Weer een stiefouder topic

12-11-2018 15:13 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas een stiefmoedertopic. Ik weet dat er al vele hier circuleren maar toch behoefte aan een nieuwe kijk op mijn eigen situatie en eventuele tips te krijgen om vooruit te kunnen.

De situatie:
Mijn partner heeft een zoon van 14 uit een vorige relatie. Dit huwelijk is een paar jaar geleden terug stukgelopen. Mocht het relevant zijn: huwelijk is stukgelopen wegens affaire van haar zijde, echter denk ik ook dat de communicatie tussen beide ex partners ook niet goed was en waar mijn partner ook zijn aandeel in heeft gehad. Vandaar dat voor mij de reden van stuklopen niet zo relevant is. Partner heeft na verbreken van het huwelijk de gezamelijke woning verlaten. Omgangsregeling is ongeveer 6/14 dagen dat zoon bij vader zou moeten zijn. Deze dagen zijn ene week een lang weekend en andere week versprokkelde dagen ivm werkschema moeder.

Wij hebben sinds een 2,5 - 3 jaar een relatie. Rustig aan begonnen met het opbouwen van relatie met stiefzoon maar die was zelf vol enthousiast en pakte zelf snel door en stond regelmatig aan de deur ook als vader niet bij mij was omdat hij behoefte had aan contact. Ik kijk daarop ook terug als een hele fijne periode waarin ik het altijd jammer vond als hij weer vertrok. Mijn partner heeft zijn exvrouw op den duur geinformeerd over de relatie. Ondanks dat ze zelf ook in een relatie zat wilde ze niet dat er contact zou zijn tussen hun zoon en mijzelf. Zoon was daarbij aanwezig en ze heeft aangeven dat ze hem verbood contact met mij te hebben en anders te moeten kiezen tussen haar of zijn vader. Mijn partner heeft daarop gereageerd dat zoon niet hoeft te kiezen en dat ze geen invloed heeft op de contacten tijdens de omgangsregeling met vader. Bij ons is het idee dat het niet zozeer ik als persoon heb maar elke vriendin van vader in het bijzonder is niet toegestaan. Ik heb haar nog nooit ontmoet want dat heeft ze niet want dat zou te complex zijn voor zoon.

We zijn nu een dikke 1,5 jaar verder en de situatie wordt met de dag slechter en mijn partner begint er nu ook aan onder door te gaan. Zoon komt wel bij ons maar al veel minder dan de omgangsregeling zou geven. Zegt regelmatig weekenden af of komt gewoon niet na school naar vader toe. Als hij bij ons is, is er elk uur contact met moeder en indien dat telefonisch gebeurt dien ik even naar een andere ruimte te gaan zodat moeder er zeker niet achter kan komen dat ik in de buurt ben. Ik mag hem niet appen of bellen voor het geval zijn moeder dat zou merken. Ook oma van vaders zijde mag niet appen of bellen. Gebeurt dit wel en is het bericht niet iets wat stiefzoon leuk vind dan gaat stiefzoon met telefoon in de hand naar moeder toe en die belt vervolgens mijn partner om verhaal te komen halen. Hetzelfde gebeurt als hem iets niet bevalt aan de regels bij vader in huis, dan wordt moeder gebeld door stiefzoon en doet daar zijn beklag, waarop moeder weer verhaal komt halen. Als mijn partner zijn moeder en zoon ergens tegenkomt, dan doet zoon alsof hij zijn vader niet kent en wil geen contact (vader is dan alleen, ik ben daar niet bij oid).

op dit moment beheerst de situatie behoorlijk ons leven. Partner heeft het idee zijn zoon te hebben verloren en heeft hier veel verdriet van. Ik ben ondertussen ook behoorlijk moedeloos en op zoek naar oplossingen. Mijn partner is er niet voor om met mij te gaan LAT-ten omdat stiefzoon zelf geen probleem heeft met mij. Ik vermoed ook dat het voor zijn exvrouw ook nooit goed zal zijn; als ik in de buurt ben is het niet goed, als ik niet in de buurt ben ook niet want dan zal ik wel een waardeloze stiefmoeder zijn / dan zal er wel een slechte relatie zijn die weerslag kan hebben op kind. Mij maakt het op dit moment niet zoveel uit; ik wil graag dat de situatie verbeterd en als het daarvoor nodig is dat ik uit zijn leven verdwijn dan vind ik dat prima. Mijn partner staat daar anders in en vind niet dat hij zijn leven on hold moet zetten omdat zijn ex het niet accepteert en omdat zij wel een nieuwe relatie op mag bouwen.

wie of wie heeft er tips of ervaringsverhalen? Mogelijk dat ik er zelf te diep inzit dus mogelijk zie ik het zelf ook niet goed meer om hier een oplossing voor te vinden
Alle reacties Link kopieren
wat is er gebeurd dan? tussen jullie?
Wanneer ging het mis?
En hebben ze al eens een mediator oid geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
@lilalinda
Tussen mij en stiefzoon is niets gebeurd als je daarop doelt. Alleen sinds het verbod van moeder op contact met mij is langzaamaan het contact wel veranderd; ook omdat ik steeds op mijn tenen loop als hij er is. Als er iets niet bevalt dan is er een nieuwe reden voor conflict met moeder. Voor mijzelf vind ik het met name vervelend dat er steeds iemand mee lijkt te kijken.

Wat betreft mediation: Moeder ziet geen reden om ten aanzien van kind iets anders te doen want zoon meld aan haar dat hij niet graag naar vader gaat. Dus dan is het vader zijn probleem. Vader weet niet of zoon niet meer graag komt, zoon zegt dat hij graag komt en hem mist maar zegt vervolgens (vaak via moeder) af. Dus vader weet zelf niet wat zoon eigenlijk wil. Vader heeft aangegeven wel mee te willen werken als zoon graag iets anders zou willen dan de huidige omgangsregeling.
Dit is toch iets tussen vader en zoon, en in tweede instantie tussen vader en ex.
Jij lijkt alleen maar een pion te zijn in dit gekke spel. Dat vader voorstelt dat jij je onzichrbaar moet maken zodra moeder belt is van de gekke.

Ik denk dat je positie in moet nemen en moet zeggen: ik ben hier, ik ga nergens heen en ik eis dat ik als volwaardige partner behandeld wordt. Het heeft namelijk niets met jou te maken, zoals je zelf ook al zegt, dus laat je ook niet als de kop van jut wegzetten.

Vader moet eens met zoon om de tafel en tot de kern proberen te komen. De jongen is 14, dat moet kunnen op die leeftijd. Haal jezelf en de moeder er tussenuit.
Alle reacties Link kopieren
Stiefmoedervakantie schreef:
12-11-2018 15:24


Wat betreft mediation: Moeder ziet geen reden om ten aanzien van kind iets anders te doen want zoon meld aan haar dat hij niet graag naar vader gaat. Dus dan is het vader zijn probleem. Vader weet niet of zoon niet meer graag komt, zoon zegt dat hij graag komt en hem mist maar zegt vervolgens (vaak via moeder) af. Dus vader weet zelf niet wat zoon eigenlijk wil. Vader heeft aangegeven wel mee te willen werken als zoon graag iets anders zou willen dan de huidige omgangsregeling.
Dan zit het probleem dus vooral bij de vader (jouw partner), die eens met zijn zoon (en zijn ex) om tafel moet
Alle reacties Link kopieren
@koffiekop
Sorry voor de verwarring, het is stiefzoon die wil dat ik de kamer verlaat, vader wil juist niet dat ik de kamer verlaat

@lilalinda
Vader heeft dit heel lang niet gedurfd, bang dat het tot een breuk zou leiden tussen zijn zoon en hemzelf omdat zoon voor moeder gaat kiezen bij zo'n gesprek. Moeder stuurt daar ook steeds op aan. Op dit moment is vader zover dat hij het gesprek wel aandurft omdat hij ervan uit gaat dat hij zoon al kwijt is. En dat laatste vind ik gewoon heel erg triest voor mijn partner.

Misschien dan toch een vervolgvraag. Hoe steun je een partner die zijn kind aan het verliezen is?
Jullie hadden vanaf het begin af aan moeten blijven latten om van daaruit te ervaren hoe de zoon de scheiding en het schema zou oppakken. Vanuit die positie had je je vriend, hij is toch echt de vader, kunnen bezien hoe hij e.e.a. met zijn ex zou oplossen. Op basis daarvan had je kunnen inschatten welke kant het op zou gaan en of je ooit zou kunnen gaan samenwonen, of dat het eigenlijk alleen maar een hoop gedonder zou opleveren. En zelfs dan heb je nog geen garanties.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 12-11-2018 15:51
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stiefmoedervakantie schreef:
12-11-2018 15:48
@koffiekop
Sorry voor de verwarring, het is stiefzoon die wil dat ik de kamer verlaat, vader wil juist niet dat ik de kamer verlaat

@lilalinda
Vader heeft dit heel lang niet gedurfd, bang dat het tot een breuk zou leiden tussen zijn zoon en hemzelf omdat zoon voor moeder gaat kiezen bij zo'n gesprek. Moeder stuurt daar ook steeds op aan. Op dit moment is vader zover dat hij het gesprek wel aandurft omdat hij ervan uit gaat dat hij zoon al kwijt is. En dat laatste vind ik gewoon heel erg triest voor mijn partner.

Misschien dan toch een vervolgvraag. Hoe steun je een partner die zijn kind aan het verliezen is?
ik zou er nog maar niet vanuit gaan, dat vader zijn zoon verliest. Eerst eens hulp zoeken in dit proces. Ik zeg het nog eens: Mediation
Alle reacties Link kopieren
Het is niet ok van moeder om contact tussen jou en stiefzoon te verbieden, dat voorop.

Maar wat jullie doen is ook niet ok. Hij heeft wel gewoon contact met jou als hij bij vader is maar moet dit geheim houden voor moeder.
Voor een kind is dat heel belastend, zo’n geheim. Dat kan wl eens heel goed de reden zijn waarom zoon minder komt, omdat hij iedere keer weer toneel moet spelen naar moeder.

Dit kind zit hartstikke klem in zijn loyaliteiten, en een kind wat klem zit, en wat ouders niet oplossen voor hem, gaat zelf oplossingen zoeken. Dit kan afstand nemen van een ouder zijn, of zelfs het verstoten ervan.

Begin met het stoppen van geheimen. Je bent er, of je bent er niet. Maar wel in de openheid. Dat dit een probleem geeft met ex is iets wat je partner met zijn ex op moet lossen. Maar laat in godsnaam niet het kind degene zijn die de oplossingen dan maar moet verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
@lilalinda
mediation tussen wie dan? tussen de twee expartners? hoe werkt zoiets dan? Oprechte vraag want ik zou niet weten hoe je zo'n gesprek dan hebt. Stel dat moeder al mee wil zitten aan tafel met mediation (zij ziet namelijk geen probleem), hoe verloopt dan zo'n gesprek?

@zarazara100
misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Feit blijft dat moeder het niet eens is dat vader een relatie heeft. Of we nu zouden LAT-ten of niet en of dat vanaf het begin had gespeeld of pas later
Zoals ik het lees, stond in het begin zijn zoon al bij jou aan de deur als je vriend er niet eens was. Dan woonden jullie óf al samen, óf de zoon wist al waar jij woonde. Pas daarna heeft je vriend zijn ex over jou geïnformeerd in plaats van eerst samen rustig uitzoeken of jullie met z'n twee een goede basis hebben, of jij het zag zitten dat zijn ex geen enkele vrouw in het leven van je vriend zou dulden, hoe zijn ex zou reageren op het feit dat jullie een relatie hebben, dan pas de zoon voorzichtig ontmoeten, etc.

Het is m.i. in omgekeerde volgorde gebeurd terwijl je zoiets complex echt rustig aan moet opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
@patchoulli
Dank voor je reactie. Ik denk ook dat hier zeker een groot deel van het probleem zit. Helaas besta ik en indien zoon daar bij moeder open over is, is de situatie bij moeder thuis niet te hanteren voor kind omdat moeder hierdoor gefrustreerd is. We hebben gewoon heel lang gekeken of het wel zou bijtrekken bij moeder maar dat gebeurt niet. Ik denk dat we inderdaad moeten kijken of mediation voor een oplossing zorgt en anders voel ik er meer bij de relatie met vader te verbreken. Ik geef behoorlijk wat om stiefzoon en gun hem niet dat hij dit moet meemaken.
Alle reacties Link kopieren
@Zarazara100
Dank, ik kan je opmerking nu beter plaatsen. relatie was al een jaar toen zoon vermoedens begon te hebben die we toen hebben bevestigd. Moeder is toen binnen een week geïnformeerd. Ik ben geen onbekende van zoon, dus hij wist al waar ik woonde en kwam ook daarvoor regelmatig langs. Ik bedoelde met als vader er niet was dat hij ook los van zijn vader ook ooit bij mij kwam ivm specifiek huisdier waar hij graag naar kwam kijken. Ik begrijp inderdaad dat dit misschien niet de juiste route was maar deze is niet bewust zo gekozen. Relatie met vader is ook zo gegroeid omdat zoon vaak naar mij toe wilde komen en vader hem regelmatig bracht, Zo kwamen vader en ik met elkaar in contact.
Bedankt voor je uitleg, Stiefmoedervakantie. Door je dier hebben jullie elkaar ontmoet.
Gezien de insteek van de ex begrijp ik het snelle samenwonen nog steeds niet maar helaas is de situatie nu zoals deze is. Hopelijk biedt mediation een oplossing of kan er alsnog gelat worden. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
@Zarazara100

Dank ook voor je commentaar, het zet me ook aan het denken. We hebben gewoon denk ik allemaal gehoopt dat het wel recht zou trekken. Ik heb me na haar mededeling behoorlijk teruggetrokken en op de achtergrond gebleven en alleen contact gehad met stiefzoon als hij daarom vroeg. We zijn gaan samenwonen na een gezamenlijke vakantie, hiervoor heeft moeder ook de papieren getekend wetend dat we samen op vakantie gingen en dat ik dus mee ging twee weken lang. Maar na de vakantie diende de oude situatie weer te worden hersteld en dat hadden we gewoon niet zo zien aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou de moeder mediation willen?
Zij ziet geen probleem en je kunt haar er niet toe verplichten.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje waar is die ex bang voor zeg? Ik had helemaal nergens in mee gegaan en had dat van partner ook verlangt. Iemand die voor je uit gaat maken met wie je om mag gaan. Zoiets gaat alleen op bij een veroordeelde pedofiel en anders deal with it. De jongen is 14.
die ik wilde bestaat al...
Tjonge wat doet zijn ex-vrouw moeilijk zeg. Zelf een affaire gehad, gescheiden, een nieuwe relatie maar oh wee als je ex ook verder gaat. Ik kan me echt wel voorstellen dat het als ouder heel moeilijk is als de nieuwe “partner van” in het leven van je kind komt maar hé, zo gaat dat nou eenmaal na een scheiding. En dan haar kind nog onder druk zetten en laten kiezen ook. Triest.
Alle reacties Link kopieren
Niet te doen dit. Mediaton maar ik betwijfel of dat nut heeft bij zo’n type.

Hopen dat de band met zoon later nog wat te herstellen valt en het nu nemen zoals het is? Geen verwachtingen en niet mee gaan in hysterie van moeder...

Sterkte.
Stiefmoedervakantie schreef:
12-11-2018 16:30
@Zarazara100

Dank ook voor je commentaar, het zet me ook aan het denken. We hebben gewoon denk ik allemaal gehoopt dat het wel recht zou trekken. Ik heb me na haar mededeling behoorlijk teruggetrokken en op de achtergrond gebleven en alleen contact gehad met stiefzoon als hij daarom vroeg.

Ik denk dat je hier de mist in bent gegaan. Waarom heb je dat gedaan? Welk signaal geef je hiermee naar het kind? Voelt hij zich nog wel welkom als jij als een verstekeling door het huis sluipt en hij jou zo weg kan sturen als zijn moeder belt? Dat laatste geeft toch al aan in wat voor parket hij zit? Jij moet daar niet aan mee werken.
Vertel die jongen dat jij er gewoon bij blijft en als moeder daar problemen mee heeft moet hij de telefoon maar aan papa of aan jou geven. Nu laten jullie die jongen zelf de kastanjes uit het vuur halen met een hoop stiekem gedoe als gevolg.

Je maakt het onnodig gecompliceerd. Ga staan voor je relatie én voor je liefde voor de zoon.
Alle reacties Link kopieren
@koffiekop1
als het zo in de praktijk ook de oplossing zou zijn, zou ik het zo doen. Ik ben echter bang dat stiefzoon dan alsnog de kastanjes uit het vuur kan halen als hij alleen met haar thuis is. Vader en ik zijn er niet bij als hij bij moeder is. Ik kan wel heel stoer de telefoon uit zijn handen nemen en moeder vriendelijk toespreken en ik denk dat er dan geen confrontatie ontstaat omdat ze waarschijnlijk schrikt, maar hoe help ik zoon daarmee in de situatie dat hij er echt alleen voor staat en mogelijk negatieve dingen te horen krijgt over zichzelf dat hij haar ook in de steek laat?

ik zie (en nogmaals, mogelijk zie ik het verkeerd) dat hoe we het ook aanpakken dat stiefzoon altijd degene die is die de kastanjes uit het vuur kan halen. Het zijn alleen steeds andere kastanjes. maar ik ga er eens over nadenken of we het misschien toch anders aan moeten pakken en dat het op langere termijn beter is
Alle reacties Link kopieren
Lastig he.....maar er is maar 1 oplossing....jouw partner gaat zijn ex vertellen dat hij gewoon met jou een leven heeft nu en dat zij absoluut niets te maken heeft met zijn prive leven..liefst via de mail....en dat zijn zoon ten alle tijden welkom is in zijn huis. Dat moet hij ook aan zijn zoon via WA laten weten.

Dat ex haar zoon zal bewerken om dan weinig tot geen contact met papa te hebben zal waarschijnlijk leiden tot een verminderd contact. Heel vervelend. Maar zoon is al 14...die gaat straks nadenken. En geloof mij maar dat moeders er dan slecht vanaf komt hoor.

Je partner moet ondanks het weinige contact wel interesse blijven tonen....dus schooldingen blijven volgen sport ed.....

Jij zelf moet hem dan ondersteunen hierin...begrip tonen, maar bemoei je je er zo min mogelijk mee. Van hem af gaan is geen optie....dat zal koren op de molen zijn van ex....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe het met de relatie van moeder zit. Latten zij of wonen ze samen? En in dat laatste geval: hoe is dat dan gelopen met betrekking tot zoon, want blijkbaar is dat dan wel op een ideale (althans haar ideale) wijze gegaan.
Brommerpech
Alle reacties Link kopieren
@annie
Mogelijk haal ik onderstaande weg ivm te veel details en herkenbaarheid maar voor het volledige beeld
Persoonlijk vind ik het behoorlijk naar gegaan. Ik heb er niets eerder van geschreven omdat het mogelijk mijn mening is die het verhaal beïnvloedt. In de laatste 1,5 jaar is zoon voorgesteld aan 6 of 7 mannen. Ben het aantal al kwijt. Ze blijven meestal een maand of 3 en gaan dan weer. Stiefzoon is elke keer super enthousiast als er een nieuwe relatie is. Ik vermoed omdat de sfeer dan thuis weer ok is maar het kan ook iets anders zijn. twee situaties waren erg triest, ene keer zat hij op zondagavond te vertellen over de vriend van mama om op maandagavond aan een andere man te worden gesteld met de mededeling: dit is X de nieuwe vriend van mama. Een na laatste partner woonde ook in, de relatie was al over maar hij had zo snel nog geen nieuwe woonruimte. Een week voordat die partner vertrok was zoon al voorgesteld aan de nieuwe vriend van mama. ik kan wel janken als ik zo op schrijf. Zijn vader probeert ooit te praten over de vele wisselingen en of het goed met hem gaat maar zoon is altijd heel blij en enthousiast. Hij negeert soms zelfs vader als hij vader tegenkomt om vervolgens aan te gaan praten met een andere man waarbij vader later moet vernemen dat dat de nieuwe partner is van moeder.

ik geloof echt wel dat we het niet allemaal vlekkeloos hebben gedaan in onze eigen relatie maar zeker als ik dan naar de andere kant kijk dan vraag ik af waar zoon en vader dit aan hebben verdiend
Alle reacties Link kopieren
Geloof me, op een gegeven moment komt moeder hier niet meer mee weg bij haar zoon.
Dan gaat hij afstand nemen.
Als vader nu maar belangstelling blijft tonen en laat weten, dat zoon altijd welkom is bij jullie, dan gaat moeder nog wel een keer aan het kortste eind trekken door haar gedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven