Slaapproblemen kind 14 maanden, wie denkt mee

04-01-2019 20:23 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerder heb ik al een topic hierover geopend.
Het slaapgedrag van mijn zoon van nu bijna 14 maanden.
Overdag slaapt hij twee korte slaapjes van hooguit 1,5 uur. In de nacht is het meer gedoe.

Hij is minimaal 3 á 4 keer wakker, is niet echt overstuur maar gaat ook niet zomaar weer slapen.
Het enige wat helpt is een flesje met een klein beetje melk, Maarja om dit nou 4x per nacht te geven is ook niet echt goed lijkt me.
Één keer een volle fles helpt hem ook niet de nacht door.

Het in slaap komen is niet echt een probleem, dat gaat meestal prima. Het is echt het doorslapen wat niet lukt.
De keren dat hij een goede nacht heeft gemaakt is op één hand te tellen. En daarbij ook totaal geen aanwijsbare reden of duidelijke veranderingen. Lijkt of we die 4x gewoon mazzel hebben gehad.

Het begint meestal rond 12 snachts tot een uur of 5/6. Hij gaat naar bed rond 19:00 / 19:30.

Gecheckt + uitgeprobeerd:
-oren (waren goed)
-allergieën (niks)
-lactose intolerantie (heeft ie niet)
-bedje verplaatst (hielp niks)
-kamer veranderd / rustiger gemaakt
-nachtlampje aan
-bedritueel (in bad etc)
-genoeg activiteiten overdag of juist rust
-bij ons in bed is geen succes
-bij hem op de kamer slapen is ook geen succes

We zijn op, functioneren overdag voor geen meter en ond zoontje is overdag snel moe, is ontevreden en huilt veel.
We hebben hem uit logeren gebracht naar opa en oma maar daar deed hij precies hetzelfde, dus aan de omgeving zal het niet liggen.

Wie wil er meedenken? :-)
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige topic hierover was zijn ontlasting ook nog slecht. Altijd aan de dunne of van die plakkaten. Nu gaat het al veel beter nu hij meer is gaan eten.
Extra dekentje al geprobeerd?
Minder laten slapen overdag?
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte, ik weet hoe zwaar het is. Onze dochter maakte dit soort nachten vanaf dat ze 7 maanden was. Pas sinds ze 2 is gaat het goed.

Soms is er geen oorzaak maar heb je 'gewoon' een slechte slaper. Dat was bij ons zo, hopelijk gaat het bij jullie snel beter.
TardisBlue schreef:
04-01-2019 20:27
Minder laten slapen overdag?
Dit was ook mijn idee.
Ik vind twee slaapjes overdag van (max) 1,5u bepaald niet kort eigenlijk. Heb je al geprobeerd naar 1 slaapje te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een dekbedje, slaapzak, en als het nodig is nog een dun dekentje erbij.
Niet allemaal tegelijk hoor, is te warm. Maar dat doet de truc ook niet helaas.

Hij slaapt al zo weinig overdag. Heb hem wel eens een periode één slaapje laten doen maar dan was het de hele dag drama.
Alle reacties Link kopieren
TardisBlue schreef:
04-01-2019 20:27
Minder laten slapen overdag?
Dit. Ik vind 2x 1,5uur best wel veel voor ruim een jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
04-01-2019 20:31
Dit. Ik vind 2x 1,5uur best wel veel voor ruim een jaar oud.
Echt ja?
Mijn dochter sliep altijd erg veel. Totdat de naar de basisschool ging sliep ze 2x 2 a 3 uur en dan de hele nacht ook nog erbij.
Ik ben dus verwend bij de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
04-01-2019 20:31
Dit. Ik vind 2x 1,5uur best wel veel voor ruim een jaar oud.

Ik vind dit niet veel hoor. Mijne sliep meer.

Laten huilen is geen populaire oplossing op viva, maar helpt vaak wel. De rest is reeds uitgesloten volgens mij.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Chickeletta schreef:
04-01-2019 20:30
Hij slaapt al zo weinig overdag. Heb hem wel eens een periode één slaapje laten doen maar dan was het de hele dag drama.
Onze zoon ging op 18 maanden van 1 dutje naar niet meer slapen overdag. Was ook 2 weken even doorbijten en 's avonds soms drama maar toen we daar doorheen waren sliep hij 's nachts terug stukken beter. Het is even wennen voor hun als ze een nieuw ritme aannemen, kan soms idd erg lastig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even te denken; onze dochter is even oud en slaapt bijna altijd door.

Overdag slaapt ze 1x van 12.00-15.00 en dan gaat ze ‘s avonds naar bed rond 18.45 na een fles. Naar bed brengen altijd via vast ritueel, nachtlampje aan. Als ze ‘s nachts wakker wordt altijd hetzelfde ritueel. Niet de kamer af, even knuffelen/troosten/slaapliedje en dan terug in bed. Soms is ze het daar niet mee eens en dan laten we haar maximaal 5 minuten mopperen.

Dus volgens mij doe je al heel veel die zouden kunnen helpen. Wellicht als je vaak een beetje melk aanbiedt dat er gewenning is??

Sterkte er mee! Snap dat je zelf ook echt moe bent
Ik vind 2 slaapjes van 1.5 uur ook vrij veel. Een slaapje evt wat langef proberen? Hem dan de tijd geven om snachts bij te leren slapen?

Gaat ie snachts echt huilen, hard huilen of jengelen? Of gaat ie wat liggen kletsen of je roepen? Slaapt ie nog met fopspeen?
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
04-01-2019 20:35
Ik vind dit niet veel hoor. Mijne sliep meer.

Laten huilen is geen populaire oplossing op viva, maar helpt vaak wel. De rest is reeds uitgesloten volgens mij.
God Ja, laten huilen hebben we uit alle wanhoop ook geprobeerd. Hij kan het lang volhouden. Zonder resultaat helaas.
Alle reacties Link kopieren
Babydonthurtme schreef:
04-01-2019 20:37
Ik vind 2 slaapjes van 1.5 uur ook vrij veel. Een slaapje evt wat langef proberen? Hem dan de tijd geven om snachts bij te leren slapen?

Gaat ie snachts echt huilen, hard huilen of jengelen? Of gaat ie wat liggen kletsen of je roepen? Slaapt ie nog met fopspeen?
Speen heeft hij nooit geblieft.
Hij gaat wel huilen als hij wakker wordt. Laat zich niet troosten door ons, alleen door een flesje.
Als we hem laten huilen wordt het alleen maar erger, gaat staan in bed. Alle toeters en bellen.
Sliep hij eerder wel de nachten door?

En eventueel een knuffelbeer bij hem leggen? Of iets anders waar hij troost bij vindt?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 2 keer 1,5 uur zeker niet weinig. Mijn zoontje slaapt 1 keer van 11-13/14 of 12-14/15 en daarna de nacht door. Hij wordt vaak wakker ‘s nachts, maar krijgt geen flesje en er is geen drama. Ik slaap er meestal doorheen maar nu met mijn eigen slechte nachten merk ik dat hij niet altijd slaapt zoals we dachten. Anyway, ik zou ‘s nachts even hard zijn. Geen flesjes, wel gewoon erheen en troosten en dan weer weg. Mocht het toch dorst zijn: wil hij ook water? Dat je een beker er neerlegt waar hij zelf uit kan drinken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is bijna even oud als die van jou en slaapt ook 2 x 1,5 uur overdag. (Maar hij slaapt ‘s nachts best goed)

Mijn oudste ging pas écht goed doorslapen toen hij ‘s nachts meer ging eten, en dan met name koolhydraten.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
2x 1.5 uur weinig overdag??

Mijn zoon sliep toen nog 1x per dag, met mazzel 2 uur. Nu (20 mnd) slaapt hij meestal hooguit een uur.

Overigens hier ook een slechte slaper en uiteindelijk was het enige dat hielp consequent naast z’n bedje gaan zitten, zonder lampje, melk, water, knuffel, liedje. Gewoon zitten en niks doen, handje vasthouden. Uiteindelijk was het volgens mij gewoon niet meer interessant genoeg om ‘s nachts wakker te worden en toen ging hij doorslapen.
In het begin duurde het wel 1.5-2 uur eer hij weer sliep. En dan 2 uur later weer wakker en zelfde liedje. Dan legde ik er ‘s nachts een matras naast en doezelde ik wat als hij het toe liet :P maar dan lag ik iig lekker warm ipv in de kou naast dat bedje zitten.
Na een week of 2-3 ging het beter en werd hij minder vaak en minder lang wakker. Nu gaat het meestal goed. Soms ff een terugval tijdens en vlak na een griepje ofzo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mijn oudste deed dat ook en bleek achteraf veel last van zn oren te hebben gehad. Na buisjes ging het beter. Ben je al bij de huisarts geweest?

2x 1.5 uur vind ik ook enorm veel eigenlijk...
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
04-01-2019 20:35
Ik vind dit niet veel hoor. Mijne sliep meer.

Laten huilen is geen populaire oplossing op viva, maar helpt vaak wel. De rest is reeds uitgesloten volgens mij.
Misschien heb ik het niet goed verwoord. Het is niet echt héél veel, maar ik vind het ook zeker niet weinig.
Chickeletta schreef:
04-01-2019 20:25
In mijn vorige topic hierover was zijn ontlasting ook nog slecht. Altijd aan de dunne of van die plakkaten. Nu gaat het al veel beter nu hij meer is gaan eten.
Dat had mijn oudste ook overigens.

Hoe is de groei?
Alle reacties Link kopieren
Flesje met water neerzetten?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat doet hij zijn eerste slaapje?
Die van mij waren slechte slapers en deden graag een ochtend slaapje (omdat de nacht knudde was). Ik heb toen het ochtend slaapje eruit gehaald, waren drie zware dagen. Maar daarna ging het slapen wel beter. Overdag 2 uur (12:30-14:30) en dan was het echt om 19:30 wel weer bedtijd en werd er redelijk doorgeslapen maar dat heeft wel geduurd tot 1,5 jaar eer het zover was. Sterkte.
Chickeletta schreef:
04-01-2019 20:30
Hij heeft een dekbedje, slaapzak, en als het nodig is nog een dun dekentje erbij.
Niet allemaal tegelijk hoor, is te warm. Maar dat doet de truc ook niet helaas.

Hij slaapt al zo weinig overdag. Heb hem wel eens een periode één slaapje laten doen maar dan was het de hele dag drama.
Dit mag pas vanaf 2 jaar. Dekbedje zou ik dus niet meer doen ivm verstikkingsgevaar.

Verder weinig tips. Misschien nog bij jullie op de kamer proberen? Flesje water in bed wat hij zelf kan pakken?
Hier sliep dochter ook slecht. Aantal keren per nacht wakker, ook idd inslapen prima en dan vanaf een uur of 12 regelmatig wakker. Vanaf een maand of 4 tot 15 maanden. Nooit kunnen achterhalen wat het probleem was. En van de ene op de andere dag was het over. En nu met 6 jaar hoor ik haar ‘s nachts nooit meer (alleen als ze ziek is). Het is een slaapkoppie geworden :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven