Groep 7 en 8 samen

13-11-2018 04:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zijn klas bestaat uit een heel klein klasje dus worden hun altijd bij een ander klas toegevoegd... Prima... Tis niet anders
Maar nu krijgt hij ipv van groep 7 les in sommige vakken groep 8 les.
Nu merk ik met Engels dat hij heel de basis niet gehad heeft en het dus verdomd moeilijk is... Das toch niet eerlijk?

Andere hier ervaringen in?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf als kind in zo'n klas gezeten. Nu was ik destijds wel bovengemiddeld slim (hè-hè, 24 jaar later kan ik er eindelijk eens over patsen), maar kinderen die moeite hadden kregen gewoon wat extra ondersteuning. De snellere kinderen gingen dan huiswerk maken of deden extra opdrachten).

Met andere woorden, het schort de school aan de juiste ondersteuning bij deze lesvorm. Tijd voor een gesprekje met de leraar en/of coordinator?

En durft jouw zoon wel in de les aan te geven dat het (te) snel gaat voor hem?
Alle reacties Link kopieren
Heb in het begin van het jaar idd aangegeven dat ik hier niet achter stond
Andere moeders hadden op het schoolplein ook een grote mond dat hun er ook bovenop zitten maar achteraf bij gesprek trokken mijn vriendin en ik als enige hun mond open.
Maar ik ga weer aan de bel trekken want ik zie hoe zwaar mij zoon het heeft.

Helaas heeft mijn zoon door chronisch ziek te zijn al een achterstand
Alle reacties Link kopieren
Verder ben ik ontzettend tevreden over de school hoor... Oudste heeft er ook gezeten en jongste zit er nog.
Ben ze ook heel dankbaar hoe ze er voor mijn kinderen waren toen mijn middelste ernstig ziek werd en er nog steeds voor hem zijn ("ook voor mij)
Zitten ze echt in een combinatieklas of worden ze bij ziekte van een leerkracht regelmatig bij die groep zeven gezet?

In een combinatieklas zou iedere groep op zijn eigen niveau les moeten krijgen en dat dan nog vaak op drie niveaus. Dat is best veel werk voor de leerkracht en kan niet ik iedereen.
Methode Engels is vaak een 7/8 methode. Weet je hoe de methode heet?
Wij gebruiken in combinatieklassen het ene jaar het ene deel en het volgende jaar het andere deel. Qua moeilijkheid zit er geen opbouw in wat dat betreft.
En verder neem ik aan dat ze gewoon de lesstof van groep 7 krijgen in groep 7?
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
13-11-2018 07:03
Methode Engels is vaak een 7/8 methode. Weet je hoe de methode heet?
Wij gebruiken in combinatieklassen het ene jaar het ene deel en het volgende jaar het andere deel. Qua moeilijkheid zit er geen opbouw in wat dat betreft.
En verder neem ik aan dat ze gewoon de lesstof van groep 7 krijgen in groep 7?
Hier ook. Wij werken op school met Take it Easy, voor groep 7 en 8 heb je 7/8a en 7/8b, niveau is gelijk, maar de thema's zijn anders.
Alle reacties Link kopieren
In een combinatieklas horen zd gewoon op niveau les te krijgen.

Je zegt dat hij een achterstand heeft. Ligt het niet daaraan? Mijn ervaring met Engels in groep 7-8 is dat het de basis raakt (hello, how are you. I am Pergamon and I am 56 yers old. I live in the Netherlands) en nog niet ingaat op vervoegingen etc.
Alle reacties Link kopieren
Die hebben hun idd
Tis een combinatie klas.
Hun beginnen met 't 2e boek en dat zijn pittige woorden en zinnen.
Terwijl zijn vriendje op een andere school 't basis heeft van mother... Sister.. Enz en de grammatica van hé en she... Het lijkt mij zelf dan ook verstandiger om met 't basis te beginnen en niet nu met groep 8 les en dezelfde toetsen terwijl hun de basis niet gehad hebben

Hun zijn altijd een combinatie klas geweest maar niet ieder jaar in dezelfde combinatie... Tis zelfs zo erg geweest dat ze 1jaar meerdere groepen hebben meegemaakt en daardoor merk je helaas dat hun klasje toch 'n achterstand heeft
Alle reacties Link kopieren
Maar het boek 7/8a en b zijn echt te vergelijken. Heeft hij wel in de lagere groepen deze methode gehad?
Alle reacties Link kopieren
LMPalmer schreef:
13-11-2018 08:01
Die hebben hun idd
Tis een combinatie klas.
Hun beginnen met 't 2e boek en dat zijn pittige woorden en zinnen.
Terwijl zijn vriendje op een andere school 't basis heeft van mother... Sister.. Enz en de grammatica van hé en she... Het lijkt mij zelf dan ook verstandiger om met 't basis te beginnen en niet nu met groep 8 les en dezelfde toetsen terwijl hun de basis niet gehad hebben

Hun zijn altijd een combinatie klas geweest maar niet ieder jaar in dezelfde combinatie... Tis zelfs zo erg geweest dat ze 1jaar meerdere groepen hebben meegemaakt en daardoor merk je helaas dat hun klasje toch 'n achterstand heeft
en wat zegt de leerkracht hier van??
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-11-2018 07:56
In een combinatieklas horen zd gewoon op niveau les te krijgen.

Je zegt dat hij een achterstand heeft. Ligt het niet daaraan? Mijn ervaring met Engels in groep 7-8 is dat het de basis raakt (hello, how are you. I am Pergamon and I am 56 yers old. I live in the Netherlands) en nog niet ingaat op vervoegingen etc.
Dat how are you enz en de dagen van de week staat in het ander boekje.

Hij is in groep 3 een half jaar thuis geweest en mist helaas nog steeds veel les.

Maar snap 't verschil niet per school dat 't zo groot is... Hij krijgt per unit een toets... Terwijl bij zijn vriendjes per week eerst 15 woorden worden geleerd en niet zoals bij hem hele verhalen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-11-2018 08:15
en wat zegt de leerkracht hier van??
Dat ze geen keus hebben
Alle reacties Link kopieren
LMPalmer schreef:
13-11-2018 09:07
Dat ze geen keus hebben
dat is geen antwoord, dan moet je de vraag anders stellen.
Wat zegt ze, als je duidelijk je zorg aangeeft?
Wat zegt ze, als je aangeeft, dat op deze manier Engels echt niet goed gaat?
etc
Alle reacties Link kopieren
LMPalmer schreef:
13-11-2018 08:01
Die hebben hun idd
Tis een combinatie klas.
Hun beginnen met 't 2e boek en dat zijn pittige woorden en zinnen.
Terwijl zijn vriendje op een andere school 't basis heeft van mother... Sister.. Enz en de grammatica van hé en she... Het lijkt mij zelf dan ook verstandiger om met 't basis te beginnen en niet nu met groep 8 les en dezelfde toetsen terwijl hun de basis niet gehad hebben

Hun zijn altijd een combinatie klas geweest maar niet ieder jaar in dezelfde combinatie... Tis zelfs zo erg geweest dat ze 1jaar meerdere groepen hebben meegemaakt en daardoor merk je helaas dat hun klasje toch 'n achterstand heeft
Die basis van 'mother, sister' krijgt mijn dochter al in groep 4 (of in groep 3 al?). Zelfs mijn zoon in groep 1 krijgt al Engels, en dan de namen van de dagen en de dieren enzo.
Ok geen grammatica hoor :)
Alle reacties Link kopieren
LMPalmer schreef:
13-11-2018 08:01
Die hebben hun idd
Tis een combinatie klas.
Hun beginnen met 't 2e boek en dat zijn pittige woorden en zinnen.
Terwijl zijn vriendje op een andere school 't basis heeft van mother... Sister.. Enz en de grammatica van hé en she... Het lijkt mij zelf dan ook verstandiger om met 't basis te beginnen en niet nu met groep 8 les en dezelfde toetsen terwijl hun de basis niet gehad hebben

Hun zijn altijd een combinatie klas geweest maar niet ieder jaar in dezelfde combinatie... Tis zelfs zo erg geweest dat ze 1jaar meerdere groepen hebben meegemaakt en daardoor merk je helaas dat hun klasje toch 'n achterstand heeft
Het niveau van engels verschilt erg van basisschool tot basisschool. Straks op het VO zal je zoon er alleen maar voordeel van hebben dat zijn school verder gaat dan de basis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het idd maar als positief zien. 😁
Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat hij nu woordjes moet leren is straks op het vo alleen maar een voordeel. Dan krijgt hij het dubbele of meer per proefwerk.
LMPalmer schreef:
13-11-2018 08:01
Die hebben hun idd
Tis een combinatie klas.
Hun beginnen met 't 2e boek en dat zijn pittige woorden en zinnen.
Terwijl zijn vriendje op een andere school 't basis heeft van mother... Sister.. Enz en de grammatica van hé en she... Het lijkt mij zelf dan ook verstandiger om met 't basis te beginnen en niet nu met groep 8 les en dezelfde toetsen terwijl hun de basis niet gehad hebben

Hun zijn altijd een combinatie klas geweest maar niet ieder jaar in dezelfde combinatie... Tis zelfs zo erg geweest dat ze 1jaar meerdere groepen hebben meegemaakt en daardoor merk je helaas dat hun klasje toch 'n achterstand heeft
Zij, niet hun ;)

Tja er zijn ook scholen die helemaal geen Engels geven. Ook achterstand rekenen, begrijpend lezen etc?
Ik begrijp je zorg.

Scholen die combinatieklassen aanbieden vanuit visie en missie zijn getraind en ingespeeld op lesgeven op die wijze. Scholen die dergelijke combinatieklassen uit nood geboren opstarten (zoals een tekort aan leerlingen) doen soms "maar" wat en doen dat niet altijd op correcte wijze.

Bespreek je zorg echt. Het gaat om je zoon. Voorsprong is positief, echter steeds achter de feiten aanlopen en daar onzeker door worden en de stof niet beheersen werkt averechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven