Schermtijd kinderen

30-12-2018 20:33 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie op de één of andere manier schermtijd ingesteld voor de kinderen?
Onze kinderen zijn nu 11 en 8 en ze gingen altijd goed om met hun tablet.
Soms keken ze er dagen niet naar en soms op een regenachtige zondag of zaterdagmiddag na het voeballen en een hele week school lagen ze de hele middag met hun tablet op de bank.
Wij vonden die balans prima!

Eerlijk is eerlijk, ik vind het ook heerlijk om een spelletje te doen op de tablet, een boek te lezen of zo maar op internet te surfen of een film te kijken op netflix. Dus wat dat betreft begrijp ik het wel.

Nu wordt het de laatste tijd wel een beetje te gek, zeker tijdens deze vakantie.
De hele dag de tablet bij de hand, of er nu vriendinnetjes zijn of niet.
Ze hebben nergens zin in en spelen niet meer.
Ik wil nu toch wel wat regels gaan opstellen, zeker tijdens de vakanties.
Hoe hebben jullie dit gedaan? Een app met tijdslimiet of op een andere manier?
Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn nog jonger, maar die zitten in principe alleen ‘s ochtends op de iPad. Soms met druilerig weer ‘s middags wel eens een half uurtje.

Geen vaste schermtijd. Maar als ik het genoeg geweest vind, kondig ik een minuut of 10 vantevoren aan dat de schermpjes zo uit gaan. Hebben ze even de tijd nog iets af te maken of iets af te kijken en daarna moet het ook echt weg.

Als er een vriendje of vriendinnetje is, gaat de iPad niet aan.

(Heb er verder geen problemen mee als dat wel gebeurt als ze ergens anders spelen, maar thuis niet).
Alle reacties Link kopieren
Tsja dat is echt iets van deze generatie, en aangezien heel veel kinderen dit doen blijft dat lastig. Wat je zou kunnen doen is een bepaald aantal uur per dag afspreken, in het weekend of vakanties kan dit bijvoorbeeld meer zijn. Dus bijvoorbeeld 2 uur per dag en dan mogen ze zelf bepalen of ze dat in één keer doen of in twee uur. Je kunt dit eventueel bijhouden op een bord of iets. Daarna de tablet inleveren. Dit klinkt misschien heftig, maar anders blijven die regels vaag en gaan ze er van maken dat ze nog maar een uur erop zitten, terwijl ze al twee uur erop zitten, Als je het tijdstip opschrijft is dit een soort houvast.
Er zijn ook apps met een tijdslot volgens mij, daarna is de tablet vergrendeld. Althans zoiets hadden de ouders van mijn oppaskind.

Ter afleiding misschien samen een spel doen of iets creatiefs? Eventueel buiten als het weer het toe laat.
Alle reacties Link kopieren
In de vakantie mogen ze ‘s ochtends tot het (late) ontbijt op de tablet. Dat is dan al een uur of 2. (Kinderen zijn 9 en 12). Verder spelen ze gedurende de dag vaak nog een uurtje op de XBox en dan vind ik het wel weer mooi. Bij heel druilerig weer kijken we nog wel eens gezamenlijk een film op de bank.
Wat interesseert jou dat hoeveel schermtijd andere ouders hun kinderen geven...
Ik liet het helemaal vrij. Ging een tijdje prima, maar de middelste van 3 kon hele middagen lethargisch bankhangen. Toen heb ik radicaal (met Sinterklaas) de schermen afgeschaft en gingen ze ineens spelen. Met de lego en playmobil die ze van sinterklaas hadden gekregen.
In beperken zonder helemaal af te schaffen ben ik ook niet zo goed. Ik ben zelf ook niet zo goed in zelfregulatie. Alles of niets..
Ik hanteer geen schermtijd, maar als ze er maar mijn mening lang genoeg op hebben gezeten mogen ze wat anders gaan doen.

Tijdens het eten geen scherm, en als er visite is ook niet.
Oja en als ze iemand te spelen hebben mogen ze er best even samen op, maar het kan niet zo zijn dat kind op de tablet zit en vriendje er een beetje omheen hangt. Ik ben geen oppas. Dan moet hij dus ook uit.
Alle reacties Link kopieren
In de winter is er meer schermtijd dan in de zomer, dit is bij ons als volwassen in huis ook. Wij hebben de tv tussen mei en september niet aangehad maar nu we minder lang buiten zijn, of het dagen kan regenen doen wij ook wel eens een tv marathon van drie harry potter films op een dag. Tja ook hier is de balans soms zoek. Gaat hier ook in het voorjaar weer goedkomen.
Ik zou zelf al beginnen met geen scherm als er vriend(innet)jes zijn.

Anders kunnen die net zo goed niet komen.


Net zoals er ook zonder scherm gegeten wordt en de schermen beneden blijven als zij gaan slapen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem201612122 schreef:
30-12-2018 21:21
Wat interesseert jou dat hoeveel schermtijd andere ouders hun kinderen geven...
Ik wil de schermtijd reduceren en ben op zoek naar tips/tijden en afspraken die andere ouders met hun kinderen hebben gemaakt, dat ik als leidraad kan gebruiken
Alle reacties Link kopieren
anoniem201612122 schreef:
30-12-2018 21:21
Wat interesseert jou dat hoeveel schermtijd andere ouders hun kinderen geven...
Ik wil de schermtijd reduceren en ben op zoek naar tips/tijden en afspraken die andere ouders met hun kinderen hebben gemaakt, dat ik als leidraad kan gebruiken
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een buitenspeelregel. Niet meer dan 1 uur per dag buitenspelen. Ook een boekenregel trouwens, maximaal 1 boek per week lezen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen ze vanaf opstaan (half 7) tot ontbijt. Dat betekent dus op schooldagen een half uurtje en in de vakantie soms wel anderhalf tot 2 uur. En dan vanaf 17.00 uur tot avondeten. Dat is ongeveer een half uur tot een uur schermtijd.
Als er vriendjes zijn dan staan er geen schermen aan. Onder het eten sowieso ook niet. Na het eten wordt er soms nog wel met z’n allen iets op tv gekeken.
Dus samengevat op (voor hun) slechte dagen hebben ze 1 uur schermtijd per dag, op andere dagen kan dat 3 uur zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij zoon van 2,5 geen regel. De ene dag zit hij er wat langer op dan de andere dag.
Andere momenten vind ik het wel makkelijk als ik aan het koken ben en mag hij nog een poosje.
Als hij een poos gekeken heeft en ik vind het genoeg voor die dag gaat dat ding uit en mag hij andere dingen gaan doen.

Vaste schermtijd komt hier niet, dat zou ik zelf ook niks vinden, zit je goed en wel aan je spel of film moet dat ding weer uit.

Wanneer jij het als moeder zijnde genoeg vind gaat dat ding gewoon uit.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen van 10 en 8. Drie keer per dag 10 minuten DS en 1 keer 20 minuten Wii of pc. Heel strak en voor iedereen duidelijk en dat werkt bij mijn kinderen prima. Ze zeuren er niet om. In de vakantie vermaken ze zich met zelfbedachte spelletjes die ik niet snap en die ze op hun kamer doen
Alle reacties Link kopieren
2 kinderen van 4 en 8. In de vakantie laat ik het vrij. normaal mogen ze alleen in het weekend op de ipad. Spelcomputer of telefoon hebben ze niet. op schooldagen kijken ze dus geen ipad, en weinig tv, hooguit een filmpje op de tv na school maar das misschien 1 keer per week, op woensdagmiddag.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Floortje_7 schreef:
30-12-2018 22:08
Kinderen van 10 en 8. Drie keer per dag 10 minuten DS en 1 keer 20 minuten Wii of pc. Heel strak en voor iedereen duidelijk en dat werkt bij mijn kinderen prima. Ze zeuren er niet om. In de vakantie vermaken ze zich met zelfbedachte spelletjes die ik niet snap en die ze op hun kamer doen
ja die van mij speelden vandaag piraat, het bed van de oudste was bekleed met dekens en ze zongen zelfbedachte piratenliedjes. helaas mocht ik niet meedoen :-D
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
30-12-2018 21:52
Wij hebben een buitenspeelregel. Niet meer dan 1 uur per dag buitenspelen. Ook een boekenregel trouwens, maximaal 1 boek per week lezen.
Je bent me voor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hier nooit restricties aan de schermtijd gesteld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een lastige, als ik zoon van 12 niet actief begrens in zn schermtijd, doet hij echt helemaal niks anders meer. Daarom is de regel max 2 uur per dag telefoon/tablet. In de vakantie vind ik het ook wel wat lastiger, dan mag hij soms wel wat langer, maar uiteindelijk lijkt het nooit genoeg. Ik heb het als experiment weer eens een dagje losgelaten en dan zit hij rustig 8 uur te schermen. Er lijkt geen verzadiging op te treden dus ik moet altijd op zeker moment gaan zeggen dat dat ding uit moet, hem aanzwengelen om iets te gaan doen/ zich aan te kleden/iets te eten/ naar een vriendje te gaan. Ik ben eerlijk gezegd blij dat ie een aantal dagen bij zn vader is en dat ik dan ff niet zo'n lethargische puber op de bank heb hangen...
Alle reacties Link kopieren
Geen restricties, dochter 10 en zoon 7.
Ze zitten er nu best veel op omdat ze samen een spel spelen.
Vandaag hebben ze dan weer heel de dag geschaatst.
Als 't echt teveel is zeg ik gewoon dat 't even genoeg is.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
30-12-2018 21:55
Hier mogen ze vanaf opstaan (half 7) tot ontbijt. Dat betekent dus op schooldagen een half uurtje en in de vakantie soms wel anderhalf tot 2 uur. En dan vanaf 17.00 uur tot avondeten. Dat is ongeveer een half uur tot een uur schermtijd.
Als er vriendjes zijn dan staan er geen schermen aan. Onder het eten sowieso ook niet. Na het eten wordt er soms nog wel met z’n allen iets op tv gekeken.
Dus samengevat op (voor hun) slechte dagen hebben ze 1 uur schermtijd per dag, op andere dagen kan dat 3 uur zijn.
Hier hetzelfde.
Hoeveel schermtijd geven jullie jezelf? Ik geloof meer in voorleven dan in beperken. Tijdens het eten gaan alle schermen uit, ook die van pappa en mamma. Maar hoe kan ik mijn kinderen na een uur de tablet afpakken, als ik zelf uren op het forum zit. Dus ik stel voor dat iedereen die vind dat zijn kind op een dag voldoende schermtijd heeft gehad, vervolgens samen met dat kind lekker buiten gaat spelen of een spelletje gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen schermtijd.
Snap dat kind vandaag lekker op de bank bleef hangen met de iPad. Deed ik zelf namelijk ook.
Morgen doen we wel weer wat anders.
Of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven