Regels in huis 18+

16-12-2018 23:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Onze dochter van 18 is 2 jaar lang ziek geweest. Sinds een paar maanden gaat t beter, maar door de weeks moet ze bijkomen van ‘normale’ feestjes in het weekend, van sport, werk etc. Ze is nog kwetsbaar en vermoeid. Nu wil ze naar een dance event en met de eerste trein terug naar huis. Wij zijn t daar geheel niet mee eens. Ze is boos. Ik zou haar het zelf moeten laten uitzoeken, maar ik denk dat t zo’n uitputtingsslag zal zijn dat we weer terug bij af zullen zijn. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd zelf laten ontdekken. Sta paraat als ze het toch niet trekt, zodat ze niet met de trein terug hoeft maar je haar op kunt komen halen. In de wereld buiten je eigen 'thuis' is het fijn als je je groot weet te houden op momenten dat het van je gevraagd wordt. In je eigen veilige omgeving moet je aan kunnen geven als het toch teveel blijkt. Laat het haar proberen, anders leert ze haar kaders van (on)mogelijkheden niet ontdekken. Bovendien fijn voor haar sociale stuk als ze met vrienden af en toe weg gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ze wil niet ziek zijn, ze wil dingen ondernemen. Laat haar gaan, maar met de afspraak dat als het niet gaat dat jullie haar komen oppikken. Ze zal zelf haar grenzen moeten ontdekken.
Bij ons geldt: met een goed plan mag alles.

In dat plan moeten ook de belangrijkste 'wat-als-situaties' overdacht zijn.

Dat doen we al zo sinds ze zelfstandig dingen willen ondernemen, dus onze jongvolwassen kinderen komen bijna altijd met kant en klare plannen. In het begin stuurden er ze nog wel eens terug om bepaalde punten nog even te overdenken.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige is natuurlijk dat kinderen (jongeren) niet op hun 18e verjaardag ineens op miraculeuze wijze al die wijsheid in huis hebben die ze de dag daarvoor nog niet hadden.

Maar, TO, als je dochter denkt dat ze het aankan zou ik haar denk ik wel laten gaan, tenzij het haar gezondheid echt zou schaden.
Spreek je zorg uit en regel dat ze evt opgehaald kan worden als het toch niet gaat.

En, mss wel het aller moeilijkste: als het toch te veel blijkt zeg (of denk) dan vooral geen dingen als: zie je nou wel.
Maar hoop (en vertrouw erop) dat ze een volgende keer weer iets beter weet wat wel en niet haalbaar is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen hotel boeken? Ik neem aan dat ze zo lang blijft omdat er s nachts geen treinen rijden. Op die manier kan ze zo lang blijven als ze wil en daarna lekker gaan slapen zonder te moeten wachten tot die trein komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je haar wil beschermen maar als ze het echt graag wil dan zou ik haar wel laten gaan.
Sta inderdaad wel paraat, mocht het echt niet gaan dat ze je kan bellen en je haar kan ophalen.

Maak haar goed duidelijk dat ze niet over haar grenzen heen moet gaan en ze je altijd kan bellen mocht het toch teveel zijn.

Ik snap wel dat ze graag met vrienden zoiets wil gaan doen, dat is normaal op haar leeftijd en ik snap ook dat ze niet altijd in de 'ziek-modus' wil zijn maar gewoon wil genieten met leeftijdsgenoten.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt raad geven, maar realiseer je dat ze zelf mag besluiten wat ze doet.
Alle reacties Link kopieren
Verbeter me als ik het fout heb maar ik proef iets anders hieruit. Dat het van de zotte is dat ze zo’n uitputtingsslag tegemoet gaat en dat de rest van de week alles on hold staat omdat ze bij moet komen, terwijl er daar wellicht verantwoordelijkheden liggen waar ze rekening mee moet houden. Jullie hebben 2 jaar lang voor haar gezorgd en krijgen jullie leven weer een beetje terug en nu zie je een week aankomen waar je weer moet hollen en rennen voor haar omdat zij naar een dance-event wil en de consequentie daarvan niet overziet of wil overzien.
Ik zou dit bespreekbaar maken met haar. Wat je zorgen zijn en wat de consequenties zijn. Je eigen weekschema met haar bespreken en wanneer je er wel en niet er voor haar kunt zijn. En dan mag ze zelf bepalen of ze wel of niet gaat. Uiteraard sta je klaar voor haar, ze mag haar neus stoten. Als het goed is ziet ze dat dan zelf ook wat meer in, juist omdat je het van te voren besproken hebt. En dan niet met het vingertje gaan wijzen:”Ik zei het toch!” Dat snapt ze dan als het goed is zelf ook wel.
Ze is 2 jaar ziek geweest en nu wil ze dingen doen die leeftijdsgenoten ook doen. Dat dat een uitputtingsslag zal zijn moet ze zelf ervaren.
Alle reacties Link kopieren
wat is het ergste wat kan gebeuren?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
ze is 18, en ze is voor de wet volwassen.

Ouder kind relatie gaat in deze periode ook langzaam veranderen. Jij zit haar nog als je kleine dochter die ziek is geweest en nog steeds heel kwetsbaar. Zij ziet zichzelf als een volwassenen die steeds meer kan en ook "het recht heeft om te feesten".

Verbieden zou ik niet doen. Wel een goed gesprek. Begrijp dat ze graag wilt gaan. Bespreek de consequenties. Vertel deze niet maar vraag; hoe ziet je week eruit na het feest? Denk je dat je dan gesloopt bent en moet bijkomen? Wat heb je die week allemaal staan? Etc.

En soms maak je de afweging om te gaan en soms realiseer je je dat het niet verstandig is.

Maar dit gaat niet om het ene feest, maar om loslaten van jou kant en fomo (fear of missing out) van haar kant.

Ga een volwassen gesprek met haar aan, en laat haar langzaam ook los. Want hoe harder jij je hakken in het zand gaat zetten hoe vaker zij niet naar je zal luisteren.

Sterkte!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik denk idd dat ze graag normale dingen wil kunnen nu kun je twee dingen doen met je verstand ervoor gaan liggen en haar misschien beschermen maar haar eigen leerproces ontnemen of steunen en als het idd teveel blijkt niet zeggen zie je wel maar wat erg voor je dat t toch niet lukte
where ever you go, go with your heart
Wat is het probleem als ze de hele week uitgeput is? (Serieus bedoelde vraag hoor).

Ik zou het haar zelf laten uitzoeken. Ze wil gewoon ook weer 's dingen doen die alle vrienden ook kunnen. Groot gelijk heeft ze na 2 jaar ziek te zijn geweest.
anoniem_639f946acf39b wijzigde dit bericht op 17-12-2018 08:43
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Supersas09 schreef:
17-12-2018 08:06
Verbeter me als ik het fout heb maar ik proef iets anders hieruit. Dat het van de zotte is dat ze zo’n uitputtingsslag tegemoet gaat en dat de rest van de week alles on hold staat omdat ze bij moet komen, terwijl er daar wellicht verantwoordelijkheden liggen waar ze rekening mee moet houden. Jullie hebben 2 jaar lang voor haar gezorgd en krijgen jullie leven weer een beetje terug en nu zie je een week aankomen waar je weer moet hollen en rennen voor haar omdat zij naar een dance-event wil en de consequentie daarvan niet overziet of wil overzien.
Ik zou dit bespreekbaar maken met haar. Wat je zorgen zijn en wat de consequenties zijn. Je eigen weekschema met haar bespreken en wanneer je er wel en niet er voor haar kunt zijn. En dan mag ze zelf bepalen of ze wel of niet gaat. Uiteraard sta je klaar voor haar, ze mag haar neus stoten. Als het goed is ziet ze dat dan zelf ook wat meer in, juist omdat je het van te voren besproken hebt. En dan niet met het vingertje gaan wijzen:”Ik zei het toch!” Dat snapt ze dan als het goed is zelf ook wel.
Dit!
-Esmeralda- schreef:
17-12-2018 08:33
Wat is het probleem als ze de hele week uitgeput is? (Serieus bedoelde vraag hoor).

Ik zou het haar zelf laten uitzoeken. Ze wil gewoon ook weer 's dingen doen die alle vrienden ook kunnen. Groot gelijk geeft ze na 2 jaar ziek te zijn geweest.

Dit!
In mijn omgeving en jongetje dat heel ziek is geweest. Bij de revalidatie zijn ook psychologen etc betrokken. Het jongetje kan nog geen hele dagen of hele weken naar school, maar toch gaat hij al weer sporten bij zijn club.

Je leven weer oppakken na ernstige ziekte is meer dan alleen alle dingen die moeten weer opbouwen. Vooral ook de leuke dingen oppakken maakt dat het hele proces draaglijker wordt. Ook als dat betekent dat je daarna even een terugval hebt.

Succes!
Pergamon schreef:
17-12-2018 07:32
Ze wil niet ziek zijn, ze wil dingen ondernemen. Laat haar gaan, maar met de afspraak dat als het niet gaat dat jullie haar komen oppikken. Ze zal zelf haar grenzen moeten ontdekken.
Dit. En dan niet achteraf zeggen: Ik zei het toch...

Afgezien daarvan, begrijp ik jullie bezorgdheid goed.
Alle reacties Link kopieren
Gun het haar gewoon. Ja, ze zal uitgeput zijn, maar ze is jong en wil met vrienden weg. Ze heeft al zo vaak in een uitzonderingspositie gezeten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar ook laten gaan, plezier hoort er ook bij! Denk dat ze zelf ook wel doorheeft dat ze uitgeput is daarna en een zware week krijgt. Voor haar is dat het waard blijkbaar!
Alle reacties Link kopieren
Bied aan om haar op te halen of geef haar voor de kerst een overnachting daar in de buurt cadeau. Je kunt ook helpen ipv zeuren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Stuit toevallig op dit topic in het overzicht op de home page. 'n Algemene reactie:
Hier ook 3 dochters vanaf 15+. Echt vrouwengezin dus. Heb hier wel eens gezocht naar 'n onderwerp over vader + allemaal vrouwen, maar nog niet gevonden.

Heb de laatste jaren behoorlijk in moeten binden, naar mijn gevoel. Ook begonnen met simpele regels opstellen, zelfs op schrift, maar mocht allemaal niet baten. Telkens werden dingen vergeten en resulteerde in veel spanningen en gedoe.

Had soms echt het gevoel dat ze het fort overnamen en ben hier uiteindelijk na vele jaren over in gesprek gegaan. En gezegd wat het mij deed en hoe ik me daarbij voelde enz. enz.

Dat heeft gaandeweg heel langzaamaan meer rust gebracht. Sowieso laat ik ze meer dan vroeger (zijn natuurlijk ook ouder) meer "op hun bek gaan" en het zelf maar uitzoeken. Gewoonweg niet altijd meer zin in om alles voor ze uit te denken en ze in bescherming te nemen.

Ik probeer ze nog wel altijd vooraf te adviseren, het uit te leggen. Lijkt bijna op 'n soort van indekken, dan heb ik het tenminste gezegd. Ik vind het heel moeilijk om dit niet te doen. Dan weten ze iig hoe het komt, mocht het fout gaan. En dat pas ik eigenlijk op veel situaties toe.
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
17-12-2018 12:37
Stuit toevallig op dit topic in het overzicht op de home page. 'n Algemene reactie:
Hier ook 3 dochters vanaf 15+. Echt vrouwengezin dus. Heb hier wel eens gezocht naar 'n onderwerp over vader + allemaal vrouwen, maar nog niet gevonden.

Heb de laatste jaren behoorlijk in moeten binden, naar mijn gevoel. Ook begonnen met simpele regels opstellen, zelfs op schrift, maar mocht allemaal niet baten. Telkens werden dingen vergeten en resulteerde in veel spanningen en gedoe.

Had soms echt het gevoel dat ze het fort overnamen en ben hier uiteindelijk na vele jaren over in gesprek gegaan. En gezegd wat het mij deed en hoe ik me daarbij voelde enz. enz.

Dat heeft gaandeweg heel langzaamaan meer rust gebracht. Sowieso laat ik ze meer dan vroeger (zijn natuurlijk ook ouder) meer "op hun bek gaan" en het zelf maar uitzoeken. Gewoonweg niet altijd meer zin in om alles voor ze uit te denken en ze in bescherming te nemen.

Ik probeer ze nog wel altijd vooraf te adviseren, het uit te leggen. Lijkt bijna op 'n soort van indekken, dan heb ik het tenminste gezegd. Ik vind het heel moeilijk om dit niet te doen. Dan weten ze iig hoe het komt, mocht het fout gaan. En dat pas ik eigenlijk op veel situaties toe.

???!!! Compleeeeeeet andere situatie, tenzij jij een dochter hebt die twee jaar lang ziek is geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ze is 18 dus verantwoordelijk voor haar eigen leven.
Dat dat erg lastig voor jou is omdat ze ziek is geweest snap ik maar ik denk dat ze zelf ook prima weet wat de ziekte met haar heeft gedaan en daar naar kan handelen. Laat haar leren van haar eigen fouten en wees ervoor haar als het mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-12-2018 11:57
Bied aan om haar op te halen of geef haar voor de kerst een overnachting daar in de buurt cadeau.
Ik zou dit doen. Ze wil waarschijnlijk met de eerste trein omdat ze anders niet meer terug kan komen? Ik zou meebetalen aan een hotel, juist omdat ze ziek is geweest. Ze heeft al veel moeten missen lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
17-12-2018 13:03
Ze is 18 dus verantwoordelijk voor haar eigen leven.
Dat dat erg lastig voor jou is omdat ze ziek is geweest snap ik maar ik denk dat ze zelf ook prima weet wat de ziekte met haar heeft gedaan en daar naar kan handelen. Laat haar leren van haar eigen fouten en wees ervoor haar als het mis gaat.

+1
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven