Verplicht een bijbaantje

28-12-2018 17:02 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zuslief heeft een zoon van 16. Zijn wereld bestaat vooral uit gamen, tot grote ergernis van haar. Daar is vaak strijd over en worden afspraken over gemaakt die niet altijd nagekomen worden, dus nog meer strijd. Hij had een bijbaantje in de supermarkt, maar heeft het na een paar maanden opgezegd. Niet leuk, geen zin, etc. Zus balen, want ze was blij dat hij dan ff bij de computer vandaan was. Bovendien is een bijbaantje goed voor die jongelui, want voor niks gaat de zon op en zo leren dat werken geld oplevert. Mijn zus krijgt het allemaal niet voor niks en is een hardwerkende vrouw. Ze heeft zelf een eigen bedrijf en haar man ook. Hij is niet de vader van haar zoon. Zijn eigen pa vindt het niet nodig dat hij werkt. Mijn zus irriteert zich kapot, ziet veel jongelui om haar heen werken, maar zoonlief doet geen enkele poging om naar iets anders uit te kijken. Ze heeft hem nu een maand de tijd gegeven om iets te zoeken voor een paar uurtjes in de week. Hoe gaat dat bij jullie? En kun je zoiets verplichten? Ik herken het zelf niet. Ik heb twee dochters die allebei zonder problemen een baantje naast hun studie hebben. Ik kan me echter wel goed voorstellen dat het mijn zus erg irriteert.
Waarom zou ie werken als ie 't geld blijkbaar niet nodig heeft?

Hij moet later - na zijn middelbare en eventuele hogere studies - nog lang genoeg werken.
Ik vind die dwingelandij dus nergens voor nodig.

Hij zoekt vanzelf wel een baantje als hij dure games wil kopen die hij met zijn zakgeld niet betaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook nooit gedwongen en vind dat ook een rare gedachte. Toen ik er zelf zin in kreeg (want interessant, vrienden vertelden erover) en extra geld wilde verdienen, koos ik er zelf voor. En ik wist al heel jong prima dat er gewerkt moest worden voor geld, dat werd heus niet anders door mijn bijbaantjes. Ik weet natuurlijk niet hoe het voor anderen is, maar ik kan me ook zo voorstellen dat werken tot iets heel erg niet leuks wordt gemaakt als je hem nu al dwingt. Hij moet nog zoveel jaren werken.
Alle reacties Link kopieren
De sfeer in huis wordt er een stuk gezelliger op als ze ophoudt te dreigen en te dwingen.
Zoon wil niet, heeft genoeg aan zijn zakgeld, accepteren dus, dat hij geen bijbaantje gaat nemen.
Alle reacties Link kopieren
Geldkraan dicht. Als hij dan wat nodig heeft moet ie wel aan het werk.
Dreigen heeft weinig zin.
Verplicht werken zou van mij niet hoeven. Duidelijke regels over gamen en schermtijd wel. Een voorwaarde om te mogen gamen zou voor mij in ieder geval zijn: goede schoolresultaten.
Alle reacties Link kopieren
Hier alle drie bijbaantjes voor “luxe “ spullen. Basis krijgen van ons maar hobby en uitgaan is voor eigen rekening. Geen geld geen hobby
poldervrouw schreef:
28-12-2018 17:15
Geldkraan dicht. Als hij dan wat nodig heeft moet ie wel aan het werk.
Dreigen heeft weinig zin.
Komt ie dus nog minder buiten, want hij heeft geen centen.
En zit ie dus nog meer aan de computer of zijn playstation, want die zijn er wel.

Accepteer gewoon dat ie 16 is en zijn eigen keuzes maakt.
Misschien niet de jouwe en misschien komt ie er later op terug, maar dat zie je dan wel binnen 2 à 5 jaar.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 17:18
12.59% gewijzigd
Ik heb mijn kinderen tot niets verplicht, maar ja, die wilden uit zichzelf een baantje. Mocht dat niet het geval zijn geweest dan had ik ze niet gedwongen, maar ik had dan ook niet te pas en te onpas mijn portemonnee getrokken voor extraatjes.

Ander verhaal is, dat gamen zorgelijke vormen aan kan nemen. Ik weet niet of dat het geval is, maar zolang zijn school er niet onder lijdt en hij verder goed functioneert zou ik me niet te druk maken.
Alle reacties Link kopieren
Geldkraan dicht is de enige optie lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp heel goed dat je zus graag wilt dat haar zoon een bijbaantje erbij neemt iv.vm zijn gamegedrag. Dus ja ik ben ervoor. Het is goed voor hun sociale vaardigheden enz enz. Dat ze lang genoeg kunnen werken na hun studie vind ik onzin. Ik vind het juist heel goed dat ze hem motiveert om een baantje te zoeken.
Dus ja hoor niiets mis mee om een beetje te dwingen.
Heeft hij echt een gameprobleem? Dan zal een baantje dat niet oplossen.
Zolang hij zelf de noodzaak van een baantje niet ziet, zie ik niet in waarom hij zou moeten werken.
Ik neem aan dat kind een bedrag voor zakgeld en kleedgeld krijgt. Schijnbaar is dat toereikend genoeg.
zusanne1968 schreef:
28-12-2018 17:20
Ik begrijp heel goed dat je zus graag wilt dat haar zoon een bijbaantje erbij neemt iv.vm zijn gamegedrag. Dus ja ik ben ervoor. Het is goed voor hun sociale vaardigheden enz enz. Dat ze lang genoeg kunnen werken na hun studie vind ik onzin. Ik vind het juist heel goed dat ze hem motiveert om een baantje te zoeken.
Dus ja hoor niiets mis mee om een beetje te dwingen.
Afdwingen en straffen is niet hetzelfde als motiveren.
Alle reacties Link kopieren
Wat is in dit geval gamen. Echt verslaaft of gewoon een tijdverdrijf. Verder werkt dwingen niet. En zoals eerder geschreven, als hij wat duurs wil en kan het niet van zakgeld bekostigen gaat hij vanzelf wel werken. Kind is 16, werken kan nog lang genoeg.

Btw een paar uur is niks met bepaalde spellen. Vriend en ik gister nog een oud relatief simpel spel gedaan en je bent zo 3 uur bezig.
Daarbij, als hij wedstrijden speelt zit je snel aan een aantal uur ivm rondes, wachttijd etc. Er wordt dis niet 3 uur lang achter elkaar naar een scherm gestaard.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nooit een vast baantje gehad naast mijn school, kreeg zakgeld en had gewoon aan heel weinig genoeg. Wel af en toe opgepast, of een klusje van een dag of wat, maar geen vaste bijbaan.
Maar ik wist heus wel dat je met werken geld verdiend, en heb sinds mijn afstuderen ook altijd gewoon full time (en meer) gewerkt. Je kunt ook prima weten waar geld vandaan komt en een werkethos hebben zonder dat je verplicht bent tot bijbaantjes.
Als kind zelf wil werken, of meer geld nodig heeft dan zakgeld, dan is het duidelijk. Maar dat werken omdat het moet heb ik nooit begrepen.
Hier de kinderen met klem geadviseerd en baantje te zoeken. Vandaag je vijftiende werken voor je rijbewijs kan heel nuttig zijn. En voor de luxe wat wij niet in voorzien.

Na het rijbewijs werken ze overigens gewoon door. Handig om geld achter de hand te hebben, hoeven ze minder te lenen voor hun studie.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem precies. Het feit dat hij teveel gamed of dat hij geen baantje heeft?

Als je vindt dat hij teveel gamed moet je daar iets aan doen. Dat hoeft toch niet een bijbaantje zoeken te zijn? Gewoon aangeven hoe lang er achter de xbox/playstation gezeten mag worden en wat ie daarna doet moet ie zelf weten.
Ik ken een jongen die goed geld verdient met gamen. Is ook nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-12-2018 17:36
Ik ken een jongen die goed geld verdient met gamen. Is ook nog een optie.
Mijn jongste zoon harkte tijdens zijn studie in de vakantie elk jaar met internetpokeren zo'n 2000 euro binnen.
Kennelijk heeft hij het geld niet nodig.
Heb je overigens écht zin in een 16-jarige die door zijn ouders gedwongen wordt te werken, maar 0 motivatie toont in zijn werk en de boel doet mislukken en dus aanhoudend weggestuurd / ontslagen wordt?

Kind heeft al een degout van werken nog voor ie begonnen is aan zijn echt werkend leven en ouders raken gefrustreerd omdat kind voortdurend ontslagen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Leuk om te lezen hoe jullie er naar kijken. Zoals ik al zei snap ik haar irritatie, maar heb ik wel wat moeite met het dwingende karakter. Anderzijds, juich ik het werken wel toe, maar zou liever zien dat het vanuit hemzelf kwam. Het gamen is wel ernstig. Laatst ook midden in de nacht 'betrapt'. Tja, geen wonder dat hij dan overdag niet vooruit te branden is.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-12-2018 17:36
Ik ken een jongen die goed geld verdient met gamen. Is ook nog een optie.
Hij wil er inderdaad zijn vervolgstudie op richten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg geen zakgeld en/of kleedgeld, daar was gewoonweg het geld niet voor. Ik had dan ook vanaf mijn 14e bijbaantjes. Dus geldkraan dicht lijkt mij een prima optie. Dan komt de motivatie om te werken vanzelf. Hij zal toch ook wel eens een nieuwe game willen lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven