Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Zouden jullie je ook geen zorgen maken als baby gaat liggen met gezicht in het matras?
Alle reacties Link kopieren
Zijn dat geen momentopname, janna?
Ik ga bij de jongste (bijna 2) niet kijken als ze slaapt omdat ze dan wakker wordt.. Oudste kijk ik wel altijd even.. Maar verder weet ik eigenlijk niet hoe ze erbij liggen
Alle reacties Link kopieren
Ik breek even in vanwege de buikslaap vraag.

Mijn dochter is bijna 9 maanden en gaat nu ook steeds op haar buik liggen, maar ze is al erg beweeglijk en sterk dus ik maak me geen zorgen.

Is het inderdaad geen momentopname dat ze met haar gezicht in het matras ligt?
Vooral als ik mijn dochter net in bed heb gelegd graaft ze haar neus helemaal in het matras. Maar als ik dan later weer even kijk ligt ze wel met haar hoofd opzij.
-Janna- schreef:
21-04-2019 21:53
Zouden jullie je ook geen zorgen maken als baby gaat liggen met gezicht in het matras?
Bij het draaien heeft mijne dat ook wel eens maar legt vanzelf zijn hoofd goed.

Laat je kind het gewoon eens zelf oplossen terwijl je er bij bent. Zul je waarschijnlijk zien ze dat ze hoofd gewoon goed leggen
Alle reacties Link kopieren
Kan me bijna niet voorstellen dat een baby van 8 maanden zijn/haar hoofd niet zelf draait, maar idd blijf er eens bij en kijk of ze haar hoofd draait
Bruschetta_ schreef:
21-04-2019 09:29
Zo'n band lijkt me juist heel gevaarlijk, hoe moet ze dan terug omdraaien als ze op haar buik beland?

Kan ze niet zelf omrollen van buik naar rug inmiddels? Dan is buikligging geen verhoogd risico meer voor wiegendood toch? En gebruiken jullie al een slaapzakje?

@ hierboven: ons zoontje weigerde ook opeens de fles toen hij rond de 10 weken was, daarvoor ging het prima. Uiteindelijk bood hier de breastflow fles uitkomst. Er zijn allerlei flessen voor flesweigeraars. Ik weet niet waar je woont maar ik heb hier nog een enorm pakket staan met allerlei soorten flessen, gekocht op marktplaats toen.
Wat is de breastflow? Is dat die van Medela?
We gebruiken nu de Avent natural maar daar moet ze regelmatig van kokhalzen. Net of het te ver in haar mond zit? Maar ik dacht dat ze de tepel ook heel diep naar binnen zuigen?
Ik woon in de randstad. Hoe heb je destijds gezocht op marktplaats, welke zoekterm? Heb thuis (we zijn weekendje weg nu) nog een gewone Avent en een Dr brown brede hals die we dus nog kunnen proberen. Het rare vind ik dat ze eerder (2 weken terug) wel goed uit deze fles gedronken heeft...
Alle reacties Link kopieren
Ja precies dat kokhalzen had ons zoontje ook opeens met de Avent flessen van Philips. Breastflow is een speciale fles met een soort dubbel systeem dat ze vacuüm moeten zuigen, net als aan de borst, niet van medela in ieder geval. Ik woon zelf ten Westen van Adam, laat maar weten als je daar ook in de buurt woont dan kan je evt die enorme doos met allerlei flessen ophalen. Breastflow zit daar dus alleen niet bij, omdat hij die pakte heb ik de rest niet geprobeerd.
Nou vanmorgen de dr brown brede hals geprobeerd en dat wat geen succes. Haar techniek aan de Avent natural is toch het beste. Ze heeft circa 30cc gedronken. Daarna is ze het zat, wordt ze moe, gaat ze kokhalzen etc. Aan de borst drinkt ze dan nog wel behoorlijk. Is dit normaal bij leren uit een flesje drinken? Wanneer mag ik verwachten dat ze hele voedingen uit de fles kan drinken? Op deze manier kan ik haar namelijk bij niemand achter laten want ze is echt niet voldaan na een flesje en gaat dan dus ook niet slapen. En deze mama heeft de ongelooflijke behoefte om eens op stap te gaan zonder baby en voor langer dan 3uurtjes en met een paar glaasjes wijn....
Een vraag over een baby van 10 maanden:

Baby heeft overdag weinig rust voor fles of borst. Hij eet wel geweldig en drinkt beetjes uit tuitbeker, gewone beker of rietjesbeker (thee of water). 's Nachts drinkt baby wel vaak en graag aan de borst, wat oké is.

Kolven gaat al tijden stom en ik wil ermee stoppen. Ik denk dat mijn productie dat dankzij nachtvoedingen wel aankan, maar wat moet ik baby dan overdag laten geven? Zou water, thee en 1 flesje gekolfde melk voldoende zijn? Ik heb nog wel wat in de vriezer.

Meningen en ideeën zijn welkom!
@morgenstond als any overdag tevreden is en voldoende plast is het wel goed denk ik? Als dat niet zo is (vooral Met warm weer) zou ik toch proberen vaker kleine slokjes, borst of fles? Anders knijp fruit of zelf ijsjes maken? Is ook vocht.

@janna ik zou me op die leeftijd geen zorgen meer maken om buikslapen. Anders babyfoon met camera? Of tijdelijk daarvoor je mobiel/tablet voor gebruiken? Als je kan zien dat baby 't zelf regelt (en ik denk idd ook dat neus in matras momentopname is) dan geef 't je de rust dat ze het zelfwel oplost. Zo'n band lijkt me niks. Overigens hier ging zoon met 8/9 maand ook buikslapen en sindsdien gaan de nachten echt veeeeeel beter.

En dan een update op 't flessen front hier. Gisteren een medela calma gekocht en die snapt ze!!!! Ik ben zo blij! Het gaat nog steeds niet vanzelf. Het kost best wat moeite om ze te laten drinken maar als ze eenmaal het vacuum heeft dan drinkt ze door en niet kokken etc. Echt een pak van m'n hart!
Alle reacties Link kopieren
T is al even stil hier maar ik hoop toch op jullie tips.
Zoonlief is inmiddels 5 maanden oud en doet t eigenlijk heel goed. Hij gaat 4 dagen naar de opvang en slaapt daar soms wel 2 uur achter elkaar. Thuis zijn t echter alleen maar 3 kwartier slaapjes (1 cyclus dus), krijg m dan ook echt niet weer in slaap. Hoe kan dit en vooral hoe krijg ik t voor elkaar dat ie thuis ook wat langer gaat slapen. Hij is aan t eind van zo’n dag namelijk hartstikke moe omdat ie overdag eigenlijk te weinig heeft geslapen. ‘S nachts wordt ie nog 2 x wakker en gaat dan over t algemeen na een voeding weer braaf slapen.
Roos, ik denk niet dat daar een magische truc voor is. Mijn zoontje van inmiddels 11 maanden slaapt op KDV nog steeds anders dan thuis.

Je zou natuurlijk kunnen proberen de omstandigheden meer te laten lijken op die van het KDV.
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas ook niet echt tips. Thuis kan mijn zoontje (4 maanden) makkelijk 3 uur (soms iets langer of korter) slapen. Op de opvang is het vaak max 30 minuten per keer. In het weekend moet hij dan ook vaak bijslapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf niet mee in dit topic, maar ik heb misschien een tip voor je Roos.
Ik herken het namelijk van mijn dochter van 3,5 maand. Ze wordt bijna altijd binnen 60 min wakker. Soms lukt het om haar met een speen weer te laten slapen. Maar lukt dit niet dan haal ik haar uit bed en laat haar spelen. Als ze weer vermoeidheidssignalen toont stop ik haar weer in bed en dan slaapt ze vaak nog eens 45-60 min. Zo pakt ze toch nog wat slaap over de dag, ook al is het niet lang achter elkaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens wel een ander vraagje, zoontje is 4 maanden en mag dus hapjes proberen. Nu heb ik een aantal potjes in huis, maar die zal hij vast nog niet in 1 keer leegeten ga ik vanuit. Kan ik deze gewoon het beste in de koelkast bewaren en binnen 24 uur nog een keer gebruiken? Beetje zonde als er maar 3 hapjes uit gegeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf hier al een tijdje niet meer mee, maar mijn dochter heeft heel lang slaapjes van 45 minuten gedaan. De eerste weken van alles uit de dat getrokken om te proberen dat te verlengen, maar niets hielp, sorry. Wat het voor mij zelf wel makkelijker heeft gemaakt is me er aan overgeven dat ze maar kort sliep. En de wakkertijd tussen de slaapjes was ook wat korter. Ze sliep in het begin soms wel 4x 45 minuten overdag. Dochter liet ook geen duidelijke vermoeidheidssignalen zien, dus het was allemaal een beetje zoeken. Pas met een maand of 7 begon ze er soms twee achter elkaar te plakken (ze deed het wel toen ze nog heel klein was, maar is daar na een paar maanden dus mee gestopt).
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
22-05-2019 12:57
Ik heb trouwens wel een ander vraagje, zoontje is 4 maanden en mag dus hapjes proberen. Nu heb ik een aantal potjes in huis, maar die zal hij vast nog niet in 1 keer leegeten ga ik vanuit. Kan ik deze gewoon het beste in de koelkast bewaren en binnen 24 uur nog een keer gebruiken? Beetje zonde als er maar 3 hapjes uit gegeten worden.
Je kan het volgens mij twee dagen in de koelkast bewaren. Maar het makkelijkste is het invriezen in kleine porties, bv ijsblokjeshouders. Dan kan je ontdooien zoveel als je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Op t Kdv slaapt hij ook in een donkere slaapkamer dus hier inderdaad ook zo donker mogelijk. Hij valt gelukkig inmiddels wel redelijk snel in slaap (dat was thuis ook wel anders..), maar na max 45 min is ie gewoon weer aan. Leg m inderdaad bij t eerste gapen of in zn ogen wrijven in bed of na maximaal 1,5/2 uur wakker. Accepteren is denk ik t enige wat over blijft haha.

Snowgirl evt een optie om zelf eten klaar te maken voor m? T zijn nu nog zulke mini hapjes dat is inderdaad zonde om een potje voor open te maken en vers lijkt me ook veel lekkerder!
Alle reacties Link kopieren
Ja, hij kriigt ook vers hoor en idd in van die ijsblokjeshouders.
Ik heb alleen dus ook potjes gehad, vandaar 😉
@ snowgirl volgens mij staat er op de potjes hoe lang je ze kan bewaren. Officieel 24u in de koelkast na openen dacht ik. In 't begin verdeelde ik een potje over 3 dagen. Zolang je niet met een lepel die al in de mond geeft gezeten in dat potje zit maar er uit pakt wat je nodig hebt en daarna met deksel in de koelkast zet is 't wel prima volgens mij. vond de potjes vooral handig om mee te geven aan de opvang en verder idd zelf maken en in ijsklontjes bakje.

@Roos ik herken het van mijn oudste. Die deed dat ook. En het beste werkte inderdaad me er aan overgeven en doen wat werkt. Hier sliep hij 's morgens vaak redelijk goed in en zaten er tussen de flessen soms 2 slaapjes. Als hij niet wilde slapen in z'n bedje, niet wilde spelen maar ook nog geen tijd was voor de volgende fles (hij zat al vrij snel over de liter kv heen namelijk dus moest uitstellen steeds) deed ik hem in de draagdoek, ging een eind wandelen, boodschapje doen (viel die in de maxicosi in de auto in slaap bijv) en eind vd middag deed hij vaak een slaapje op schoot. Met een maand of 8/9 begon hij langer te slapen en was het een lange ochtendslaap van circa 1,5/2u en 'smiddags nog een keer. Toen hij ongeveer 14 maanden was werd dat een lange slaap van 1130 tot 1500 ongeveer. Dus verder is het helaas uitzitten met een baby die de slaapjes niet aan elkaar koppelt. Voor jou wel voordelig dat baby dit op de opvang wel doet. Jouw baby kán het dus wel. Dat deed mijn baby ook niet!
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
22-05-2019 15:51
@ snowgirl volgens mij staat er op de potjes hoe lang je ze kan bewaren. Officieel 24u in de koelkast na openen dacht ik. In 't begin verdeelde ik een potje over 3 dagen. Zolang je niet met een lepel die al in de mond geeft gezeten in dat potje zit maar er uit pakt wat je nodig hebt en daarna met deksel in de koelkast zet is 't wel prima volgens mij. vond de potjes vooral handig om mee te geven aan de opvang en verder idd zelf maken en in ijsklontjes bakje.

@Roos ik herken het van mijn oudste. Die deed dat ook. En het beste werkte inderdaad me er aan overgeven en doen wat werkt. Hier sliep hij 's morgens vaak redelijk goed in en zaten er tussen de flessen soms 2 slaapjes. Als hij niet wilde slapen in z'n bedje, niet wilde spelen maar ook nog geen tijd was voor de volgende fles (hij zat al vrij snel over de liter kv heen namelijk dus moest uitstellen steeds) deed ik hem in de draagdoek, ging een eind wandelen, boodschapje doen (viel die in de maxicosi in de auto in slaap bijv) en eind vd middag deed hij vaak een slaapje op schoot. Met een maand of 8/9 begon hij langer te slapen en was het een lange ochtendslaap van circa 1,5/2u en 'smiddags nog een keer. Toen hij ongeveer 14 maanden was werd dat een lange slaap van 1130 tot 1500 ongeveer. Dus verder is het helaas uitzitten met een baby die de slaapjes niet aan elkaar koppelt. Voor jou wel voordelig dat baby dit op de opvang wel doet. Jouw baby kán het dus wel. Dat deed mijn baby ook niet!
Ja klopt hoor dat er 24 uur op het potje staat. Denk dat we de potjes maar iets langer bewaren tot hij er meer in een keer van kan eten. En voor nu gewoon lekker zelf maken.
Alle reacties Link kopieren
Over zelf maken gesproken: hoe doen jullie dit en hoe bewaren jullie dit in de vriezer? Ik lees hierboven over ijsblokhouders, hoe werkt dat?

Ik heb in het begin zelf proberen te blenderen/mixen met de staafmixer (eerst de groente koken en dan blenderen). Maar omdat het zulke kleine hoeveelheden zijn worden de hapjes niet dun genoeg! Het meeste blijft in het mixgedeelte zelf hangen en pureert niet goed. Vandaar dus dat ik nu een aantal potjes heb ingeslagen, die zijn stukken vloeibaarder. Hoe doen jullie dit met zelf maken, hebben jullie tips?
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... ooien.aspx

Hier kun je wel eea vinden denk ik.
Ik vind siliconen ijsblokjes dingen (hoe noem je zoiets???) wel het fijnst. Daar kun je makkelijker de hapjes uit halen vind ik.
Verder qua klaarmaken. Ik kookte idd de groente en daarna pureren. Als je grotere hoeveelheden doet kun je het ook makkelijker pureren. Wat kookvocht (of bv) er bij kan ook helpen om het smeuïger te maken. Maar zo glad als de potjes krijg je het niet denk ik.
Succesvolle groente voor pureren vind ik wortel, bloemkool, pompoen, broccoli, doperwt. Snijboon en sperzieboon blijft wat korreliger vind ik.
Fruit gaat allemaal wel makkelijk zonder koken behalve appel. Die kun je het beste wel even koken of in de magnetron doen en daarna afkoelen en pureren. Ik vond dat gedoe (en baby vond appel vies) dus deed ik niet.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ok bedankt! Dan ligt het dus niet aan mij dat ik het niet zo glad krijg als de potjes. Vind het toch eng om dan te geven ofzo, bang dat hij er in stikt als er nog van die stukjes in zitten? De link van het Voedingscentrum ga ik even bekijken!
Bruschetta, ik heb wel eens speciaal voor baby grote hoeveelheden gemaakt en ingevroren en andere keren onze restjes achteraf gepureerd. Er is een boek van de AH met allemaal recepten voor baby's en kinderen, maar ik ben even de naam kwijt. Misschien heb je wat aan dat boek. Iemand anders weet vast de naam :)

Edit: het gaat om Opperdepop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven