Even wanhopig, kind wakker

03-01-2019 04:35 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanhopig, al sinds kwart voor 2 peuter van bijna 2,5 wakker. Wij zijn kapot. Heel hard huilen, meteen uit bed komen en vaak ook uit de kamer. We hebben met hem gepraat, uitleg gegeven enz. Ook ruim anderhalf uur niks gezegd, hem steeds weer ingestopt. Hij trekt alles van het bed af en wordt dan alleen maar driftig. Hij gaat van ik wil drinken naar ik wil een knuffel, als hij dat wel krijgt dan veranderd het niks. Maar anderhalfuur niks zeggen ook niet.. omdat hij helemaal door het lint ging een boekje gelezen. Gaat dan rustig naar bed maar begint een minuut later opnieuw.

Ook al twee avonden dat hij niet gaat slapen, hetzelfde ritueel als nu maar dan is het binnen anderhalf uur klaar.

Het begon met het vuurwerk dacht ik gisteren, maar heeft hij vandaag niks over gezegd. Aan het begin ook steeds gezegd dat vuurwerk nu klaar is, papa en mama beneden en het nu tijd is om te slapen.

Ik weet het echt niet meer .. iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Neem hem bij je. Kind wil/durft/kan overduidelijk niet slapen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Oortjes?
Alle reacties Link kopieren
Dit hebben we geprobeerd, hij gaat niet slapen maar maakt er een feestje van en blijft absoluut niet stil liggen.

Het is een heel actief en ondernemend kind.
Alle reacties Link kopieren
Eén van de twee met hem naar beneden? Kopje thee maken. Boekje lezen. Eerst de rust er weer in brengen voor je kind weer in bed stopt?

Accepteer dat het nu eenmaal zo is deze nacht en maak er het beste van.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu de ochtend maar gestart, de wekker stond toch om half 6. Hij heeft eerst duf op de bank gezeten maar eet nu een broodje.

Straks maar op bed.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat zo'n kleintje nog niet kan uitleggen wat er is.

Succes met de dag!
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
03-01-2019 05:01
Eén van de twee met hem naar beneden? Kopje thee maken. Boekje lezen. Eerst de rust er weer in brengen voor je kind weer in bed stopt?

Accepteer dat het nu eenmaal zo is deze nacht en maak er het beste van.
We hebben na die anderhalf uur de rust er weer ingebracht. Rustig een boekje gelezen en hij ging ogenschijnlijk rustig naar bed. Liet zich instoppen en hij zag eruit of hij ging slapen. Maar dat duurde dus een minuut.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
03-01-2019 05:03
Vervelend dat zo'n kleintje nog niet kan uitleggen wat er is.

Succes met de dag!
Absoluut! Hij kan heel goed praten maar dit..
Alle reacties Link kopieren
Woman1 schreef:
03-01-2019 04:56
Oortjes?
Hij is vorige week gecheckt, al weken verkouden. Maar alles schoon. Kan natuurlijk wel nu, maar hij zegt geen au te hebben en kan dit normaal goed zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ligt nu bij man op de borst en slaapt binnen een minuut..
Alle reacties Link kopieren
Flappie55 schreef:
03-01-2019 05:12
Ligt nu bij man op de borst en slaapt binnen een minuut..
Fijn.
Die veiligheid had hij blijkbaar even nodig.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Flappie55 schreef:
03-01-2019 05:12
Ligt nu bij man op de borst en slaapt binnen een minuut..
Hier de ervaring dat dit soms het beste werkt bij peuter bij wakker worden diep in de nacht. Het is natuurlijk niet handig als dit een gewoonte wordt maar hier blijft het bij 1 of 2 keer na, voor kind, spannende gebeurtenissen. Even uit de situatie (slaapkamer) en heel dicht bij papa of mama (op schoot).
Flappie55 schreef:
03-01-2019 05:03
We hebben na die anderhalf uur de rust er weer ingebracht. Rustig een boekje gelezen en hij ging ogenschijnlijk rustig naar bed. Liet zich instoppen en hij zag eruit of hij ging slapen. Maar dat duurde dus een minuut.
Loop je dan weg? Misschien even naast hem gaan liggen. Vervelend he, dat je dan toch niet weet wat er precies is.. hopelijk kunnen jullie zelf ook nog even slapen.
Alle reacties Link kopieren
Lastig TO, ik weet hoe het is, die van ons is regelmatig ‘s nachts een poos wakker. Wij zijn begonnen met bij ons in bed nemen. In het begin ging dat nog niet altijd goed, maar inmiddels wel. We proberen drama’s wel te voorkomen in de nacht, lukte ook niet altijd trouwens. Wij vertellen haar dat ze niet meteen hoeft te gaan slapen als het niet lukt, maar dat papa en mama wél gaan slapen omdat we moe zijn. En dat ze nog wel even met haar knuffels mag spelen als ze bij ons ligt, maar dan heel zachtjes. En dat werkt nu, na een poosje oefenen.

Sterkte vandaag als je iets ‘moet’! En vanavond lekker op tijd je bed in.
Alle reacties Link kopieren
Flappie55 schreef:
03-01-2019 05:12
Ligt nu bij man op de borst en slaapt binnen een minuut..
Ach gossie.
Hier bied ik altijd drie opties; in ons bed, op de schommelstoel bij mij, in de draagzak. In zijn eigen bed slaapt hij sowieso nooit.
Zeker op de leeftijd van jouw kind waren de twee laatste opties vaak lifesavers. Tegenwoordig lukt het hem vaker gewoon tegen me aan in bed weer in slaap te vallen.
Mijn ervaring is dat kinderen ook op deze leeftijd nog veel nabijheid nodig hebben. Juist in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp, hoor ik je zeggen dat het vuurwerk misschien een impact had, maar omdat hij daar overdag niets over zei, zal het dat wel niet zijn? Overdag is er licht en leven. 's nachts is het donker en het vuurwerk was ook 's nachts, dus kan goed zijn dat hij in het donker er plots terug aan dacht en bang kreeg/overstuur geraakte.

Nabijheid en warmte. De donkere wereld is op je tweede levensjaar nog zo eng :-)
Alle reacties Link kopieren
Nabijheid en warmte inderdaad, maar ook overdag lekker veel buiten zijn. Zitten jullie nu veel binnen of geef je je peuter ook veel buitenactiviteit momenteel?
Vervelend en herkenbaar.
Ik zou sowieso de nachten afwisselen, zodat één van jullie in ieder geval kan slapen.
En bij hem blijven, tot hij slaapt. Matras op de grond ofzo.

Slaapt hij overdag nog? Zo ja, dan zou ik het middagslaapje afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook deze drama gehad. Kwam ook voort uit harde onweer midden in de nacht.
Uiteindelijk stretcher naast ons bed gezet, met de regel dat hij alleen daar mocht liggen (beweegt veel in zn slaap, bij ons in bed geen optie).
Ging meteen goed. Na een paar dagen terug in zn eigen bed, maar stretcher bleef staan voor als hij wakker werd, dat hij daar mocht liggen.
Na 1 week alles weer normaal.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hij naar gedroomd? Of gewoon heel erg geschrokken van vuurwerk? Dit kan bij een kindje natuurlijk een hele impact hebben.
Gebruik je een nachtlampje op de kamer? Misschien geeft het hem rust. Als ik vroeger bang was wilde ik ook altijd met een lichtje aan slapen.
Verder zou ik eerst proberen om naast hem te gaan liggen en hem zo weer in slaap te krijgen. Niet dat het verkeerd is om hem bij jullie in bed te liggen, maar sommige kinderen willen op een gegeven moment niet meer anders. Niet verkeerd bedoelt, sommige ouders vinden dit juist heel fijn en dat is ook goed.
Verder kan het ook gewoon even een periode zijn.
Ik hoop dat het snel over is... hier een baby van 4 maanden die overal in slaap valt behalve in 's avonds als wij ook naar bed willen.
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
03-01-2019 08:57
Als ik het goed begrijp, hoor ik je zeggen dat het vuurwerk misschien een impact had, maar omdat hij daar overdag niets over zei, zal het dat wel niet zijn? Overdag is er licht en leven. 's nachts is het donker en het vuurwerk was ook 's nachts, dus kan goed zijn dat hij in het donker er plots terug aan dacht en bang kreeg/overstuur geraakte.

Nabijheid en warmte. De donkere wereld is op je tweede levensjaar nog zo eng :-)
Inderdaad. Mijn dochter van net 3 was vannacht even wakker want moest naar toilet. Maar zei ook direct: is geen vuurwerk buiten!
Was mij niet opgevallen, en overdag noemt ze er ook niet over. Maar blijkbaar maakt het wel echt indruk op ze (en dan heeft mijn dochter niet eens ‘last’ gehad van het vuurwerk).
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 3 was laatst ook aan het spoken ‘s nachts. Eerst bleek het ooronsteking en toen dat over was bleek ze waterpokken te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Even een reactie op jullie allemaal. Hij had het eergisteren avond/nacht over vuurwerk, gisteravond geen reactie op knallen enz. Vandaar dat ik twijfelde.

We zijn veel buiten en uit huis overdag, hij moet echt uitgelaten worden met zijn broer.

Zijn kamer is te klein voor een matras naast zijn bed en ook kunnen we niet bij hem in bed. Hij heeft een peuter bed waar zijn vader nog in heeft gelegen, daar durf ik niet bij in te liggen. Nachtlampje heeft hij.

Ik ga vanavond meer nabijheid bieden, lekker knuffelen en desnoods weer inslapen op de borst. Hoop dat het niet nodig is. Hij heeft vandaag geslapen van 5 tot half 9 en daarna niet meer. Hij zal vast erg moe zijn na het eten.

Middagslaapje heeft hij nog en die hebben we beide erg hard nodig. Het is een ontzettend actief jochie die echt in de fase zit van mama zegt nee ik doe het keer 2. Ik ben chronisch ziek, dus moet even rusten. Maar ook hij is duidelijk moe. Hij is in de ochtend altijd voor 6 uur wakker en wil rond 12 uur echt wel op bed.

Nachten afwisselen lukt niet vrees ik, erg gehorig huis en hij huilt hard.

Bedankt voor de tips, moet weer even luisteren naar mijn moedergevoel en niet mijn energie level. Dit helpt! Veel nabijheid, lekker knuffelen en veel koffie :-)
Alle reacties Link kopieren
En man ligt al anderhalf uur bij hem in bed, en hij is nog wakker:( ik krijg alweer angst over de nacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven