Huiswerk groep 6

15-01-2019 19:35 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoeveel huiswerk jullie zoon/dochter heeft in groep 6. Ik vind namelijk, andere ouders ook, dat ze bij ons echt veel huiswerk mee krijgen. Vanaf gr 3 wil school dat elk kind thuis 3x in de week een kwartier leest met ouders. Ongeacht niveau. Elk kind, elke groep moet lezen. Op zich niks mis mee, maar ze leggen de nadruk veel op het moeten.
Dochter krijgt in gr 6 nog dictee woordjes mee naar huis, een samenvatting van natuur, dit is een a4tje voor en achterkant, wat ze beiden in dezelfde week moeten oefenen. En omdat ze wat moeite heeft met rekenen, oefenen we dit thuis ook.
Ze heeft dus elke week huiswerk, is dit normaal?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep vijf en heeft sinds groep 3 ‘verplicht’ lezen iedere dag. Groep 4 (en nu) tafeltjes oefenen, kloklezen en ongeveer 1x per maand een A4 aardrijkskunde/geschiedenis/project van de week om te leren of een werkstukje/spreekbeurt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet alsof er veel veranderd is de afgelopen jaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het wel normaal.

Maar onze kinderen krijgen nauwelijks huiswerk. In alle groepen. School ziet er de meerwaarde niet van in. Dit is gebaseerd op onderzoeken waarvan ik de bron even niet voorhanden heb. Oudste zit in groep 8 en de school waar hij hierna heen gaat is ook huiswerkvrij (hij maakt het onder begeleiding op school). Er wordt wel gevraagd om thuis te lezen in groep 3 en 4. Als ik hoor hoe het bij andere gaat ben ik erg blij met dit beleid.
bladiebladiebla2016 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 19:46
2.27% gewijzigd
Hier was gebruikelijk een taak rekenen en een taak taal en 1 keer in de 2 a 3 weken een toets voor de zaakvakken. Zoon had daar nog wekelijks huiswerk voor de plusklas bij
Dit verschilt per school. Ik vind het wel meevallen. Maar als het teveel is voor jouw kind kun je dit toch bespreekbaar maken?
Mijn dochter zit ook in groep 6 en ze krijgen daar sinds november "huiswerk". Na de herfstvakantie is dit gestart. Het huiswerk houd in leren voor een toets. Ze krijgen dit 2 weken van te voren mee. Dit kan topo, laatst moesten ze alle provincies en hoofdsteden kennen. Tussen geest en kerst hebben ze 2 toetsen gehad en thats it. Nu de eerste keer weer voor over 2 weken dus.

De jongste zit in groep 3 en ze stimuleren inderdaad het lezen, zeker tijdens vakanties. Ik heb dat hier thuis nooit gedaan en ze lezen prima. Zowel Engels als Nederlands.

Overal anders zie je wel en naar mijn idee kennen de kinderen toch allemaal hetzelfde als ze naar het vo gaan.

Bij ons hebben ze sowieso een fijne relaxte manier van leren en is toch een "normale" basisschool.
Vrij leren, zelfstandig, combiklassen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter zit ook in groep 6 en krijgt enkel topo mee.
Meestal om de week. Heeft ze een week om te leren en dan dus een week niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen huiswerk in groep 6. Ben ik eigenlijk niet gewend. Vorig jaar zaten we nog op een andere school (zijn verhuisd) en daar kregen ze in groep 5 af en toe huiswerk, bijvoorbeeld Engelse woordjes, en in groep 6 werd dat meer. Hier doen ze daar blijkbaar niet aan, behalve 1 boekpresentatie en 1 spreekbeurt per jaar.
Ik vind het niet zo gek veel.

Dat lezen kan je bijvoorbeeld ook verstoppen in samen voor het naar bed gaan een boekje of een paar bladzijden lezen.

Voelt het niet als huiswerk aan en oefent ze tegelijk wel.

Of je laat haar kiezen wat jullie eten en het kookboek voorlezen.
Of desnoods de ondertiteling op tv of een strip- of moppenboek.



Blijft er alleen nog dictee en 1 bladje natuur over.
Waarbij ik er van uitga dat ze haar geen 100 woorden dictee elke week laten oefenen en het maximaal een woord of 40 is.
Elke dag 5 à 10 woorden en je bent ook klaar.

Op een hele week vind ik dat toch echt peanuts.


Als ze over 2 à 3 jaar op 't voortgezet zit is ze elke dag minstens een uur bezig.
Dan vind ik die 20 à 30 minuten - waarvan 15 dus half spelend - nu toch niets.

Dan liever nu gaandeweg wennen, dan straks totaal niets gewend zijn.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 20:04
17.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik jullie verhalen zo lees lijkt het wel normaal dus. Het is niet dat ze het niet aan kan. Als we maar op tijd beginnen met leren. Maar elke dag huiswerk vind ik best veel.
10 jaar geleden was dit wel veel. Voor nu helaas normaal tot weinig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft nooit huiswerk. Dat vind ik heel redelijk aangezien huiswerk een remediërende interventie met nul effect is. Hattie, 2008.
Hier in groep 6 nauwelijks huiswerk. 1x in de 2 weken een samenvatting van een alinea van Nieuwsbegrip. Dit is in 5 minuten af.
3x per jaar een soort spreekbeurt.

Voor groep 8 is het ongeveer hetzelfde.
Dat verplichte lezen doen we hier niet, ze scoren beide hoog qua lezen en spelling dus zie niet in waarom ik ze nog drie avonden per week verplicht moet laten lezen. Zou jammer zijn als ze daardoor juist een aversie krijgen tegen het lezen.

Huiswerk krijgen ze hier ook mee, en we hebben twee vaste avonden waarop ze er mee bezig moeten. De rest van de avonden is al gevuld met sport.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er nogal van te kijken. Ze hebben niet elke dag huiswerk??
Pandax schreef:
15-01-2019 20:16
Mijn kind heeft nooit huiswerk. Dat vind ik heel redelijk aangezien huiswerk een remediërende interventie met nul effect is. Hattie, 2008.
Jammer dat andere scholen dat ontkennen. Bij ons dagelijks huiswerk. Onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
Hier om de week topo. De andere week of spelling of engelse woordjes. Ongeveer een uur per week (4x een kwartier) denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het vooral als oefening voor het voortgezet ( leren leren, hoe pak je dit aan) en om te oefenen met doorzetten, beetje plannen.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
15-01-2019 21:01
Jammer dat andere scholen dat ontkennen. Bij ons dagelijks huiswerk. Onzinnig.
Omdat het onderzoek nogal aan flarden is geschoten (een samenvatting: http://mje.mcgill.ca/article/view/9475/7229), net zoals de growth mindset van Carol Dweck (samenvattend:https://www.wired.co.uk/article/growth- ... ren-mirage, uitgebreid: https://www.research.ed.ac.uk/portal/fi ... cation.pdf)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dochter zit in groep 6 en moet elke maandag begrijpend lezen taak maken en voor elke donderdag een rekentaak. Elke week tafeltjes blijven herhalen en om de 2 weken een toets of dictee. We zijn niet anders gewend.
Alle reacties Link kopieren
Hier groep 6 geen huiswerk.
Wel gelezen in groep 3, toen lezen matig op gang kwam.
En tafels geoefend in groep 4. En klokkijken.
Alle reacties Link kopieren
Even nog een aanvulling. 1x per jaar een spreekbeurt en 1x een boekbespreking.
Alle reacties Link kopieren
Dochter leest graag. Ze leest elke avond op bed. Maar we zijn wel elke dag bezig met huiswerk. Man en ik werken ook. Als we om 19u nog beginnen, blijft de helft maar hangen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-01-2019 21:22
Omdat het onderzoek nogal aan flarden is geschoten (een samenvatting: http://mje.mcgill.ca/article/view/9475/7229), net zoals de growth mindset van Carol Dweck (samenvattend:https://www.wired.co.uk/article/growth- ... ren-mirage, uitgebreid: https://www.research.ed.ac.uk/portal/fi ... cation.pdf)

Er zijn wel meer studies over huiswerk :) Huiswerk heeft alleen positieve effecten als het op een specifieke manier wordt gegeven, met een duidelijk doel, eigenaarschap voor de leerling en een gepersonaliseerde aanpak. Zomaar huiswerk geven als werk dat gedaan moet worden is contraproductief. En zelfs in die situaties, waar op de doorsnee basisschool niet aan voldaan wordt, omdat leerkrachten daar niet van op de hoogte zijn en omdat het meer werk oplevert in plaats van minder, is huiswerk naast voordelig ook een factor waardoor het onderscheid tussen kinderen met verschillende sociaal economische statussen toeneemt. Dat is academisch gezien niet erg, er wordt immers niemand slechter van, maar je kunt discussiëren over de ethische kant in het licht van de gelijke basis die we onze kinderen willen meegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven