Kind van 13 in de horeca (afwassen) laten werken?

10-01-2019 21:44 197 berichten
Mijn ex en zijn vriendin hadden een idee.
Om mijn dochter van 13 een bijbaantje te laten nemen als afwasser bij een visrestaurant in het dorp waar zij wonen.

Vriendin van ex werkt er in de bediening en haar dochter van 14 ook, bij afwas en hulp in bediening. Ik dacht dat zij 15 was, maar ze is 14. (zo goed ken ik hen niet, maar bij navraag blijkt ze dus 14 te zijn).
Die dochter mag ook alcohol drinken van haar moeder, maar dat heb ik al van me af kunnen schrijven in een ander topic.

Van belang is dat haar dochter 14 is en mijn dochter 13.

Volgens mij mogen kinderen van die leeftijd nog helemaal niet werken in een horecazaak waar alcohol geschonken word. Daarbij mogen zij op die leeftijd nog geen afwas apparatuur bedienen?

Het baantje zou zwart zijn en nou ja, ik vind het ook om die reden niet goed. Maar vooral omdat ik mijn dochter te jong vind voor dat werk.

Op de site van Rijksoverheid las ik de bepalingen en volgens mij heb ik gelijk: het mag (wettelijk) niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen

Wat vinden jullie?
Dan werkt ze dus zwart en dat mag niet.
En een fatsoenlijke restauranteigenaar laat geen kind van 13 de afwas doen, want dat is veel te zwaar werk voor een jong kind.
Wat wil je dochter eigenlijk zelf?
Wat maakt het uit wat wij vinden? Het is een onzalig idee om meerdere redenen. Klaar.
De tijd van kinderarbeid is allang voor bij. Er zijn niet voor niets regels.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 21:48
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze mag helemaal niet werken op die leeftijd, dus dat lijkt me een no brainer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat een braverikken reageren er hier zeg. Ik zou nu ook nooit iets doen wat illegaal is, maar ik was toch heel blij dat ik van mijn ouders wel een bijbaantje mocht hebben toen ik 12 was zodat ik zelf wat geld kon verdienen. Volgens de wet mocht ik nog niet werken, dus zwart was de enige optie. Wat wil je dochter zelf?
Folder- of krantenwijk (weekblad) is het enige dat kinderen van dertien mogen doen.

Onzalig plan dus. Ik ben op zich heel erg voor bijbaantjes maar dit zou ik dus niet goedkeuren voor mijn kind.
Wat betaalt ie?
En wil je dochter zelf wel?
Als je je kind fatsoenlijk zakgeld geeft hoeft ze geen slavernijbaantje aan te nemen als afwashulpje.
Maolmoire schreef:
10-01-2019 21:53
Wat een braverikken reageren er hier zeg. Ik zou nu ook nooit iets doen wat illegaal is, maar ik was toch heel blij dat ik van mijn ouders wel een bijbaantje mocht hebben toen ik 12 was zodat ik zelf wat geld kon verdienen. Volgens de wet mocht ik nog niet werken, dus zwart was de enige optie. Wat wil je dochter zelf?
Horeca is vaak s avonds laat. Ik zou mijn 13 jarige dat ook niet laten doen.
Als het nou gaat om folders bezorgen op zaterdagmiddag okay, maar s avonds laat in een restaurantkeuken afwassen....nee.

Dan maar een braverik.
Betty_Slocombe schreef:
10-01-2019 21:46
Dan werkt ze dus zwart en dat mag niet.
En een fatsoenlijke restauranteigenaar laat geen kind van 13 de afwas doen, want dat is veel te zwaar werk voor een jong kind.
Wat wil je dochter eigenlijk zelf?
Het was een voorstel, van die vriendin van mijn ex. Omdat zij daar al werkt, en ook haar dochter van 14.

Mijn dochter, jong als ze is weet nog niks van wat wel mag en wat niet.. Die denkt alleen aan "centje verdienen". En dat wil ze uiteraard wel.

Ik heb mijn ex al laten weten dat ik het niet eens ben met dit voorstel, we hebben co ouderschap. Ik ga niet tekenen voor een "werkcontract", als die al door die werkgever gegeven zou worden. Bij zwart werk uiteraard niet.

Wat mij betreft gaat dit plannetje niet door.

Mijn ex zei toen: dan moet jij dat uitleggen, waarom het niet mag. (waarschijnlijk is mijn dochter blij gemaakt met een baantje om centjes te verdienen) Mag ik de boeman gaan spelen :roll:

Waarop ik antwoordde dat ik het raar vind dat dat aan mij is.... Die vriendin en hij hadden beter na moeten gaan of zij (en ook die dochter van 14?) dat werk wel mag doen.
Maolmoire schreef:
10-01-2019 21:53
Wat een braverikken reageren er hier zeg. Ik zou nu ook nooit iets doen wat illegaal is, maar ik was toch heel blij dat ik van mijn ouders wel een bijbaantje mocht hebben toen ik 12 was zodat ik zelf wat geld kon verdienen. Volgens de wet mocht ik nog niet werken, dus zwart was de enige optie. Wat wil je dochter zelf?
Nee hoor. Niet werken is ook een optie, of klusjes in huis bijvoorbeeld.
Niets mis mee om gewoon te wachten met werken tot je mag werken. Je bent niet voor niets kind.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 21:57
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maolmoire schreef:
10-01-2019 21:53
Wat een braverikken reageren er hier zeg. Ik zou nu ook nooit iets doen wat illegaal is, maar ik was toch heel blij dat ik van mijn ouders wel een bijbaantje mocht hebben toen ik 12 was zodat ik zelf wat geld kon verdienen. Volgens de wet mocht ik nog niet werken, dus zwart was de enige optie. Wat wil je dochter zelf?
+1
Alle reacties Link kopieren
Achter de kerk poepen mag ook niet. Als ze de uren niet overdrijft zal haar er niks van overkomen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Laat haar een ander baantje nemen als ze zelf echt wil werken. Eentje die wel mag op haar leeftijd.

Ze mag sowieso niet in een horeca plek werken waar alchohol geschonken word ( en daar kan je als ondernemer ook nog flink wat gezeik mee krijgen, dus gewoon niet doen) en de vaat is te zwaar werk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft het jaren gedaan, vanaf 15. Ik vind het geen probleem voor een kind dat sterk genoeg is, de tijden aan kan, en van hard werken houdt. Vanaf een jaar of 14 a 15
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Maolmoire schreef:
10-01-2019 21:53
Wat een braverikken reageren er hier zeg. Ik zou nu ook nooit iets doen wat illegaal is, maar ik was toch heel blij dat ik van mijn ouders wel een bijbaantje mocht hebben toen ik 12 was zodat ik zelf wat geld kon verdienen. Volgens de wet mocht ik nog niet werken, dus zwart was de enige optie. Wat wil je dochter zelf?

Het is te laat, te zwaar en mag niet ivm alchohol schenken. 3 dingen die niet mogen. Niks met braaf zijn te maken maar met een beetje logisch nadenken.

Er is ander werk die een 13 jarige wel mag. Best veel ook al. Er hoeft dus helemaal niks zwart of illegaal gewerkt te worden.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 21:59
5.05% gewijzigd
Lopervanhiernaardaar schreef:
10-01-2019 21:57
Achter de kerk poepen mag ook niet. Als ze de uren niet overdrijft zal haar er niks van overkomen
Je wil zeggen dat je dat wel doet, ondanks dat het niet mag? Bijzonder.
Net als je kind zwart laten werken terwijl ze nog te jong is om überhaupt te werken. Te gek voor woorden.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien is ze niet verzekerd als ze zwart werkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Of het mag vind ik dan weer weinig boeiend, je voedt zelf je kinderen op, niet de staat. Maar het is echt zwaar werk, en de wetgever stelt die regels ook weer niet voor niks. “Mag niet” vind ik niet het doorslaggevende argument. Te zwaar werk, wel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Julia10 schreef:
10-01-2019 21:55
Het was een voorstel, van die vriendin van mijn ex. Omdat zij daar al werkt, en ook haar dochter van 14.

Mijn dochter, jong als ze is weet nog niks van wat wel mag en wat niet.. Die denkt alleen aan "centje verdienen". En dat wil ze uiteraard wel.

Ik heb mijn ex al laten weten dat ik het niet eens ben met dit voorstel, we hebben co ouderschap. Ik ga niet tekenen voor een "werkcontract", als die al door die werkgever gegeven zou worden. Bij zwart werk uiteraard niet.

Wat mij betreft gaat dit plannetje niet door.

Mijn ex zei toen: dan moet jij dat uitleggen, waarom het niet mag. (waarschijnlijk is mijn dochter blij gemaakt met een baantje om centjes te verdienen) Mag ik de boeman gaan spelen :roll:

Waarop ik antwoordde dat ik het raar vind dat dat aan mij is.... Die vriendin en hij hadden beter na moeten gaan of zij (en ook die dochter van 14?) dat werk wel mag doen.

Kleuters verdienen centjes, op je dertiende wil je serieus geld verdienen.

Als je met je dochter praat, doe dat dan op een meer volwassen manier. Neem haar serieus. Praat over geld, bijbaan etc. Vermijd de verkleinwoorden. Bied haar een alternatief zoals de krantenwijk als je je daar wel in kan vinden.
In de afwas werken is een prima baan, maar niet voor iemand van 13.
Voorts heb ik als puber zwart gewerkt, maar ik zou op geen enkele wijze meewerken aan zwartwerken bij mijn eigen kinderen.
Lucifer2018 schreef:
10-01-2019 21:58
Het is te laat, te zwaar en mag niet ivm alchohol schenken. 3 dingen die niet mogen. Niks met braaf zijn te maken maar met een beetje logisch nadenken.

Er is ander werk die een 13 jarige wel mag. Best veel ook al. Er hoeft dus helemaal niks zwart of illegaal gewerkt te worden.
Hoe weet je dat het te laat is? Bij 'n lunchzaak is het gewoon overdag bijv.
Ik zou juist wél zwart werken als puber (mits ze zelf uberhauipt wil) anders krijgt ze in Nederland maar 3 euro nog wat per uur.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet doen. Dochter een folderwijk laten nemen. Dat mag wel met 13
bolletje88 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 22:07
73.21% gewijzigd
Andersom schreef:
10-01-2019 22:01
Kleuters verdienen centjes, op je dertiende wil je serieus geld verdienen.

Als je met je dochter praat, doe dat dan op een meer volwassen manier. Neem haar serieus. Praat over geld, bijbaan etc. Vermijd de verkleinwoorden. Bied haar een alternatief zoals de krantenwijk als je je daar wel in kan vinden.
Tegen veel minder geld, dagelijks vroeg je nest uit moeten tegen 1 middagje per week afwassen?
Alle reacties Link kopieren
Bolletje88 schreef:
10-01-2019 22:03
In je vorige topic was dochter nieuwe vriendin nog 15? Sorry, maar ik neem je topics niet zo serieus... Lijkt een fantasierijke vrouw dit
Dat zegt TO toch ook? Dat ze dacht dat ze 15 was, maar bij navraag blijkt ze 14 te zijn.
¡Apagando las luces!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven