Niet meer kolven op werk?

14-11-2018 18:41 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk drie volledige dagen in de week en wil stoppen met het kolven op werk. Ik kolf fulltime, drie keer per dag. Zou ik de dagen dat ik werk 2 keer kunnen kolven en op de dagen dat ik niet werk wel drie keer? Gaat dit goed met stuwing/verstopping? Mijn zoontje is 8 maanden en mijn productie meer dan voldoende.

Alvast bedankt! :)
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, kan best
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk wel.
Ik kolf sinds 9 maanden nog maar 1x terwijl mijn zoontje dan 2 flesjes drinkt. Mijn vrije dagen drinkt hij nog vaker.
Ik zou het een keer uitproberen, let op dat je geen borstontsteking krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter zorgen dat je kind regelmatig de voeding rechtstreeks kan nuttigen, in plaats van het uit te besteden en je borsten op kunstmatige wijze te ledigen. Ook nog eens goed voor de emotionele binding met je kind.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-11-2018 19:16
Je kan beter zorgen dat je kind regelmatig de voeding rechtstreeks kan nuttigen, in plaats van het uit te besteden en je borsten op kunstmatige wijze te ledigen. Ook nog eens goed voor de emotionele binding met je kind.
Stort jij het op haar rekening?

To, probeer het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
14-11-2018 19:25
Stort jij het op haar rekening?

To, probeer het gewoon.
Als het goed is, is er ook nog een vader de werkt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Altijd fijn Pejeka, dat jij overal verstand van hebt. Zelfs van kolven en borstvoeding. Wow!
Alle reacties Link kopieren
Nee Pejeka, als je als vrouw niet werkt, dan ben je volgens de viva dames, lui en financieel afhankelijk.
Maar eigenlijk zeggen ze: dat wil ik ook, en zijn ze gewoon jaloers.,
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-11-2018 19:16
Je kan beter zorgen dat je kind regelmatig de voeding rechtstreeks kan nuttigen, in plaats van het uit te besteden en je borsten op kunstmatige wijze te ledigen. Ook nog eens goed voor de emotionele binding met je kind.
Toen mijn prematuur geboren kind na weken ziekenhuis en sondevoeding (met afgekolfde melk) omdat hij nog niet kon slikken eindelijk thuis was is hij ook nooit meer de voeding “rechtstreeks gaan nuttigen”. In eerste instantie had hij de zuigkracht niet. Maanden gekolft ook toen ik weer aan het werk was maar niet omdat dat nou zo “leuk” was. Je kent TO’s redenen ook niet dus misschien kan het ook iets genuanceerder?
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
14-11-2018 20:01
Toen mijn prematuur geboren kind na weken ziekenhuis en sondevoeding (met afgekolfde melk) omdat hij nog niet kon slikken eindelijk thuis was is hij ook nooit meer de voeding “rechtstreeks gaan nuttigen”. In eerste instantie had hij de zuigkracht niet. Maanden gekolft ook toen ik weer aan het werk was maar niet omdat dat nou zo “leuk” was. Je kent TO’s redenen ook niet dus misschien kan het ook iets genuanceerder?
Pejeka en genuanceerder? :HA:
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
pejeka schreef:
14-11-2018 19:32
Als het goed is, is er ook nog een vader de werkt...
Nee, die zit lekker met zijn maten in het café terwijl zij werkt, precies hoe jij het ooit in een andere topic wilde toch? En zijn borsten doen het niet zo goed, biologisch foutje.
pejeka schreef:
14-11-2018 19:32
Als het goed is, is er ook nog een vader de werkt...
Uh jouw moeder werkte toch ook dat verkondig je altijd in elk geval.
Madeliefjees schreef:
14-11-2018 19:56
Nee Pejeka, als je als vrouw niet werkt, dan ben je volgens de viva dames, lui en financieel afhankelijk.
Maar eigenlijk zeggen ze: dat wil ik ook, en zijn ze gewoon jaloers.,
:rofl:

Niet alleen volgens de Vivadames hoor.
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
14-11-2018 20:32
Uh jouw moeder werkte toch ook dat verkondig je altijd in elk geval.
Nee, die kreeg een lintje voor haar overdadige vrijwilligerswerk.
Mevrouw75 schreef:
14-11-2018 20:57
Nee, die kreeg een lintje voor haar overdadige vrijwilligerswerk.
Oh was dat het maar gelukkig waren zijn broer en hij goed opgevoed en ruimden netjes hun speelgoed op en kookten ze hun drie gangen maaltijd dan kon mama zich aan haar (vrijwilligers)werk kon wijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat het zichzelf wel uitbalanceert nu je kindje 8 maanden is. In de meeste gevallen stabiliseert de melkproductie na 6-7 maanden.

Ik kolfde na 6 maanden niet meer onder werktijd, omdat die voedingsmomenten onder werktijd immers toch al vervangen werden met een groente- en fruitmaaltijd plus water. Moedermelk gaf ik dan 3-4x per dag thuis, 's ochtends een keer, na het werk 2-3x. Weliswaar direct uit de borst, ipv kolven en fles. Dit ging goed, mijn productie paste zich aan en bleef stabiel. En kind kreeg nog altijd genoeg melk.

Op de dagen dat ik niet werkte, hanteerde ik hetzelfde voedingsschema als op werkdagen, en zoals het dus ook ging op de opvang, zodat er een vaste lijn in bleef.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring 😊
meaki schreef:
15-11-2018 06:42
Ik vermoed dat het zichzelf wel uitbalanceert nu je kindje 8 maanden is. In de meeste gevallen stabiliseert de melkproductie na 6-7 maanden.
Ik weet niet waar je die statistieken vandaan hebt, maar gemiddeld is dit pas bij 9 maanden. Persoonlijk kon ik pas bij 12 maanden stoppen met kolven op het werk.
Alle reacties Link kopieren
Daarom de termen vermoed en gemiddeld, het zijn geen statistieken 😊
meaki schreef:
15-11-2018 10:51
Daarom de termen vermoed en gemiddeld, het zijn geen statistieken 😊
Nou je hebt het over de meeste gevallen;-). Dat is dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je fulltime kolft, 3x per dag normaal gesproken. Begrijp ik hieruit goed dat je nooit live voedt en alleen 3x per 24u kolft? En dat je op werkdagen wil gaan naar 2x kolven op 24u?

Bij de meeste vrouwen zal dit niet gaan werken. Vanaf 9 maanden zo'n beetje gaat de productie zich stabiliseren.

Je kunt het natuurlijk proberen, en als je merkt dat je productie terugloopt weer meer gaan kolven of powerkolven om je productie op te krikken. Dit gaat niet bij iedereen even makkelijk, dus dat zal je voor jezelf moeten nagaan.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
15-11-2018 08:06
Ik weet niet waar je die statistieken vandaan hebt, maar gemiddeld is dit pas bij 9 maanden. Persoonlijk kon ik pas bij 12 maanden stoppen met kolven op het werk.
En waar komt die 9 maanden vandaan? Het is een getal dat hier regelmatig voorbij komt, maar onderbouwing heb ik er nog nooit voor gezien. Is dit net zo bewezen als de vivawijsheid dat zwanger worden gemiddeld een jaar duurt (als je de zwangerwordgroepjes er op naleest, is het eerder 6 maanden)?
Eze schreef:
15-11-2018 15:59
En waar komt die 9 maanden vandaan? Het is een getal dat hier regelmatig voorbij komt, maar onderbouwing heb ik er nog nooit voor gezien. Is dit net zo bewezen als de vivawijsheid dat zwanger worden gemiddeld een jaar duurt (als je de zwangerwordgroepjes er op naleest, is het eerder 6 maanden)?
Ik heb het ook op de La Leche League pagina wel voorbij zien komen. Misschien is het ook vooral een handige timing, gezien kolfrecht afloopt na 9 maanden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, veel on topic berichtjes.. :rofl:

Noukies, dat klopt. Ik voed nooit life, kolf slechts 3 keer in de 24 uur. Haal hiermee wel de 1,5 liter, dus flinke overproductie. Ondanks mijn hoge productie heb ik kans dat het terug gaat lopen?

9 maanden mag je een kwart van je werktijd betaald kolven. Na die 9 maanden mag je in je pauzes onbetaald verder kolven. Waarom die grens bij 9 maanden ligt weet ik ook niet :) .
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
15-11-2018 16:55
Wauw, veel on topic berichtjes.. :rofl:

Noukies, dat klopt. Ik voed nooit life, kolf slechts 3 keer in de 24 uur. Haal hiermee wel de 1,5 liter, dus flinke overproductie. Ondanks mijn hoge productie heb ik kans dat het terug gaat lopen?

9 maanden mag je een kwart van je werktijd betaald kolven. Na die 9 maanden mag je in je pauzes onbetaald verder kolven. Waarom die grens bij 9 maanden ligt weet ik ook niet :) .
Dan zou afwisselend 1 of 2 keer kolven wel oncomfortabel kunnen worden. Probeer het gewoon. Neem een kolf mee voor als je het niet red, een hele dag niet kolven. Als je toch merkt dat je productie terugloopt, kun je met zoveel overproductie denk ik de gok wel wagen dat je dat weer kunt herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Welke tijden kolf je normaal? Misschien kan je ipv 3x kolven naar 4x kolven om je werk heen? Zodat je echt leeg aan je werkdag begint?
Ik zou vooral zorgen maken om stuwing/BO en minder om productie.
Stel je productie neemt af, dan kan je altijd nog weer extra gaan kolven om het weer op te krikken. Dat zou je kindje ook doen als het live zou drinken.

Wat betreft de 9 maanden (wat ik er van weet): productie is in de eerste weken hormoongestuurd waarbij je continue melk produceert zeg maar en dat gaat over op vraaggestuurd waarbij er vooral melk wordt aangemaakt terwijl je voedt of kolft.
Gemiddeld schijnt de productie gestabiliseerd te zijn rond de 9 maanden. Ik weet niet of er wetenschappelijke bronnen voor zijn, maar het is ook maar een gemiddelde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven