Saai in groep 8

12-01-2019 11:07 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik loop nu toch even tegen iets aan waar ik wel wat nieuwe inzichten in kan gebruiken.

Zoon (10) heeft een klas overgeslagen en zit nu dus in groep 8. Sinds dit jaar loopt het niet lekker op school. Ben al meerdere keren bij de juf kunnen komen omdat hij veel vergeet, zijn huiswerk niet af heeft, weer iets kwijt is, maar vooral omdat ze zijn gedrag niet vindt passen binnen groep 8. Hij plant niet goed, kan niet goed samenwerken als zijn maatjes voor de zoveelste keer iets willen herhalen, en loopt weg (bv naar het toilet) als hij (al dan niet terecht) ergens op aangesproken wordt en hij dus boos wordt.

Uiteraard dit met zoon besproken en hij geeft aan dat hij het saai vindt op school. Alles wat hij moet doen kan hij al. Als ik dan vraag waarom hij dan in zijn huiswerk regelmatig fouten heeft dan zegt hij zich daar niet voor in te zetten. Dit ook weer teruggekoppeld aan de juf en hij krijgt vanaf nu iets meer uitdaging.

Vorig jaar heeft hij een havo/vwo advies gekregen. Deze juf heeft nu al een aantal keer laten doorschemeren dat het geen vwo gaat worden. Niet omdat hij het cognitief niet aan kan, maar door zijn gedrag. Volgens juf is hij op dit moment nog helemaal niet klaar voor het voortgezet onderwijs en zal ze daarom een lager advies geven.

Ik vrees heel erg dat het volgend jaar nog stukken erger gaat zijn als hij naar de havo moet. Hij wordt er dan niet leuker op. Ik wil dus graag een vwo advies voor mijn kind.

Maar tegelijkertijd vind ik dit lastig. Ben ik dadelijk dan niet zo’n bemoeizuchtige moeder die het beter weet dan de juf. Maar aan de andere kant ken ik zoon natuurlijk het beste. Dat gedrag komt voort uit verveling. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Hem aanmelden op een school met combi klassen.

Wij hadden een vergelijkbaar probleem, maar dan met concentratie. Als het Lon niet boeide had ze wel belangrijker dingen aan haar hoofd. Zoals een zoemende vlieg in de klas. Docent gaf VMBO advies, wij hadden de indruk dat havo moest kunnen. Gekozen voor een combiklas mavo-havo. En jawel, keurig door naar de havo.

Was dat niet zo geweest vanwege inzet enzo, was mij dat ook prima geweest hoor, ze doet nu een MBO opleiding en dat had met de mavo ook prima gekund. Maar in groep 8 doen ze niet veel nieuws meer dus het grootste deel van de kinderen was er wel een beetje klaar mee.

Overigens is de lesstof gelijk hoor. De boeken van Lon waren een mix van VMBO, Havo en VWO. Daarom kunnen ze die combiklassen ook maken. Alleen is de Mavo aan het einde van het schooljaar bij hoofdstuk 8 en de Havo is bij hoofdstuk 10. Het tempo ligt dus hoger en er wordt verwacht dat ze het wat sneller oppikken. Dat is meteen ook de reden dat een VMBO TL plusser minimaal zevens moet halen, anders loop je te ver achter op de havo2 mensen.
ceylon wijzigde dit bericht op 12-01-2019 11:18
26.07% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als het pre-advies havo/vwo was, kan het definitieve advies niet lager liggen. Zoon kan dus nog steeds prima naar het vwo.
Het lijkt me nuttig om opnieuw met de juf in gesprek te gaan. Nog als onder de aandacht brengen dat verveling de oorzaak is. En dat daar dus ook de oplossing ligt. Zijn er plusklasjes op school?
Verder zou je je kunnen oriënteren op een tussenjaar voor hoogbegaafden. Dan krijgt het wel de uitdaging die hij nodig heeft en kan hij ook laten zien op welk niveau hij thuishoort. Daarmee loop je ook meteen een jaar in. Dat lijkt me als ouder ook wel fijn.
Hebben zijn cijfers te lijden onder het gedrag? Presteert je zoon minder op cognitief gemeten zaken door zijn gedrag?

Met vervelend gedrag/vluchtgedrag/niet kunnen plannen maar het cognitief wel aankunnen, kunnen leerlingen VWO doorlopen. Ik zie niet in hoe een lager advies zijn gedrag gaat veranderen. Vraag de juf daar eens naar.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal. Mijn zoon is net 10 geworden en zit ook in groep 8. Al na 2 weken groep 8 zei hij: nou als dit het hele jaar zo gaat wordt het een heeeeeel lang jaar.
Alles is herhaling en er zit weinig uitdaging in de dingen die ze moeten doen. Wij hebben direct een gesprek aangevraagd met de leerkracht en naast de plusklas en zijn eigen extra werkmap krijgt hij nu extra stof aangeboden in de vorm van een breinmap en volgt hij pre-gymnasium lessen.
De motivatie om iets te doen is ver weggezakt. Mede doordat hij niets nieuws meer leert in de reguliere lessen.
Wij proberen hem (in overleg met de plusklasleerkracht) extra te prikkelen en hebben in overleg met de leerkracht extra verdiepende opdrachten voor zijn huiswerk. Daarmee proberen wij hem dus gemotiveerd te houden.

Het is lastig, want je wil eigenlijk dat school eea oppakt. Echter, ik snap ook dat er 25 leerlingen zijn en de leerkracht beperkte tijd heeft. En dus bieden wij die verdieping extra aan en ondersteunt de leerkracht ons daarin.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
KessAgain schreef:
12-01-2019 11:17
Als het pre-advies havo/vwo was, kan het definitieve advies niet lager liggen. Zoon kan dus nog steeds prima naar het vwo.
Het lijkt me nuttig om opnieuw met de juf in gesprek te gaan. Nog als onder de aandacht brengen dat verveling de oorzaak is. En dat daar dus ook de oplossing ligt. Zijn er plusklasjes op school?
Verder zou je je kunnen oriënteren op een tussenjaar voor hoogbegaafden. Dan krijgt het wel de uitdaging die hij nodig heeft en kan hij ook laten zien op welk niveau hij thuishoort. Daarmee loop je ook meteen een jaar in. Dat lijkt me als ouder ook wel fijn.
Dat kan hier wel.
Ik zou zo snel mogelijk een gesprek willen met de IB-er.
Alle reacties Link kopieren
Een kind in groep 8 ga je natuurlijk nu niet meer op een andere school zetten.
Verder eens met biol.
ik geef mn bek ook maar een douw
Waren er misschien overspannen verwachtingen van groep 8?

Ik herken dat wel van mijn kinderen. Ze keken erg uit naar groep 8, naar de leuke meester, die als je hem dagelijks hebt ook vooral gewoon meester is. Naar het de oudste van de school zijn en de privileges die daar bij horen maar ook dat was na een paar weken nogal gewoon.

Uitkijken naar kamp en de musical maar dat was dan past in mei en juni dus duurde nog heel lang.

Het leek zo leuk, maar in werkelijkheid was het gewoon een volgend schooljaar.
Ik zou eerst eens vragen wat hij zelf wil.
Als hij naar het vwo wil volgend jaar, dan kan je hem prima uitleggen dat hij daar wel dus wel gewoon normaal zijn huiswerk voor moet doen. Dan zoek je desnoods uitdaging elders voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Even wat antwoord op de vragen.

De school die zoon op het oog heeft is alleen vwo. En school verder bieden ze wel een havo/vwo klas, maar naar wat ik heb gehoord krijgen ze daar les op havo niveau. Als je dan goed presteert mag je door naaar het vwo.

Op school zijn geen plusklassen of ook maar iemand die gespecialiseerd is in meerbegaafde kinderen. Een tussenjaar heb ik naar gekeken. Maar dat kan hier 15 km vandaan op de internationale school, als je dus uit het buitenland komt. Voor zoon helaas dus geen optie.

Op zich zijn de cijfers van zoon prima. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik hem thuis er regelmatig aan herinner dat hij een toets heeft. Dan leest hij het een keer door en dan is het een 8/9/10. Echt leren doet hij niet, is ook gewoon niet nodig. Bij de cito’s laat hij een wisselend beeld zien. Juf geeft zelf ook aan dat hij gewoon niet secuur werkt. Gewoon zo’n houding van ach het zal wel goed zijn.

Gesprek met de ib’er wil ik wel aan gaan vragen. Heb de ib’er alleen gezien toen zoon versnelde, daarna nooit meer. Zal ook eens gaan kijken of er iemand binnen school, of anders de stichting, iets meer afweet van meerbegaafde kinderen.
Niet afwachten inderdaad. Vreemd dat hij geen continuering van begeleiding heeft gehad. Al zou het 2x per jaar een voortgangsgesprek zijn om te kijken wat je zoon nodig heeft.

Sorry dat ik het zeg, maar de school van je zoon lijkt niet echt in kaart te hebben wat individuele leerlingen nodig hebben. Hij is getest, hij is al versneld en nu hij zich verveelt en daarbij gaat onderpresteren, moet hij maar een niveau lager gaan doen op het VO?

Laat het niet gebeuren, TO!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat als leerlingen ‘saai’ zeggen, dat dat juist betekent dat ze iets moeten doen buiten hun comfort zone en/of iets moeilijk vinden. Bijvoorbeeld taken waar ze zich langer dan ze gewend zijn in vast moeten bijten, omschrijven deze leerlingen als saai.

Daarnaast worden in groep 8 vaardigheden als plannen, zelfstandigheid, taakgerichtheid (executieve vaardigheden) etc. nog meer aangesproken, ook als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Terecht dat de leerkracht op basis hiervan haar zorgen uit.

Jouw zoon heeft een klas overgeslagen en heeft, zoals ik het lees, zonder al teveel moeite de basisschool doorlopen. Maar nu er meer van hem wordt verwacht en hij zich meer moet inspannen om mee te doen, ervaart hij dat als vervelend en dus ‘saai.’ Klinkt als een zogenaamde fixed mindset, dat veel voortkomt bij leerlingen die gemakkelijk leren, maar hen uiteindelijk meer in de weg staat dan helpt.

Executieve functies verbeteren en toewerken naar een groei/growth mindset, zal het verschil maken. Goed ontwikkelde executieve functies zijn een belangrijke voorwaarde voor school- en werksucces, veel meer dan intelligentie.
Ik mijn omgeving heb ik een aantal malen gezien dat begaafde kinderen die op de basisschool een klas oversloegen en met 10 jaar naar het middelbaar onderwijs gingen, toch niet zomaar soepel het VWO doorliepen. Ze bleven zitten op het VWO of kregen toch een HAVO-advies.

Je moet kijken wat goed voor je zoon is, er is geen wedstrijd om zo snel of jong mogelijk de middelbare school af te maken.

Als de juf laat doorschemeren dat het VWO waarschijnlijk geen succes zou worden, dan heeft ze misschien wel gelijk. Een tussenjaar met 'soortgenoten' zou eigenlijk de beste oplossing zijn, maar helaas is dat qua locatie niet voor iedereen haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eerst spiegelen aan je zoon, dat als alles zooooo simpel is, waarom hij kan niet kan plannen en zijn huiswerk niet af heeft.
Alles valt of staat met zijn zelfstandigheid....
Dreigen met een lager advies is een kortetermijnoplossing om wenselijk gedrag af te dwingen, maar ik denk niet dat het op de lange termijn werkt.
Als zoon cognitief vwo zou moeten kunnen, dan is het wel fijn als hij ook vwo gaat doen. Natuurlijk hoort daar bepaald gedrag bij, maar er zijn ook genoeg leerlingen die best ver komen zonder de onderzoekende, pro-actieve houding die verwacht wordt. Die vallen ergens in de vierde op hun neus en leuk is dat niet.
Je zoon is geen domme jongen. Je kunt hem ongetwijfeld uitleggen dat scholen bepaald gedrag verwachten, dat zal hij begrijpen. Voor de rest zul je uitdaging moeten zoeken buiten school.

Mocht hij echt nog niet klaar zijn voor het VO, in verschillende steden bestaan schakeljaren, juist voor dit type kind. Misschien is dat dan een idee.

Mijn kind vindt dingen overigens saai omdat ze saai voor haar zijn, dat kan ook gewoon.
Wat een slechte leerkracht in groep 8! Dat ze een lager advies ook nog wil geven. Ze snapt er dis echt helemaal niets van!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer heeft je zoon een klas overgeslagen? Was dit pas dit jaar?
Misschien heeft hij moeite een plekje te vinden tussen de nieuwe klasgenoten. Misschien loopt ie sociaal emotioneel niet gelijk aan de anderen.. ?
En toont hij daarom dit gedrag? Geen idee hoor... maar misschien eens verder kijken dan alleen de resultaten van de toetsen...
Succes . Ik hoop dat ie snel op zn plek zit..
Alle reacties Link kopieren
Wanneer heeft je zoon een klas overgeslagen? Was dit pas dit jaar?
Misschien heeft hij moeite een plekje te vinden tussen de nieuwe klasgenoten. Misschien loopt ie sociaal emotioneel niet gelijk aan de anderen.. ?
En toont hij daarom dit gedrag? Geen idee hoor... maar misschien eens verder kijken dan alleen de resultaten van de toetsen...
Succes . Ik hoop dat ie snel op zn plek zit..
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard heb ik doorgevraagd nadat zoon vertelde het saai te vinden. Hij gaf zelf aan vooral de taalonderdelen saai te vinden. Daar is hij ook gewoon heel sterk in, dus daar geloof ik hem wel in.

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat het VO makkelijker is als je als kind aan alle voorwaarden voldoet. Maar dat hij het nu niet ‘kan’ betekent in zijn geval niet dat het volgend jaar dan ook niet lukt. Bij hem hangt er heel veel vanaf op welk niveau hij aangesproken wordt en in welke mate hij wordt uitgedaagd.

Naast school steekt hij heel veel
uren in sporten. Dat is zijn uitdaging en uitlaatklep. Als hij dat niet zou hebben dan vrees ik dat ik knettergek van hem zou worden. Het is een sport waarin hij continu uitgedaagd wordt om nieuwe dingen te leren.

Zoon heeft groep 3 overgeslagen. En sinds die tijd is het wel elk jaar oké gegaan. Zeker in combinatie met het vele sporten. Maar het laatste jaar is dus nu een probleem geworden.
Alle reacties Link kopieren
Bestaat er buiten school, geen extra uitdaging?
In mijn woonplaats bestaat dat (eigenlijk wel voor kinderen met een flink gymnasium-advies, weet niet of dat past bij jouw zoon) verrijkingsgroepen. Tijdens schooltijd, een ochtend in de week, in een andere omgeving les.
Hier kreeg zoon afgelopen jaar een havo/vwo advies. Vergelijkbaar verhaa verder want namelijk ook groep 3 overgeslagen
Hij is aangemeld voor wen vwo klas en ook aangenomen. Voordeel voor ons was dat zoon diverse masterclassen op vo scholen bezocht had en dus bekend was op de vo school.

Hoe doet hij de Cito toetsen want bij ons is heg advies afhankelijk van de Cito uitslagen
zoon doet het trouwens nu geweldig binnen het vwo
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-01-2019 13:39
Bestaat er buiten school, geen extra uitdaging?
In mijn woonplaats bestaat dat (eigenlijk wel voor kinderen met een flink gymnasium-advies, weet niet of dat past bij jouw zoon) verrijkingsgroepen. Tijdens schooltijd, een ochtend in de week, in een andere omgeving les.
Bij deze school doen ze niet aan plusklassen oid. Ik begreep wel van zoon dat sommige kinderen extra uitdaging krijgen bv in de vorm van Spaans. Maar de juf bepaalt wie en wijst daar zoon dus niet voor aan.
Alle reacties Link kopieren
belle_epoque schreef:
12-01-2019 11:58
Mijn ervaring is dat als leerlingen ‘saai’ zeggen, dat dat juist betekent dat ze iets moeten doen buiten hun comfort zone en/of iets moeilijk vinden. Bijvoorbeeld taken waar ze zich langer dan ze gewend zijn in vast moeten bijten, omschrijven deze leerlingen als saai.

Daarnaast worden in groep 8 vaardigheden als plannen, zelfstandigheid, taakgerichtheid (executieve vaardigheden) etc. nog meer aangesproken, ook als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Terecht dat de leerkracht op basis hiervan haar zorgen uit.

Jouw zoon heeft een klas overgeslagen en heeft, zoals ik het lees, zonder al teveel moeite de basisschool doorlopen. Maar nu er meer van hem wordt verwacht en hij zich meer moet inspannen om mee te doen, ervaart hij dat als vervelend en dus ‘saai.’ Klinkt als een zogenaamde fixed mindset, dat veel voortkomt bij leerlingen die gemakkelijk leren, maar hen uiteindelijk meer in de weg staat dan helpt.

Executieve functies verbeteren en toewerken naar een groei/growth mindset, zal het verschil maken. Goed ontwikkelde executieve functies zijn een belangrijke voorwaarde voor school- en werksucces, veel meer dan intelligentie.
Precies dit
Alles komt goed
Groep 8 was echt uitzitten bij ons. Bij beide kinderen. Ik vond het een weinig toevoegend jaar
Ze waren een jaar ouder erna. Dat was het enige voordeel
Alle reacties Link kopieren
belle_epoque schreef:
12-01-2019 11:58
Mijn ervaring is dat als leerlingen ‘saai’ zeggen, dat dat juist betekent dat ze iets moeten doen buiten hun comfort zone en/of iets moeilijk vinden. Bijvoorbeeld taken waar ze zich langer dan ze gewend zijn in vast moeten bijten, omschrijven deze leerlingen als saai.

Daarnaast worden in groep 8 vaardigheden als plannen, zelfstandigheid, taakgerichtheid (executieve vaardigheden) etc. nog meer aangesproken, ook als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Terecht dat de leerkracht op basis hiervan haar zorgen uit.

Jouw zoon heeft een klas overgeslagen en heeft, zoals ik het lees, zonder al teveel moeite de basisschool doorlopen. Maar nu er meer van hem wordt verwacht en hij zich meer moet inspannen om mee te doen, ervaart hij dat als vervelend en dus ‘saai.’ Klinkt als een zogenaamde fixed mindset, dat veel voortkomt bij leerlingen die gemakkelijk leren, maar hen uiteindelijk meer in de weg staat dan helpt.

Executieve functies verbeteren en toewerken naar een groei/growth mindset, zal het verschil maken. Goed ontwikkelde executieve functies zijn een belangrijke voorwaarde voor school- en werksucces, veel meer dan intelligentie.
Ik snap wat je wil zeggen. En ik snap dat juf dit belangrijke zaken vindt in voorbereiding op het VO. Ik ben ook echt bang dat zoon zichzelf uiteindelijk tegenkomt omdat hij niet heeft leren leren.

Maar je helpt zoon er dan niet mee om hem maar onder zijn niveau naar school te laten gaan. Juf helpt zoon er nu ook niet mee om hem geen uitdaging te geven. Over het algemeen gaat de ontwikkeling van zoon het beste als hij op alle gebieden uitgedaagd wordt. Dan groeit hij ook in de basis. En ja, dan heeft hij misschien nog wat extra hulp nodig bij het plannen. Maar om volledig in te steken op die gebieden en de stof makkelijk te houden dat werkt niet voor hem. Voor hem is er nu geen noodzaak om bv te leren. Dus waarom zou je dat plannen? Waarom zou je je huiswerk op papier maken als toch alles in je hoofd zit? Waarom zou je je agenda bij je moeten hebben als je het ook zo weet?

Met als gevolg dat hij dus steeds verder ‘afglijdt’.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven