Schaamte voor mijn (te) enthousiast energieke zoon

09-12-2018 16:28 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik post hier voor het eerst. Lees vaak mee maar heb zelf nu toch ook echt een klankbord nodig.

Ik heb een zoontje van bijna 5, gaat met veel plezier naar school. Vanaf geboorte al een temperamentvol jongetje met energie voor 10. Fiets met gemak 10 km na school, wil dan nog zwemmen en thuis nog een keer stoeien en vechten met mama. Hij is gek op stoeien en doet dat ook graag met al zijn vriendjes. Die dat niet altijd zo graag doen. Hij heeft elke week minstens 2 a 3 x een speeldate na school. Andere moeders vertellen me nu ook dat hij wel erg druk was en veel deed vechten wat hun zoontje niet zo leuk vond.

Ook vandaag een vriendje van school langs om hier thuis te spelen (gek genoeg willen ze letterlijk elke dag met hem spelen dus zo erg zullen ze het niet vinden)
Beau was weer Beau en super blij en enthousiast. Zo enthousiast dat ie dan gaat duwen en gillen en roepen. Ik kan dan totaal geen contact meer met hem maken. Moet hem dan letterlijk van het andere kind aftrekken. Dit doet ie altijd bij aankomst en afscheid. Daar tussen door kan ie wel ‘enigzins’ rustig spelen (je zal hem nooit tekenend aan tafel vinden... dat dan weer niet)

Een moeder vertelde dat ze hem echt bij de schouders heeft moeten vastpakken omdat er gewoon geen contact meer mogelijk was. Dit was tijdelijks een verjaardag feestje.
En nu zojuist weer. Word echt beschamend. Voel me een falende moeder die geen controle heeft over haar kind. Ik weet niet wat ik hiermee moet doen. Wat adviseren jullie? Wat vinden jullie hiervan?

Ben heel erg benieuwd naar jullie reactie.

Liefs.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het op school? Wat valt de juf op aan zijn gedrag?
Het noemen van geen contact kunnen maken valt me op in je post.

Ik kan me toch ook niet voorstellen dat je zoon nooit rustig speelt met een vriendje bijv. Of een boekje leest, met lego bouwt?
Alle reacties Link kopieren
Krijgt hij suiker ? Ik zie dat vaak om me heen dat kinderen echt een in trip komen.
Alle reacties Link kopieren
Het kind van een kennis van me doet dit ook, en die mankeert wel degelijk wat.
Alle reacties Link kopieren
Dag binkie, Dankje voor je bericht :) we hebben laatst nog een 5 minuten gesprek gehad op school. Daar vertelde de juffen dat hij erg sociaal, veel vriendjes heeft is maar liever geen schoolwerkjes doet. Liever buiten speelt.

Thuis wil ie ook niet verfen of rustig bouwen. Als er geen vriendjes zijn dan speel ik met hem. Hij kan moeilijk alleen spelen. Probeer dat nu met een wekker te stimuleren. Minimaal 5-10 min en probeer dat uit te bouwen.
Hij is meer van alle sportspellen buiten of binnen met vliegtuigjes en auto’s rond rennen soms kruipen.. wat vaak dan weer in soort auto gevecht eindigd.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-12-2018 17:39
Het kind van een kennis van me doet dit ook, en die mankeert wel degelijk wat.
Haha oké.. wat mankeert die dan?
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:39
Krijgt hij suiker ? Ik zie dat vaak om me heen dat kinderen echt een in trip komen.
Hij is niet zo van zoet. Meer hartig eten. Ook geen chocola. Misschien keer een lolli maar dat zal het niet zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:39
Krijgt hij suiker ? Ik zie dat vaak om me heen dat kinderen echt een in trip komen.
Onzinverhaal.
Alle reacties Link kopieren
Vrijheidenblijheid schreef:
09-12-2018 17:43
Haha oké.. wat mankeert die dan?
Hij had iig ADHD, en hij werd nog verder onderzocht, ik durfde iig mijn zoontje niet bij hem te laten. En waarom de haha? Zijn moeder was wanhopig omdat iedereen haar zoon liever zag gaan dan komen.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
09-12-2018 17:44
Onzinverhaal.
Pardon ? Dus van suiker worden kinderen niet hyper ?? :HA: (
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:48
Pardon ? Dus van suiker worden kinderen niet hyper ?? :HA: (
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Dat geen contact kunnen maken vind ik best zorgelijk klinken. Misschien eens langs de huisarts met dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:48
Pardon ? Dus van suiker worden kinderen niet hyper ?? :HA: (


Nee.

Dat is een achterhaalde gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me nu echt een prima reden om eens langs de huisarts te gaan. Er kunnen zowel fysieke als psychische oorzaken zijn van “te druk doen”, en dat kun je maar beter laten onderzoeken. Vaak levert dit op termijn sociale problemen op, dus des te eerder je erbij bent des te beter.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee (ik heb 2 kinderen die juist in hun schulp kruipen bij drukte).

Wil je wel meegeven dat je zoontje juist super leuk klinkt. Zo'n klein wervelwindje waarmee een feestje nooit saai is! Ook als volwassenen zijn dat erg leuke mensen om mee om te gaan. Natuurlijk soms een beetje vermoeiend maar ook verrassend, origineel, energiek. Hij heeft veel vriendjes en is sociaal.

Dus schaam je niet voor hem. Hou de signalen van school in de gaten en wees vooral trots op hem :-)
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
09-12-2018 17:50
Nee.

Dat is een achterhaalde gedachte.
Girl bye
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:52
Girl bye
https://www.quest.nl/artikel/van-suiker ... ltjeskrant
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:48
Pardon ? Dus van suiker worden kinderen niet hyper ?? :HA: (
Nee hoor. Suiker heeft daar geen enkel effect op.
Alle reacties Link kopieren
Bye girl
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:52
Girl bye
Kinderen raken niet hyper van suiker. En al helemaal niet in een trip.

Misschien als ze twee kilo pure suiker eten, dat ze dan hyper worden.

Bovendien, overal zit bijna suiker in. Dat zou dus betekenen dat kinderen altijd hyper zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vrijheidenblijheid schreef:
09-12-2018 17:42
Dag binkie, Dankje voor je bericht :) we hebben laatst nog een 5 minuten gesprek gehad op school. Daar vertelde de juffen dat hij erg sociaal, veel vriendjes heeft is maar liever geen schoolwerkjes doet. Liever buiten speelt.

Thuis wil ie ook niet verfen of rustig bouwen. Als er geen vriendjes zijn dan speel ik met hem. Hij kan moeilijk alleen spelen. Probeer dat nu met een wekker te stimuleren. Minimaal 5-10 min en probeer dat uit te bouwen.
Hij is meer van alle sportspellen buiten of binnen met vliegtuigjes en auto’s rond rennen soms kruipen.. wat vaak dan weer in soort auto gevecht eindigd.
De meeste kleuters spelen liever buiten dan dat ze een werkje maken. Maakt hij zijn schoolwerkjes uiteindelijk wel of helemaal niet?
Ziet de leerkracht het goedkomen richting gr 3?
Nog geen 5 a 10 minuutjes rustig alleen kunnen spelen vind ik wel vreemd voor een 5 jarige, maar mijn kinderen zitten aan de andere kant van het spectrum (te rustig, ook niet handig op school).
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
kolfdekolf schreef:
09-12-2018 17:51
Geen ervaring mee (ik heb 2 kinderen die juist in hun schulp kruipen bij drukte).

Wil je wel meegeven dat je zoontje juist super leuk klinkt. Zo'n klein wervelwindje waarmee een feestje nooit saai is! Ook als volwassenen zijn dat erg leuke mensen om mee om te gaan. Natuurlijk soms een beetje vermoeiend maar ook verrassend, origineel, energiek. Hij heeft veel vriendjes en is sociaal.

Dus schaam je niet voor hem. Hou de signalen van school in de gaten en wees vooral trots op hem :-)

Ja. Eens.

Wees juist trots op je zoon. NIet schamen. Je zoon klinkt heel leuk en enthousiast.
Het ene kind is nou eenmaal drukker dan het andere.

Hij heeft vaak speelafspraken, dat betekent dat het een leuke jongen is.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-12-2018 17:46
Hij had iig ADHD, en hij werd nog verder onderzocht, ik durfde iig mijn zoontje niet bij hem te laten. En waarom de haha? Zijn moeder was wanhopig omdat iedereen haar zoon liever zag gaan dan komen.
Nou de ‘Haha’ omdat je niet heel vriendelijk reageert. Daar was ik beetje verbaast door. Net zo als nu. Niet echt empatisch hè door te zeggen iedereen ziet haar zoon liever gaan dan komen.
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:48
Pardon ? Dus van suiker worden kinderen niet hyper ?? :HA: (
Nee, dat worden ze inderdaad niet. Doe niet zo betweterig over iets waar je geen verstand van hebt en wat je vak duidelijk niet is. Google, Facebook en 'ja maar ik zie het toch zelf' maakt iets nog geen feit.

TO, een heel druk kind kan natuurlijk. Maar als hij zo door zijn remmen schiet dat je geen contact meer krijgt (wat gebeurt er dan?) en het gedrag echt hinderlijk is voor de omgeving zou ik wel eens in overleg gaan met de huisarts.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 09-12-2018 18:01
7.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:48
Pardon ? Dus van suiker worden kinderen niet hyper ?? :HA: (
Nee.
Hebben ze eens uitgetest bij supernanny.

Ze hadden 2 feestjes georganiseerd voor een aantal kinderen.

Bij het ene feestje kregen ze veel suikers bonnen maar werd de ouders verteld dat dit het suiker vrije feest was.

Bij het andere feestje kregen de kinderen geen suiker maar werd tegen de ouders verteld dat de kinderen veel suiker hadden gehad.

De laatste groep ouders verklaarden bijna allemaal dat je wel kon merken dat hun kind veel suiker hadden gehad. Dat ze veel drukker waren dan normaal. Terwijl die kinderen juist geen suiker hadden gehad.

Bij het andere feestje verklaarden de ouders dat je wel kon merken dat ze geen suiker hadden gehad want de kinderen zouden veel rustiger zijn dan normaal na een feestje. Terwijl die kinderen juist veel gesnoept hadden.

Kortom het zit tussen de oren bij ouders dat je van suiker druk wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven