Keuzes na scheiding

10-01-2019 15:02 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu al een aantal jaar uit elkaar met de vader van mijn kind.

In het begin ging dat, vanwege gekwetste ego's enorm stroef, inclusief rechtzaak en mediator.
Nu zijn we volwassen geworden, gelukkig want het enige dat nu telt is ons kind.

En na zo'n scheiding kom je ineens voor keuzes te staan. Keuzes die je eigenlijk niet wilt maken maar moet.

En ondanks het feit dat mijn gevoel er al uit is, wil ik toch meningen. Van mensen om me heen, van jullie, van iedereen die het wil horen haha.

Dit jaar moet er een keuze gemaakt gaan worden voor een middelbare school. Naast het feit dat het AL ZO SNEL GAAT, komt hierbij nog het volgende:

We wonen zo;n 25 minuten rijden bij elkaar vandaan; niet heel ver, niet heel dichtbij.

Kind heeft de afgelopen jaren bij mij gewoon doordeweeks want zat daar op school. In het weekend bij zijn vader.
Nu wil zijn vader ook kijken naar scholen bij hen in de buurt ( OUCH, voor mijn moederhart)

Maar hoe meer ik erover nadenk, des te meer ik denk; waarom ook niet?
De scholen zijn daar per fiets beter bereikbaar
Met Ov is hij bij mij een uur onderweg bij slecht weer, daar nog geen 20 minuten....
De school die vader op het oog heeft scoort goed bij de onderwijsinspectie
En geen van de vriendjes nu gaan naar dezelfde school op een paar na

De redenen die ik kan betekenen om het niet te laten gaan zijn vooral vanuit egoistisch oogpunt
Natuurlijk wil ik hem bij me hebben ....maar goed, zijn vader net zo goed.

Ik merk dat er twee kampen zijn als ik het erover heb....en de behoefte om erover te hebben is er momenteel
Waarom weet ik niet want ik weet toch dat ik het beste voor heb met mijn eigen kind,

Dus, is het gek gedacht om hem gewoon doordeweeks nu bij zijn vader te laten wonen en in het weekend bij mij?
Heeft iemand dat hier toevallig ook meegemaakt?

PS: kind zelf heeft of wil geen voorkeur uitspreken. Dat snap ik ook wel en dat wil ik ook niet bij hem neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je dat zelf ook of alleen de vader? Wat is er mis met de school waar hij nu op zit? En je zegt dat kind geen mening heeft, maar lijkt me het belangrijkste dat hij dat ook zelf heel graag wil?
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
10-01-2019 15:05
Wil je dat zelf ook of alleen de vader? Wat is er mis met de school waar hij nu op zit? En je zegt dat kind geen mening heeft, maar lijkt me het belangrijkste dat hij dat ook zelf heel graag wil?
Waarschijnlijk dat die maar tot groep 8 gaat en de zoon van TO naar de brugklas gaat ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog niet over nagedacht omdat het allemaal al zo snel gaat, tot zijn vader erover begon vorig jaar oktober.

Toen ben ik erover gaan nadenken

Er is niks mis, maar hij moet straks naar de Middelbare school....dus hij zal wel weg moeten :)

Kind maakt het dus niet uit waar hij woont/ hij heeft het zowel bij vader als bij mij prima naar zijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
O zo, dan lijkt het me nog steeds het belangrijkste dat zoon de school leuk vind en daar naartoe wil?
Alle reacties Link kopieren
De open dagen moeten nog komen dus het is allemaal nog niet beklonken.
WE willen idd dat kind het school in eerste instantie leuk vind
Maar de scholen die ik voor ogen heb, zijn goed en die van zijn vader ook

Dus de open dagen moeten we nog af gaan.

Soms zeggen kinderen zelf; ik wil nu bij papa of mama wonen maar DAT doet de mijne dus niet.
Lastig. Maar inderdaad, zoon heeft wel wat over de schoolkeuze te zeggen. Tenminste, die van mij hebben daar allebei een flinke vinger in de pap gehad.
Alle reacties Link kopieren
Maar neem aan dat kind wel inspraak heeft gezien z’n leeftijd inmiddels
Van doordeweeks altijd bij mama naar doordweeks ineens bij papa.
En scholen idem dito, het kind moet er naar toe en een goed gevoel bij hebben .
Zelf gescheiden en pubers maar scholen en regeling ivm afstand werden wel genomen in overleg met kinderen , als ik dat zij hun voorkeur mochten geven , wij als ouders maken de beslissing maar die voor gelukkig orecies zoals wens kind
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je zoon eerst een school laten kiezen en aan de hand van die keuze bepalen waar hij gaat wonen. Mooi dat zijn vader een school op het oog heeft, maar misschien vind zoon dat wel helemaal niks als hij een open dag heeft bezocht.
Wel zou ik met beide ouders mee gaan naar een open dag, om te laten zien dat jullie allebei achter zijn keus staan.
Alle reacties Link kopieren
Oh mosterd weer zie ik
Mijn punt heb je net al aangehaald
Alle reacties Link kopieren
Open dagen bezoeken lijkt me idd een goed idee om dat eerst te doen. Wellicht is er een school tussen jullie adressen in die hij leuk vind en is er helemaal geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij proberen ook te overleggen met hem...
En binnenkort gaan we met z'n drieeen even wat eten om het erover te hebben.
Maar vooralsnog dus geen voorkeur.

Miepje 77; stel nou dat ze hadden gezegd; wij of ik wil nu bij papa want daar vind ik de school leuker.
Hoe was je daarmee om gegaan?

Ik wil gewoon graag ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
10-01-2019 15:13
Wel zou ik met beide ouders mee gaan naar een open dag, om te laten zien dat jullie allebei achter zijn keus staan.
Als het kan, doen idd. Het is daarna makkelijker met zn drieën overleggen welke school het best/leukst is als je allemaal alles hebt gezien + zo wordt het minder dat hij met de ene school kiest voor mama en met de andere voor papa.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als eerste kijken naar de schoolkeuze. Welke school wil kind?
Waar hij dan primair zal wonen komt daarna wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja open dagen doen we inderdaad samen
We willen beiden de school ook zien als ouders natuurlijk

Ik merk wel dat ex tussen de regels door wel HEEL graag wil dat zoon bij hem in de buurt op school gaat.
Ergens kan ik dat ook wel snappen....
Alle reacties Link kopieren
Kun jij zelf verhuizen? Kan je zoon om de week verhuizen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ervaring: kinderen hebben zelf gekozen naar welke scholen ze wilden. Voor kind 1 ligt school drie kwartier fietsen van ouder A en 1 kwartier van ouder B. Andere kind koos andere school en heeft het ongeveer andersom qua afstanden. Qua wonen niks veranderd. Gewoon nog co-ouderschap (ene week ouder A, andere week ouder B ).
anoniem_346087 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 15:20
3.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kan het zijn dat je zoon geen voorkeur voor een school wil aangeven omdat hij aanvoelt dat het gevoelig ligt als hij eventueel bij zijn vader zou gaan wonen?

Misschien zinnig om dat een keer bespreekbaar te maken met hem, zo van: het is het belangrijkste dat je op een fijne school terecht komt, natuurlijk zal ik je missen doordeweeks als je voor school X kiest maar we zien elkaar dan in het weekend en ik ben niet boos/verdrietig/teleurgesteld als je die keuze maakt?
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om het anders te gaan verdelen. Bv van zondagmorgen tm woensdag bij de een en dan de rest vd week bij de ander. Dan zullen jullie als ouders wel meer moeten rijden
Alle reacties Link kopieren
Precies wat jij hebt gezegd, dat heb ik al vaker gezegd tegen kind.
Want dat is ook zo...

Natuurlijk wil je als moeder dat je kind bij je is....maar ik vind niet dat de moeder het alleenrecht heeft en dat heb ik nooit gevonden
Omgangsregeling is zoals vader dat had ingediend en graag zag en we wisselen regelmatig als het zo uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Nee Subnautica, dat vind ik persoonlijk echt wat onrustig voor kind.
Dat zou echt alleen maar zijn omdat IK dat wil en niet perse omdat het beter is voor zoon.

En heen en weer rijden wordt 'm ook niet want we werken allebei.

Als we ervoor kiezen, wordt de omgangsregeling gewoon omgedraaid.
Alle reacties Link kopieren
Weet hij dat de keuze van school gelijk staat aan de keuze voor zijn woonplaats?

alleen al een school kiezen vond ik spannend, maar als hij het weet hangt er voor hem nog veel meer vanaf
maartje2016 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 15:28
40.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier mag kind zelf aangeven welke school bij hem past en waar hij naar toe wil, kijkend naar zijn toekomst. Hij moet keuzes maken met steun van ouders en niet andersom.

Ookal heeft hij geen mening of wil hij deze niet uitspreken, ik denk wel dat het verstandig is om hierover met hem te hebben. Het is zijn toekomst en niet die van jullie.
Alle reacties Link kopieren
Maar, moet ik het eruit TREKKEN?

Geloof me als ik zeg dat dit al vaker ter sprake is gekomen.

Maar misschien wordt het wel duidelijk als hij de scholen heeft bezocht en zit ik me nu al druk te maken over niks.
Maar ik wil het goed doen voor hem.....niet dat hij voelt dat hij een keuze moet maken voor mama of papa maar voor een school.
Geef je zoon een elektrische fiets en jullie kunnen week op, week af doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven