Baby groeit bijna niet, ervaring??

02-01-2019 00:46 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van nu 3,5 maand groeide haar eerste 5 weken super goed, netjes middelste lijntje van de curve. Daarna ging het langzaam steeds iets minder en kwam ze minimaal aan, zo’n 100 gram per week. Ze krijgt volledig bv en ik voed haar 7 tot 8 keer per dag. De laatste maand huilde ze ‘s avonds minstens drie uur lang, elke avond. Ik probeerde haar dan zo veel mogelijk aan te leggen maar dan hapte ze wel en liet vrij snel weer los om het weer op een brullen te zetten.
Een week geleden heb ik haar ‘s avonds een fles gegeven met afgekolfde melk (had ik gespaard in twee dagen met kolven) en daarna viel ze tevreden in slaap. Mijn conclusie was dus: ‘s avonds heeft ze honger en blijkbaar krijgt ze niet wat ze wil uit de borst.
Kolven lukt al vanaf het begin niet goed, ik krijg slechts kleine hoeveelheden eruit en kan dus niet dagelijks genoeg voeding bijkolven om dat haar ‘s avonds te geven.
Daarom kv aangeschaft en afgelopen week elke avond een flesje daarvan aangeboden na de laatste voeding als ze bleef huilen. Ze drinkt dan 60-100cc en huilt bijna niet meer en gaat tevreden slapen. Tot zo ver prima.
Maar, op het cb bleek dat ze in de laatste twee weken slechts 35 gram gegroeid is. Haar curve buigt al langer af, maar is nu bijna vlak geworden en ze zit op de onderste lijn (in de who curve valt ze er zelfs onder).
Ik snap er niks van, ze is gewoon tevreden, poept en plast normaal, ziet er prima uit, maar groeit dus amper.
Ik moet volgende week weer naar cb om extra te wegen maar ben nu erg onzeker over wat ik moet doen (familie die niet zo voor bv is en roept dat ik daar direct mee moet stoppen helpt ook niet mee)
Ik heb nu het gevoel dat mijn melk gewoon niet voedzaam genoeg is maar als ik Google vind ik alleen maar dat dat een fabeltje is... waar kan het aan liggen dat ze niet goed groeit? Wat kan ik nu nog doen? Moet ik toch echt overstappen op kv?
Voel me er behoorlijk onzeker over en dat helpt natuurlijk ook niet. Zijn er hier moeders met ervaring van minder goed groeiende baby’s waarbij het toch goed kwam met bv?
Cb heeft nog niet echt alarm geslagen maar ik ben bang dat als het volgende week weer niet goed is, ze dan ook gaan aandringen op kv...
Alle reacties Link kopieren
Wat je nu doet is heel goed, borstvoeding en een flesje kV erbij.

Misschien kan je door tijdelijk vaak te kolven (5 a 10 min) de hoeveelheid borstvoeding te vermeerderen. Hoe meer de vraag, hoe meer het aanbod.
Of bel een lactatie deskundige voor advies, of laat diegene langskomen.

Zolang baby tevreden is en goed poept en plast is het echt oké. Het is toch prima dat het CB er is en kan signaleren als er iets niet goed gaat? Dat is juist fijn en daar moet je niet bang voor zijn.

Ik deed dat zelf ook, flesje kV erbij. En ik vind dat echt geen reden om maar helemaal te stoppen met borstvoeding. Borstvoeding is onwijs handig juist nu ze wat groter zijn, je heb altijd voeding bij de hand.
Wat zegt de gediplomeerde lactatiedeskundige?
Ik dacht dat borstvoeding het beste was maar kind had ook een steeds tragere groei. Na onderzoek bleek mijn borstvoeding qua hoeveelheid prima maar maar bleek toch echt te weinig voedingsstoffen te bevatten. Kind was tevreden met de hoeveelheid maar het was niet voedzaam genoeg. Dat kunnen ze voor je testen, ik zag zelf al verschil
met bv van een andere moeder, mijn bv was veel wateriger. Ik ben overgestapt op flesvoeding hoe jammer ik dat ook vond maar in mijn geval was dat de beste beslissing. Bij mij was het probleem de hele dag dus niet alleen de avond. Misschien is bijvoeding met een flesje wel de oplossing? Moeilijke beslissing wat je moet doen maar een lactatiedeskundige kan je vast wel goed advies geven. En je doet niets verkeerd! Je klinkt als een lieve en zorgzame moeder.
Melk past zich aan aan de baby. Vergelijken wat er uit jouw borst komt met wat er uit de borst van een andere moeder komt heeft geen zin.

Misschien is kindje savonds te moe om goed te drinken? Laat savonds een lc meekijken?
De kleur van borstvoeding zegt niet zo veel, net als dat voedingsstoffen testen enkel zin heeft als je meerdere voedingen op verschillende tijdstippen test.

Allergieën kunnen ook zorgen voor verminderde groei.

Persoonlijk vind ik 7-8 keer per dag ook wat aan de weinige kant. Voed je op verzoek? Hier eerste jaar toch wel minimaal 10 voedingen per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het prima is om 's avonds een flesje kv te geven, als je merkt dat je kind daar tevredener door is.

In mijn tijd was bv gelukkig nog niet zo heilig als nu en was het een vrij gangbaar idee dat de bv 's avonds soms wat minder voedzaam was, omdat je overdag druk was en je lijf daardoor energie voor andere dingen nodig had en wat minder voor de bv.

En 7-8 keer per dag was al veel. Als mijn kind echt 10x per dag bv had gewild zou ik al veel eerder op kv zijn overgegaan.

Mss idd handig om een lactatiedeskundige mee te laten kijken, maar laat je vooral niet gek maken door de opmerkingen dat bv altijd precies de goede samenstelling heeft, want dat is gewoon niet atijd waar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder werd ook gek van dat CB. Ik zou niet voldoende drinken, maar ik was bijna nooit ziek, was een tevreden baby en ja ik zat onder de curve, maar mijn ouders zijn ook niet groot. Mijn moeder was er eerst erg onzeker door en is uiteindelijk gestopt met luisteren. Ik ben gewoon gezond en er is niks aan de hand.

Jij kent jouw kindje het beste en als ik zou mij vooral niet druk maken om de gemiddelden van het CB, want zoals gezegd - het zijn gemiddelden. Sommige kindjes zijn groter en wegen misschien wat meer en de andere zijn wat kleiner en wegen misschien minder.
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
02-01-2019 07:32
Mijn moeder werd ook gek van dat CB. Ik zou niet voldoende drinken, maar ik was bijna nooit ziek, was een tevreden baby en ja ik zat onder de curve, maar mijn ouders zijn ook niet groot. Mijn moeder was er eerst erg onzeker door en is uiteindelijk gestopt met luisteren. Ik ben gewoon gezond en er is niks aan de hand.

Jij kent jouw kindje het beste en als ik zou mij vooral niet druk maken om de gemiddelden van het CB, want zoals gezegd - het zijn gemiddelden. Sommige kindjes zijn groter en wegen misschien wat meer en de andere zijn wat kleiner en wegen misschien minder.
Toch vind ik een afbuigende groeicurve wel degelijk iets om in de gaten te houden.
Dat is namelijk wat anders dan een kind dat gewoon de lijn volgt, ook al is het de onderste lijn.

Er wordt zo negatief gedaan over het CB, maar als straks blijkt dat er iets is met het kind van TO en het CB zou niet bezorgd geweest zijn is het ook weer niet goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:01
99.85% gewijzigd
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 07:59
Reden: dubbel
99.86% gewijzigd
Solomio schreef:
02-01-2019 07:26

En 7-8 keer per dag was al veel. Als mijn kind echt 10x per dag bv had gewild zou ik al veel eerder op kv zijn overgegaan.
Dan is jouw tijd waarschijnlijk voor voeden op verzoek. Borstvoeding verteerd in 1, 5 uur dus 10-12 voedingen per etmaal is heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
02-01-2019 08:00
Dan is jouw tijd waarschijnlijk voor voeden op verzoek. Borstvoeding verteerd in 1, 5 uur dus 10-12 voedingen per etmaal is heel normaal.
Ik voedde ook op verzoek.
Maar 6x per dag was prima.
Als jij 3x per dag eet duurt het ook echt geen 8 uur voordat je voeding verteerd is hoor.
Dat iets in 1,5 uur verteert wil niet zeggen dat je dan direct weer iets moet hebben.
Als je dan doorrekent is dus 16 voedingen per dag normaal.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn oudste dochter niet alleen niet groeide, maar ook afviel ben ik overgestapt op flesvoeding. Achteraf was er na een begin totaal geen borstvoeding meer, omdat ik ziek was. Op flesvoeding ging het prima.
Heel herkenbaar. Toen ik was overstapt op flesvoeding groeide ze ineens als kool én het vele huilen 's avonds was over. Ze was eindelijk ontspannen en tevreden. Achteraf gezien had ik al 2 weken eerder over moeten stappen.
Waarom stop je niet met bv? Kv is net zo goed (zeker als je al maanden bv hebt gegeven) en misschien is het de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.
Ik voed op verzoek en ze heeft geen speentje, ik leg haar al een hele tijd ook echt bij elke kik die ze geeft aan, omdat ze dus al heel lang niet goed groeit, maar ‘s avonds wil ze op de één of andere manier echt niet meer. De 7-8 voedingen zijn dan ook de voedingen die wel echt lukken zegmaar, en voor ik het flesje gaf ‘s avonds legde ik haar zeker nog een keer of 8 aan zonder enig succes.
Ze wordt echt zo boos en al blijf ik de hele avond de borst aanbieden, ze hapt aan en laat los, en dat urenlang huilend.
Kippetje29, hoe/waar heb je jouw melk laten testen? Hoe werkt dat?
Het is mij opgevallen dat de melk die ik afkolf minder vet is geworden qua samenstelling. In de eerste twee maanden zag ik in de koelkast echt een behoorlijke vetlaag op de melk komen na een paar uur, maar als ik nu een flesje in de koelkast zet komt er maar een heel dun randje op. Ik weet dat melk zich aanpast aan je baby, maar toch viel dit me wel op.
Maar aangezien overal wordt gezegd dat te weinig melk of slechte kwaliteit melk niet bestaat denk ik toch, wat doe ik nou verkeerd? Of bestaat het toch wel?
Ik heb al vaker contact gehad met een lactatiekundige, die kon ook niet echt een reden benoemen, behalve overdag elke 2-2,5 uur aanleggen, want ‘s nachts slaapt ze door (8-10 uur). Ze komt ook zelf op verzoek elke 2,5 uur, dus dat haal ik makkelijk.
Nu met deze hele slechte groei nog geen lk gebeld, misschien toch maar weer doen..
Alle reacties Link kopieren
En het overstappen op kv is natuurlijk een optie maar het maakt me zo verdrietig omdat ik echt zo graag ten minste 6 maanden bv wil geven en liefst eigenlijk een jaar. Ik geniet er ook echt van om haar te voeden, dat moment wil ik helemaal nog niet kwijt... ik vind het echt moeilijk om dat los te laten, voelt ook als falen
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 08:28
En het overstappen op kv is natuurlijk een optie maar het maakt me zo verdrietig omdat ik echt zo graag ten minste 6 maanden bv wil geven en liefst eigenlijk een jaar. Ik geniet er ook echt van om haar te voeden, dat moment wil ik helemaal nog niet kwijt... ik vind het echt moeilijk om dat los te laten, voelt ook als falen
Zoals je het nu beschrijft lijkt een combi van bv en kv prima toch?
Dat het als falen voelt is nou juist waarom ik me zo verzet tegen die heiligverklaring van bv.
Bij mij ging de bv vanzelf, mijn kinderen groeiden er veel te hard op. Alleen dat al geeft m.i. aan dat er enorme verschillen zijn en bv dus lang niet altijd 'precies de juiste samenstelling' heeft.
Dat is geen falen, dat is juist inspelen op de behoefte van je kind en niet blijven aanmodderen omdat de bv-maffia besloten heeft dat bv niet kan mislukken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als je nu met kv gaat bijvoeden is de kans groot dat je productie het niet overleefd.

Het is zeker geen falen als je overstapt maar als je liever bv blijft geven zou ik dus de op mee laten kijken savonds.
Van de borstvoedingscurve is bekend dat bij 4 maanden een dip komt in tegenstelling tot de flesvoedingscurve (van het cb) die vrij lineair loopt. Heb je de curve al eens ingevuld van het WHO? Die kun je vinden op borstvoeding.com Ik kreeg van het consultatiebureau kritiek dat mijn kind in het begin te snel groeide en daarna nam het wat af, dus mijn melk zou niet meer voedzaam zijn. Maar hij liep precies mooi in lijn met de WHO curve.

Ik zou het zonde vinden dat vrouwen stoppen als ze denken dat hun melk niet meer voedzaam is omdat ze verkeerd zijn geïnformeerd. Het is vrij logisch dat een kindje een flesje 's avonds lekker leegdrinkt omdat het zo ontzettend makkelijk is qua aanbod.

Als je serieus bent met je borstvoeding en je wilt nog langer door voeden dan zou ik dus zeker lactatiekundige bellen en lees je even goed in op websites als borstvoeding.com

Succes!!
anoniem_23921 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 08:58
15.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De curve van who heb ik inderdaad ingevuld, daarin valt ze nu dus onder de onderste lijn, begon op de middellijn. Eerste vijf weken netjes op de middellijn, toen steeds vlakker en nu dus een zo goed als vlakke curve onder de onderste lijn.
Suf... dat is vraag 1 inderdaad, kijk je wel naar de who curve...

Al klinkt een ontevreden baby savonds sowieso niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken her van mijn jongste. Ook volledig borstvoeding. Bij 3 maanden begon de curve af te buigen en bij 9 maanden was hij van de +2 naar -2 lijn gezakt. Bij de kinderarts geweest, maar de conclusie was dat ik hem maar wat vaker patat met majo en pannenkoeken moest geven, let wel een kind van 10 maanden!
Vaak aangegeven dat hij veel spuugde en vaak verkouden was. Daar werd niet naar gekeken.

Met 3,5 jaar zijn we erachter gekomen dat hij koemelkallergie heeft. Waarschijnlijk dus al die tijd al. Sinds een maand of 9 eet hij dus alleen maar geitenkaas/melk en sojamelk. Groeien gaat nu goed en ook tot nu nog niet verkouden geweest. Ook poepen is nu eindelijk geen diaree meer.

Misschien kan je in je overleg ook navragen of koemelkallergie tot de mogelijkheden gehoord, en zo ja in overleg koemelkvrij gaan eten zodar de borstvoeding ook koemelkvrij wordt.
Minik schreef:
02-01-2019 08:55
De curve van who heb ik inderdaad ingevuld, daarin valt ze nu dus onder de onderste lijn, begon op de middellijn. Eerste vijf weken netjes op de middellijn, toen steeds vlakker en nu dus een zo goed als vlakke curve onder de onderste lijn.
In dat geval zou ik zeker een lactatiekundige benaderen. En probeer even de hamburgergreep tijdens het voeden, zodat je stroom wat sterker wordt en kind ook wat meer vettere achtermelk krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven