Keuzes na scheiding

10-01-2019 15:02 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu al een aantal jaar uit elkaar met de vader van mijn kind.

In het begin ging dat, vanwege gekwetste ego's enorm stroef, inclusief rechtzaak en mediator.
Nu zijn we volwassen geworden, gelukkig want het enige dat nu telt is ons kind.

En na zo'n scheiding kom je ineens voor keuzes te staan. Keuzes die je eigenlijk niet wilt maken maar moet.

En ondanks het feit dat mijn gevoel er al uit is, wil ik toch meningen. Van mensen om me heen, van jullie, van iedereen die het wil horen haha.

Dit jaar moet er een keuze gemaakt gaan worden voor een middelbare school. Naast het feit dat het AL ZO SNEL GAAT, komt hierbij nog het volgende:

We wonen zo;n 25 minuten rijden bij elkaar vandaan; niet heel ver, niet heel dichtbij.

Kind heeft de afgelopen jaren bij mij gewoon doordeweeks want zat daar op school. In het weekend bij zijn vader.
Nu wil zijn vader ook kijken naar scholen bij hen in de buurt ( OUCH, voor mijn moederhart)

Maar hoe meer ik erover nadenk, des te meer ik denk; waarom ook niet?
De scholen zijn daar per fiets beter bereikbaar
Met Ov is hij bij mij een uur onderweg bij slecht weer, daar nog geen 20 minuten....
De school die vader op het oog heeft scoort goed bij de onderwijsinspectie
En geen van de vriendjes nu gaan naar dezelfde school op een paar na

De redenen die ik kan betekenen om het niet te laten gaan zijn vooral vanuit egoistisch oogpunt
Natuurlijk wil ik hem bij me hebben ....maar goed, zijn vader net zo goed.

Ik merk dat er twee kampen zijn als ik het erover heb....en de behoefte om erover te hebben is er momenteel
Waarom weet ik niet want ik weet toch dat ik het beste voor heb met mijn eigen kind,

Dus, is het gek gedacht om hem gewoon doordeweeks nu bij zijn vader te laten wonen en in het weekend bij mij?
Heeft iemand dat hier toevallig ook meegemaakt?

PS: kind zelf heeft of wil geen voorkeur uitspreken. Dat snap ik ook wel en dat wil ik ook niet bij hem neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Nee maar dat kan dus niet.
Het is vanaf ons 25 minuten rijden...dat is niet met de fiets te doen...dat is echt te ver.
Ik vind een half uur fietsen al best ver
En praktisch gezien moet er iemand wel in de buurt zijn op het moment dat er iets aan de hand is ( fiets lek, ijzel, ziekte)

Het zal toch echt of bij vader doordeweeks of bij mij zijn ....

Geloof me, ik heb al heel veel opties de revue laten passeren.

Maar er is dus niemand waarbij het kind bij de andere ouder is gaan wonen omwille school?
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je er al over nagedacht dat hij op die school ook nieuwe vrienden krijgt als het goed is.
En daar ook in het weekend mee wil afspreken, over een paar jaar misschien gaat stappen en dergelijke.
Dan wil hij misschien niet meer door de week bij de één en in het weekend bij de ander.
Of bekijk je dat tegen die tijd wel weer?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:30
Maar, moet ik het eruit TREKKEN?

Geloof me als ik zeg dat dit al vaker ter sprake is gekomen.

Maar misschien wordt het wel duidelijk als hij de scholen heeft bezocht en zit ik me nu al druk te maken over niks.
Maar ik wil het goed doen voor hem.....niet dat hij voelt dat hij een keuze moet maken voor mama of papa maar voor een school.
Dan moet jij je ook niet te druk maken. Begin met de leuke, passende scholen waar mogelijk ook vrienden heen gaan. En kijk dan weer verder. Zit er niks tussen jullie huizen in?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk krijgt hij veel vrienden inderdaad :)

Maar het blijft natuurlijk mijn kind en ik zijn moeder dus zien zullen we elkaar echt wel..

Of heeft iemand hier iets anders mee gemaakt?
En ik zou uit gaan van max. uur fietsen naar school trouwens. Dat kunnen die jonge benen prima aan.
Alle reacties Link kopieren
ik zou of verhuizen of een week op week af regeling voorstellen.
Zoals Banpaal al aangeeft, met een elektrische fiets gaat dat prima.
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:42
Nee maar dat kan dus niet.
Het is vanaf ons 25 minuten rijden...dat is niet met de fiets te doen...dat is echt te ver.
Ik vind een half uur fietsen al best ver
En praktisch gezien moet er iemand wel in de buurt zijn op het moment dat er iets aan de hand is ( fiets lek, ijzel, ziekte)

Het zal toch echt of bij vader doordeweeks of bij mij zijn ....

Geloof me, ik heb al heel veel opties de revue laten passeren.

Maar er is dus niemand waarbij het kind bij de andere ouder is gaan wonen omwille school?
Hoezo kan dat niet? Hier vanuit het dorp fietsen de kinderen allemaal standaard zo’n 40 minuten met trapondersteuning 20 minuten met auto). Verder neem ik aan dat hij kan lopen of de bus kan pakken bij een lekke band en bij ziekte veranderd er natuurlijk niets tov van nu. Maar als jij liever je kind alleen maar in het weekend ziet zou ik zeker niet n oplossingen denken.
Daarbij, hoe zie je het voor je als hij in het weekend met vrienden af wil spreken?
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:44
Hopelijk krijgt hij veel vrienden inderdaad :)

Maar het blijft natuurlijk mijn kind en ik zijn moeder dus zien zullen we elkaar echt wel..

Of heeft iemand hier iets anders mee gemaakt?
Ja, ook ervaring. Weekend-ouder op afstand is dodelijk saai voor pubers. Dus dat werden al snel minder weekenden. Helemaal als je ook nog in het weekend je sport hebt bij de week-ouder.
Alle reacties Link kopieren
in het begin breng ik hem wel want het is niet ver rijden

En als hij wat ouder is, gaat hij op de trein naar zijn vrienden.
Als het goed is, duurt dit maar 4 jaar....daarna moet hij weer naar een andere school en weet hij beter wat hij zelf wil...hoop ik
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen? Hij is nu gewend aan dit huis en het huis van zijn vader.
En daarbij; de hele boel oppakken en weggaan vind ik wat rigoreus.
Alle reacties Link kopieren
Antwoord op je vraag: als hij echt naar die school gaat en daarom bij zijn vader gaat wonen doordeweeks, zou ik hem dat laten doen, als het mijn kind zou zijn. Erg blij ben ik dan in het begin niet, dus ik snap wat je zegt, maar als er geen andere optie is en kind wil heeeeeel graag naar die school, zou ik ermee akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
ok Uvita, thanks voor het delen van je ervaring. DAt neem ik zeker mee!
Uvita schreef:
10-01-2019 15:48
Ja, ook ervaring. Weekend-ouder op afstand is dodelijk saai voor pubers. Dus dat werden al snel minder weekenden. Helemaal als je ook nog in het weekend je sport hebt bij de week-ouder.
Precies. En door je mama naar je vrienden gebracht worden is echt wel het laatste wat je op die leeftijd wil. Hoe gênant kan je het maken.
Alle reacties Link kopieren
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:50
Verhuizen? Hij is nu gewend aan dit huis en het huis van zijn vader.
En daarbij; de hele boel oppakken en weggaan vind ik wat rigoreus.
En dat je niet zomaar gaat verhuizen snap ik ook hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het over het eerste jaar...op zijn 13de kan hij prima de trein nemen toch?

Haha, sorry, dit is mijn eerste en enige kind dus ik heb ZO geen ervaring... ik doe alles gewoon op gevoel
Uvita schreef:
10-01-2019 15:48
Ja, ook ervaring. Weekend-ouder op afstand is dodelijk saai voor pubers. Dus dat werden al snel minder weekenden. Helemaal als je ook nog in het weekend je sport hebt bij de week-ouder.

Dit wordt sowieso een probleem, of kind nou een school bij vader of moeder in de buurt kiest.
Alle reacties Link kopieren
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:52
Ik heb het over het eerste jaar...op zijn 13de kan hij prima de trein nemen toch?

Haha, sorry, dit is mijn eerste en enige kind dus ik heb ZO geen ervaring... ik doe alles gewoon op gevoel
Geeft toch niks? Hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor. En een kind van 13 kan idd best een stuk met het OV, na een week weet hij de route uit zijn hoofd. Dus dat is zeker ook een optie!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is precies wat ik bedoel Annie Aardbei.....als die school echt zoooo leuk en vooral GOED is ( vind ik ook heel belangrijk) dan ben ik niet perse blij maar ik zou het natuurlijk nooit verbieden.

Maar voordat het zover is wil ik ingelezen zijn, meningen horen maar vooral ervaringen.
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:52
Ik heb het over het eerste jaar...op zijn 13de kan hij prima de trein nemen toch?

Haha, sorry, dit is mijn eerste en enige kind dus ik heb ZO geen ervaring... ik doe alles gewoon op gevoel
Verstand is best wel een handig onderdeel van het menselijk lichaam. Wat is nou het rationele argument tegen om en om een week en een elektrische fiets? Hele volksstammen met kinderen fietsen dergelijke afstanden dagelijks, 40 welen per jaar. Wel zo leuk om alle ei betrokken te zijn bij het leven van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:54
Ja dat is precies wat ik bedoel Annie Aardbei.....als die school echt zoooo leuk en vooral GOED is ( vind ik ook heel belangrijk) dan ben ik niet perse blij maar ik zou het natuurlijk nooit verbieden.

Maar voordat het zover is wil ik ingelezen zijn, meningen horen maar vooral ervaringen.
Ik denk dat je al heel wat goede opties genoemd hebt, zoals een uurtje met OV. Dus als hij toch bij jou wil blijven wonen maar wel naar die verre school, kan dat ook gewoon, dan maar een uur met OV en dan kan hij vrijdag na school direct naar zijn vader bijvoorbeeld.
nerdopviva schreef:
10-01-2019 15:53
Dit wordt sowieso een probleem, of kind nou een school bij vader of moeder in de buurt kiest.
Daarom begrijp ik ook niet waarom er noet voor om en om een week gekozen wordt. Voor het kind alleen maar fijn om 2 betrokken ouders te hebben.
Alle reacties Link kopieren
En als hij alsnog bij zijn vader wil gaan wonen, moet je vooral tegen je zoon zeggen dat het echt niet uitmaakt voor jou, dat hij zelf mag kiezen, ookal vind je dat nog zo vervelend. Hij voelt anders aan dat jij dat eigenlijk niet wil en dat hij misschien de verkeerde keuze gaat maken. Maar ik snap je hoor, lastig.
Eigenlijk lees ik voornamelijk een wens van vader. Tenzij kind een nadrukkelijke wens voor het vaderplan heeft, zou ik het zoveel mogelijk proberen te houden zoals het nu is. Naar de middelbare school gaan (+ puberteit, nieuwe vrienden, etc.) is vaak al best een verandering. Ook nog gaan experimenteren met een andere leefomgeving, wennen aan een andere hoofdopvoeder, missen van moeder, ect. Ik zou het best een risico vinden. Ik zou wel de optie voor kind openhouden, aangeven dat de mogelijkheid bij vader er is. Maar bij kind laten of hij daar zelf meekomt, het niet extra gaan stimuleren. Hopelijk kan vader dat ook laten.
Vraag me ook af of vader wel een realistisch beeld heeft. Puberteit en alles wat daarbij komt kijken, huiswerk begeleiden, lijkt me allemaal best een kluif van weekendvader naar hoofdopvoeder.
Mijn dochter heeft wel eens een tijdje wat meer bij haar vader gewoond toen ik tijdelijk voor werk vaak weg was van huis. Wij hebben co-ouderschap en in de praktijk ik is ze normaal gesproken iets meer bij mij( vanwege praktische aard)
Ik vond het niet fijn om mijn dochter een tijdje weinig te zien, het voelde als niet compleet ik miste haar echt. Ben dan ook best wel een kleffe moeder;-)

Ik zou gaan voor een week om week regeling en die school, of die nou dichter bij jou of ex is, dat komt echt wel goed. Electrische fiets is een goede optie die genoemd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven