Omgangsregeling en afdwingen niet-verzorgende ouder

17-01-2019 20:41 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben bij de scheiding een ouderschapsplan opgesteld. Gouden bergen, de zorg zou 50-50 gedeeld gaan worden en overleg leek te kunnen. Een moderne scheiding dus en voor de twee kinderen leek een toekomst mogelijk waarin beide ouders met respect naar elkaar verder konden.

Wij hebben over en weer afgezien van partneralimentatie omdat wij al voor en ook tijdens ons huwelijk altijd zelfvoorzienend (economisch zelfstandig) waren.

Als kostwinnaar (ook tijdens huwelijk) betaal ik na de scheiding 85% van de kinderkosten, zijn aandeel binnen de kinderalimentatie is dus niet groot. Oké, so be it.

Maar.... Hij houdt zich dus niét aan de gemaakte afspraken. Hij heeft in circa 15 maanden de kinderen nu zo'n 40 uur gezien. Verdeeld over 15 keer. Al-tijd zijn er smoesjes en onzindingen. Nu ook dit zo schrijf, klinkt het werkelijk nog krankzinniger dan het is.... En die koppies van de (jonge) kinderen zijn zeer triest.

Ik ben er al langere tijd helemaal klaar mee. Onlangs heb ik hem een nieuw plan voorgelegd, dit is een geminimaliseerde versie van het oorspronkelijke plan, namelijk eens in de twee weken een korte middag en een paar feestdagen.

Hij laat opnieuw niets van zich horen. Hij rommelt maar wat aan. Er is een vorm van hulpverlening in beeld omdat ik hoopte zo iets te bereiken, maar helaas. Tijdens die bijeenkomsten toont hij zich bereid en binnen enkele dagen doet hij net alsof hij gek is. Enfin, ik zal jullie niet vermoeien met de details en ik wil nog iets bewaren voor mijn toekomstige boek.

Concreet mijn vraag.

Kan ik als praktisch hoofdverzorger en als financieel hoofdverzorger de vader dwingen tot reguliere omgang met zijn kinderen? Gewoon omdat ik vind dat de kinderen daar recht op hebben? Dus omgang buiten de 'leuke dagen', bijvoorbeeld verjaardagen etc?

Terug naar de mediator wil hij niet.
De rechtbank kost mij een godsvermogen.
Zo verder gaan kost mij al mijn energie.
De stekker eruit trekken wil ik de kinderen niet aandoen.

Wie geeft mij een verfrissende kijk op de situatie? Op andere fora gaat het vaak om het feit dat de hoofdverzorger (meestal de moeder) niet wil meewerken en daar de vader meer omgang wil, maar in dit geval is dat juist niét zo.
koffieliefhebster wijzigde dit bericht op 17-01-2019 20:59
Reden: Tikfout
0.97% gewijzigd
Hoe had je dat dwingen dan precies voor je gezien? Zelfs als zou je het via de rechtbank doen, zie je dan voor je dat vader onder dwang de kinderen 1 dag per week moet halen omdat hij anders een boete krijgt? Het omgekeerde van als een ouder kinderen niet terugbrengt. Lijkt me nogal absurd en ook niet wat je wilt.

Hebben jullie gezamenlijk gezag over de kinderen? Vader werkt dus wel mee aan de hulpverlening?

Het is goed om te lezen dat je wilt dat de kinderen omgang met hun vader hebben, het is inderdaad meestal andersom. Wat voor redenen geeft vader voor dat hij jullie afspraken niet nakomt?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je afspraken met iemand probeert te maken waarvan je weet dat hij deze niet nakomt.

Dat gaat niet anders worden. Zelf heb ik het geaccepteerd en ons leven ingericht zonder op hem te rekenen.
Wat hij wel doet is mooi meegenomen.

Ideaal nee en had het graag anders gezien. Maar dit geeft wel rust en de spanning is weg.
Tenslotte vliegt de jeugd van de kinderen voorbij. Wij maken mooie herinneringen.
Jammer dat hij die kans laat schieten.
Alle reacties Link kopieren
Helaas valt omgang niet af te dwingen.
Zelfs niet via de rechtbank.
Alle reacties Link kopieren
Nee dit kan, hier een kind die zijn vader al ruim 6 jaar niet gezien heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook absurd... We heb allebei gezag, maar helaas is dit een gevalletje 'soms wat lusten, nooit lasten'. En bij de hulpverlening toont hij zich van zijn goede kant en hoewel ik de hulpverleners hoog in aanzien heb, kunnen ook zij eigenlijk niks.

Er wordt van alles beloofd, nieuwe afspraken (prima haalbaar hoor, oa over hoe laat thuis) gemaakt. En als puntje bij paaltje komt.... Hij trekt altijd zijn eigen plan. En hij mag het, hij is hun vader. Maar het is zó niet in het belang van de kinderen. Redenen om zich niet aan de afspraken te houden variëren van 'ik ben overal te laat' tot 'de kinderen hadden geen zin om naar de winkel te gaan en dus aten we pizza'.

Ivm privacygevoeligheid kan ik niks zeggen over de reden van scheiding, maar laten we het er maar op houden dat ik met deze man niet verder kon. Het was niet meer dezelfde als waar ik ooit voor viel.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
17-01-2019 21:03
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je afspraken met iemand probeert te maken waarvan je weet dat hij deze niet nakomt.

Dat gaat niet anders worden. Zelf heb ik het geaccepteerd en ons leven ingericht zonder op hem te rekenen.
Wat hij wel doet is mooi meegenomen.

Ideaal nee en had het graag anders gezien. Maar dit geeft wel rust en de spanning is weg.
Tenslotte vliegt de jeugd van de kinderen voorbij. Wij maken mooie herinneringen.
Jammer dat hij die kans laat schieten.
Dank je. Deze had ik nodig volgens mij.... Ik zit nog in de strijdmodus en verlang naar de dag dat ik het kan loslaten....
Ik denk dat er niks anders op zit dan te accepteren dat hij wel de lusten en niet de lasten wil en zich niet aan afspraken kan houden. Als je ten minste wilt dat de kinderen hun vader blijven zien. Als ze steeds teleurgesteld raken door hem, kondig je niet meer aan dat hij komt. Als hij dan niet komt is 't niet zo erg. Als ze om hem vragen, omdat ze hem lang niet hebben gezien laat ze hem (video) bellen.

Verder als het niet aan afspraken houden is geen bedreiging is voor de kinderen zou ik proberen er niet te moeilijk over te doen.
Leg je pogingen tot contact wel vast. Mocht je ooit voor het hekje staan dan kom je tenminste goed beslagen ten ijs als de rechter vraagt “en wat hebt u gedaan om t contact met vader in stand te houden”.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
17-01-2019 21:04
Helaas valt omgang niet af te dwingen.
Zelfs niet via de rechtbank.
Ik weet dit. En toch voelt dit zó niet oké. Iemand kan voor zijn rechten naar de rechtbank. Maar voor plichten kun je er met een, in dit geval, vader dus niet naartoe.

En ik zit 'dus' met 24-7 zorg en m'n leven voorlopig een soort van on hold. En hij viert zijn leven. Zo krom als een hoepel...
Gatekeeper* schreef:
17-01-2019 21:17
Leg je pogingen tot contact wel vast. Mocht je ooit voor het hekje staan dan kom je tenminste goed beslagen ten ijs als de rechter vraagt “en wat hebt u gedaan om t contact met vader in stand te houden”.
Dit vind ik een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
17-01-2019 21:17
Leg je pogingen tot contact wel vast. Mocht je ooit voor het hekje staan dan kom je tenminste goed beslagen ten ijs als de rechter vraagt “en wat hebt u gedaan om t contact met vader in stand te houden”.
Dit heb ik gelukkig vanaf dag 1 gedaan. Als ik het bij de rechter nooit nodig heb, verkoop ik het aan GTST. Kunnen ze weer 5 jaar vooruit.

Zonder gekheid, het is echt een goede tip van je. Zonder mijn aantekeningen kan ik het verhaal eigenlijk niet eens meer fatsoenlijk navertellen. Ooit kan ik het gebruiken om de kinderen te vertellen over hun verleden.
Alle reacties Link kopieren
Helaas, jij kunt er niets aan veranderen
Zelfs een rechter kan omgang met een ouder die dat niet wil niet afdwingen.

Bekijk het eens van de andere kant. Jouw kinderen zitten niet opgescheept met een ouder die ze niet wil. Als je het gaat afdwingen zet hij ze misschien dagen met pizza voor een scherm. Of laat ze alleen terwijl hij andere dingen doet. Nu heb jij het in eigen hand.

Laat hem los en richt je op je eigen leven. Neem zelf besluiten en bericht hem ook niet overal meer over als hij negens om vraagt.
Koffieliefhebster schreef:
17-01-2019 21:20
Ik weet dit. En toch voelt dit zó niet oké. Iemand kan voor zijn rechten naar de rechtbank. Maar voor plichten kun je er met een, in dit geval, vader dus niet naartoe.

En ik zit 'dus' met 24-7 zorg en m'n leven voorlopig een soort van on hold. En hij viert zijn leven. Zo krom als een hoepel...
Hoe komt het dat jij je leven niet viert?
Hey lijkt mij verstandig geen regeling meer af te spreken en hem te laten bellen wanneer en of hij de kinderen kan zien. Waarschijnlijk geeft dat jullie kinderen ook rust en duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Koffieliefhebster schreef:
17-01-2019 21:20
Ik weet dit. En toch voelt dit zó niet oké. Iemand kan voor zijn rechten naar de rechtbank. Maar voor plichten kun je er met een, in dit geval, vader dus niet naartoe.

En ik zit 'dus' met 24-7 zorg en m'n leven voorlopig een soort van on hold. En hij viert zijn leven. Zo krom als een hoepel...
Ik begrijp jouw gevoel volkomen. Het voelt zo krom. Wel de rechten behouden maar verzaken in de vaderlijke plichten. Er wordt altijd makkelijk geroepen dat je het moet accepteren, dat jij nu 100% van jouw kinderen kunt genieten ed. Al is dat zoveel makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je er 24/7 helemaal alleen voor staat en bij elke beslissing in het leven van de kinderen ook nog eens afhankelijk bent van hun vader (toestemming ed/ id bewijs/ vakantie buitenland ed).
Hier in bijna dezelfde situatie. Mijn kinderen zien/ spreken hun vader sinds ruim een jaar niet meer.
Enig verschil is dat mijn ex tegenover de rechter ook nog eens heeft aangegeven dat hij geen contact wil met zijn kinderen en niet met mij wil communiceren. Dat maakt overleg in het belang van de kinderen erg moeilijk. De omgangsregeling is geheel van tafel, alleen vond de rechter het jammer genoeg nog te vroeg om mij 1-hoofdig gezag te geven.
Wat mij zelf een beetje troost biedt is door mij af te vragen hoe mijn kinderen in deze situatie het beste af zijn. Bij een vader die ze niet wil of bij mij en dan wordt het 24/7 alleen zorgen iets makkelijker te accepteren.
Ik wens jou heel veel sterkte!
Ik zie eerlijk gezegd helemaal het nut niet van alle documentatie.
Verspilde energie, ga wat leuks doen. Je blijft alleen maar in de strijdmodus.
Ook bij de rechtbank kun je er weinig mee.

Accepteer dat je de verantwoording alleen draagt en zorg dat je erachter staat. Jij mist niets van hun jeugd en het wordt rustiger.
anoniem_346296 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 21:42
Reden: Rare zin
1.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
'Als je het gaat afdwingen zet hij ze misschien dagen met pizza voor een scherm. Of laat ze alleen terwijl hij andere dingen doet.'

Dat zou inderdaad zomaar kunnen.

Maar wat zouden jullie dan zeggen als hij de kinderverjaardag/1e Kerstdag/sinterklaas wél wil. En de andere 360 dagen dus niet. Gewoon nee? Zo simpel?
Koffieliefhebster schreef:
17-01-2019 21:39
'Als je het gaat afdwingen zet hij ze misschien dagen met pizza voor een scherm. Of laat ze alleen terwijl hij andere dingen doet.'

Dat zou inderdaad zomaar kunnen.

Maar wat zouden jullie dan zeggen als hij de kinderverjaardag/1e Kerstdag/sinterklaas wél wil. En de andere 360 dagen dus niet. Gewoon nee? Zo simpel?
Gewoon ja. Voor je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Koffieliefhebster schreef:
17-01-2019 21:39
'Als je het gaat afdwingen zet hij ze misschien dagen met pizza voor een scherm. Of laat ze alleen terwijl hij andere dingen doet.'

Dat zou inderdaad zomaar kunnen.

Maar wat zouden jullie dan zeggen als hij de kinderverjaardag/1e Kerstdag/sinterklaas wél wil. En de andere 360 dagen dus niet. Gewoon nee? Zo simpel?
Hoe belangrijk vind jij het voor de kinderen dat ze contact houden met hun vader?
Ik wou dat mijn ex dat als minimale inspanning zou doen. Dan houdt hij tenminste contact met de kinderen. Hier vergeet hij de verjaardagen en alle andere speciale bijzondere dagen.
Wat voor een eikel ik hem inmiddels ook vind, hij blijft wel de vader van mijn kinderen.
Dat zie je dan wel weer. Ik acht die kans niet zo groot

Je moet zelf plannen maken en niet in de wat als modus gaan zitten.
Als hij Sint wil vieren pak je de agenda er even bij.
Alle reacties Link kopieren
@Mieky80

Thnx.

De kinderen doen het gelukkig fantastisch. Er is voor hen rust (gekomen) en ze varen wel bij de huidige situatie. Eigenlijk zelfs beter. Ik trek het eigenlijk meestal prima, we zijn een goed team. Al zijn ze nog te jong (6&8) om heel erg veel alleen/zelfstandig te kunnen, we flikken het allemaal maar wel. Ik ben erg trots op ze.

En ach, het duurt nog maar een paar jaar voor ze uitvliegen. Ik overleef het allemaal wel, maar ik gun ze contact met hun vader.

Maar zoals iemand hierboven al zei, als hij dat wil missen is dat zijn eigen gemiste kans.

Mijn eigen leven vieren. Tja. Misschien te gemakkelijk antwoord, maar met een baan van 36 uur en de zorg voor twee + een huishouden blijft daar verrekte weinig tijd voor over. Mijn netwerk werkt ook en hoewel er incidenteel heus mogelijkheden zijn, is het nou eenmaal zo dat ik niet iedere zoveel weken oppas heb. Eenzaam ben ik niet hoor, maar van een sociaal leven is nu even weinig sprake. Komt wel weer hoor, eerst m'n wonden likken.
Alle reacties Link kopieren
Mieky80 schreef:
17-01-2019 21:43
Hoe belangrijk vind jij het voor de kinderen dat ze contact houden met hun vader?
Ik wou dat mijn ex dat als minimale inspanning zou doen. Dan houdt hij tenminste contact met de kinderen. Hier vergeet hij de verjaardagen en alle andere speciale bijzondere dagen.
Wat voor een eikel ik hem inmiddels ook vind, hij blijft wel de vader van mijn kinderen.
Het kan dus écht nog erger... Bi-zar gewoon. En wat mij op momenten bevreemdt is dat ik, met echt wel een portie gezond verstand, ooit koos voor hem als vader van mijn kinderen. Die ik, lekker cliché, voor geen goud zou willen missen.
Het zijn tropenjaren. Lig regelmatig tegelijkertijd met de kids in bed-;)
Maar het wordt makkelijker, de kinderen krijgen straks ook andere praatjes. En voor je het weet kijken jullie samen Netflix. Maar dan wel een leuke serie. Ook hier helpt het als je het lukt om dit te accepteren. Dan kun je er ook meer van genieten.

Ik heb het idee dat heel veel mensen tegenwoordig moe zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er niet zoveel aan, maar mijn ex eist de kinderen dus wel op, terwijl de kinderen geen zin hebben en moe / gefrustreerd terug komen. Het is niet in orde daar, ik zie de lichtjes in de ogen van de kinderen doven. Ook op school vinden ze ze vlak en moe.
Jeugdzorg is inmiddels betrokken en vader maar strijden dat hij recht heeft op de kinderen...
Ik zou me gelukkig prijzen met jouw situatie.

Zorg dat je de kinderen een goede basis geeft, en dat doe je zo te lezen. Daar hebben ze veel meer aan dan strijd. Je hebt het geprobeerd, hij wil niet, jammer dan. Verjaardag, ja prima, de eerstvolgende vrije dag van de kinderen. Of om en om, net zo als de rest van de leuke dagen.
Al heeft kerst zonder kinderen ook wel wat, uitslapen, lekker koken en rustig eten (al dan niet met familie of vrienden)

Sterkte, het is nooit leuk als je tot een situatie gedwongen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mieky80 schreef:
17-01-2019 21:37
De omgangsregeling is geheel van tafel, alleen vond de rechter het jammer genoeg nog te vroeg om mij 1-hoofdig gezag te geven.
Hoe ging die omgangsregeling van tafel, als ik vragen mag? Voor zover ik weet, gelden de afspraken die in het ouderschapsplan/omgangsregeling staan toch? Dat moet bij jou haast wel een gevecht geweest zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven