Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Wow ik was jullie even kwijt met het nieuwe topic.

Dat is inderdaad stom Suiker. Zou ik ook echt geïrriteerd van zijn.

@theemuis ik hoop dat het snel beter gaat.

En voor iedereen met slechte nachten sterkte, neem genoeg koffie en denk eens aan uitbesteden ;) even een nachtje doorslapen doet wonderen!
Alle reacties Link kopieren
Ha Teckel, goed dat je er weer bent!

Suiker, dat is inderdaad stom zeg. Hoe is het nu, voelt ze zich al wat beter?

Dochter heeft de laatste twee nachten best goed geslapen met paracetamol. Vannacht weer zonder proberen, dus fingers crossed!
Uitbesteden: ons netwerk is niet heel groot, en ik merk dat ik het lastig vind om aan mensen te vragen of dochter kan logeren door de super onberekenbare nachten met ook nog 1 of 2 nachtvoedingen. Voor overdag of een avondje wil mijn vader best oppassen, maar nachten vind ik lastiger.
Alle reacties Link kopieren
.
maisnon3 wijzigde dit bericht op 13-11-2018 20:51
Reden: 2x is wat veel
99.62% gewijzigd
Hi dames!

beetje random vraag, maar het is wel babygerelateerd en ik heb geen zin om er een topic over te openen en kan het via google niet vinden ;-)

Wie weet waarom je voor een tweede kindje meer kinderopvangtoeslag krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Maisnon: snap dat uitbesteden lastig voelt. Doe je de nachten nu alleen?

Hier gaat het iets beter. Vingertjes zijn aan het vervellen. En er komt een nieuwe tand door. Kan er ook nog wel bij...
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond: geen idee.

Suiker: fijn dat het weer beter gaat! Heerlijk, die tanden :facepalm:

Nee hoor, gelukkig helpt vriend ook. Tot een week voor de tand werd dochter vaak wel een paar keer wakker op een avond/ nacht, maar liet ze zich goed troosten. Dus als het niet echt etenstijd leek ging vriend er uit. Zo wisselden we een beetje af.
Nu is het al een week of twee dat het vaak uitloopt op een enorme krijsbui, die niet anders te stoppen is dan met een borst. Frustrerend voor ons beide. Vriend probeert het wel, maar krijgt haar nu vaak niet stil. Maar ja, eerst een tandje en sinds gisteren is dochter ziek. Flinke koorts, dus dat helpt ook niet. Wel zielig zo'n ziek vogeltje dat alleen maar tegen je aan wil slapen (maar ook heel lief). Hoop dat ze vannacht een beetje kan slapen met paracetamol.
Alle reacties Link kopieren
Veel beterschap Maisnon! Wat een zielig hoopje mens zijn ze dan he...

Morgenstond, ik heb geen idee.
Deze week bericht gehad van tarief verhoging bij kdv... werd ik ook niet blij van want hebben flexibele opvang dus betalen al meer per uur maar pff....

Hier lijken we in een beetje rustiger vaarwater te zitten.
Zoon is nog steeds wel erg vroeg wakker (half 5 a 5 uur is geen uitzondering) ligt dan gewoon te kletsen dus we gaan een keer of 4 zn speentje geven, werkt dat niet dan bij ons werkt dat niet staan we op en beginnen we maar aan de dag.
Vaak slaapt hij wel weer in na een half uurtje, en anders wel bij ons.
Hopelijk schuift het langzaam weer at op qua tijd.
Slaapjes overdag gaan ook wel ok. Hij tikt toch vaak wel de 1,5/2 uur aan.
Nadeel is wel dat het derde slaapje tussen 16.00/17.00 hem dan niet lukt... met als gevolg een kind wat instort rond half 7 haha.

En het is niet te geloven maar er komt alweer een boventandje door...
Zoon heeft dus al 2 onder tanden helemaal door, boven 1 helemaal door en dus 2 die doorkomen boven.
Ik had echt niet gedacht dat dat zo snel zou gaan bij hem o_o
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Washandje:
Ik las hier ooit eens op het forum dat iemands kindje heel erg ziek was geworden van het sabbelen op een nat washandje. Iets met achtergebleven restjes wasmiddel geloof ik. Misschien toch iets om mee uit te kijken dus.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ervaring met kindjes die de borst weigeren?
Dochter van bijna 8 maanden is de afgelopen dagen flink ziek geweest. Erg hoge koorts, lusteloos, alleen maar op ons willen hangen en slapen. Nachten gingen redelijk met paracetamol (op vannacht na: 1,5 uur beneden gezeten met dochter :'( ) Vandaag gaat het gelukkig stukken beter, ze is weer levendig en koorts is veel lager. Ze heeft al die dagen goed gedronken, maar vanaf gisteren wilde ze maar 1 borst per keer. Prima, ziek, niet zo'n trek? Maar ook vandaag blijft dat zo, en net wilde ze helemaal de borst niet. Ze hapte aan, begon te krijsen en hield het voor gezien. Flesje wilde ze gelukkig wel.
Misschien heeft ze oorpijn? Dan doet zuigen pijn. Fles is mjnder hard zuigen dan borst dacht ik, maar correct me if I'm wrong. Gelukkig drink ze de fles wel. Heb je in haar mondje gekeken of 't geen spruw is?
Alle reacties Link kopieren
Fles is inderdaad minder hard/anders drinken dan de borst.
Ik zal nog een keer in haar mond kijken. Ze is vr ijjdag nog bij de dokter geweest en die zag toen niks in oor en mond. Hoe snel ontwikkeld zo iets eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Hier hadden we bij zoon precies hetzelfde rond die leeftijd. We waren toen al begonnen met afbouwen van bv (want nachtvoedingen waren fles/kv), en door de combinatie van weinig interesse voor bv van zijn kant en het besef van hem waarom hij tanden had, zijn we toen gestopt met bv.

Geven jullie in de fles kv of gekolfde melk?

Dochter heeft er hier trouwens geen last van dat ze geen bv wil, maar ze heeft ondertussen ook tanden die te lang aan het worden zijn en ook zij beseft nu wat ze met tanden kan, dus ook bij haar zijn we nu aan het afbouwen.

(Dat duurt alleen weer wat langer dan gepland, want na de vorige keer dat ik het schreef heb ik haar vervolgens toch weer een paar keer uit gemak bij me in bed genomen :$ )
Alle reacties Link kopieren
Even klagen: ik ben zo moehoe!

Slecht drinken van dochter blijkt niet aan mijn borsten te liggen, met de fles dronk ze vanaf gister avond ook niets meer. Ontroostbaar, hoofdwrijven/bonken, rochelen en piepen en blijven huilen en nauwelijks slapen. Uiteindelijk midden in de nacht huisartsenpost. Vraagt die mevrouw aan de telefoon of ze vlekjes heeft: niet gezien een uur geleden! Komen we daar aan, blijkt ze onder te zitten. Blijkt zesde ziekte te zijn, samen met een flinke verkoudheid die op haar longen slaat. Extra pijnstilling mee en puffer. Daarmee drinkt ze gelukkig weer.
Maar slapen nog steeds maar een paar uur, vanmorgen om 5:15 weer wakker. Kwestie van uitzitten, maar pff, wat pittig zo. Meerdere nachten maar een uur of vier slapen is niet goed voor je relatie ;-) Nu is ze de schade aan het inhalen geloof ik, dus ik heb een uurtje mee kunnen pakken gelukkig. Ik krijg steeds meer respect voor alleenstaande ouders!
Alle reacties Link kopieren
Oei oei maisnon, ik leef met je mee, :hug: zo'n enorm zieke kleine en zelf meerdere nachten niet kunnen slapen....dat heeft ons de laatste twee weken ook een beetje gesloopt. Zo fijn wel dat er zoiets bestaat als de huisartsenpost in de nacht als het zo erg is. Gelukkig weten jullie nu wel wat het is. Hopelijk voelt ze zich snel beter met die puffer!

De aerosol hier heeft goed gewerkt! Zoon eet weer, hallelujah! Wel even afkloppen voordat het straks weer mis gaat. Morgen gaat hij weer naar het kdv, ik ben namelijk begonnen met terug werken. Net in periode dat zoon zo ziek was. Vorige week gelukkig beroep kunnen doen op mn ouders want kdv had ie niet aangekund zo ziek. Effe wennen hier aan weer terug werken.. En zoeken naar een ritme in de ochtend dat ik mezelf ook een beetje kan aankleden... Hij wordt net nu ineens vroeg wakker, half vijf vanmorgen... o_o Ook heeft zoon ineens een soort van verlatingsangst gekregen.... Kan geen stap meer zetten lijkt het. Zodra ik even keuken inloop om een flesje te maken of zelf een kopje thee te pakken is het gillen of huilen... Weet niet zo goed hoe ermee om te gaan en krijg maar weinig gedaan thuis... Hopelijk is het een fase.
Alle reacties Link kopieren
Theemuisje, hoe is het met de verlatingsangst? Nog steeds zo duidelijk aanwezig?

Hier is dochter nog steeds ziek. Na het bezoekje aan de huisartsenpost leek het wat beter te gaan, ze dronk iig beter. Maar verkoudheid en benauwdheid werd steeds meer. Uiteindelijk in overleg met huisarts gisteren naar het ziekenhuis voor verneveling. Omdat dat niet voldoende leek te helpen toch voor de zekerheid een nachtje opgenomen.
Gelukkig leek het gedurende de nacht wel beter te gaan.
Dochter heeft redelijk geslapen, ik niet. Uitgerekend vandaag een belangrijke scholingsdag, dus zit nu met mijn duffe hoofd in de trein. Vriend is bij haar, dat is helemaal prima, maar toch voelt het raar dat ik er niet ben.
Alle reacties Link kopieren
He maisnon! Ik vroeg me al af of het inmiddels beter ging! Dat zal wel even schrikken zijn geweest, dat ze zo ziek werd en naar het ziekenhuis moeten met de kleine. Is ze nu weer thuis? Kan me voorstellen dat je dan ff niet op je werk kunt concentreren en dat je liever gewoon bij haar bent. Ik hoop echt voor jullie dat het vanaf nu de betere kant op gaat, want het duurt wel erg lang he dat ziek zijn.

Hier gaat het ietsje beter met de verlatingsangst overdag gelukkig. Ik blijf tegen hem praten zodra ik even de gang of de keuken inloop, en dat stelt hem meestal wat meer gerust, niet altijd hoor. Blijkbaar helpt kiekeboe spelen er ook tegen dus dat doen we nu volop. Alleen s'nachts gaat hij nu sinds een nacht of 5 op diverse momenten ineens heel hard huilen, alsof hij een nachtmerrie heeft gehad. Dan moeten we hem echt gerust stellen met knuffelen en zachtjes tegen hem praten, heel zielig, vannacht een keer of 7 gebeurd...rond 11 uur, 1 uur, 2 uur, 4 uur... :@@: dus we lopen er een beetje brak bij de laatste paar dagen. Maarja, ben allang blij dat die slijm eindelijk uit zijn longetjes weg is en het eten weer redelijk gaat. Nu hopen dat die nachtmerries gewoon maar bij een fase horen en binnenkort over zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maisnon: wat heftig zeg, je kindje een nachtje opgenomen. Hoe gaat het nu? En met jou, inmiddels een beetje bijgeslapen?

Theemuis: Heb je wel eens geprobeerd te wachten na zo'n nachtmerrie? Soms heeft J. het hier ook, maar is het na een minuut weer over. In het begin stond ik steeds meteen naast haar bed, maar dat werkte alleen maar averechts. Weet niet hoe dat bij jullie is?

Krul: wij hebben ook flexibele opvang, maar betalen dus minder per uur. Heel bijzonder ... wel prima. Boventandje is hier ook door nu! Ziet er niet uit haha. Vroeg me af of het donker in de vroege morgen nog invloed heeft op het slapen, zijn de nachten wat langer inmiddels?

Teckel: wanneer ben je eigenlijk uitgerekend?

Maartje: succes met afbouwen, voelt altijd wel als een dingetje. Ik snap het wel. Dochterlief geeft graag kusjes, maar daar gebruikt ze haar tanden ook bij. Wil niet weten hoe dat zou voelen aan de borst ;).

Hier: vannacht voor het eerst klokje rond geslapen, van 19 tot 7! Wat een feest. Heel grappig ook, van weer nachtspoken, tot doorslapen en toen leek het alsof ze geen behoefte meer had een de 22/23 uur fles, dus voor de grap eens weggelaten. Dit was het resultaat. Maar er zit gelukkig ook niets meer in de weg. Niet meer verkouden, geen gekke bultjes meer, geen koorts, geen tandjes. De rust is even teruggekeerd (of nja, we hebben dreumes neefje te logeren, dus dat is niet helemaal waar).
Alle reacties Link kopieren
We hebben hier gisteren de box weggehaald, en speelgoed waar niet meer mee gespeeld werd om alvast ruimte voor de nieuwe zooi van Sinterklaas te maken. Nu lijkt het net of we geen baby meer hebben, zonder box, wipstoel en activiteitengym :cry:
Maartje2016 schreef:
26-11-2018 08:29
We hebben hier gisteren de box weggehaald, en speelgoed waar niet meer mee gespeeld werd om alvast ruimte voor de nieuwe zooi van Sinterklaas te maken. Nu lijkt het net of we geen baby meer hebben, zonder box, wipstoel en activiteitengym :cry:
:there:

Wel fijn dat de box weg is. Dat is ook maar een sta in de weg ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nog een week en dan staat de volgende sta in de weg er... de kerstboom!

Maar hij werd hier voornamelijk nog als opslag gebruikt, en een kwartier per dag als oppas als ik zoon naar bed bracht voor zijn middagslaapje. Na kerst komt er een speelgoedkast :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
15-11-2018 14:52
Hi dames!

beetje random vraag, maar het is wel babygerelateerd en ik heb geen zin om er een topic over te openen en kan het via google niet vinden ;-)

Wie weet waarom je voor een tweede kindje meer kinderopvangtoeslag krijgt?
Bij de berekening van de KOT wordt al direct bij kind 1 gekeken naar wat een gezin aan maandlasten voor kdv kan dragen. Dit doen ze aan de hand van je inkomen. Stel dat op dat moment aan de hand van het jaarinkomen wordt vastgesteld dat je als gezin best 300 euro aan maandlasten moet kunnen dragen, dan wordt de rest dus via de KOT betaald.
Als er dan een tweede kind bij komt, is het niet waarschijnlijk dat datzelfde gezin met datzelfde inkomen (en iets meer uitgaven ivm luiers/voeding) nu ineens wel de dubbele maandlasten kan dragen en dus 600 af kan tikken. Dus een groot deel wordt door het rijk betaald en slechts een hele kleine extra eigen bijdrage wordt verwacht (uiteindelijk kies je toch zelf voor dat tweede kind..).
Dus de maandlasten gaan dan bijvoorbeeld naar 350 euro.

Dat is mijn aanname. En ik ben blij toe, want ik heb 3 kinderen en betaal voor nummer 1 gigantisch veel geld. Dat zou ik niet voor nummer 2 en 3 ook nog kunnen ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
Een vraag voor dames met jonge baby’s: wanneer en hoe doen jullie de vitaminen? Ik krijg het maar niet in mijn systeem.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
26-11-2018 13:17
Een vraag voor dames met jonge baby’s: wanneer en hoe doen jullie de vitaminen? Ik krijg het maar niet in mijn systeem.
Peuter komt erom vragen want hij vind ze lekker, dus dan geven we dochter ook gelijk haar vitaminen. Ik ga dus uit van een 2jarige die nog niet kan praten :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Haha om eerlijk te zijn krijgen mijn peuters al een tijdje die vitaminen niet meer. Misschien daar ook maar even focussen op ze terug in het systeem te krijgen en dat baby dan inderdaad vanzelf er in mee gaat.
Nijntje, wij doen het in de ochtend bij het ontbijt, dan krijgt peuter ze ook. Toen baby nog wat kleiner was (haha, alsof hij nu al zo groot is) en nog niet zo lang wakker bleef krijg hij ze na de verschoning voor het ingaan van de nacht.

En ik denk inderdaad dat het klopt wat jij zegt mbt de KOT, maar toch vind ik dat bijzonder. In mijn ogen is het inderdaad zo dat je zelf kiest voor het tweede kind, en dan ook zelf de kosten zou moeten kunnen dragen voor de opvang. Maar misschien zou dat voor veel mensen toch inderdaad veel te duur worden en zou daar werken weer minder mee gestimuleerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven