Hoe lang kleuterklas

16-01-2019 11:12 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een gesprek gehad met de juf van mijn dochter. Ze is net 5 geworden. De school gebruikt geen Cito toetsen in de kleuterklas maar ze werken met de ‘kijk’ als leerlingvolgsysteem.
Bij 6 maanden hebben we ook een gesprek gehad. Toen bleek dat ze op alle onderdelen wat voor liep. Gemiddeld 3 tot 4 maanden.
Nu dus met 12 maanden school weer een gesprek gehad. Ze loopt nu op sommige onderdelen bijna 10 maanden voor.
We waren blij om te horen dat het goed ging. Maar eenmaal thuis begon ik toch te denken, zou ze dan niet beter naar groep 3 kunnen.
Ze is vorig jaar na de kerstvakantie begonnen. Ze leest al een beetje, vooral klankzuivere woorden. Kan al makkelijke sommen, houdt van werkboekjes, sudoku puzzels en kan daar ook best al even zoet mee zijn.
Haar beste vriendin zit in groep 2, maar ze speelt verder met alle meisjes graag.
Zal ik nog een gesprek met de juf aanvragen? Iemand tips of advies? Ik wil geen push-moeder zijn, maar vind het ook gek dat als ze in december geboren zou zijn, ze nu al wél in groep 2 zou zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet te snel willen grijpen naar groep 3. Je kunt wel werkjes aanvragen van groep 3. Met 5 jaar in groep 3 zitten, dan is ze de enige in de kleuterleeftijd bij al wat grotere kinderen. Als kinderen zijn blijven zitten, zijn ze soms al 7 jaar. Dan is het zo’n groot verschil met een kindje dat net 5 is.

Misschien dat ze eens wat middagjes mee kan draaien, maar ik zou haar niet ‘pushen’ om gelijk maar volledig groep 3 te doen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
16-01-2019 11:17
Ik zou niet te snel willen grijpen naar groep 3. Je kunt wel werkjes aanvragen van groep 3. Met 5 jaar in groep 3 zitten, dan is ze de enige in de kleuterleeftijd bij al wat grotere kinderen. Als kinderen zijn blijven zitten, zijn ze soms al 7 jaar. Dan is het zo’n groot verschil met een kindje dat net 5 is.

Misschien dat ze eens wat middagjes mee kan draaien, maar ik zou haar niet ‘pushen’ om gelijk maar volledig groep 3 te doen.
Ze zou dan 5 jaar en bijna 8 maanden zijn. Ik bedoel dus na de zomervakantie.
Ik zou in ieder geval vragen of ze met groep 2 mee mag gaan doen. Dan kan ze misschien in schooljaar 2019/2020 mee naar groep 3. In groep 1 blijven heeft niet zo heel veel zin nu. Als dochter er eind van het schooljaar toch nog niet klaar voor lijkt kan ze prima nog een keer groep 2 doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groot voorstander van niet te lang kleuteren, dat is redelijk bekend hier op het forum/. Zeker als je kind zo'n voorsprong heeft zou ik aandringen op overgaan naar groep 3 na de zomervakantie.

En dan nog moet je haar in de gaten gaan houden, want als ze zo doorgaat loopt ze op het moment dat ze naar groep 3 gaar dus al een jaar voor.

Mijn jongste heeft een half jaar groep 1, een half jaar groep 2 en een half jaar groep 3 gedaan. Vervolgens naar groep 4 en vanaf daar 'gewoon' mee met de klas.
Maar de voorsprong liep al snel weer op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Om deze reden heeft de school van mijn kinderen een gemengde groep 1/2 zodat kinderen op hun eigen niveau werkjes kunnen doen. In mijn beleving gaat het ze daar vrij makkelijk af om op die manier verschillende niveau's aan te bieden. Loopt dan van net ingestroomd- groep 1-groep 2- groep 2 'uit'. Overigens hoor ik wel dat het makkelijker is verdieping& verbreding aan te bieden in groep 1/2 dan in groep 3, wat dat aangaat zou het misschien niet de handigste groep zijn om over te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is bijna 8 en zit in groep 5. Zij is na een half jaar in groep 1 doorgestroomd naar groep 2 en met 5,5 jaar naar groep 3 gegaan. Voor haar was dit het beste. Vooral omdat ze in groep 2 eindelijk aansluiting vond. Nog steeds heeft ze veel vriendinnen, die allemaal ouder zijn, soms wel een jaar. Verder gaat het cognitief ook prima en zit ze goed op haar plek.

Ik zou aansturen om vanaf nu mee te draaien met groep 2 en dan in juni te bekijken nog ze klaar is voor groep 3.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de juf toch maar vragen voor een tweede gesprek. Het gaat ook altijd zo snel zo’n gesprekje.
Ben benieuwd hoe zij dan denkt over ‘nu naar groep 2’.
Alle reacties Link kopieren
De meningen zijn hierover verdeelt.

Het beste schoolsysteem ter wereld is in Finland. En daar beginnen ze pas met lezen en schrijven wanneer ze 7 jaar oud zijn. Voor die tijd voor veel meer nadruk gelegd op sociale vaardigheden, spelen, bewegen, creatieve vaardigheden, etc . Of te wel, het ouderwets kleuteren.

Denk ook na wat er gaat gebeuren wanneer je kind haar middelbaretschool diploma krijgt. Hoe oud is ze dan, en kan ze dan zelfstandig in een andere stad op kamers gaan om te studeren? Of moet je dan een "gap-year" inlassen? Of wanneer iedereen begint te puberen, en jou kind nog niet. etc

In mijn familie is er gekozen om kinderen niet versneld door te stromen, ondanks dat ze dit intellectueel makkelijk aankonden. Wel andere uitdagingen aanbieden (sporten, muziek, verdieping, etc). Gewoon de kinderen in hun eigen groep houden, bij leeftijdsgenootjes. Uiteindelijk slagen ze met 10 op de eindlijst en gaat studeren gewoon goed. Maar erg blij dat ze niet als 17 jarige in de grote stad moesten gaan studeren en op kamers gaan. Ik denk niet dat voor de kinderen het een goed idee was geweest. En natuurlijk de studie die ze willen doen is op een universiteit die niet reisafstand zit om "spoorstudent" te worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-01-2019 11:56
De meningen zijn hierover verdeelt.

Het beste schoolsysteem ter wereld is in Finland. En daar beginnen ze pas met lezen en schrijven wanneer ze 7 jaar oud zijn. Voor die tijd voor veel meer nadruk gelegd op sociale vaardigheden, spelen, bewegen, creatieve vaardigheden, etc . Of te wel, het ouderwets kleuteren.

Denk ook na wat er gaat gebeuren wanneer je kind haar middelbaretschool diploma krijgt. Hoe oud is ze dan, en kan ze dan zelfstandig in een andere stad op kamers gaan om te studeren? Of moet je dan een "gap-year" inlassen? Of wanneer iedereen begint te puberen, en jou kind nog niet. etc

In mijn familie is er gekozen om kinderen niet versneld door te stromen, ondanks dat ze dit intellectueel makkelijk aankonden. Wel andere uitdagingen aanbieden (sporten, muziek, verdieping, etc). Gewoon de kinderen in hun eigen groep houden, bij leeftijdsgenootjes. Uiteindelijk slagen ze met 10 op de eindlijst en gaat studeren gewoon goed. Maar erg blij dat ze niet als 17 jarige in de grote stad moesten gaan studeren en op kamers gaan. Ik denk niet dat voor de kinderen het een goed idee was geweest. En natuurlijk de studie die ze willen doen is op een universiteit die niet reisafstand zit om "spoorstudent" te worden.
En wat maakt dat het beste ter wereld? Er zijn vast kinderen voor wie dat goed werkt hoor, maar er zijn er ook die al veel jonger echt graag zelf aan het werk willen. Mijn kind zeurde in groep 1 de juf haar kop gek om werkboekjes, helemaal uit zichzelf. Gelukkig ging de juf daar in mee en vond ze niet dat hij eerst nog wat meer ouderwets moest kleuteren, want daar was hij heel ongelukkig van geworden - en een stuk minder prettig in de omgang.

TO, nog een afspraak met de juf lijkt me een goed idee. Weet je of de school een protocol heeft voor najaarskinderen? Je zou kunnen vragen of ze daarin kan meedraaien.
Alle reacties Link kopieren
Vooral naar je kind kijken. De een heeft baat bij 3 jaar jaar kleuteren, de ander met 1. Als ze gewoon speelt en het allemaal best vind hoeft doorstomen niet per se. Wanneer de docent ziet dat ze veel zelfstandiger (en 'wijzer') is dan gemiddeld, kun je verder kijken.

Bij ons zat groep een en twee samengevoegd. Omdat de jongste in groep 1 eigenlijk amper speelde mocht ze vaak meedoen met de extra 'oefeningen' die groep 2 deed. Zo is ze uiteindelijk gelijk doorgestroomd naar groep 3. Eigenlijk is ze nooit echt een typisch speels kind geweest.

Ze ging inderdaad op haar 17 studeren maar ze was daar ook volwassen genoeg voor. Ze is altijd heel blij geweest dat ze die klas heeft mogen overslaan, ook nu nog.
Tien maanden voorlopen is gewoon best veel. Dus wat de beslissing ook gaat zijn, de school moet hier wel iets mee doen, want het gewone lesprogramma biedt hier geen uitdaging meer.
Hier is oudste van februari. Die ging toen tweede jaar dat ze op school zat na kerst naar groep 2 en na zomer naar groep 3. Heeft dus maar 1,5 jaar gekleuterd maar het is nu in groep 4 wel echt aanpoten voor der.
Mijn kind zit in groep 2 en heeft ook een voorsprong, hij wordt momenteel doorgetoetst, dus ik heb geen idee hoe groot zijn voorsprong is. Ik ben geen tegenstander van versnellen, maar ik denk dat je het zorgvuldig per kind moet bekijken. Omdat mijn kind het nog erg naar zijn zin heeft in groep 2 en een fantastische leerkracht heeft, die hem heel goed aanvoelt, is versnellen voor ons nog geen optie, ook omdat er nu heel veel ruimte voor allerlei opdrachten en verdieping is. Op het moment dat we het idee krijgen dat hij school minder leuk vjndt, gaan we weer om de tafel, hebben we afgesproken met school.

In het geval van jouw dochter is ze natuurlijk al relatief oud in de klas en is het bijna geen officiele versnelling. Zo is het ook gegaan met mijn oudste: volgens de boeken is ze versneld, maar omdat ze maar 1 maand na de peildatum jarig was (ander land) heeft het nooit als een versnelling gevoeld.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 12:29
Reden: Komma toegevoegd
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-01-2019 12:06
En wat maakt dat het beste ter wereld? Er zijn vast kinderen voor wie dat goed werkt hoor, maar er zijn er ook die al veel jonger echt graag zelf aan het werk willen. Mijn kind zeurde in groep 1 de juf haar kop gek om werkboekjes, helemaal uit zichzelf. Gelukkig ging de juf daar in mee en vond ze niet dat hij eerst nog wat meer ouderwets moest kleuteren, want daar was hij heel ongelukkig van geworden - en een stuk minder prettig in de omgang.

TO, nog een afspraak met de juf lijkt me een goed idee. Weet je of de school een protocol heeft voor najaarskinderen? Je zou kunnen vragen of ze daarin kan meedraaien.
Dit dus.

Dat ge-idealiseer van het Finse systeem wordt ook vervelend.

Op de Vrije School beginnen ze vaak ook laat met lezen, maar dat is dan net zo goed een systeem waarbij ze niet naar het individuele kind kijken.

Mijn kinderen gingen lezend naar groep 1, die zouden echt gillend gek geworden zijn als ze nog 3 jaar hadden moeten wachten met het 'echte' werk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat bij ons ook meespeelt is dat zoon qua schrijfmotoriek gemiddeld is en dus zeker niet voorloopt. Mijn oudste zoon heeft eigenlijk nooit echt juist leren schrijven en dat is nu, op het VO, best wel een handicap. Hij schrijft heel netjes, maar langzaam en het kost hem veel energie. Hij komt nu soms op toetsen in tijdsnood, omdat het schrijven hem te veel tijd kost. Door deze ervaring vind ik het nu bij jongste wel heel belangrijk dat hij schrijfonderwijs krijgt op het moment dat hij er fysiek aan toe is (en ik denk dat hij dat nu nog niet is).
Alle reacties Link kopieren
Als het verder sociaal-emotioneel goed gaat in de klas waar ze zit, waarom zou je dan versnellen?

Bieden ze wel uitdagingen op andere gebieden als ze zich cognitief mocht gaan vervelen?
Ik denk dat je naar het totaalplaatje moet kijken. Hoe zou het voor je kind zijn om nog een jaar te kleuteren? Kan zij zich dan nog steeds prima redden in de klas. Zorgt de juf voor de nodige uitdaging en kan zij inspringen op de behoefte van je dochter. Heeft ze met alles een voorsprong? Is ze nog heel speels en speelt ze net zo lief in de poppenhoek, dan dat ze rekensommetjes maakt. Hoe is de aansluiting met de oudere kinderen? Hou er ook rekening mee dat als ze een jaar eerder naar groep 3 gaat, zij vrij jong is als ze naar de middelbare gaat.

Mijn dochter heeft wel langer gekleuterd, pas in groep 2 begon haar voorsprong op te vallen. In groep 3 een slechte juf gehad die haar geen uitdaging wilde geven en het idee had dat het wel meeviel met die voorsprong. Nou in groep 4, andere juf, en wel degelijk voorsprong. Zowel rekenen als taal levelwerk. En daarmee verwacht ik een mogelijke suggestie van de juf om volgend jaar naar groep 6 te gaan ipv groep 5. Ik weet niet of ik hier een voorstander van ben. Dochter is vrij jong in haar doen en laten. In groep 6 zijn de groepjes al aardig gevormd en wordt het lastiger om aansluiting te vinden. Als een kind haar eigen leerlijn kan volgen in de juf zorgt voor de nodige uitdaging is het net zo fijn om bij leeftijdsgenoten te zitten.

Maar ik vind het wel een groot verschil met de kleuters. In groep 3 zijn de groepjes nog niet gevormd en is het makkelijker om aansluiting te vinden. Ik weet niet of je kind in een combi 1/2 zit? In dat geval is het doorstromen van groep 1 naar groep 2 halverwege het jaar makkelijker omdat ze in dezelfde klas blijft en de kinderen van groep 2 kent.

Als mijn dochter in groep 1 de voorsprong meer had laten zien, zou ik het makkelijker vinden om haar halverwege het jaar door te laten stromen naar groep 2 en op die manier eerder naar groep 3. Dan nu ze in groep 4 zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven