Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Wat lekker Maisnon!!! :yes:

Hier hadden we ook een meisje dat al vanaf 11.40 wakker was. Man heeft haar om 18 geprobeerd in bed te leggen, en om 19, en om 20. Uiteindelijk heeft ze op de bank geslapen terwijl wij tv keken.
Terug boven hebben we het weer geprobeerd, heeft ze uiteindelijk bij ons in bed gelegen, werd ik op een gegeven moment wakker omdat ze mijn tepel lag te vermalen met haar tanden in dr slaap en dat was wel een beetje het punt waarop ik er genoeg van had :$
Ik heb haar en man achtergelaten en ben zelf heerlijk op de bank gekropen. Ik kan het iedereen aanraden :proud:
Om 5 uur ben ik terug in bed gaan liggen, tot iedereen wakker werd van de wekker.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, ik kan me voorstellen dat je er klaar mee was en even lekker ergens anders bent gaan liggen.
Wij hebben het voordeel of nadeel (ligt aan de situatie) dat dochter niet bij ons in bed of bij ons op de bank wil slapen. Dat betekent dus soms een uur naast haar bed zitten, maar ook dat ze me niet wakker maakt om te drinken/ een hand in mn gezicht slaat, mijn neus opeet/over me heen klimt/in mn oor schreeuwt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Maisnon!
En Maartje groot gelijk even ergens anders liggen!

Hier ook weer eens een goede nacht gehad, geen flink huilende zoon maar gewoon om half 6 wakker, 2x speentje terug gegeven en om 6.40 echt wakker dus prima!!!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag over korte slaapjes overdag. Mijn baby (3,5 maand) slaapt telkens max 45 minuten, vandaag zelfs telkens slechts 30 minuten. Prima, dat kan. Eerder ook een topic hierovet geopend. Ik houd mij wanneer ze wakker wordt aan een vaste volgorde van voeden, verschonen en spelen. Wanneer ze weer moe wordt, meestal is dat na max 1,5 uur wakkertijd, leg ik haar in bed en binnen 1 à 2 minuten slaapt ze alweer. Geen gehuil verder, tevreden baby. Maar we gaan zo wel heel erg vroeg de nacht in. Rond 16 of 17 al. Soms wordt ze hierna nog een keer wakker, maar drinkt dan bijna slapend en dus leg ik haar na de voeding maar weer in bed in plaats van weer 1,5 uur wakkertijd. Ik lees overal slaapschema's waarbij bedtijd om 19/20 is. Mijn moeder raadt me aan haar wakker te houden, maar dat kan ik haar niet aandoen, ze is gewoon moe na die 1,5 uur. Anders zou ze toch ook niet binnen een minuut in slaap vallen als ik haar in bed leg? Ik weet even niet meer wat de bedoeling is. Die mini-slaapjes zijn slopend (voor mij). Maar ik heb wel weer een vrije avond die vroeg begint.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar niet wakker houden, het ritme verschuift vanzelf naar achteren en dan gaat ze vanzelf later naar bed.

Slaapt ze 's nachts wel langer door dan 45 minuten per keer? Dan zou ik er zéker niet mee gaan rommelen! Meestal heb je binnen een paar dagen al spijt dat je daarmee begonnen bent.

Een slaapcyclus van een baby is in het begin nu eenmaal niet langer dan 45 minuten. Ze moeten leren slaapjes aan elkaar te plakken. Dat gaat vanzelf, maar soms duurt het maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, vanaf 16/17, wanneer ze de nacht ingaat wordt ze in principe pas weer rond 22/23 wakker voor een voeding, dan weer rond 3 en daarna rond 5/6, hierna wil ze niet meer slapen. Ik probeer haar toch nog in slaap te krijgen met een speen en zo lukt het soms om het te rekken tot 7 of 8. Dan beginnen we de dag met dus drie dutjes van ieder max 45 minuten.

Ik krijg van iedereen te horen dat ze wel heel vroeg naar bed gaat en dat ik het moet verschuiven. Maar ik zou echt niet weten hoe.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet verschuiven, vooral niet nu ze de nacht zo goed doorkomt!

Wat je wel kan proberen is een dekentje over haar heenleggen voor je naar bed gaat. 5 uur is het koudste punt van de nacht, dus dat kan een reden zijn dat ze dan wakker wordt. Misschien slaapt ze dan zomaar wat langer, en dan verschuift het hele ritme vanzelf naar wat later.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Victoria,

Begrijp ik het goed dat je dochter de hele dag door slaapjes doet van max. 45 minuten? En slaapt ze ook de hele dag weer zo makkelijk in na 1,5 uur?
Wat maakt dat het een probleem zou zijn als haar nacht al zo vroeg begint? Is ze 's nachts wakker, of heel vroeg in de ochtend? Als haar ritme 's nachts goed is zou ik haar gewoon volgen. Als ze makkelijk inslaapt, in de nacht goed slaapt en vrolijk wakker wordt heeft ze dit blijkbaar nodig.

Mijn dochter heeft heel lang alleen slaapjes gedaan van 45 minuten. Dit begon rond een maand of drie en vanaf een maand of 7 werd het langzaam af en toe wat langer. Op het kdv sliep ze wel langer, ze was daar ook meer vermoeid denk ik. Toen ze ouder werd ging ze vanzelf meer tijd tussen de slaapjes laten, maar omdat ze overdag zo kort sliep heeft ze nog lang 4 slaapjes op een dag gedaan. De laatste twee maanden drie slaapjes omdat de wakker tijd langer is. Nu zitten we in de overgang van 3 naar 2 slaapjes, en slaapt ze meestal iets langer. Behalve vandaag, het was 2x krap 40 minuten :facepalm: Mijn dochter werd vaak niet vrolijk wakker, ik had het idee dat ze meer slaap nodig had rond die leeftijd maar ze kon de slaapcycli overdag niet aan elkaar koppelen. Toen ik voor mezelf losliet dat ze meer zou moeten slapen werd het (voor mij) een stuk relaxter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het extra dekentje eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Maismon3, ik weet eigenlijk niet of het een probleem is dat ze zo vroeg de nacht ingaat. Het wordt me een beetje aangepraat en op allerlei sites lees ik dat babies van deze leeftijd 3 dutjes overdag doen, maar met 3 van zulke korte dutjes haalt ze die 19/20 bedtijd niet zoals dat bij anderen het geval is. Ik ben gewoon enorm onzeker ook. Ik heb de helft van de tijd geen idee of het wel goed is wat ik doe. Zij lijkt lekker tevreden en ik zit maar te tobben en mezelf gek te maken. Bah, moet er weer van huilen.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je zo onzeker bent. Dat is een rotgevoel.
Het klinkt alsof je dochter een heerlijk goede slaapster is, fijn! Lekker van genieten en zo laten. Wat Maartje al zegt, als ze overdag wat langer wakker is schuift het vanzelf een beetje op. En dan begint jullie dag wat vroeg, dat lijkt me geen probleem toch? Als ik in die 8 maanden iets geleerd heb (mede met hulp van het forum), is kijk naar je kind. Als zij het goed doet en lekker slaapt, laat de rest dan maar kletsen.
En die drie slaapjes... dat is een gemiddelde, gebaseerd op kindjes die ws iets langer slapen. Die van mij deed er dus heel lang 4, soms wel 5. Het is vanzelf goed gekomen!
Iedereen weet het altijd beter of heeft een advies. En de kindjes van een ander deden het altijd beter of makkelijker. Maar hun kinderen zijn niet jouw dochter. Volg je gevoel, dat is het belangrijkste.

Het heeft mij ook even gekost voor ik bovenstaande kon hoor, maar vertrouw op jezelf en je dochter, dan komt het echt goed!
maisnon3 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 17:26
Reden: Aanvulling
7.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Geruststellende woorden. Fijn dat dit forum er is!
Alle reacties Link kopieren
Victoria, onze baby ging heel lang om 17.30/18.00 uur al naar bed. We hebben dit uiteindelijk nu met 9 maanden naar 18.30 gebracht. Is niet anders. Anderen vinden het zielig, ik vind het zielig haar op te houden. Geniet vooral van de avonden voor jullie zelf!

Slaapjes van 45 minuten klinkt normaal. Je zou overdag nog eens kunnen proberen niet meteen naar haar toe te gaan als ze wakker wordt. Wellicht komt ze dan zelf weer in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Zo goed als gisternacht was, zo'n drama was het vannacht. Eerst al van 21 - 23 uur met haar bezig geweest, uiteindelijk maar paracetamol er in omdat ze steeds bleef huilen. Daarna vannacht iedere 1,5-2 uur weer wakker en heel hard huilen :'( Heel zielig voor haar, denk dat ze toch nog pijn heeft, maar ook voor ons.

Even een vraagje: wat doen jullie met kindjes die ontroostbaar blijven huilen maar wel al paracetamol gehad hebben? Troosten en uitzitten? Misschien zie ik nog een optie over het hoofd :hyper:

Op zo'n moment gaat dochter alleen weer slapen aan de borst. Dus geef ik zo'n nacht iedere 2 uur weer voeding (of dien ik als levende speen). Heg is de snelste en soms enige manier waarop zij weer in slaap valt. Maar hoe doe je dat als je geen borstvoeding meer geeft? Stomme vraag misschien, maar je kan dan toch niet iedere 2 uur een fles geven. Het maakt me wat bang om de borstvoeding af te bouwen namelijk. Dochter wil op dit moment geen speen en duimt ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier dan vannacht juist weer een prima nacht. Dochter ging rond half 8 slapen en ik heb haar pas iets na 5en voor her eerst gehoord :proud:

Bij zoon gaven we inderdaad paracetamol en dan borst (en later fles, die ging dan nooit helemaal op, maar dat kon ons op dat moment echt niet boeien, wij gaven dan inderdaad soms elke 2 uur een fles). We namen hem wel eens in bed, keten betekende uitzitten en slapen betekende dat zoon echt ziek (aan het worden) was.
Dochter hebben we tot nu toe steeds in bed genomen. Geen idee hoe dat op de langere termijn gaat uitpakken.

Achteraf had ik trouwens gehad dat we zoon ook vanaf jonger vaker bij ons in bed hadden genomen, maar toen hadden we nog geen eigen referentiekader en moesten we het doen met de verhalen van vrienden en het cb (je kindje vooral in het kader van veilig slapen niet bij je lagen liggen). Daar heb ik nu soms wel eens spijt van als dochter wel bij ons ligt. Geen flauw idee of het dan ook keten geweest zou zijn, maar daar kunnen we nu niet meer achterkomen.
Alle reacties Link kopieren
Balen Maisnon dat deze nacht weer bagger was :there:
Wat wij doen bij echt ontroostbaar huilen (al is dat bij ons eigenlijk zelden aan de hand) is inderdaad alle andere dingen na gaan, temperatuur, zit er iets niet lekker qua romper of pyjama, te warm of te koud, knuffel en speen bij de hand? Tijd terug was een warme kruik wat wonderen deed toen zoon midden in de nacht ontroostbaar was maar een hele tijd terug inderdaad een flesje gegeven.
Maar "gelukkig " voor ons is dit zelden aan de hand. En komen we er vaak mee weg door zoon gewoon zn speen terug te geven en even te troosten.
Ik zou ook gewoon borst aanbieden als je al het andere uitgesloten hebt, en als je overstapt naar fles gewoon klein flesje aanbieden....!

Hier was het ergens tussen 4 en 5 dat ik en vriend beide een keer speen hebben teruggeven aan zoon en toen plots was het 7.25 O_O Best uitslapen dus!

Victoria, zoon heeft die periode ook gehad, is van dezelfde leeftijd als dochter van Maisnon en wij hebben er toendertijd veel over geschreven hier en dat het een moeilijke tijd was.
Tenminste als ik erop terug kijk vond ik het een lastige periode en had gewild dat ik er toen zo in stond als nu dat heeft echt even tijd gekost.
Volg je kindje! Dan maar meer slaapjes op een dag, en die nacht, als ze het er zo prima op doet, mooi laten :thumbsup:
Wij zitten nu wisselend op 2,3 en soms nog 4 slaapjes.
Nu zoon later wakker was vandaag zullen het er waarschijnlijk maar 2 zin vandaag maar als het korte slaapjes zijn 3. Elke dag is wat slapen betreft anders. Soms pakt hij 2x 2uur soms 1x 2uur en 2x een half uur/3kwartier...
Het is even moeilijk maar het komt goed!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Dank, krullenbol, ik heb er weer een beetje meer vertrouwen in.

Wij zijn net op bezoek geweest bij mijn schoonouders. Dochter begon te huilen iedere keer als iemand haar aankeek of teveel in de buurt kwam. Ik weet niet hoe ik haar meer sociaal krijg. We zitten altijd maar met z'n tweetjes thuis, hebben veel lol samen, maar men denkt dat ze alleen maar huilt. We hebben zelfs dagen dat ze geen enkele keer huilt, ze is echt tevreden. Maar bij anderen, gelijk dat lipje, rood aanlopen, krijsen! Van 0 naar 100.
Alle reacties Link kopieren
Dat komt vanzelf victoria.. Moet je je nu echt nog niet druk over maken. Sommige kindjes zijn verlegen,sommige kindjes zoeken heel makkelijk contact... Het wijst zich vanzelf (zeg ik nu heel wijs, nadat ik zelf ook 'n héél onzekere moeder was)
Alle reacties Link kopieren
Victoria , je baby van 3,5 maand hoeft echt nog niet te socializen hoor :D Nog maar net op de wereld, lekker bij paps en mams in de buurt laten.
:)


Ik vind het echt zo cool dat zoon volop aan het ontdekken is met tijgeren! Nu kan hij zelf naar hetgeen dat hij wilt hebben...
Enne het wordt opletten geblazen want in een ogenblik lag hij vanmiddag ineens bij de mand die om de kerstboom poot staan :hihi:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Leuk weer zoveel activiteit in dit topic!

Victoria, welkom! Klinkt als een goed slapende blije baby :) vooral niks van aantrekken die schema's, iedere baby is weer anders! Die onzekerheid vooral de eerste maanden is heel herkenbaar, het wordt echt beter gelukkig met de tijd merk ik, en het wordt leuker naarmate de kleine telkens meer en meer kan en communiceert en reageert!

Maisnon, wat vervelend zo'n nacht! Hier nooit borstvoeding kunnen geven helaas maar ook met een flesje lukte het vaak om te troosten :) en ja soms was dat wel eens elke twee uur! Waren wel geen volledige flessen maar gewoon een derde ofzo dat hij dronk. Op van die nachten wanneer echt niks helpt na zelfs paracetamolletje, flesje en alle checks, hielp alleen maar kind op de arm en rondjes lopen door de woonkamer en gang, ondertussen sussend en aaiend...soms half uur aan een stuk..en dat een paar keer.... Gelukkig zijn dat soort nachten zeldzaam.

@ Kerstboom, hier staat ook eentje! Zoon is helemaal in de ban van de gekleurde lampjes, zo leuk! Hij tijgert nog niet dus hier geen gevaar voor evt vallende boom :)

Ook is zoon voor het eerst in het grote bad geweest in zo'n ringzitje. Het baby badje werd echt te klein en hij vond het nooit leuk om in bad te gaan. Nu vind hij het geweldig en hij spettert in het rond! :hyper:

Verder heeft hij blazen / fluiten ontdekt....helaas ook tijdens het eten van hapjes waarbij alles in het rond vliegt, meneer vindt het reuze grappig! Ik niet zo. O_O Herkenbaar voor iemand?

Qua gezondheid blijft zoon kwakkelen, nog steeds aerosol voor zijn hoesten en benauwdheid en nu met dubbele dosis. Hij wordt s'nachts constant wakker, en ook wil hij ineens weer een nachtfles... Ik denk vanwege de keelpijn want overdag wil hij nog steeds geen fles, enkel hapjes.
Ook nog steeds nachtmerries en veel woelen en moeilijk in slaap komen, hoort er blijkbaar een beetje bij rond deze tijd....
Ik hoop constant dat het toch echt beter gaat gaan binnenkort met slapen. Merk dat ook mijn eigen energie (en humeur) nogal begint op te raken met die slechte nachten, samen met het weer terug zijn beginnen te werken, en al wekenlang ook zelf snotverkouden zijn.. Ik kijk nu al uit naar de kerstperiode wanneer ik en vriend samen wat daagjes vrij zijn! Hopelijk kunnen we dan ook een beetje bijtanken. Twee weken terug hadden mijn ouders heel lief een nachtje opgepast zodat wij een nachtje konden bijslapen, kreeg ik net die avond/nacht last van buikgriep, djuu! :-(
Alle reacties Link kopieren
Victoria

Ook mijn zoon slaapt 45 min overdag. En zijn nacht begint om 2230. Daar baal ik wel eens van want het maakt de avond lang en de ochtend kort. Hij slaapt met onderbrekingen tot 10.00 uur. Ik wacht maar gewoon af wanneer hij eerder wakker gaat worden en dus ook avonds eerder gaat slapen. Ik hoop voor het einde van mijn verlof ;)
Ik hoop dat jij die rust ook vind met je dochter.

X JuneM
Alle reacties Link kopieren
Tips opgevolgd (extra dekentje in de vroege ochtend niet gelijk naar haar toe als ik haar wakker hoor worden na 45 minuten) en het lijkt te werken! Gisteren twee dutjes van 45 minuten, maar het derde dutje was 2 uur! En vandaag eerste dutje 1,5 uur en nu slaapt ze weer en ook alweer bijna 1,5 uur. Geloof mijn ogen niet haha. Nu fingers crossed en hopen dat de komende tijd ook goed gaat. En zo niet, geen stress, ik volg haar gewoon en we zien waar het schip strandt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is vandaag 41 weken en 6 dagen! Dat betekent dat ze evenlang uit de buik is als er in. Ik vind dat soort dingen stiekem leuk.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
13-12-2018 18:33
Mijn baby is vandaag 41 weken en 6 dagen! Dat betekent dat ze evenlang uit de buik is als er in. Ik vind dat soort dingen stiekem leuk.
Wat leuk!

Hier ook maar eens zitten rekenen, wij hebben die mijlpaal zaterdag, bij 40.3 :-D


@Victoria: fijn dat de tips lijken te helpen :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gerekend, bij ons op oudjaarsdag! (39.5 weken)

Victoria, wat fijn dat er iets is wat verandering lijkt te brengen!

Hier voorzichtig optimistisch. Dochter slaapt al bijna twee weken overwegend slecht. Vaak wakker worden, ene nacht wel meer dan de andere. Ook heel veel tussen 19 en 23 uur. Eerst geprobeerd haar meer avondeten te geven. Dat wilde ze wel (hongerlap), maar ze ging er niet beter van slapen. Na nog een hele slechte nacht haar gisteravond met een fles kunstvoeding in bed gelegd ipv mijn borst. Toen heeft ze, met een kleine onderbreking, geslapen tot 23:30! En daarna nog een keer wakker om 3:30 en toen tot 6:30. Na dagen opstaan tussen 5 en 5:30 en 5x keer wakker worden per nacht was dit heerlijk! Ik weet dat 1 avond geen garanties geeft, maar het stemt hoopvol. Het is er in ieder geval niet erger door geworden :D
Heel lief, vriend had haar in bed gelegd en kwam terug dat hij het bijzonder vond dat ze tijdens het drinken in zijn armen in slaap was gevallen. Realiseerde me toen pas dat hem dat nooit gebeurd, omdat ik haar altijd in bed leg met een borstvoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven