Peuter van 2 en wakker in de nacht

02-01-2019 11:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze lieve en ietwat dwarse peuter is altijd al een 'slechte' slaper geweest. Maar de laatste maanden ging het best lekker qua ritme. Nu veranderde dat helaas na een buikgriepje. Eerst wilde hij al niet slapen wanneer hij naar bed ging en werd dan elke nacht wakker. Nu gaat hij wel weer vrolijk en rustig slapen, maar in de nacht blijft hij wakker worden. De tijd dat hij wakker wordt verschilt. We weten dat hij geen pijn heeft (geeft hij aan) en eten en drinken maakt geen verschil. Hij wordt wakker en gaat dan enorm hard krijsen. We hebben al het volgende geprobeerd: troosten en hem aaiend ed in slaap proberen te krijgen, erbij blijven zitten, ernaast slapen, in ons bed laten slapen. Niets helpt en hij blijft wakker en gillen zolang wij in de buurt zijn. Wat enigzins 'helpt' is elke 5 á 10 minuten naar binnen gaan. Dan duurt het tussen 1 en 2 uur voordat hij slaapt. Ik vind het zo sneu en wij hebben er natuurlijk zelf ook last van...

Zelf heb ik het idee dat hij het voor elkaar wil krijgen om naar beneden te gaan. Hij kan namelijk nogal volhardend zijn wat we overdag ook merken. Dan helpt negeren, maar ook dat duurt soms zo lang.

In de ochtend wordt hij nu wel een stuk later wakker en is dan vrolijk en gezellig. In de middag sliep hij erg lang en we dachten dat het misschien daaraan lag. Nu hebben we zijn middagdutje gestopt (afgebouwd) en hij heeft ook geen moeite hiermee, is in de middag ook goed wakker en blij, maakt niet de indruk te willen slapen. Toch blijft hij in de nacht wakker worden. Nu doen we dit nog niet zo lang, maar ik twijfel toch een beetje.
Moeten we dit nog even doorzetten of toch in de middag nog even laten slapen? Is dit een fase van een pittige peuter? Ben benieuwd of iemand dit ook heeft meegemaakt. Heb nu vakantie dus laat hem in de ochtend ook zelf wakker worden, maar is het misschien verstandiger hem juist rond een uur of 7 eruit te halen?
Oudste is juist een superslaper en altijd geweest.
Mee naar beneden en kijken wat er dan gebeurt?
Bij je nemen en verder slapen?
Alle reacties Link kopieren
We hebben al het volgende geprobeerd: troosten en hem aaiend ed in slaap proberen te krijgen, erbij blijven zitten, ernaast slapen, in ons bed laten slapen.


Vanalles geprobeerd in hoeveel tijd???

Kies één methode, die waar jij je het beste bij voelt. Sta erachter, wees consequent en volhardend.

Je geeft in je OP al aan dat je elke vijf minuten gaat kijken en dat dit anderhalf uur kan duren. Aangezien dit het beste lijkt te werken, zou ik je aanraden om dit ook gewoon te blijven doen. Maak geen licht aan. Herhaal telkens dezelfde tekst, fluisterend (en lief); het is nog nacht, we moeten slapen, mama gaat ook slapen, welterusten. Reken erop dat je dit minstens twee weken moet volhouden.

Voor overdag; zeg wat je doet/gaat doen en doe vervolgens wat je zegt. Een peuter houdt van duidelijkheid. Als je overdag zegt dat je in de keuken drinken gaat pakken, dan naar de keuken loopt, drinken pakt en weer terug komt, valt op een dag het kwartje; mama doet wat ze zegt. Dan zal je kind ´s nachts ook sneller accepteren dat jij ook gaat slapen en niet gezellig in de woonkamer tv gaat kijken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
In ons bed gilt hij verder en slaapt dan nog niet...

Beneden geprobeerd maar dan gaat hij suf op de bank zitten en daarna wil hij nog steeds niet slapen en duurt het zo weer 1 a 2 uur voordat hij slaapt. Hij valt ook niet op de bank in slaap zodat we hem dan in bed kunnen leggen oid.
Beneden is hij verder wel tevreden, maar je ziet dat hij erg moe is en eigenlijk wel moet slapen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
02-01-2019 11:30
Mee naar beneden en kijken wat er dan gebeurt?

Niet doen. Echt niet doen. Gezellig naar beneden. Kind gaat waarschijnlijk fijn spelen en wil dat morgen weer. En weer. En weer. Peuters zijn dol op herhaling. Als je begint met ´s nachts naar beneden gaan kun je er voor 90% zeker van zijn dat je het komende jaar elke nacht een paar uur beneden zit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Training doen we nu ongeveer een week. Maar vind het zo sneu en dacht misschien zouden we dan al iets van resultaat moeten zien? Maar als 2 weken ong de tijd is zetten we het door :).
Wat je zegt over geen licht aan en wat te zeggen, doen we inderdaad. Gaan niet gezellig doen.

Verder zijn we overdag zeer consequent, zijn al een temperamentvolle oudste gewend en ze hebben het niet van een vreemde :D.
Alle reacties Link kopieren
Zit toch te denk over de consequente van ons...misschien in de nacht niet zo...

Man kan heel slecht tegen het krijsen. Hij nam hem dus mee naar beneden, gaf hem dan ook lekker een koekje ed. Gaat sneller naar hem toe. Ene keer boos (gefrustreerd) andere keer rustig. Misschien toch even wat duidelijker afspreken o_o

Ik ga in ieder geval dan verder met de 'training' en goed afstemmen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nog wat kleine dingetjes proberen. Als je het (onbewust) te warm of te koud hebt, word je daar ook wakker van. Dus een extra deken of juist iets weglaten eens proberen.

Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat hij droomt. Een peuter hoort overdag vanalles en verwerkt dat in zijn dromen. Dat kunnen rare dingen zijn hoor. Google eens op dromen en nachtangst. Aangezien het tijdstip van wakker worden verschilt, zou je aan je tekst iets kunnen toevoegen als; heb je soms gedroomd? Is niet erg, ga maar weer lekker slapen. Of, als je toch al uitgaat van een uur; vraag eens wat hij heeft gedroomd. Misschien krijg je wel antwoord.

Gezien zijn leeftijd kan het nog zijn dat hij bezig is met zindelijk worden en daardoor wakker wordt.

En voeg iets aan je avondritueel toe dat je ´s nachts kunt herhalen. Even lekker instoppen, zoentje op zijn wangetje. Of even over een handje aaien, zoiets.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
02-01-2019 11:41
Niet doen. Echt niet doen. Gezellig naar beneden. Kind gaat waarschijnlijk fijn spelen en wil dat morgen weer. En weer. En weer. Peuters zijn dol op herhaling. Als je begint met ´s nachts naar beneden gaan kun je er voor 90% zeker van zijn dat je het komende jaar elke nacht een paar uur beneden zit.
En ik zeg wel doen.
Ik zei het ook uit ervaring, want hier werkte het namelijk wel, met name met dat gegil. En ik heb maar een paar keer een kwartier beneden gezeten, toen was de fase weer over en sliepen ze weer door.
Bij mijn twee kinderen, waarvan één slechte slaper, werkte star zijn (geen eten, in eigen bed blijven) niet zo best. Werden ze alleen maar meer overstuur of waren niet in slaap te krijgen. Dus ze kregen eten of flessen pap s nachts tot anderhalf a twee jaar en hebben veel bij ons geslapen.
We hebben dat niet echt af hoeven leren en nu zijn ze 4 en 2 en slapen ze het overgrote deel van de nacht door.

TO misschien werken de dingen van je oudste wel minder goed bij je jongste. Het zijn twee individuen dus een andere aanpak kan wellicht helpen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
02-01-2019 11:59
En ik zeg wel doen.
Ik zei het ook uit ervaring, want hier werkte het namelijk wel, met name met dat gegil. En ik heb maar een paar keer een kwartier beneden gezeten, toen was de fase weer over en sliepen ze weer door.

Als het werkt is dat prima. Maar TO gaf al aan dat het niet werkt.

Doorgaans is het beste advies; doe wat goed voelt en blijf dát ook doen. Als je elke keer iets anders probeert, breng je een peuter in verwarring. Omdat TO al bezig was met ´in je eigen bed blijven´ en dat ook het beste lijkt te werken terwijl naar beneden gaan juist niet werkt, lijkt het mij niet handig om nu weer over te stappen.

Het is een fase. En het is voornamelijk goed om consequent te zijn en de dingen te herhalen. Blijkbaar heb jij dat toch goed gedaan dan. Het was jouw methode, paste bij je kind(eren), fase klaar, probleem opgelost.
Als je elke nacht iets anders had geprobeerd vermoed ik dat het minder makkelijk was geweest. Maar aangezien we de tijd niet kunnen terugdraaien zullen we het nooit zeker weten ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
"Doorgaan is het beste advies"... mwah dat is ook maar een aanname he, dat dat het beste werkt?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
02-01-2019 12:43
"Doorgaan is het beste advies"... mwah dat is ook maar een aanname he, dat dat het beste werkt?

Als je quote, doe het dan wel goed alsjeblieft.

Doorgaan is nog iets heel anders dan doorgaans.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
02-01-2019 12:46
Als je quote, doe het dan wel goed alsjeblieft.

Doorgaan is nog iets heel anders dan doorgaans.
Ahem, verkeerd getikt. Ik bedoelde het consequent zijn etc; ik geloof er niet zo in dat dat per se altijd nodig is om dat heel strak te doen. Jij wel denk ik, maar dat is ook maar een aanname, net als die van mij.
Hier hielp het om naar buiten te kijken naar het donker. En dan zei ik dat iedereen sliep. De vogeltjes, hondjes van buren, auto’s in de straat, oma, opa etc etc. En dat er nu niemand met kind wilde spelen omdat het slaaptijd is. En dat kind en ik dat nu ook weer gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor bed heeft hij? Een ledikant of normaal bed?
Alle reacties Link kopieren
Al een nachtlampje geprobeerd. Dat help hier heel goed.
Ananas schreef:
02-01-2019 13:55
Hier hielp het om naar buiten te kijken naar het donker. En dan zei ik dat iedereen sliep. De vogeltjes, hondjes van buren, auto’s in de straat, oma, opa etc etc. En dat er nu niemand met kind wilde spelen omdat het slaaptijd is. En dat kind en ik dat nu ook weer gaan doen.
Oh ja dat deed ik ook vaak.
Alle reacties Link kopieren
Goede afspraken kunnen maken met man. Hij werd alleen niet wakker dus niet kunnen uittesten. Maar misschien was het niet eenmalig en slaapt hij weer door :)

Dank iedereen voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven