Kleuter-topic, naar groep 1

04-12-2018 09:42 153 berichten
Zijn hier meer ouders wiens kind binnenkort naar de kleuterklas gaat of wiens kind net is gestart op school? En daarover willen schrijven?

Mijn zoon start na de kerstvakantie en ik vind het erg spannend. Hoe gaat ie het vinden? Zal hij vrienden maken? Zal hij een beetje mee kunnen komen? Is de juf lief enzovoorts.
Mijn dochter is nu sinds een maand begonnen op school. Eerst twee wenochtenden en daarna de dag na haar verjaardag begonnen. Lieve juffen (2) en het lijkt mij ook een leuke klas. Ze vindt het nog wel erg spannend allemaal en moet dr draai nog wel een beetje vinden.
Hier eentje die sinds de zomer naar school is. Hij vindt het volgens mij heel leuk maar wel heel spannend allemaal. Maar je ziet nu na een maand of drie dat hij de weg weet, beetje gewend is etc. En hij is ineens heel zelfstandig, super grappig is dat.
Mijn zoontje is net een paar weken gestart. Ik vond het ook erg spannend. Hij is nogal verlegen, maar het valt me ontzettend mee. Hij heeft een super lieve juf die hem echt de tijd geeft en hem niet meteen dwingt tot alles. Hij vind mee gymmen bijvoorbeeld nog een beetje eng, maar zij stimuleert hem gewoon beetje bij beetje.

Hij was de laatste tijd zo vervelend thuis, en sinds hij naar school is, is hij weer een stuk vrolijker. Hij was er echt aan toe, al had ik dat daarvoor niet zo door. Ik haal elke dag een vrolijk jongetje van school op. Hij speelt alleen nog niet echt met de kindjes in zijn klas. Één op één is hij juist altijd heel sociaal, maar in groepsverband vind hij het altijd wat enger. Maar dat zal vast wel goed komen.
Dochter speelt vaak met hetzelfde meisje maar begint nu ook te vertellen over 2 andere waar ze mee speelt. Alle jongens uit de klas zijn stom :-D
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Mijn zoon is sinds eind oktober naar school. Vindt het erg leuk en heeft het naar zijn zin met zowel jongens als meiden.
Oké schat
sneeuwwitje80 schreef:
04-12-2018 09:51
Mijn dochter is nu sinds een maand begonnen op school. Eerst twee wenochtenden en daarna de dag na haar verjaardag begonnen. Lieve juffen (2) en het lijkt mij ook een leuke klas. Ze vindt het nog wel erg spannend allemaal en moet dr draai nog wel een beetje vinden.
M'n zoon krijgt ook 2 juffen. Dat lijkt me niet ideaal maar het is helaas niet anders. Hoe ervaart je dochter het? Al voorkeur voor bepaalde juf?
COtweepuntnul schreef:
04-12-2018 10:04
Hier eentje die sinds de zomer naar school is. Hij vindt het volgens mij heel leuk maar wel heel spannend allemaal. Maar je ziet nu na een maand of drie dat hij de weg weet, beetje gewend is etc. En hij is ineens heel zelfstandig, super grappig is dat.
Ja dat lijkt me ook zo bijzonder; peuter af en meer zelfstandigheid! Is je zoon ook veranderd wat betreft taal? Hoor dat kinderen op de kleuterklas vaak veel nieuwe 'scheldwoorden' leren.
Owlette schreef:
04-12-2018 10:17
Mijn zoontje is net een paar weken gestart. Ik vond het ook erg spannend. Hij is nogal verlegen, maar het valt me ontzettend mee. Hij heeft een super lieve juf die hem echt de tijd geeft en hem niet meteen dwingt tot alles. Hij vind mee gymmen bijvoorbeeld nog een beetje eng, maar zij stimuleert hem gewoon beetje bij beetje.

Hij was de laatste tijd zo vervelend thuis, en sinds hij naar school is, is hij weer een stuk vrolijker. Hij was er echt aan toe, al had ik dat daarvoor niet zo door. Ik haal elke dag een vrolijk jongetje van school op. Hij speelt alleen nog niet echt met de kindjes in zijn klas. Één op één is hij juist altijd heel sociaal, maar in groepsverband vind hij het altijd wat enger. Maar dat zal vast wel goed komen.
Fijn dat het meevalt! Houdt je zoon het ook vol zo'n hele schoolweek? En heeft ie een continue rooster? Ik twijfel of we misschien de eerste weken alvast wat vrije dagen van werk moeten inplannen voor het geval het toch te veel is en hij dag thuis moet blijven.
Ineedyourlove schreef:
04-12-2018 10:28
Leuk! Mijn zoon is sinds eind oktober naar school. Vindt het erg leuk en heeft het naar zijn zin met zowel jongens als meiden.
Ook fijn te lezen dat het goed bevalt. Beginnen de speelafspraakjes nu ook al te komen?
Alle reacties Link kopieren
leuk topic! Ik was van plan er binnenkort zelf 1 te openen 😉
Ons zoontje wordt 25 januari 4 jaar en ik verwacht dat hij na de kerstvakantie mag wennen.
Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat vinden. Volgens mij is hij er helemaal klaar voor 😀
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Zoon gaat pas nieuwe schooljaar starten. Benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
UVita, begint je zoon na de kerstvakantie met wennen of begint hij dan voor het echie😉?

Het lijkt me trouwens zo belangrijk hoe de juf is dus ik hoop dat hij een goede krijgt 😁

En voor diegenen die net al gestart zijn. Is jullie kind erg moe?
Je ontkomt er denk ik niet aan dat je met twee leerkrachten te maken krijgt. Ik hoor bijna niet dat iemand fulltime voor de klas staat. Als ze al fulltime werken hebben ze er weer taken bij waardoor er toch een halve of hele dag iemand anders voor de klas staat.

Het valt mij reuze mee hoe moe ze is. Ze zit nu een maand op school en we hebben haar tot nu toe 3 x een middagje thuis gelaten en er was in een week een studiedag waardoor ze de maandag vrij was. Verder is ze gewoon altijd gegaan. Lees wel dat kinderen soms met drie maanden een terugslag krijgen en het dan opeens weer wat minder trekken. Dochter gaat hier wel elke dag tot 15.30 naar school en op woensdag tot 12.30. Tussen de middag thuis lunchen. Met overblijven wachten we nog even . Werk nu even een extra dagje thuis en zo ben of ik of haar papa thuis tussen de middag. Donderdag gaat ze voor het eerst bij een vriendinnetje lunchen.
De mijne heeft niet gewend want die was in de zomer jarig. Dus die ging meteen hele dagen de hele week. Dat ging en gaat best prima.
Ze hebben ook continurooster dus lunchen doen ze sowieso niet thuis. En alleen de woensdag is een halve dag.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 13:04
29.22% gewijzigd
Uvita schreef:
04-12-2018 10:32
Ja dat lijkt me ook zo bijzonder; peuter af en meer zelfstandigheid! Is je zoon ook veranderd wat betreft taal? Hoor dat kinderen op de kleuterklas vaak veel nieuwe 'scheldwoorden' leren.
Ja, maar het valt mee op zich. Op de opvang had ie al aardig wat geleerd ;-)

Hij zegt wel ineens allemaal rijmpjes. Als iets niet lukt en ik zeg dat ie het nog es moet proberen zegt ie: "ja want van proberen kun je leren!"
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha cotweepuntnul, wat kunnen ze toch heerlijk bijdehand uit de hoek komen!

Mijn zoon gaat in groep 1 2 hele en 3 halve dagen naar school.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een bijna-kleuter. Na de kerstvakantie mag ze beginnen.
Haar grote zus zit al in groep 4, dus ik heb al ervaring. Maar ik moet echt weer nadenken hoe het ook alweer was. En bovendien zijn het twee verschillende kinderen.

Ze heeft al een keer een uurtje in de klas gezeten tijdens een open ochtend en vrijdag mag ze een halve dag komen. Gelukkig kent ze al enkele kinderen van haar crèchegroepje en als broertje of zusje van de vriendinnen van haar zus.

Ze heeft als uitzondering wel 1 juf en nog een ontzettend leuk ook! Flink ervaring, maar jong van geest. En bovendien heel prettig in de omgang.

Naast 'van proberen kun je leren' verwacht ik ook binnenkort: 'stop hou op, ik vind het niet meer leuk'.

Ze is klein van stuk, dus ze ziet er echt uit als een peutertje tussen al die grote kinderen. Bovendien is ze meisje dat de kat uit de boom wil kijken. Maar ik heb er alle vertrouwen in.
Oh ja "stop hou op ik vind het niet meer leuk"... dat heeft de peuter van ney twee hier ook al opgepikt. Dus dat gillen ze af en toe op vol volume naar elkaar als ze ruzie hebben over een speelgoedauto.
Ja dat stop hou op!! daar heeft dochter het ook heel veel over. Van proberen kun je leren heb ik haar nog niet gehoord.

Ze heeft zelf nog geen voorkeur voor de juf denk ik. De ene is heel lief en wat rustiger en de ander is wat vrolijker en uitbundiger. Ben benieuwd of er nog een voorkeur gaat komen.

Hier kende ze al 1 meisje van de PSZ. Dat scheelde echt enorm denk ik qua wennen. Dat meisje was een maand voor mijn dochter begonnen en die nam haar zo de klas mee in en ik na 5 minuten weer naar huis. Ging helemaal prima dat wennen dankzij haar vriendin.

Mijn dochter is groot. Ze is groter dan veel jongens van groep 2. Scheldwoorden heb ik haar nog niet horen zeggen. Ze is wel een tikkeltje bijdehanter geworden, maar ze was al niet heel erg op d'r mondje gevallen. Ze praat het liefste de hele dag. Ben stiekem wel een beetje blij dat als ik nu vrij ben ik ook een paar uurtjes vrij van haar ben en weer eens een stil huis heb :proud:
Alle reacties Link kopieren
Fruitfris, dat is wel fijn dat ze al kinderen kent. Als je een grote broer of zus hebt, lijkt me dat ook makkelijker voor diegene die erna komt.
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwwitje, herkenbaar een kletskous. Ik denk wel eens, hoe vaak zal hij mamma per dag zeggen 😁
Dus het zal hier ook stil zijn maar ook wel even lekker die stilte 😉
Uvita schreef:
04-12-2018 10:35
Fijn dat het meevalt! Houdt je zoon het ook vol zo'n hele schoolweek? En heeft ie een continue rooster? Ik twijfel of we misschien de eerste weken alvast wat vrije dagen van werk moeten inplannen voor het geval het toch te veel is en hij dag thuis moet blijven.
Ik zou gewoon uitgaan van het volledige schoolrooster en pas gaan nadenken over dagen thuis houden als blijkt dat hij het niet volhoudt.. ik hoor juist vaak dat het de eerste weken/maanden eigenlijk prima gaat maar dat 'de klap' pas later komt qua vermoeidheid.
Dank voor jullie ervaringen. Hij kent al wat kinderen via de psz en kdv dus dat scheelt. Verder is hij nogal een baasje dus ben erg benieuwd hoe dat zal gaan lopen... Ik ga binnenkort nog eens die serie op tv over 4-jarigen terugkijken. Vond ik toen al leuk als ik er toevallig langs zappte, maar het is nu wel erg actueel ;)
Ik heb ons net ingeschreven voor het eerste gesprek met de juf. Zouden we dan op die vervelende kleine stoeltjes moeten zitten. Benieuwd naar wat de juf zal zeggen over onze dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven