk even moeten kijken of het matrasje zo hoog kan bij de cosleeper die je op het oog hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Wij hebben een co-sleeper, aangeschaft toen oudste al een paar maanden was. Achteraf jammer dat ik het toen niet meteen had gekocht, wat een gedoe dat in en uit tillen inderdaad (elke keer mijn bed uit).
Zal even antwoorden op je vragen:

Ja, makkelijk te bevestigen. We hebben hem nu tussen bed en muur geklemd maar in ons vorige huis had ik de poten vastgebonden met spanbanden aan de poten van onze boxspring. Ging dus prima.

Ik weet niet meer tot wanneer oudste erin lag eigenlijk... 7 maanden?

Ja je kan echt dichtbij liggen. Al moet ik zeggen dat ik sommige nachten alsnog baby in ons bed tegen me aanlegde want dan lag ik zelf wat rechter. Helpt wel om een hydrofiel aan de buitenkant van het matrasje te doen zodat de matrassen echt goed aansluiten zeg maar... een spleet is niet fijn voor jou en voor de baby.

Wij hebben die van petit Amélie. Nu bijna uitgerekend dus ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen bij een minibaby. Maar het lijkt me al heerlijk om mijn hand gewoon tegen baby aan te kunnen leggen zonder tussen spijlen van een wieg door te wringen. Dat lag altijd zo ongemakkelijk...

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het was mijn allerbeste babyaankoop! Scheelde me zoveel gedoe in de nacht. Zal je vragen beantwoorden, maar is denk ik wel afhankelijk van het soort cosleeper dat je hebt.

- Was het makkelijk te bevestigen en zit het stevig? (Wij hebben een boxspring.)
Bevestigen ging volgens mij met een band (heeft man gedaan), maar bedje stond prima stevig.

- Hoe lang past een baby er ongeveer in?
Die van ons heeft er tot 7/8 maanden in gelegen ongeveer. Toen ik bv ging afbouwen ging hij ook steeds vaker jn eigen kamer.

- Kan je nog echt dichtbij je baby liggen? (Neus tegen neus bij wijze van)
Bij mij stond hij iets lager en was in principe het tussenstuk omhoog, dus nee dat deed ik niet. Zal vast kunnen, maar qua veiligheid zou ik dat niet eens willen.

- Kan je liggend voeden terwijl baby erin ligt of is het anders in ieder geval makkelijk baby weer terug te ‘schuiven’?
Ik schoof baby er wel uit, viel dan vaak voedend half in slaap en als ik wakker werd (als hij losliet), schoof ik baby terug en klapte ik het tussenstukje
Omhoog.

- Zijn er nog bepaalde merken / type co-sleeper die jullie aanraden?
Ik heb alleen ervaring met bednest. Vond ik fantastisch in gebruik en het oog wil ook wat, maar is wel prijzig.
flomo wijzigde dit bericht op 24-10-2018 22:32
2.04% gewijzigd
Hier ook goede ervaring met een co-sleeper. Eerste heeft er het eerste jaar in geslapen, tweede ligt er nu met zeven maanden nog steeds in.

Het is een stuk veiliger dan in een bed slapen en makkelijker dan in een apart ledikant, want je ligt direct naast elkaar en kan zo voeden, troosten, etc.

Ik heb een heel eenvoudige gekocht op mp voor een paar tientjes, geen merk kunnen ontdekken.
Ik heb de grijze van petit Amélie. Ideaal. Om de baby van je borst naar de cosleeper te verplaatsen moet je nog wel een beetje rechtop gaan zitten (vond ik) maar het is echt handiger dan een wiegje. Deze cosleeper staat los, maar wij hadden een nachtkastje geklemd tussen de muur en cosleeper. Overdag kan de baby er ook in slapen met het hekje omhoog. Mijn dochtertje heeft er wel 11 mnd in gelegen. Tip als je voor die van petit Amélie gaat: koop twee bijpassende lakentjes voor het matras want de maat zit tussen wieg en ledikant in, dus die lakentjes passen niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties! Zie dat ik zeker wel een co-sleeper ga kopen. Fijn om te lezen dat ze wel een tijdje mee gaan, dan is het ook geen weggegooid geld :-D
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ledikantje van Ikea, die ene waar van je de zijkant af kunt halen. Vond het ideaal! Bij baby 3 pas na 4 jaar weggehaald, ook als peuter als hij 's nachts wakker werd, gooiden hem in co-sleept en hij tukte verder.
Ik dacht altijd dat ik er een zou willen. Ik bleek meer het type te zijn die niet slaapt met een baby naast me. :P
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
24-10-2018 22:58
Ik dacht altijd dat ik er een zou willen. Ik bleek meer het type te zijn die niet slaapt met een baby naast me. :P
Ik slaap nu soms letterlijk met twee kinderen bovenop me, dus dat deel zal hier wel goed komen denk ik :hihi:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
24-10-2018 22:40
Ik had het ledikantje van Ikea, die ene waar van je de zijkant af kunt halen. Vond het ideaal! Bij baby 3 pas na 4 jaar weggehaald, ook als peuter als hij 's nachts wakker werd, gooiden hem in co-sleept en hij tukte verder.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/prod ... lsrc=aw.ds

Deze is dat. Wij hadden die ook omgebouwd in korte tijd. Met wat sjorbanden vast aan de onderkant en klaar. Hier heeft hij 15 maanden gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ledikant van Ikea. Internet staat vol met tips over hoe te bevestigen.
Mag ik het een beetje dom vinden dat je tegen álle adviezen in je baby bij je in bed laat slapen?

Als je samen met je kind wil slapen dan koop of huur je een cosleeper, dat staat echt al in de eerste folder die je krijgt van de kraamzorg of het consultatiebureau.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
25-10-2018 08:55
Mag ik het een beetje dom vinden dat je tegen álle adviezen in je baby bij je in bed laat slapen?

Als je samen met je kind wil slapen dan koop of huur je een cosleeper, dat staat echt al in de eerste folder die je krijgt van de kraamzorg of het consultatiebureau.
Heerlijk juist zo n moeder die met haar kinderen doet wat haar goed dunkt.
Een advies is geen strakke wet toch?
Koffiekop1 schreef:
25-10-2018 08:55
Mag ik het een beetje dom vinden dat je tegen álle adviezen in je baby bij je in bed laat slapen?

Als je samen met je kind wil slapen dan koop of huur je een cosleeper, dat staat echt al in de eerste folder die je krijgt van de kraamzorg of het consultatiebureau.
Veilig samen slapen in één bed kan wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
25-10-2018 08:55
Mag ik het een beetje dom vinden dat je tegen álle adviezen in je baby bij je in bed laat slapen?

Als je samen met je kind wil slapen dan koop of huur je een cosleeper, dat staat echt al in de eerste folder die je krijgt van de kraamzorg of het consultatiebureau.
Wie zegt dat ze niet allerlei veiligheidsmaatregelen heeft genomen? Als moeder bv geeft, niet rookt/drinkt, kind aan haar kant legt, een deken gebruikt ipv dekbed en zo nog wat zaken, kan je prima veilig samen met baby slapen hoor. Alleen doet de gemiddelde moeder die baby in bed neemt dat niet en daarom raadt men het af.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
25-10-2018 08:55
Mag ik het een beetje dom vinden dat je tegen álle adviezen in je baby bij je in bed laat slapen?

Als je samen met je kind wil slapen dan koop of huur je een cosleeper, dat staat echt al in de eerste folder die je krijgt van de kraamzorg of het consultatiebureau.
Dat mag je vinden, maar ik heb weinig boodschap aan wat jij vindt. Er zijn zat manieren om veilig samen te slapen en daarnaast is lang en breed bewezen wat de voordelen ervan zijn.
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 25-10-2018 10:31
Reden: Ik zie dat anderen het al uitgelegd hebben..
9.03% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de leuke reacties!

(En verder wat Flomo zegt :lol: )
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Alvast voor als mensen het niet geloven danwel denken het beter te weten:

https://www.oeiikgroei.nl/veilig-samen- ... t-je-baby/

https://kiind.nl/samen-slapen-is-veilig/

https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... men-slapen

Oei ik groei is ook van het consultatieburo, toch? :winkie:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik (vanwege roosters) twee verschillende kraamverzorgsters gehad en beiden vonden het prima dat baby in bed sliep toen ze zagen hoe ik dat deed.

Dat veilig samen slapen niet zou kunnen is nogal achterhaald gelukkig.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de eerste 3 maanden ook een cosleeper gehad, van chicco next to me. Gekocht op MP en voor hetzelfde bedrag ook weer verkocht ;). Voor het voeden moest ik de baby wel even uit het bedje halen, want ons bed heeft een rand waardoor het niet helemaal aansloot. Bovendien moesten we er altijd uit omdat de luier verschoond moest worden en er altijd ongelukjes gebeurde (maar dat deed mijn partner). Met de tweede straks, gaan we toch wel weer een cosleeper halen. Denk dat ik meer voordelen zie dan nadelen. Zeker ook even die hand op haar buik/de pink in de mond etc.
Ook handig om mee te nemen, nam in de auto minder ruimte in dan een campingbedje.
Ik vond het ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook fijn, borstvoeden werd een stuk makkelijker 's nachts. Kon gewoon lekker blijven liggen :) Let er wel op dat veel co-sleepers niet de juiste hoogte hebben voor een boxspring. Dus dan zul je ze zelf op moeten hogen, of eentje kopen die qua hoogte geschikt is voor je boxspring bed. Wij hebben die van Babybay gekocht, dat was zo ongeveer de enige destijds die hoog genoeg was voor onze boxspring. Heel fijn ding, het bedje kon je qua hoogte ook precies op de hoogte van je eigen matras afstellen en vastzetten met banden. Tipje als je ook voor deze gaat; bestellen via de Duitse amazon is een stuk goedkoper dan in Nederland :) Later hebben we tijdelijk ook het ikea ledikant als boxspring gehad toen zoon al veel te groot was voor de cosleeper en opeens heel slecht sliep op zijn eigen kamer, maar dat stond toch wat minder stabiel op de stapel boeken die we hadden gebruikt om het bedje op te hogen ;)
princess_familiar wijzigde dit bericht op 25-10-2018 14:32
21.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook het ledikant van IKEA, 9 maanden zo gelegen, heerlijk hoor. En daarna kun je dat ledikant nog gebruiken tot de baby een jaar of 2,5 of 3 is, dus geen weggegooid geld.
Hallo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven