Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
05-07-2019 21:00
Ik kan inmiddels uit ervaring meegeven dat dat idd zo is. Ik dacht na de kraamweek (week zoon niet naar bed gebracht) dat hij een groeispurt had gehad. Maar was gewoon baby gewend.
Hier trouwens ook! Ineens zo zwaar ook :-D. En dan ben ik nog wel degene die haar naar bed brengt.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
05-07-2019 21:00
Ik kan inmiddels uit ervaring meegeven dat dat idd zo is. Ik dacht na de kraamweek (week zoon niet naar bed gebracht) dat hij een groeispurt had gehad. Maar was gewoon baby gewend.
Eens! Neem als je de kans krijgt vlak voor je bevalling nog even bewust (mentaal) afscheid van je dochter zoals je haar nu kent, want vanaf het moment dat je haar weer ziet na de bevalling is ze opeens supergroot in alle opzichten!
Maartje2016 schreef:
05-07-2019 21:11
Eens! Neem als je de kans krijgt vlak voor je bevalling nog even bewust (mentaal) afscheid van je dochter zoals je haar nu kent, want vanaf het moment dat je haar weer ziet na de bevalling is ze opeens supergroot in alle opzichten!
Echt doen ja!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
05-07-2019 21:11
Eens! Neem als je de kans krijgt vlak voor je bevalling nog even bewust (mentaal) afscheid van je dochter zoals je haar nu kent, want vanaf het moment dat je haar weer ziet na de bevalling is ze opeens supergroot in alle opzichten!
Toen we zoon bij mijn ouders achterlieten bij start van de bevalling, was ik daar ook best emotioneel van (ook hormonen natuurlijk). Maar het idee dat hij grote broer zou zijn als ik hem weer zou zien, raakte me echt. Niet meer met z'n drieën, andere plek in het gezin voor hem en ineens een stuk 'groter'.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
05-07-2019 20:29
Hoe vaak slapen jullie baby's op een dag en hoe oud zijn ze?
Baby van ruim 8 maanden. Slaapt meestal 2x lang (1-1.5 uur) en 1x kort (30 minuten) op een dag. Heel soms nog 4x op een dag maar die zijn wel allemaal korter dan.
Alle reacties Link kopieren
Hier baby 5 maanden, maar hou het eigenlijk niet erg bij. Bij de oudste moest ik het echt wel sturen, de jongste gaat gewoon echt slapen als hij moe is, deed oudste niet.
Ik hou het ook niet echt bij maar vaak wel minimaal slaapjes, waarvan meestal 1x lang en verder kort. En de nacht door. Meestal van 21h tot 7u.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan borstvoeding gevende moeders. Ik heb vandaag voor het eerst gekolfd om een voorraad melk in de vriezer aan te leggen, zodat ik een keer weg kan. De kraamverzorgster gaf aan dat het handig is om het in ijsklontjeszakjes in te vriezen, maar dat lijkt me zo'n gedoe. Hoe doen jullie dat, heeft iemand hier nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
10-07-2019 15:32
Vraagje aan borstvoeding gevende moeders. Ik heb vandaag voor het eerst gekolfd om een voorraad melk in de vriezer aan te leggen, zodat ik een keer weg kan. De kraamverzorgster gaf aan dat het handig is om het in ijsklontjeszakjes in te vriezen, maar dat lijkt me zo'n gedoe. Hoe doen jullie dat, heeft iemand hier nog tips voor?
Ik breek even in (baby van 3 mnd hier). Ik heb moedermelk bewaarzakjes van Medela gekocht, gewoon via Bol. Neemt niet veel ruimte in beslag in de vriezer en ze sluiten goed. Ik vind het tot nu toe goed werken!
@Fiona, ik had deze: https://www.bol.com/nl/p/10x-materni-mo ... 0EQAvD_BwE

Maar die had ik vanuit het ziekenhuis. Weet niet of ik dit er ook voor zou hebben betaald. Al weet ik ook niet hoeveel zakjes kosten.

IJsklontjeszakjes lijken mij ook gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Suze, kolf je dan precies evenveel als een voeding? Ik heb vanochtend voor het eerst gekolf (na de ochtendvoeding) en had maar 60ml. Ik heb geen idee of dat veel of weinig is, maar volgens mij is een voeding meer dan dat?

Het lijkt me dan zo zonde van die zakjes, omdat je precies genoeg moet hebben en anders melk moet weggooien of twee zakjes moet ontdooien.

Ik ben nog een beetje zoekende :-)
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
10-07-2019 15:53
Suze, kolf je dan precies evenveel als een voeding? Ik heb vanochtend voor het eerst gekolf (na de ochtendvoeding) en had maar 60ml. Ik heb geen idee of dat veel of weinig is, maar volgens mij is een voeding meer dan dat?

Het lijkt me dan zo zonde van die zakjes, omdat je precies genoeg moet hebben en anders melk moet weggooien of twee zakjes moet ontdooien.

Ik ben nog een beetje zoekende :-)
Ha Fiona, wat je zou kunnen doen is dan vanavond nog een keer nakolven. De melk van 1 dag kun je steeds bij elkaar gooien in de koelkast. Daar gebruik ik dan weer bakjes van Avent voor (met blauwe deksel). Aan het eind van de dag heb je dan wel een redelijke voeding. Mijn dochter drinkt trouwens steeds kleine beetjes dus ik geef zakjes van 90 cc mee naar het kinderdagverblijf (ze is pas net gaan wennen).
Maar Als ik haar nu 1 flesje gekolfde melk geef drinkt ze max 120 (verspreid over 2 uur ofzo) en dan kolf ik met gemak meer.

Heb je hier wat aan?
Alle reacties Link kopieren
En trouwens, 60 cc is heeeeel erg netjes voor een eerste keer, zeker als je eerst nog live hebt gevoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook de bakjes van Avent met blauwe deksels. Je zult ze later ook gebruiken voor groente- en fruithapjes eventueel. Ik wil ook steeds aan een voorraad beginnen, maar heb dan toch weer geen zin om te kolven. Het zou me wel rust geven om wat achter de hand te hebben voor het geval ik ineens besluit om weg te gaan 's avonds. Nu heb ik een paar keer nagekolfd als ik wist dat ik iets had die avond. En dan inderdaad bij elkaar gooien om tot een hele voeding te komen. Qua hoeveelheid ben ik ook zoekende, ga nu steeds uit van ongeveer 100 cc (baby is 9 weken).
Alle reacties Link kopieren
Ijsklontjes zakjes vond ik prut. Gewoon die zakjes en bakjes die er voor zijn en dan maar soms wat minder in een zakje. En de eerste week kolfde ik maar iets van 10cc na. Heb nooit heel veel overproductie gehad, ook na langer kolven niet.

(En toen had ik eindelijk een voorraad opgebouwd en raakte ik alles kwijt doordat mijn vriezer per ongeluk uitgezet was. Ben toen gestopt met voorraad, had vanaf toen ongeveer 1 voeding in de vriezer)
Alle reacties Link kopieren
Ik vries t in in ijsblokjesbakjes (van de zeeman met siliconen onderkant waardoor je ze dr makkelijk uit drukt 3€!). Als t bevroren is over in een ziplock zakje met de datum erop. Expres niet in hele voedingen ingevroren zodat je kan ontdooien wat je nodig hebt. Op de opvang hebben ze ook een zakje voor nood liggen. Inmiddels past t thuis bijna niet meer erbij in de lade dus dan moet ik wat anders gaan verzinnen.
60 cc is voor de eerste keer hartstikke netjes hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik beldico flesjes om in te vriezen en te portioneren voor kdv.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Ik heb inderdaad eerst live gevoed, hoewel ze niet zoveel dronk vanochtend. Ik las dat je bij de ochtendvoeding vaak de meeste melk hebt. Loop je bij vaker op een dag kolven niet het risico op overproductie?

Fijn om te horen dat 60cc netjes is. Bij mijn oudste ben ik na een week overgestapt op kunstvoeding dus het is allemaal wat nieuw voor me.

Ik zal nog eens nadenken over het invriezen. Die flesjes van Morgenstond zien er ook goed uit, ik twijfel tussen flesjes of de manier van Roos, eerst invriezen in ijsblokjesbakjes en dan de klontjes in een zakje doen. Het lijkt me wel handig dat je dan geen melk hoeft weg te gooien omdat je precies kan bepalen hoeveel je opwarmt. Maar flesjes gebruiken scheelt wel een hoop werk.

Maud, dat is ook mijn reden, ik vind het fijn om een voorraadje te hebben voor het geval ik even de deur uit wil. En ik wil dochter vanaf volgende week (dan is ze 4 weken) aan de fles laten wennen, om te voorkomen dat ze een flesweigeraar wordt.

Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Avent bakjes. Per 100 ml in de vriezer. Dan gooien we wat melk van meerdere kolfsessies samen. Vrouw kolft meer dan dat ze live voedt op het moment ivm overproductie en daardoor spugende baby. Met kolven is het dan beter te reguleren toch. Lastig blijft dat altijd, die onzekerheid bij bv .
Alle reacties Link kopieren
Roos7 schreef:
10-07-2019 19:16
Ik vries t in in ijsblokjesbakjes (van de zeeman met siliconen onderkant waardoor je ze dr makkelijk uit drukt 3€!). Als t bevroren is over in een ziplock zakje met de datum erop. Expres niet in hele voedingen ingevroren zodat je kan ontdooien wat je nodig hebt. Op de opvang hebben ze ook een zakje voor nood liggen.
Das ook een goeie!
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
10-07-2019 20:52
Bedankt voor alle tips! Ik heb inderdaad eerst live gevoed, hoewel ze niet zoveel dronk vanochtend. Ik las dat je bij de ochtendvoeding vaak de meeste melk hebt. Loop je bij vaker op een dag kolven niet het risico op overproductie?
Ik zou niet extra kolven, maar na 1 of 2 live voedingen nakolven.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad alleen na de ochtendvoeding kolven als je na elke voeding gaat kolven krijg je overproductie. Ik kolf op t werk ook meer dan zoonlief op de opvang drinkt maar live heeft ie er gelukkig geen last van. Hou er wel rekening mee dat als je een avondje weg gaat je wel melk uit de koelkast/vriezer aan je baby kunt geven, maar dan zelf nog wel moet kolven. Anders zit je met overvolle borsten en heb je kans op borstontsteking en je productie kan ervan zakken.
Iemand de tip om tanden poetsen leuker te maken? Of in elk geval wat minder drama? mijn zoontje is nu 11 maanden en heeft sinds een tijdje een enorme hekel gekregen aan tanden poetsen. onder gaat nog wel maar de bovenkant is echt drama. gebruikt iemand mischien nog de vinger tandenborstel op deze leeftijd? Hij vond het zo leuk de eerste maanden :( .
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er zelf een liedje bij gemaakt. Maar drama wordt groot als er nieuwe tandjes komen. Kan dat het zijn bij zoon?

Elmo heeft trouwens ook een heel leuk tandenpoetsliedje.
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter had toen nog geen tanden dus hoefde ook niet gepoetst te worden. Tegenwoordig poetsen we al het eten van de dag weg maar weet niet of ze dat bij 11 maanden snappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven