Rota virus ervaringen

10-01-2019 20:03 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 13 maanden is sinds zondag flink ziek.
Het begon met 24 uur overgeven, daarna koorts met waterdunne diarree wat ook 24 uur duurde. De afgelopen dagen is ze afwisselend aan het overgeven of heeft ze diarree.
Ze heeft vanaf zondag niets gegeten en ook drinken gaat niet goed. Ze wil niets drinken behalve borstvoeding.

Omdat ze veel te weinig plasluiers heeft, ben ik afgelopen paar dagen 2 keer bij de huisarts geweest waaronder vandaag.
Ik heb vandaag een spuitje gekregen om (onder dwang) water/ors in haar mond te doen. Dit gaat redelijk maar de helft loopt eruit.
Verder leg ik haar heel vaak aan de borst en dit wil ze wel al drinkt ze veel korter dan normaal.
Ze moet nu de komende nacht echt een goede plasluier hebben anders moet ik morgen terug naar de huisarts.
Ze was alleen vanavond weer zo erg aan de diarree, het zat tot in haar nek.

De huisarts denkt aan het Rota-virus maar dit is verder niet onderzocht.

Ik vraag geen medisch advies want dat doe ik liever aan de huisarts maar ben op zoek naar ervaringen.
Hoe lang duurde dit bij jouw kindje (hoe oud)? En was er sprake van uitdroging/ziekenhuisopname? Enz..
Alle reacties Link kopieren
Ach, beterschap. Zo sneu voor die kleintjes.

Toen mijn zoon 1,5 was, moesten we ook ORS geven. Dat hoefde hij dus niet. Heb je ook andere dingen geprobeerd om te geven? Ik gaf hem gepureerde soep, ranja en chips om er maar wat vocht, suiker en zout in te krijgen. Eigenlijk gewoon dingen die hij wel wilde drinken en eten.
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
10-01-2019 20:09
Toen mijn zoon 1,5 was, moesten we ook ORS geven. Dat hoefde hij dus niet. Heb je ook andere dingen geprobeerd om te geven? Ik gaf hem gepureerde soep, ranja en chips om er maar wat vocht, suiker en zout in te krijgen.
Mijn dochter wil eigenlijk ook de ors niet.
Had zelf bouillon gemaakt, dacht ook dat het goed was voor het zout maar wil ze ook niet. Nog geprobeerd om soepstengels te geven die in de bouillon gelegen hadden maar ook dat wilde ze niet.
Hetzelfde geldt voor ranja/appelsap.
Daarom dus naast de borstvoeding maar met een spuitje proberen om er vocht in te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Appelsap werkt ook laxerend, dus dat zou ik niet zo snel doen. Kan je met het spuitje ook drinken geven wat ze normaal lekker vindt?

En dan iets zouts voor er bij zodat ze vocht beter vast houdt?

Ik had trouwens zelf ook bouillon geprobeerd, dat wilde hij ook niet. Heb je het zelf ook geproefd? Ik gaf hem groot gelijk, het is heel vies.
Alle reacties Link kopieren
Blijven aandringen bij de huisarts. Blijven bellen en doen.

Geen rota virus maar wel ervaring met flink ziek en uitdrogen. Dochter was 11 maanden.
Hier deed de huisarts niet moeilijk, we werden gelijk doorverwezen naar de kinderarts. Daar zijn we met lapmiddeltjes (neusspray, pcm en ibu) weer naar huis gestuurd omdat dochter er een opleving op kreeg.

Volgende ochtend moesten we hetzelfde riedeltje herhalen. Maar die opleving kwam niet en we hebben rechtstreeks gebeld naar het zkh, dat mocht ivm weekeind.
Over de telefoon werden we afhepoeierd in eerste instantie en hebben ze ons nog 2 uur aan laten modderen. Toen mochten we langs en werd ze gelijk opgenomen. Resultaat was zuurstof, sonde en bijna een week ziekenhuis...
Blijf aandringen als het niet oké voelt. Mijn part nu de hap weer bellen...
Beterschap! :hug:

Voor de geïnteresseerden: je kan een baby hier tegen laten vaccineren via de huisarts. In andere landen heel gebruikelijk. Het vaccin heet Rotarix kost en is oraal. Scheelt zoooo veel leed.


https://www.knvm.org/vaccinologie/overi ... /rotavirus
GlitterCupcake schreef:
10-01-2019 20:39
Beterschap! :hug:

Voor de geïnteresseerden: je kan een baby hier tegen laten vaccineren via de huisarts. In andere landen heel gebruikelijk. Het vaccin heet Rotarix kost en is oraal. Scheelt zoooo veel leed.


https://www.knvm.org/vaccinologie/overi ... /rotavirus
Ik vind het jammer dat hier niet meer bekendheid van is. Dochter was de 6 weken al ruim voorbij toen ik ervan hoorde
Hier duurde Rota-virus ongeveer een week maar warenhet niet enkel diaree luiers iedere dag. Wij hebben sportdrank gekocht ipv ors en dat ging gelukkig naar binnen. Zoon was wel al 22 maanden.
Ik heb geen ervaring met rota, hier worden er ingeent. Maar bij flinke buikgriep maakte ik zelf waterijsjes met sportdrank/ors en kreeg ze de hele dag door ijs....

Succes, het is echt heel naar :(
Alle reacties Link kopieren
misschien een idee ipv water spuiten, 100% pure kokoswater dat is een goede bron van kalium (een elektrolyt)
Mijn kind kreeg het Rota virus met 2,5 jaar. Uiteindelijk zijn we naar de SEH gegaan in het weekend omdat het echt niets binnen hield en de ogen al dieper in de kassen kwamen te liggen.

Mijn kind heeft uiteindelijk 6 dagen in het ziekenhuis gelegen. Kreeg vocht en sonde toegediend. Net zo lang tot het zelf weer ging eten en drinken.

Zoals ik het lees doe je het prima. Goed in de gaten houden en terug naar de arts als je het niet vertrouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven