Mijn dochter verandert in een duivel bij het naar bed gaan

28-12-2018 07:07 97 berichten
Dag allen,

Ik heb even jullie advies nodig. Even wat achtergrond.

Mijn dochter is 3 jaar en we hebben altijd wat moeite met het slapen gehad. Het is een slimme dame die een hele trucendoos heeft bij het naar bed brengen. Alles om maar niet of later te hoeven gaan slapen. Een tijdje geleden liep het de spuigaten uit en zijn man en ik ons weer strak aan het naar bed gaan ritueel gaan houden en kreeg mijn dochter een sticker als ze lief was gaan slapen. Niet onnodig, want ze werd soms zo boos dat ze moest gaan slapen dat de exorcist er niks bij leek. Schreeuwen, krijsen, stampen, etc. Heel naar gedrag en (gelukkig) ook niet iets wat ze gedurende dag doet. Maar heel naar voor haar en ook moeilijk voor ons om rustig te blijven.

Na het stickerplakken ging het een tijdje heel goed, maar de afgelopen dagen is het weer helemaal mis. We hebben aan een kant de spijlen van haar ledikant eraf gehaald, zodat ze langzaam kan gaan wennen aan een groot bed. Daarnaast heeft ze rond de kerst gelogeerd en hebben we haar een keer 's nachts voor een deel in de auto laten slapen onderweg. Het ritme is dus ook stevig in de war.

Vannacht is ze tot 3 keer toe volledig ontploft. Gillen krijsen, de gang op rennen. Ik merk dat man en ik in die crisissituatie alles doen om de boel te sussen en mijn dochter dus heel veel aandacht krijgt. Ik wil van dit gedrag af, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?

Mijn plan is als volgt:
Strak vasthouden aan het bed ritueel (een verhaaltje, een liedje op schoot en een liedje in bed). Mijn dochter beloven dat als ze heel rustig gaat slapen ik na 5 minuten nog een extra kus kom brengen (dan beloon ik goed gedrag en dat vind ik fijner dan met straf te moeten dreigen) . Als ze toch boos wordt, dan leg ik haar zonder iets te zeggen terug in bed, totdat ze rustig is. Met name dat laatste is de uitdaging. Ze wordt zo boos dat alles wat we doen alleen maar de woede nog erger maakt.

Graag jullie advies. Hoe krijg ik mijn dochter weer rustig naar bed? Ik wil overigens liever niet de spijlenwand terug in het bed.

Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het tijd is voor een ‘groot’ bed, met een dekbed en een kussen.

Wat zegt je dochter, als je haar vraagt waarom ze wakker is? En wat wil ze graag?
Doet ze nog een middagslaap? Zo ja, meteen mee stoppen.
Is bij jullie in bed nemen een optie?
Doet ze nog een middagdutje?
Is ze genoeg uitgedaagd en ook echt moe?
Niets is vervelender om te moeten slapen als ze klaarwakker is.
Belonen werkt vaak averechts en je beloning moet steeds groter worden. Zoek naar de intrinsieke motivatie.
Ga evt bij haar liggen tot ze slaapt. Bespreek de dag door (leuke dingen). Focus minder op de 'angst' dat ze niet gaat slapen, maar maak echt genoeg tijd voor haar. In het begin zal het lang kunnen duren, maar als ze eenmaal weet dat ze ruimte krijgt om te mogen slapen (dus niet: als je slaapt krijg je een kus, etc) dan zal ze zich daar fijner bij voelen.
Ook inleven in haar situatie. Wij slapen ook niet op commando.
Alle reacties Link kopieren
En over dat gillen in de nacht: weet je zeker dat ze dan wakker is? Zijn het geen night terrors? Dan is je kind doodbang en niet bereikbaar en niet wakker te krijgen, heel heftig.
Alle reacties Link kopieren
Niet na 5 min terug gaan voor een kus. Je doet zelf door het niet in 1x af te ronden en steeds terug te gaan. Gewoon 1 ritueel: liedje, verhaaltje, kus, lief slapen en niet teruggaan. Ook geen aandacht geven aan hysterisch gedrag. Zij heeft ontdekt hoe ze je steeds weer bij haar krijg door aandacht te vragen. Jij bent zelf niet duidelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou straks lekker naar de Ikea gaan en een groot bed uitzoeken, met kussen en dekbed.

Past ze met 3 überhaupt nog in het ledikant? Dat het fysiek past snap ik, maar voor zoon hier voelde het met 2 al voor hemzelf alsof hij opgesloten lag. Die is toen naar een groot bed gegaan en toen waren gelijk alle problemen over.

(We hadden met de zijkant uit het bed trouwens wel dezelfde problemen als de zijkant in het bed)
Alle reacties Link kopieren
Wordt ze wakker door night terrors? Met zoon lange tijd gehad. Verschrikkelijk was dat. Wisten lange tijd niet wat het was. Echt heel vervelend.
Onze dochter van nu 4 (mee gestart toen ze 3 was), mag ons 3 keer roepen savonds. Of het nou voor water, een knuffel, haar luisterboek is. Daarna is het op. Zoekt ze nog aandacht daarna? Dan volgende dag minder keer. Dat werkt hier heel goed. Net als dat luisterboekje om rustig te worden trouwens. Ik ben niet van helemaal geen aandacht meer krijgen, omdat er ook echt wat kan zijn. Nu weet ze dat ze haar laatste keer gewoon goed moet bewaren voor nood. Zo kunnen we tenminste gewoon consequent zijn. Denk dat dat laatste heel belangrijk is bij jouw dochter.
Alle reacties Link kopieren
Met 3 nog in ledikant vind ik laat. Ik zou ook voor dat grotere bed gaan. Is dr hele kamer nog een baby kamer? Tijd voor een peuter/kleuter kamer!
Heb je echte peuter prentenboeken om voor te lezen, niet blijven hangen in de dreumes boekjes?
En idd middagdutje afbouwen indien nodig.

Verder het bedritueel geheel in bed maken. Dus niet dat laatste liedje in bed, maar alle liedjes en verhaaltjes in bed. Dan is dat in bed kruipen écht iets leuks (yes, nu gaan we voorlezen) i.p.v. iets stoms (oh nu moet ik in bed dus dan houdt de tijd met papa/mama zo direct op na dat ene liedje).

Kun je dat slechte gedrag trouwens negeren? Dus dat je niet direct op dat gillen afgaat als ze dat doet?

Oh en mijn 3 jarige is mega gevoelig voor spelletjes en wedstrijdjes maken van dingen die hij niet leuk vindt. Dus als hij niet naar boven wil, doe ik ‘wie het eerst boven is’. Hij wint uiteraard altijd ;-D
En als hij niet wil tanden poetsen, mag hij een dier verzinnen voor in het liedje Cowboy Billy Boom en zing ik hem dat tijdens het poetsen. Het leidt allemaal de aandacht een beetje af van de activiteit en het niet-willen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens ook een vaste slaaptijd die zij kan herkennen op de klok? En kondig je ruim van te voren aan dat die slaaptijd nadert? Ook voorbereiding kan een hoop schelen soms.
Alle reacties Link kopieren
Zoek iets wat bij haar werkt om te ontladen voordat ze gaat slapen. Mijn zoon wordt graag gekieteld voor het slapen gaan. Op YouTube kan je kinder meditatie filmpjes vinden. Die kan ze dan luisteren of bijvoorbeeld borsteltherapie.
Alle reacties Link kopieren
En wat als het geen night terrors zijn, maar angstige nachtmerries? Waardoor ze slapen associeert met angst, maar dit nog niet onder woorden kan brengen. Ik zou haar overladen met liefde en geduld ipv een strak ritme. En zorgen dat slapen weer fijn en veilig wordt.
Een groot bed met het prachtigste en zachtste dekbed wat ze kan bedenken waar ze zich helemaal in kan verstoppen. En een grote knuffel die haar een veilig gevoel geeft. Een nepaquarium met een lichtje en bewegende visjes erin. Of, en dat kan met een groot bed, zelf erbij kruipen en erbij blijven als ze in slaap valt.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
28-12-2018 07:35

Kun je dat slechte gedrag trouwens negeren? Dus dat je niet direct op dat gillen afgaat als ze dat doet?

‘Vannacht is ze tot 3 keer toe volledig ontploft. ’

Je hebt ook nog zoiets als buren hè?
himalaya wijzigde dit bericht op 28-12-2018 07:53
11.69% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien helpt het om te zorgen dat ze echt heel moe is? Weet niet of je nog aan middagdutjes doet, maar zoja dan zou ik die zeker afschaffen. Als peuterzoon hier overdag in slaap gevallen is, gaat hij in de avond ook heel moeilijk slapen.
En idd probeer eens een echt bed. Alle 3 onze kindjes ging hier veel beter slapen toen ze overgingen van het ledikant naar een echt bed met dekbed en kussen. Dat ligt toch een stuk minder krap/ lekkerder.
Ik lig er altijd even naast tot zoontje in slaap valt.
Als hij in de nacht wakker wordt (best vaak) begint hij ook te roepen. We halen hem dan op en dan slaapt hij tussen ons in verder.
anoniem_207929 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 07:55
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kind is geen duivel; zoiets mag je niet zeggen over een kleuter. Ze probeert alleen maar, zoals elk wezen, grip op haar omgeving te krijgen. Zo'n kind kan nog niet denken: laat ik maar naar mijn bed gaan want dat vindt mijn moeder zo fijn. Nee, zij weet maar één ding: bed is akelig; ik wil niet naar bed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Groot bed en dan even erbij kruipen werkt voor mijn dochter heel goed, dan slaapt ze binnen 5 minuten, ze wil dan gewoon nog even lekker knuffelen. De regel is wel oogjes dicht en snaveltjes toe. We nemen de dag wel altijd even door, maar dat doen we voor die tijd.
Ga er als liefdevolle ouders eens vanuit dat je oogappeltje een heel goede reden heeft om zich zo te gedragen, en die reden is níet om jullie te manipuleren.

Probeer uit te vinden wat haar zo bang of boos maakt. Bijvoorbeeld door met je dochter te praten en alles wat ze aangeeft serieus te nemen. Los die problemen op. Neem daar de tijd voor. Probeer iets op dag 1, de volgende dag weer wat anders, etc.

Mijn dochter had rond die leeftijd een paar panische weken omdat er een wesp zou zitten. Niets te vinden natuurlijk. Wel serieus genomen: speciale wespenspray, liedjes die de wespen wegjoegen en meer van zulks. Het kind bleef ondanks mijn placebo's panisch.

Kom ik twee weken later bij het schoonmaken een enorme wesp tegen, gelukkig inmiddels dood....
Bladiebladiebla2016 schreef:
28-12-2018 07:46
Zoek iets wat bij haar werkt om te ontladen voordat ze gaat slapen. Mijn zoon wordt graag gekieteld voor het slapen gaan. Op YouTube kan je kinder meditatie filmpjes vinden. Die kan ze dan luisteren of bijvoorbeeld borsteltherapie.
Onze kinderen hebben idd ook nog zo'n moment. Voor het slapen gaan wordt er nog een half uurtje flink gestoeid.
Daarna kruipen we samen in bed en blijft iemand bij ze tot ze slapen. Meestal is dit in 10 minuten bekeken.
Dochter is erg op ons gericht (overdag ook) en vindt het eng om alleen in bed te liggen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
28-12-2018 07:51
‘Vannacht is ze tot 3 keer toe volledig ontploft. ’

Je hebt ook nog zoiets als buren hè?
Daarvoor diende dan ook het vraagteken..

Mijn buren horen het niet als mijn kinderen uit hun dak gaan. Dus hier zou het prima kunnen.
Plus dat mijn jongste peuter pas ontploft als we aandacht schenken aan zijn driftbui. Als we het negeren bouwt het niet op en wordt ie vele malen sneller rustig dan als we hem proberen te troosten. Dan gaat ie totaal uit zijn plaat. Dus nabij blijven maar wel het gedrag negeren is bij hem de aanpak.

Bij mijn oudste peuter werkt dat heel anders. Die moet je juist snel troosten en juist wel snel ingrijpen.

Vandaar ook dat ik het vraag.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-12-2018 07:21
Niet na 5 min terug gaan voor een kus. Je doet zelf door het niet in 1x af te ronden en steeds terug te gaan. Gewoon 1 ritueel: liedje, verhaaltje, kus, lief slapen en niet teruggaan. Ook geen aandacht geven aan hysterisch gedrag. Zij heeft ontdekt hoe ze je steeds weer bij haar krijg door aandacht te vragen. Jij bent zelf niet duidelijk.
Precies dit
Scheelt mij typen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden er ook zo eentje. Enige wat hielp was er naast gaan liggen totdat ze sliep. In slaap vallen duurde een half uur bij haar. En na een jaar mocht ik meteen naar beneden. Eerst een tijd in haar bed gelegen. Vervolgens op het bed zitten. Toen was in haar kamer blijven zitten ook goed. Op den duur kon ik in mijn eigen kamer gaan zitten. Zo bouwden we het af. Altijd jaloers gebleven op kinderen die meteen in slaap vielen.
In plaats van het oude vaste ritueel opnieuw in te voeren eens iets geheel nieuws proberen?

Bij het eerste begin van het bekende ritueel, schakelt dochter naar het voor haar bekende en dus bijpassende gedrag.

Zodra je een heel nieuw ritueel begint weet zij eerst niet wat er gaat komen en zal ze misschien ander gedrag laten zien.

Maak het zo kort mogelijk,
Hoe korter hoe duidelijker. Koppel dingen los van het naar bed gaan, doe haar eens bijvoorbeeld een paar weken voor het eten in bad//onder de douche. Laat haar in pyjama eten. Dan wordt uitkleden/douchen niet meer geassocieerd met naar bed gaan. Poets tanden in de keuken.
Dank voor alle reacties! Mijn dochter ligt onder een dekbed en heeft een kussen. Middagdutjes doen we al lang niet meer. En de buren wonen op afstand.

Natuurlijk heb ik met haar geprobeerd te praten of er iets aan de hand is. Maar dan krijg ik alleen maar terug dat ze niet wil slapen.

Het klopt dat ik niet duidelijk ben. En terug voor een kus maakt het inderdaad niet duidelijker dus dat is geen goed idee. Het hele ritueel omgooien vind ik ook nog wel een goed idee. En eventueel een echt groot bed is ook wat om over na te denken. Dank voor het meedenken allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Combineer anders het omgooien van het ritueel met een nieuw, groot bed (en eventueel een zelf uitgezochte dekbedhoes).
Alle reacties Link kopieren
Is ze wel moe als jullie haar in bed leggen? Sommige kinderen hebben juist veel minder slaap nodig. Of veel meer, en zou een middagdutje juist kunnen helpen, ook al is het maar twee keer per week. Een oververmoeid kind valt vaak ook niet in slaap.
Het is zoeken zoeken zoeken. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven