leuke leesboeken tiener

10-01-2019 19:57 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 11, groep 8, heeft jaren informatieboeken verslonden. Encyclopedieën, boeken over Amerikaanse presidenten, ruimtevaart, luchtvaart etc.
Waar hij altijd al een hekel aan heeft gehad zijn gewone leesboeken.
En die moet hij zo nu en dan toch lezen; zijn boekenbeurt op school komt er weer aan en hij weet gewoon echt niet welk boek hij moet kiezen. Hij vindt alles saai , puber op en top ;-). Een informatieboek mag niet.
De loser serie en de waanzinnige boomhut serie heeft hij helemaal gelezen en is ook niet meer groep 8 waardig. denk ik.Iemand een leuk idee?
Vorig jaar heeft hij oorlogswinter gelezen van Jan Terlouw. Nu kan hij echt niks verzinnen.
Gaan zaterdag naar de bieb maar daar is hij binnen 5 minuten chagrijnig omdat ' toch alles saai is'
Ik ga dus graag voorbereid op pad om de kans op succes te vergroten. Schrijvers die ik vroeger graag las trekken hem niet (Guus Kuijer, Thea Beckman, Miep Diekman, Evert Hartman, Tonke Dragt, Roald Dahl)
Dus: welke boeken lezen jullie 11/12 jarige graag?
Alle reacties Link kopieren
De grijze jager zal hij dan waarschijnlijk leuk vinden. Mijn dochter las die boeken graag, zat verder ook altijd in de encyclopedieën en boeken over uitvindingen te neuzen.
Alle reacties Link kopieren
Ha, zijn we weer😀; hier ook heel herkenbaar. Ik hoor van vrienden dat de serie van De Grijze Jager heel leuk is (spreekt zoon niet aan) en de serie van Percie Jackson. Die gaan we hier nu proberen. Is ook in het Engels (handig voor volgend jaar 😊)
De C boeken die ik hier haal, en dan degene die niet over puberperikelen/verliefdheid of gescheiden ouders gaan, worden niet eens geprobeerd.... van pure ellende leest hij DD pockets voor de zoveelste keer...

Zoals je begrijpt, lees ik vol interesse mee!
Alle reacties Link kopieren
Haha, inderdaad, zijn we weer ;-)
Grijze jager trekt hem ook niet, maar ga ik toch halen. Een Engelstalig boek hoef ik echt nog niet mee aan te komen, daar begint hij sowieso niet aan, duurt veel te lang. Dan zegt hij: mam, ik heb ook een leven :lol:
Bert Wiersema vinden mijn neefjes (correctie: neefs ;-)) erg leuk. Christelijke schrijver, maar schrijft erg goeie spannende boeken. Ik heb zijn eerste boeken vroeger ook verslonden.
Vooral de Logboek Lammers serie. Chris en Jorieke is ook leuk, maar meer voor jongere kinderen <12 volgens mij..
De Harry Potter boeken misschien? En inderdaad de grijze jager, zijn ook echt leuke boeken.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, ik ga eens googlen. Heb net de grijze jager opgezocht maar dat trekt hem echt niet aan; te fantasierijk.
Grijze Jager en Broederband. Hij moet even door de eerste 2 hoofdstukken heen, dan komt het goed. Grijze jager heeft niks te maken met jagen of met oud/grijs. Het is een avonturenverhaal dat zich in vroegere tijden afspeelt.
Mocht hij daarna om zijn: er is zelfs een landelijke grijze-jagerdag ;-D

Verder zou je ook eens kunnen kijken op www.jeugdbibliotheek.nl Daar kun je op leeftijd en thema boeken zoeken. Ook de site www.boekenzoeker.org geeft aardige tips voor de verschillende leeftijden.
Alle reacties Link kopieren
Percie Jackson is ook gewoon NL hoor! Maar volgend jaar moeten ze (hier) ook 4 Engelstalige boeken lezen. Is natuurlijk stuk makkelijker als je de NL talige al hebt gelezen.

Zoon wil ook nog geen Engelstalig hoor.
mardejo wijzigde dit bericht op 10-01-2019 20:27
10.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de Hobbit (J.R.R. Tolkien) dan iets voor hem? Als je een goede versie uitzoekt (met kaarten, elventaal en dergelijke) is het misschien wel heel leuk voor hem?

En toch zou ik Tonke Dragt bij m proberen te slijten, en dan niet de obligate (Zevensprong, Brief voor de koning en zo) maar bijvoorbeeld Ogen van Tijgers, Torenhoog en mijlenbreed (over telepathie en buitenaards leven) De torens van Februari of Aan de andere kant van de deur. Tonke heeft zulke diverse boeken geschreven, het kan bijna niet anders dan dat er een onderwerp bij zit dat hem wel kan bekoren.

Overigens, dat ben ik even verplicht om te melden (zie mijn forumnaam) hoe in de wereld kan je Thea Beckman nou niet gaaf vinden! *geintje hoor*
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Is young adult misschien al wat voor hem? Als de rest hem niet trekt of te kinderlijk is. Als young adult al iets is voor je zoon dan zou je eens kunnen kijken naar de gone serie van Michael Grant.
Alle reacties Link kopieren
1x plaatsen is genoeg.
aardbei_86 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 20:30
Reden: Dubbel
89.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kaas en de evolutietheorie?
Een biografie misschien? Van een voetballer of over Trump of die oprichter van Apple? Of een boek dat is gebaseerd op een waargebeurd (historisch) verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Zoon leest hier ook ‘alles wat je moet weten voor je 13 bent’, maar is ook weetjesboek en geen verhaal.
Alle reacties Link kopieren
De Telduivel? (Over wiskunde).
Alle reacties Link kopieren
Toen ik die leeftijd had begon ik met gewone literatuurboeken. Ik zou daar eens naar kijken.
Kan het nu zo snel niet vinden maar er is een site waarop je per leerjaar middelbare school kan zien welke boeken qua niveau aanbevolen worden.
De boeken van Carry slee. Of kijken of hij de boeken van Dan Brown al kan lezen. Zijn meer realistische boeken als hij niet zo van fantasy houdt.
Alle reacties Link kopieren
Is de kinderboekenserie George van Stephen Hawking en dochter misschien iets voor hem? Wel een verhaal, maar heel veel informatie over het heelal.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je absoluut het boek Oorlog zonder vrienden aanraden. Ik heb het pas cadeau gedaan aan mijn neefje van 14 en hij heeft het werkelijk verslonden!
delicious35 schreef:
10-01-2019 20:37
Toen ik die leeftijd had begon ik met gewone literatuurboeken. Ik zou daar eens naar kijken.
Kan het nu zo snel niet vinden maar er is een site waarop je per leerjaar middelbare school kan zien welke boeken qua niveau aanbevolen worden.
Bedoel je daarmee volwassen literatuur zoals Het gouden Ei, boeken van Giphart, Grunberg, Griet op de Beek? Dat zou ik sterk afraden.


Voorheen was er lezenvoordelijst.nl, maar die is nu geïntegreerd in www.jeugdbibliotheek.nl.

Een andere tip is de website van de Jonge Jury. Daar staan ook leestips in vlogs op. Misschien zit daar wat bij wat je zoon aanspreekt, TO.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hij er te jong voor maar Legend van Marie Lu?
De koning van Katoren?
De meester van de zwarte molen misschien, ik vond als 12-jarige het boek wel een beetje eng.
De grijze jager en Broederband zijn echt fantastische boeken inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
' Silas en de wolf', nieuw, leuk boek van Selma Noort
' Otto- Jan zegt kassa tegen geld verdienen' van Tommy Greenwald (meer delen) (humor)
' Dr' Proktors schepenpoeder' van Jo Nesbo (meer delen) (humor, uitvindingen)
' De laatste wilde dieren' van Piers Torday (meer delen) (futuristisch, dieren)
'Alaska' van Anna Woltz (heeft ook andere mooie boeken geschreven, topschrijfster!
' Rollebollen met de Romeinen (serie over Julius Zebra, meerdere delen) van Gary northfield (humor, geschiedenis)
' Boreas en de zeven zeeen' over een jongen die gaat zeilen over de wereld met zijn ouders, van Mina Witteman, meer delen
' Het verraad van Waterdunen' van Rob Ruggenberg, over 80-jarige oorlog
Serie ' drakeneiland' van Lydia Rood.

Ik zou zeggen, ga naar bieb of boekhandel en haal wat van deze boeken uit de kast, met of zonder biebmedewerker...en laat hem kijken of er wat bij zit.
Ozo.
Rob Ruggenberg heeft inderdaad veel mooie avonturenverhalen geschreven. Ook een aanrader.

Anna Woltz zou ik voor een jongen afraden, behalve het boek Alaska.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het nog voor zijn leeftijd is, maar ik las mijn broertje toen hij al lang en breed zelf kon lezen (weet alleen niet meer precies hoe oud) Dr. Proktors Schetenpoeder voor en wij gingen echt stuk om dat boek.

Op die leeftijd verslond ik zelf Harry Potter en young adult boeken, maar ik was een echte lezer. Daar is hij misschien nog niet aan toe maar bijvoorbeeld Het midden van de wereld, ik lees het nu nog wel eens.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven