Meerbegaafd / hoogbegaafd

12-12-2018 22:48 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik durf zonder diagnose eigenlijk wel te zeggen dat mijn kind (5 jaar) een enorme ontwikkelingsvoorsprong heeft of wellicht hoogbegaafd is. En daar loop ik niet mee te koop en zeg ik al helemaal niet omdat ik mijn kind beter vind dan een ander.

Maar eigenlijk ben ik wel op zoek naar ouders om samen mee over dit onderwerp te kletsen. De ib-er heeft er al termen ingegooid als versnellen en iq-testen en leonardoschool en ik ben heel benieuwd hoe andere ouders met dit soort issues omgingen

Het is nog heel algemeen maar als er meekletsers komen vertel ik graag meer over m’n situatie maar als ik dat nu doe voelt dat toch als opscheppen.

Oja ik weet dat we een speciaal hb forum is maar daar is het erg stil.
Alle reacties Link kopieren
Op facebook heb je de groep "Pharos hoogbegaafd". Die is wel actief.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Volgens mij is hoogbegaafd zijn niet iets om over op te scheppen. Ik weet niet of je al van de wolk bent terug gekeerd op aarde, maar hoogbegaafdheid gaat vaak samen met allerlei problematiek.
Alle reacties Link kopieren
Precies, op facebook zijn diverse groepen die wel actief zijn. Pharos, die heeft ook regiogroepen wat handig is als je ervaringen zoekt met een school/ plusklas/ tester. Er zijn ook groepen onder Hoogbegaafd! te vinden, oa. Hoogbegaafd! Ouders basisonderwijs. Er zijn ook groepen voor ouders van uitzonderlijk begaafde kinderen, etc.

Wat zou je specifiek willen weten nu?
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
12-12-2018 22:59
Volgens mij is hoogbegaafd zijn niet iets om over op te scheppen. Ik weet niet of je al van de wolk bent terug gekeerd op aarde, maar hoogbegaafdheid gaat vaak samen met allerlei problematiek.
Ik denk niet dat ze het zo bedoelt, maar wat je schrijft is zeker waar.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de tip snoesje, ga ik even opzoeken!

Jep al helemaal van de roze wolk af. Het is helemaal niet handig, maar we hebben ermee te dealen dus dan maar zo goed mogelijk. En ook al genoeg vervelende reacties van anderen gehad helaas.
Toevallig komt mijn oudste zoon ook erg begaafd uit de testen (in 2015 getest door school en vandaag kreeg ik uitslag van een nieuwe WISC), maar wij laten hem gewoon lekker het reguliere programma doorlopen. Waarom? Omdat hij zich niet verveeld, het naar zijn zin heeft op school, sociaal emotioneel wat jonger is dus zich niet super happy gaat voelen als hij een jaar overslaat. Als het erin zit, dan komt het er ook in dit tempo uit. Wij ouders hebben ook VWO en uni gedaan zonder allerlei versnelprogramma's, plusklassen ed.

Maar ik heb een kind dat heerlijk in zijn vel zit. Ik ken verhalen van andere ouders dat kinderen dwars of juist apathisch gedrag vertonen, omdat ze niet voldoende worden uitgedaagd. In dat geval vind ik het goed om te kijken naar alternatieven. Zo heeft een vriendin haar zoontje nu op een andere school (weet even het schooltype niet) en die razen in 1,5 uur de reguliere schoolstof er doorheen en hebben de rest van de dag vakken in filosofie, sterrenkunde, ontwerpvakken, excursies ed Die is helemaal opgebloeid daar.

Behalve de ontwikkelingsvoorsprong, hoe zit jouw kind verder in zijn vel? Zijn er redenen te bedenken om met 5 jaar al versnelprogramma's in te zetten?
Zonder diagnose valt er weinig te praten over hoogbegaafdheid.
Hoeveel ouders zijn er wel niet die dit van hun kinderen vinden?
En hoeveel procent daarvan is het echt niet? Een zeer hoog percentage.
Hoogbegaafdheid valt bij mij in de categorie 'handicaps'. waarom zou je je kind op deze leeftijd zonder een diagnose al in zo'n zielig hokje willen stoppen?
Een kind van die leeftijd heeft meer aan ouders die nuchter blijven en ervoor zorgen dat het kind niet als speciaal wordt gezien.
Marly89 schreef:
12-12-2018 23:04
Dankje voor de tip snoesje, ga ik even opzoeken!

Jep al helemaal van de roze wolk af. Het is helemaal niet handig, maar we hebben ermee te dealen dus dan maar zo goed mogelijk. En ook al genoeg vervelende reacties van anderen gehad helaas.
Tegen welke problemen lopen jullie aan dan?

Een IQ uitslag opent trouwens wel deuren.
Marly89 schreef:
12-12-2018 23:04
Jep al helemaal van de roze wolk af. Het is helemaal niet handig, maar we hebben ermee te dealen dus dan maar zo goed mogelijk. En ook al genoeg vervelende reacties van anderen gehad helaas.
Dan snap ik je opscheppen-disclaimer.
Dat is wel rot zeg, om vervelende reacties te krijgen.

Ik heb in mijn omgeving 2 situaties met hoogbegaafde kinderen. Als ik nu iets hoor over hoogbegaafdheid dan denk ik eerder o jee dan wauw.

Een kind met een afwijkende intelligentie vraagt heel veel aandacht. Wat dat betreft is laag begaafd en hoogbegaafd helemaal niet zo verschillend.

Ik hoop dat je goeie tips krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Uit mijn ervaring: als je tegen problemen aanloopt moet je toch een heel persoonlijke weg afleggen met trial and error. Waar ouder x met een faalangstige onderpresteerder lyrisch is over begeleiding van A, zweert ouder Y weer bij instantie B. Idem met versnellen, Leonardo-tak, pittige plus, verrijkingsgroepjes, enz.

Er is een hele business aan schaduwonderwijs ontstaan maar je bent zo duizenden euro’s armer en een illusie rijker.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Monchu69 schreef:
12-12-2018 23:07
Zonder diagnose valt er weinig te praten over hoogbegaafdheid.
Hoeveel ouders zijn er wel niet die dit van hun kinderen vinden?
En hoeveel procent daarvan is het echt niet? Een zeer hoog percentage.
Hoogbegaafdheid valt bij mij in de categorie 'handicaps'. waarom zou je je kind op deze leeftijd zonder een diagnose al in zo'n zielig hokje willen stoppen?
Een kind van die leeftijd heeft meer aan ouders die nuchter blijven en ervoor zorgen dat het kind niet als speciaal wordt gezien.
Hoogbegaafdheid is geen diagnose. Het is een constatering, vaststelling van het IQ en zeker geen stoornis.
Alle reacties Link kopieren
appeltje78 schreef:
12-12-2018 23:06
Toevallig komt mijn oudste zoon ook erg begaafd uit de testen (in 2015 getest door school en vandaag kreeg ik uitslag van een nieuwe WISC), maar wij laten hem gewoon lekker het reguliere programma doorlopen. Waarom? Omdat hij zich niet verveeld, het naar zijn zin heeft op school, sociaal emotioneel wat jonger is dus zich niet super happy gaat voelen als hij een jaar overslaat. Als het erin zit, dan komt het er ook in dit tempo uit. Wij ouders hebben ook VWO en uni gedaan zonder allerlei versnelprogramma's, plusklassen ed.

Maar ik heb een kind dat heerlijk in zijn vel zit. Ik ken verhalen van andere ouders dat kinderen dwars of juist apathisch gedrag vertonen, omdat ze niet voldoende worden uitgedaagd. In dat geval vind ik het goed om te kijken naar alternatieven. Zo heeft een vriendin haar zoontje nu op een andere school (weet even het schooltype niet) en die razen in 1,5 uur de reguliere schoolstof er doorheen en hebben de rest van de dag vakken in filosofie, sterrenkunde, ontwerpvakken, excursies ed Die is helemaal opgebloeid daar.

Behalve de ontwikkelingsvoorsprong, hoe zit jouw kind verder in zijn vel? Zijn er redenen te bedenken om met 5 jaar al versnelprogramma's in te zetten?
Helemaal mee eens. Mijn oudste kon zich niet verbinden in de reguliere klas en ging 'uit'. Voor hem heeft het hb onderwijs echt iets gebracht: vriendjes, erbij horen etc. Nu staat hij nog niet helemaal 'aan', maar het apatische is eraf.
Zijn zusje is waarschijnlijk tenminste even slim (broer TIQ 145+) maar heeft in haar reguliere groep 3 vriendinnen genoeg, is helemaal niet zo bezig met bijzondere zaken als sterrenkunde maar meer met LOL ballen en glitterende Topmodel stickers. Om toegelaten te kunnen worden tot de hb klas op school moeten we haar wel laten testen; al weten we nog helemaal niet zeker of we haar daar wel heen willen laten gaan. Ze heeft gewoon een veel gelijkmatiger profiel dan haar broer.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Met 20 tot 50% (afhankelijk van het gebied) van de hoogbegaafden gaat het niet goed.
Met 50 tot 80% (afhankelijk van het gebied) gaat het dus wel goed.

Ik ben blij voor ouders (en hun kind) als het goed gaat met hun kind, of het nu een iq heeft van 70, 100 of 130.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nemaìn’ schreef:
12-12-2018 23:11
Hoogbegaafdheid is geen diagnose. Het is een constatering, vaststelling van het IQ en zeker geen stoornis.
Inde praktijk werkt dit helaas nog anders. Een vriendin van mij vertelde laatst dat zij in haar opleiding ( maatschappelijke richting, hbo niveau) geleerd krijgt dat hoogbegaafdheid wel onder stoornissen valt. Zij denkt hier overigens anders over maar het geeft wel aan dat er qua hoogbegaafdheid nog een lange weg te gaan is.
Alle reacties Link kopieren
Ach, in de DSM-III was homosexualiteit nog een geestelijke stoornis...

Ik heb de pest aan hokjes.

Kijk naar wat een kind nodig heeft, en handel daar naar. Leuk als ze academisch denken, maar je moet in Havo-3 gewoon reproduceren en dat kan verschrikkelijk lastig zijn, helemaal als dat academische denken ze in de weg zit. Hoe zet je een kind weer op het schoolpad, lastig voor leraar én kind.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 23:39
Reden: afkorting verbeterd.
0.63% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoogbegaafdheid een stoornis? Vaak zie je wel aanvullende problematiek, maar dat hoeft helemaal niet. Mijn zoon heeft een hoog IQ (137), maar daarnaast ook ADD en dyslexie. Bij mijn weten komt dat wel vaker voor, iig AD(H)D en dyslexie.

Mijn andere zoon heeft een laag tot gemiddeld IQ (eerst 71 getest en nu 95) met een TOS (taalontwikkelingsstoornis).

Goed verdeeld he? :biggrin:
Sophiever schreef:
12-12-2018 23:22
Inde praktijk werkt dit helaas nog anders. Een vriendin van mij vertelde laatst dat zij in haar opleiding ( maatschappelijke richting, hbo niveau) geleerd krijgt dat hoogbegaafdheid wel onder stoornissen valt. Zij denkt hier overigens anders over maar het geeft wel aan dat er qua hoogbegaafdheid nog een lange weg te gaan is.
Het is geen stoornis, staat niet in de dsm namelijk.
appeltje78 schreef:
12-12-2018 23:28
Hoogbegaafdheid een stoornis? Vaak zie je wel aanvullende problematiek, maar dat hoeft helemaal niet. Mijn zoon heeft een hoog IQ (137), maar daarnaast ook ADD en dyslexie. Bij mijn weten komt dat wel vaker voor, iig AD(H)D en dyslexie.

Mijn andere zoon heeft een laag tot gemiddeld IQ (eerst 71 getest en nu 95) met een TOS (taalontwikkelingsstoornis).

Goed verdeeld he? :biggrin:
De grote meerderheid hobbelt prima door het leven.
Mijn kind helaas niet ;)
Nemaìn’ schreef:
12-12-2018 23:29
Het is geen stoornis, staat niet in de dsm namelijk.
Ik heb geen verstand van dat soort dingen maar ik geloof je meteen, ik wil alleen aangeven dat als dit tijdens opleiding zo gepresenteerd wordt dat er voor ouders veel problemen gecreeerd worden wat met juiste informatie niet nodig zou zijn.
Sophiever schreef:
12-12-2018 23:32
Ik heb geen verstand van dat soort dingen maar ik geloof je meteen, ik wil alleen aangeven dat als dit tijdens opleiding zo gepresenteerd wordt dat er voor ouders veel problemen gecreeerd worden wat met juiste informatie niet nodig zou zijn.
Het is idd schandalig.
Nemaìn’ schreef:
12-12-2018 23:31
De grote meerderheid hobbelt prima door het leven.
Mijn kind helaas niet ;)
:hug: Mijn jongste (met de TOS) ook niet. Ik ben blij dat mijn oudste zorgeloos begaafd mag zijn met zijn uitdagingen. Ik daarentegen vind het wel pittig zo'n uitdagend uiteenlopend palet. Maar goed, dat is voer voor een eigen topic :biggrin:

Ben wel benieuwd naar antwoord op mijn vraag aan TO hoe haar kind in zich voelt in zijn/haar velletje binnen het reguliere programma. Is er nood voor versnelling?
Alle reacties Link kopieren
Het zoontje van een vriendin van mij is hoogbegaafd en echt dat is zo naar voor hun beiden. Hij speelt al niet meer (4! Jaar), wil altijd bij volwassenen zijn, heeft geen vriendjes, komt niet mee in groepen en is eigenlijk een heel eenzaam jochie al doet mijn vriendin er alles aan zodat hij zich goed voelt. Hij is zo vreselijk slim dat sociaal contact bijna onmogelijk is. Echt heel erg naar.
Alle reacties Link kopieren
appeltje78 schreef:
12-12-2018 23:06
Toevallig komt mijn oudste zoon ook erg begaafd uit de testen (in 2015 getest door school en vandaag kreeg ik uitslag van een nieuwe WISC), maar wij laten hem gewoon lekker het reguliere programma doorlopen. Waarom? Omdat hij zich niet verveeld, het naar zijn zin heeft op school, sociaal emotioneel wat jonger is dus zich niet super happy gaat voelen als hij een jaar overslaat. Als het erin zit, dan komt het er ook in dit tempo uit. Wij ouders hebben ook VWO en uni gedaan zonder allerlei versnelprogramma's, plusklassen ed.

Maar ik heb een kind dat heerlijk in zijn vel zit.

Oprechte vraag, wat was dan jullie motivatie om te testen? Heeft het wel iets toegevoegd?
.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-12-2018 23:11
Uit mijn ervaring: als je tegen problemen aanloopt moet je toch een heel persoonlijke weg afleggen met trial and error. Waar ouder x met een faalangstige onderpresteerder lyrisch is over begeleiding van A, zweert ouder Y weer bij instantie B. Idem met versnellen, Leonardo-tak, pittige plus, verrijkingsgroepjes, enz.

Er is een hele business aan schaduwonderwijs ontstaan maar je bent zo duizenden euro’s armer en een illusie rijker.

Vooral dat laatste. Normaal 300 euro aan onderwijs per maand, deze maand 550. Ga maar vast sparen. Oh, tenzij je wacht tot je kind eraan onderdoor gaat, dan kun je een pgb aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven