Baby slaap slecht

07-01-2019 14:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik heb een zoontje van 5 weken oud. Hij slaap totaal niet door. Hij slaap steeds maar drie kwartier ennis dan gewoon vaak 4/5 uurtjes wakker. Hij drink dan ook maar steeds een beetje en dan pas een uur latet weet een beetje. En zo gaat dat de hele dag en nacht door. En we doen steeds het zelfde. Als tie wakker is. Eerste verschonen dan even spelen en dan drinken en dan rustig half half zitten bij mijn. Maar het rare is als hij bij mijn op me borst ligt slaap hij heel goed dan slaap hij zo 5 uurtje. Maar dan slaap ik zelf niet. Voel me een beetje radeloos. Vind het voor hem zo zielig dat hij zo weinig slaap krijg. Wat zou ik kunnen doen. Heb ook al inabakkeren geprobeerd maar dat vind tie niks
Stam + t.

En verder, hij is vijf weken, laat hem lekker op je borst slapen.
Alle reacties Link kopieren
je hebt dus een hele goeie slapende baby (5 uur is veel!), alleen jij wil dat hij niet op jou ligt...

Hoe sneller jij je aanpast aan je baby, hoe fijner jullie babytijd wordt
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt helemaal niet slecht, ik denk dat je verwachtingen wat verkeerd zijn. Een slaapcyclus van een baby is 45 minuten, het kan weken of maanden duren voor hij meerdere cycli aan elkaar plakt. Hij slaapt dus precies zoals een baby hoort te doen.

En waarom niet bovenop je laten slapen? Hij is net buiten, alles is wennen, jij bent het enige wat hij kent, logisch dat hij bovenop jou het lekkerst ligt.
Alle reacties Link kopieren
Hm lastig! Een baby heeft een slaapcyclus van ongeveer 45 min. Dus het is niet gek dat hij wakker wordt hierna. Vaak helpt het hier om even een aai over de bol of een speentje te geven.

Onze zoon (8wkn) heeft een puckababy piep aan. Zo kan hij zijn rust bewaren. Toch hoor ik hem inderdaad na ong 45 min bewegen of even zijn hoofd omdraaien. En soms accepteren dat hij op je wil slapen is ook fijn hoor. Koppie thee en tijdschrift/Netflix in de buurt. Dat is voor overdag lekker ontspannen.

Dat ritme wat je aangeeft is fijn, maar wat ik me afvraag, heeft hij niet direct bij wakker worden honger? Meestal is het drinken, spelen en dan slapen. Uiteraard kan het bij jullie anders zijn. Wellicht is een draagdoek nog een idee voor je? Dan ligt hij lekker tegen je aan, maar kun je wel wat doen.

Doorslapen kan nest nog even duren. Geef je fv of bv? De mijne krijgt bv in een flesje en drinkt om de 3 uur. Ook ‘s nachts.

Sterkte, het is behoorlijk intensief dieneerste periode!
konijnhangoor wijzigde dit bericht op 07-01-2019 14:47
Reden: Aanvulling
8.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je hem in die inbakering laten zitten?

Fantastisch hoor, dat moeders hun baby's op hun borst laten slapen maar ikzelf deed dan inderdaad ook geen oog dicht, op een gegeven moment wist ik van voren niet meer dat ik van achteren leefde, mijn humeur ging achteruit samen met mijn borstvoeding en ik liep op mijn tandvlees. Slaap is voor pasgeboren moeders gewoon van levensbelang.
Inbakeren was hier de uitkomt.
...
Heb je een draagzak of draagdoek? Werkte hier overdag beste voor de slaapjes.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier hielp:

- Overdag in de draagzak, 's nachts op mijn borst. Dat heb ik 3 maanden vol gehouden. Zoon heeft die 3 maanden heel veel geslapen!

- Vanaf 3 maanden heb ik hem ingebakerd in de Pacco. Oefening was hierin echt nodig, het ging niet vanaf dag 1 meteen goed. Hij moest echt even wennen om niet meer tegen mij aan te slapen. Het in slaap vallen ging in het begin wat moeilijker, maar hij sliep er wel goed in. Soms 2-3 uurtjes achter elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaak niet erg dat tie boven op me slaap vind het alleen maar heerlijk. Om te knuffelen dan met hem. Maar de verloskundige zei dat, dat niet goed was bla bla. En de mensen om me heen zeggen dat ook hij moet in ze bed slapen anders went tie er niet aan. Daarom is hij nu al zo onrustig en wilt tie niet in ze bed slapen.

En hij slaap alleen bij mijn zo lang.


Het inbakeren hebben we echt twee dagen geprobberde elke keer weer na ze voeding. Maar hij scheeuwt de hele boel bij elkaar dan.
Je kindje is 5 weken. Ze zeggen niet voor niks 9 maanden in de buik en 9 maanden op de buik. Negeer wat er van anderen moet en luister naar je moedergevoel.

Google eens op veilig samen slapen voor tips om zo veilig mogelijk samen te slapen.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
07-01-2019 15:23
Je kindje is 5 weken. Ze zeggen niet voor niks 9 maanden in de buik en 9 maanden op de buik. Negeer wat er van anderen moet en luister naar je moedergevoel.
Ze zeggen en negeer wat er van anderen moet? Tegenstrijdig.

Als mijn kinderen 9 maanden op mijn buik hadden moeten slapen was ik van oververmoeidheid waarschijnlijk onder een bus gelopen.
Luisteren naar je moedergevoel kan ook betekenen: "ik moet slapen en dat betekent dat ik even geen baby in mijn bed blief".
...
Alle reacties Link kopieren
Blossem-Flower2018 schreef:
07-01-2019 15:19
Ik vind het helemaak niet erg dat tie boven op me slaap vind het alleen maar heerlijk. Om te knuffelen dan met hem. Maar de verloskundige zei dat, dat niet goed was bla bla. En de mensen om me heen zeggen dat ook hij moet in ze bed slapen anders went tie er niet aan. Daarom is hij nu al zo onrustig en wilt tie niet in ze bed slapen.

gewoon doen dus, zolang jij & zoontje zo slapen, is dat prima
Blossem-Flower2018 schreef:
07-01-2019 15:19
Ik vind het helemaak niet erg dat tie boven op me slaap vind het alleen maar heerlijk. Om te knuffelen dan met hem. Maar de verloskundige zei dat, dat niet goed was bla bla. En de mensen om me heen zeggen dat ook hij moet in ze bed slapen anders went tie er niet aan. Daarom is hij nu al zo onrustig en wilt tie niet in ze bed slapen.

En hij slaap alleen bij mijn zo lang.


Het inbakeren hebben we echt twee dagen geprobberde elke keer weer na ze voeding. Maar hij scheeuwt de hele boel bij elkaar dan.

Negeren die mensen. Doe wat voor jullie fijn is. Niks mis mee. En in bed hebben de mijne tot een jaar ofzo niet gedaan; altijd beneden in de kinderwagenbak.
Rooss4.0 schreef:
07-01-2019 15:29
Ze zeggen en negeer wat er van anderen moet? Tegenstrijdig.
Ik zeg niet dat ze 9 maanden op de buik moet slapen, ik zeg wel dat ze mag negeren dat kind in eigen bed moet slapen. Daarom raad ik veilig samen slapen ook aan.
Hoe meer jij je aan je baby aanpast hoe makkelijker het wordt. Voor nu. In eigen bed slapen etc komt straks echt wel.

Geef je borstvoeding? Lees je dan eens in in de richtlijnen voor veilig samen slapen (James McKenna). En laat mensen lullen. Een kind van 5 weken is te klein om iets te leren. Die denkt alleen help mama is weg help help help.

Mijn zoon de eerste 6 maanden volledig gevolgd. Daarna langzaam gaan wennen aan andere dingen. Hij is nu 1 en slaapt meestal probleemloos in zijn eigen bed van 20-07h. En nu mis ik die lekkere plakbaby.
Alle reacties Link kopieren
En de activiteiten in een andere volgorde, dus eerst eten, dan spelen, dan slapen? Spelen is trouwens met voeden en verschonen nog maar kort.
Goed op de slaapsignalen letten, bij wrijven in de oogjes, geeuwen etc weer lekker laten slapen. En wat hier goed hielp was om snachts niet te spelen, geen oogcontact etc en overdag wel.
Verder kun je niet veel meer dan je kindje volgen, dat zorgt toch het meest voor een rustige tevreden baby.
Is je baby echt steeds 4-5 uur wakker achter elkaar? Dan lijkt me ook dat hij oververmoeid is...
Mijn zoontje sliep pas vanaf 4 maanden oud in zijn bedje. Daarvoor vrijwel altijd op iemand. Het was wel zwaar af en toe, maar hij had het nodig. Heb je een draagzak?

Lees ik het goed dat hij nu soms 4-5 uur achtereen wakker is?
Blossem-Flower2018 schreef:
07-01-2019 14:38
Ik heb een zoontje van 5 weken oud. Hij slaap totaal niet door. Hij slaap steeds maar drie kwartier ennis dan gewoon vaak 4/5 uurtjes wakker.
Ik had ook zo'n wakkere dodo. Niet tegen strijden en go with the flow; dan maak je het echt aangenamen voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Tip: Baby in een droomritme, van Stephanie Lampe.

Overigens wilde onze jongste de eerste maanden ook vooral op ons slapen. We hebben er maar heerlijk aan toegegeven. Ze is nu 1 en slaapt heerlijk in haar eigen bed (ik gok dat ze dat vanaf 4 maanden is gaan doen, maar ik weet het niet zeker en iedere baby is anders). Onze oudste sliep vanaf dag 1 in eigen bed. Dat laat zien hoe betrekkelijk het allemaal is.

Fijn voor die mensen die zeggen dat het niet goed is dat zijn wél een kind hadden dat in eigen bed sliep. Maar dat verschilt echt per kind. Je doet niks fout. Ja, het is doodvermoeiend, maar ze is pas 5 weken. Voor nu lekker veel knuffelen en in draagzak / draagdoek doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven