GTA 5

17-12-2018 13:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier al topics over geweest zijn, maar toen ging het over jongere kinderen (7 -9jr). Mijn zoon wordt volgende maand 14 en wil graag GTA 5. Tot nu toe heb ik het kunnen tegenhouden, ook al hebben sommige vrienden van hem het wel.

Die vrienden zijn welopgevoede jongens met ouders die er een gelijkaardige opvoeding op nahouden als ik.

Toch twijfel ik zo erg om dit ook toe te staan. Mijn zoon is nu nog lief en verstandig, met goede schoolresultaten. Hij is ook nogal gevoelig. Toch kan hij goed onderscheid maken tussen realiteit en spel/film enz...

Zijn computer staat in zijn kamer, maar nu staat de deur altijd open en kom ik meerdere keren per uur aan zijn kamer voorbij. Hij vindt dat net fijn, houdt graag contact met mij (we wonen maar met z'n tweetjes). Maar wat als hij echt begint te puberen en de deur dicht houdt? Dan heb ik veel minder controle.

Samenvattend, ik ben gewoon bang dat ik mijn lieve jongen verander in een agressieve puber met grof taalgebruik die geweld, verkrachting, enz. gewoon normaal vindt, gewoon door hem dit te jong toe te staan. Wat vinden jullie? Toch nog wachten tot 18 jaar? Of 16?
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Misschien moet je je eerst verdiepen in het spel voor je er uitspraken over doet, verkrachting?

Ik vond die 14 jarige ettertjes vooral irritant online, ik zou me meer zorgen maken over de andere volwassenen waar ze mee in contact kunnen komen dan het spel zelf. En dat in contact komen kan overal op het internet. Oftewel, leer ze mediawijsheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je overdrijft.

Ik en mijn broer speelde toen we veel jonger waren al GTA. Echt halverwege de basisschool leeftijd. Nooit problemen mee gehad. Ik trek niemand uit zijn of haar auto, nog nooit in gevecht geraakt en nog nooit iemand verkracht. Ook loop ik niet met wapens op zak. Het lijkt me ook stug dat kinderen dat puur gaan doen door alleen zo'n spel, denk dat er dan al een steekje los zit. Of het ergens in de opvoeding is misgegaan.

Maak van te voren desnoods afspraken met je zoon. Mocht hij zich daar niet aan houden kun je het altijd in beslag nemen iod.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het spel wel geëvalueerd is.

Virtual rape in Grand Theft Auto 5: learning the limits of the game.

Natuurlijk zijn afspraken belangrijk, maar het spel is niet meer onschuldig.
Je kind wordt op zijn 14e niet gelijk agressief en zal ook niet een complete persoonlijkheids verandering ondergaan nav dit spel als hij altijd al een normale, verstandige jongen is geweest.
Wij hebben het spel ook in huis. Mijn bijna 8 jarige wil alleen maar auto's stelen en rijd rondjes zonder geluid. Mijn 12 jarige speelt echt het spel, maar ik heb vanaf het begin gezegd dat als ik zou merken dat hij erdoor zou veranderen in negatieve zin, het spel zo de prullenbak in zou verdwijnen. Het is een goeie knul. Ik geef hem dat vertrouwen.
Maak afspraken en hou je aan de eventuele consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in bijna hetzelfde dilemma maar niet omdat ik bang was dat mijn zoon ineens gewelddadig zou gaan worden.toen die bijna 15 was had die eindelijk zijn langverwachte spel en hij heeft het 5 keer gespeeld :proud: is nu 16 Het valt idd niet meer tegen te houden maar ik heb een hele realistische jongen die heel goed weet dat het niet normaal is en dat geld denk ik voor zo'n 98 procent.Dus ja ik zou het toestaan.
Ik heb het ook lang tegen gehouden omdat ik nare verhalen over het spel hoorde. Nu heeft mijn zoon ongeveer de zelfde leeftijd als de jouwe het spel een jaar. Hij verlede me dat je niet alles hoeft te downloaden. Hij speelt via steam het spel, daar dus gekocht. En hij heeft de versie dat je niet naar de hoeren kan enzo. Hij heeft me uitgelegd en een filmpje op YouTube laten zien, tja en toen mocht het. Ik moet eerlijk zeggen, hij heeft wel gewelddadigere games dan GTA moet ik eerlijk bekennen, GTA heeft een slechte naam maar als ik zie waar ze allemaalnmee in aanraking komen valt GTA in mijn ogen nog wel mee. 😬
Nouma schreef:
17-12-2018 13:43
Ik denk dat het spel wel geëvalueerd is.

Virtual rape in Grand Theft Auto 5: learning the limits of the game.

Natuurlijk zijn afspraken belangrijk, maar het spel is niet meer onschuldig.
Jezus... Das inderdaad niet normaal.
Mijn zoon heb ik dit nooit zien doen. Hij mocht van mij ook de stripclub niet in. Gelukkig hecht hij nu nog waarde aan mijn mening... Als ik het zou zien, ging het zo de prullenbak in.
Ana_Isabel** schreef:
17-12-2018 13:50
Jezus... Das inderdaad niet normaal.
Mijn zoon heb ik dit nooit zien doen. Hij mocht van mij ook de stripclub niet in. Gelukkig hecht hij nu nog waarde aan mijn mening... Als ik het zou zien, ging het zo de prullenbak in.
Klopt hier ook.

Mijn zoon speelt het spel meestal met vrienden online ik ben vaak in de buurt, niet altijd maar wel vaak genoeg.
Het spel an sich zou niets veranderen aan hoe jouw kind opgevoed is. Mijn kinderen spelen al jaren GTA, ikzelf trouwens ook. Wij zijn allemaal mensen met fatsoen. Ze snappen best wel dat we op straat niet zomaar mensen uit hun auto's trekken omdat wij geen zin hebben om te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ook zonder GTA 5 nadert het moment dat hij de deur dicht gaat doen in rap tempo. En ja, hij gaat veranderen. Maar als je hem een goede opvoeding hebt meegegeven, hij niet gestoord is en je de lijntjes een beetje open houdt komt het allemaal verrassend goed :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Tessa44- schreef:
17-12-2018 13:54
Klopt hier ook.

Mijn zoon speelt het spel meestal met vrienden online ik ben vaak in de buurt, niet altijd maar wel vaak genoeg.
Ja precies. Je kunt het moeilijk 24/7 monitoren. Ik hoop gewoon dat ik mijn zoon echt goed genoeg ken om zijn integriteit te vertrouwen. En anders weet hij de gevolgen. Zo kent hij mij dan weer :biggrin:
JollyRider schreef:
17-12-2018 13:56
Ook zonder GTA 5 nadert het moment dat hij de deur dicht gaat doen in rap tempo. En ja, hij gaat veranderen. Maar als je hem een goede opvoeding hebt meegegeven, hij niet gestoord is en je de lijntjes een beetje open houdt komt het allemaal verrassend goed :)
Dit :heart:
Ja en mijn zoon speelt ook in fases hij heeft het spel nu een jaar. Ik zie hem het nu eigenlijk niet spelen! Mario (Nintendo) is helemaal hot op het moment... 😉
Met andere woorden het is niet zo dat dat spel alleen nog maar gespeeld wordt. In het begin wel, nu dus niet eens meer interessant.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-12-2018 13:56
Ook zonder GTA 5 nadert het moment dat hij de deur dicht gaat doen in rap tempo. En ja, hij gaat veranderen. Maar als je hem een goede opvoeding hebt meegegeven, hij niet gestoord is en je de lijntjes een beetje open houdt komt het allemaal verrassend goed :)
Dit ja.

Mijn dochter mag in Red Dead Redemption 2 paardrijden en ik doe de quests. Ze weet heel goed dat het allemaal niet echt is.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is GTA 5 in ons huis verboden. Ongeacht de leeftijd van de spelers. Spelen ze maar lekker bij vrienden ofzo. Ik heb op YouTube wat scenes uit het spel gezien, en echt, ik ben vrij ruimdenkend en tolerant als het om moord, doodslag en geweld gaat. Ook om seksuele fantasie. Maar hierin ben ik dan maar wat ouderwets en beperkt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
17-12-2018 14:14
Overigens is GTA 5 in ons huis verboden. Ongeacht de leeftijd van de spelers. Spelen ze maar lekker bij vrienden ofzo. Ik heb op YouTube wat scenes uit het spel gezien, en echt, ik ben vrij ruimdenkend en tolerant als het om moord, doodslag en geweld gaat. Ook om seksuele fantasie. Maar hierin ben ik dan maar wat ouderwets en beperkt.
Ik zie dat soort taferelen eigenlijk nooit. Hier gaat het meer om het oppimpen vd auto en het stelen ervan.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel** schreef:
17-12-2018 14:16
Ik zie dat soort taferelen eigenlijk nooit. Hier gaat het meer om het oppimpen vd auto en het stelen ervan.
Ja, dat is de kern van het spel geloof ik. Maar tenzij ik fout ben voorgelicht (en dan heb ik mijn jongens een gaaf spel door de neus geboord :proud: ) zitten er wat missies in die op YouTube maar net door de 18+ keuring komen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ana_Isabel** schreef:
17-12-2018 13:50
Jezus... Das inderdaad niet normaal.
Mijn zoon heb ik dit nooit zien doen. Hij mocht van mij ook de stripclub niet in. Gelukkig hecht hij nu nog waarde aan mijn mening... Als ik het zou zien, ging het zo de prullenbak in.
Even he, dit is dus niet de game, dat zijn hacks waarmee je je poppetje van je kleding kan ontdoen. Dat kon al bij de Sims.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het normaal of ok is, maar daarom dus mediawijsheid. Ik heb net even zitten youtuben.. ja dan kom je debiele filmpjes tegen. Maar ik denk ook meteen, druk op de uit knop! Leer ze naar jou toe durven komen als ze idiote dingen tegen komen online etc. Dat is geen GTA probleem maar een online probleem.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 14:38
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verschillende onder jullie hebben het over het spel afnemen als de regels niet gevolgd worden. Maar dat is niet zo simpel met een online spel. Op dat vlak staat hij trouwens veel verder dan ik. Hij zei zelf dat eens het gedownload is, hij het altijd terug kan installeren. Zo eerlijk is hij nog wel ;-)

Hij zou het inderdaad via Steam kopen. Als daar dan verschillende versies bestaan, wil ik het wel eens bekijken. Op een oud topic had iemand het ook over een soort kindvriendelijke modus. Maar daarover vind ik niet zoveel.

Hij weet heel goed dat hij mijn vertrouwen krijgt, tot het een keer geschaad wordt. En voorlopig werkt dat erg goed.

Verder zegt hij ook dat hij bij Steam een maand bedenktijd heeft. Ik zou dus kunnen meekijken en als het te gortig is, kunnen beslissen de aankoop alsnog te annuleren.

Ik merk dus wel dat de meerderheid van de mensen aan wie ik het vraag, het wel zou toestaan. Maar ook dat er hier en daar wel iemand gepikeerd reageert, is dat dan toch niet uit een soort besef dat het te vroeg wordt toegestaan uit gemakzucht? Ik lees me net wel in, er komen wel degelijk verkrachtingsscenes in voor YellowLemon!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
MrsNiceGuy schreef:
17-12-2018 14:32
Verschillende onder jullie hebben het over het spel afnemen als de regels niet gevolgd worden. Maar dat is niet zo simpel met een online spel. Op dat vlak staat hij trouwens veel verder dan ik. Hij zei zelf dat eens het gedownload is, hij het altijd terug kan installeren. Zo eerlijk is hij nog wel ;-)

Hij zou het inderdaad via Steam kopen. Als daar dan verschillende versies bestaan, wil ik het wel eens bekijken. Op een oud topic had iemand het ook over een soort kindvriendelijke modus. Maar daarover vind ik niet zoveel.

Hij weet heel goed dat hij mijn vertrouwen krijgt, tot het een keer geschaad wordt. En voorlopig werkt dat erg goed.

Verder zegt hij ook dat hij bij Steam een maand bedenktijd heeft. Ik zou dus kunnen meekijken en als het te gortig is, kunnen beslissen de aankoop alsnog te annuleren.

Ik merk dus wel dat de meerderheid van de mensen aan wie ik het vraag, het wel zou toestaan. Maar ook dat er hier en daar wel iemand gepikeerd reageert, is dat dan toch niet uit een soort besef dat het te vroeg wordt toegestaan uit gemakzucht? Ik lees me net wel in, er komen wel degelijk verkrachtingsscenes in voor YellowLemon!
Ik heb het meest recente spel 2 jaar gespeeld dus ik vraag me af waar dat dan was. :$

Ik kan het dus ook niet te vroeg toestaan vanuit gemakzucht, ik ben zelf pas 24. Nog te watterig om een horrorfilm te kijken verder.

Maar ik heb wel een multimedia studie gevolgd. En ja GTA is op heel veel manieren best wel verknipt, maar je kinderen gaan er toch mee aan de haal, en zo heb je nog veel meer spellen.

Als je het mij vraagt kun je er beter als ouder bij zijn dan het verbieden, of blind zijn zoals mijn ouders, en dat ze het allemaal elders zonder begeleiding meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
17-12-2018 14:42
Ik heb het meest recente spel 2 jaar gespeeld dus ik vraag me af waar dat dan was. :$

Ik kan het dus ook niet te vroeg toestaan vanuit gemakzucht, ik ben zelf pas 24. Nog te watterig om een horrorfilm te kijken verder.

Maar ik heb wel een multimedia studie gevolgd. En ja GTA is op heel veel manieren best wel verknipt, maar je kinderen gaan er toch mee aan de haal, en zo heb je nog veel meer spellen.

Als je het mij vraagt kun je er beter als ouder bij zijn dan het verbieden, of blind zijn zoals mijn ouders, en dat ze het allemaal elders zonder begeleiding meekrijgen.
ok, bedankt voor de extra uitleg! Ik denk er nog even over na.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
YellowLemon schreef:
17-12-2018 14:30
Even he, dit is dus niet de game, dat zijn hacks waarmee je je poppetje van je kleding kan ontdoen. Dat kon al bij de Sims.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het normaal of ok is, maar daarom dus mediawijsheid. Ik heb net even zitten youtuben.. ja dan kom je debiele filmpjes tegen. Maar ik denk ook meteen, druk op de uit knop! Leer ze naar jou toe durven komen als ze idiote dingen tegen komen online etc. Dat is geen GTA probleem maar een online probleem.
Oh zo.. Mijn kinderen gebruiken wel hacks om verder te komen in het spel met nog mooiere voertuigen,maar die bizarre dingen vinden te zelf veel te eng, zoals ik ze ken.
En voor de rest ben ik het met je eens. Mijn kinderen voegen geen onbekenden toe en ze weten dat als er rare dingen worden gezegd, ze dit altijd moeten melden.
JollyRider schreef:
17-12-2018 14:14
Overigens is GTA 5 in ons huis verboden. Ongeacht de leeftijd van de spelers. Spelen ze maar lekker bij vrienden ofzo. Ik heb op YouTube wat scenes uit het spel gezien, en echt, ik ben vrij ruimdenkend en tolerant als het om moord, doodslag en geweld gaat. Ook om seksuele fantasie. Maar hierin ben ik dan maar wat ouderwets en beperkt.

Tja, je kan beter het spel eens spelen dan zo snel oordelen. Ik snap ook niet dat je het dan wel best vindt dat ze het bij vriendjes spelen, waar gaat het je dan precies om?

Ik heb veel GTA gespeeld en het is echt geen uitzonderlijk gewelddadig spel, ja het is een schietspel als je echt de game speelt (wat 80% van de mensen helemaal niet doet, de auto’s en race mogelijkheden zijn leuker), maar zoveel spellen zijn schietspellen. Verkrachting kan niet in het originele spel. Echt onzin.
anoniem_334005 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 16:22
15.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
17-12-2018 16:19
Tja, je kan beter het spel eens spelen dan zo snel oordelen. Ik snap ook niet dat je het dan wel best vindt dat ze het bij vriendjes spelen, waar gaat het je dan precies om?

Ik heb veel GTA gespeeld en het is echt geen uitzonderlijk gewelddadig spel.
Als je zegt “ zo snel oordelen” oordeel je extreem veel te snel. Waarmee je meteen zeker weet dat ik je niet serieus zal nemen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven