Welke E5-leesboeken voor kleuter?

18-01-2019 09:26 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 5 leest op dit moment op niveau E5 (oude AVI 6-7-8). Ik merk dat het lastig is om boekjes te vinden die qua onderwerp bij haar leeftijd passen. Veel boekjes zijn te spannend of vallen buiten haar belevingswereld.
Ik vind het prima dat ze leest wat ze aan kan, maar wil wel graag een beetje sturen op wat ze leest.
Welke tips (titels/series) hebben jullie?
Zijn boeken die eigenlijk bedoeld zijn als voorleesboeken niet wat? Ik denk aan Roald Dahl of Pinkeltje of Annie MG Smit of wellicht is er tegenwoordig wat moderners.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vindt ze informatieve boekjes uit de bieb leuk. Bijvoorbeeld alles over konijnen, een sport of techniek

Of strips of tijdschriften.

Je kunt ook advies vragen in de bieb
Alle reacties Link kopieren
Vraag het aan de leesconsultant in de bibliotheek.

Heeft de juf verder geen tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees met zoon van 6 prentenboeken die je normaal voorleest, zoals de kleine indiaan, de mooiste vis van de zee, pas op dit boek bijt en dergelijke. Zoon is doorgetoetst tot leesniveau e5 voor de kerstvakantie, maar ik merk nu al dat hij al weer stukken beter leest.

Ook leest hij toch boeken op niveau E4, gewoon omdat dat beter past bij wat hij leuk vindt. Ik zou niet blindstaren op het leesniveau en haar gewoon boeken laten kiezen die ze leuk vindt. Ongeacht welk niveau dat dan is... dat doet zoon dus ook in de bieb en dan komen we vaak uit op e4 en soms m5.

Ook heel leesbaar hier en een goede tip die ik gehad heb: Donald duck
Is inderdaad een lastige, in de bieb konden ze ons toen niet echt tips geven. Prentenboeken hebben we nog een tijdje gedaan, maar dat was 't ook niet helemaal.

Wat hier echt een topper was is de 'Sofie' serie van Edward vd Vendel. Gaat over een meisje (basisschoolleeftijd) dat samen met haar vrienden diverse avonturen beleeft. Heel erg huis, tuin en keuken avonturen dus erg herkenbaar. Boeken zijn ook leuk vormgegeven, met naast het verhaal ook regelmatig een klein stripje, blokjes met wetenswaardigheden etc. (ook de 'Sam' boeken van Edward vd Vendel zijn overigens erg leuk!)

Verder is de keukenprins van mocano ook erg leuk, maar dat zijn wel hele dikke boeken, denk dat die hier iets later kwamen toen ze het ook op kon brengen om een verhaal over een langere periode uit te smeren.

Beide series zijn ook heel leuk om voor te lezen, dus dat gaf hier een mooie mix tussen zelf doen en voorgelezen worden. Enige nadeel is dat ik de boeken dus steeds maar half heb gelezen...
Alle reacties Link kopieren
Misschien dan de serie ‘de bende van de Korenwolf’ past. Van Jaques Vriens

‘De boze heks’ van Hanna Kraan.

En misschien De Waanzinnige Boomhut?
Alle reacties Link kopieren
Lastig hé? Voor dyslecten en moeilijke lezers hebben ze kasten vol, maar voor vlotte lezers is het echt zoeken. Ik liet mijn kind altijd eerst zelf tussen de biebboeken snuffelen. De gekozen boeken werden vervolgens door mij gescand (past het onderwerp bij de leeftijd/niet te spannend) en dan besloot ik of het boek wel of niet mee mocht.

Je zou kunnen kijken naar:
* Pippi Langkous
* Lotta uit de kabaalstraat
* Mees Kees
* Foeksia de miniheks
* Dolfje weerwolfje
* Matilda
* Sjakie en de chocoladefabriek
* Spekkie en Sproet
* heksje Lily
* Geronimo Stilton
* aantal boeken van dr Seuss

Hopelijk zit er wat leuks voor haar tussen!
incubus2016 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 18:01
Reden: Edit: ja, ik voel me aangesproken mbt het humble bragging. Zo bedoelde ik het dus niet ;)
4.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sowieso een tip: zoek wat ‘ouderwetse’ boeken. Die zijn vaak minder spannend dan de boeken van tegenwoordig.

Is ‘de olijke tweeling’ nog een idee? Of ‘De dolle tweeling’ en ‘de vijf’? Dat zijn redelijk brave boeken, maar qua leesniveau misschien passender dan de huidige avi-achtige boeken.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
18-01-2019 11:51

Is ‘de olijke tweeling’ nog een idee? Of ‘De dolle tweeling’ en ‘de vijf’? Dat zijn redelijk brave boeken, maar qua leesniveau misschien passender dan de huidige avi-achtige boeken.
die zijn erg gedateerd hoor, mijn kinderen vonden er echt geen Hol aan.
Alle reacties Link kopieren
Jip en Janneke van A.M.G. Schmidt
Kikker en Pad van A. Lobel
Rik en Roosje van C. Slee
Iris en Michiel van C.Slee
De avonturen van Tommy en Lotje van J. Vriens
Lotte en Roos van M. Smithuis
Kortom: voorleesboeken!

En inderdaad, je kunt beter de inhoud afstemmen dan het leesniveau. Dus M4 en E4 kunnen ook prima. Series als ‘De Effies’ en ‘De Roskam’ van V.den Hollander zijn leuk voor die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
18-01-2019 11:51
Sowieso een tip: zoek wat ‘ouderwetse’ boeken. Die zijn vaak minder spannend dan de boeken van tegenwoordig.

Is ‘de olijke tweeling’ nog een idee? Of ‘De dolle tweeling’ en ‘de vijf’? Dat zijn redelijk brave boeken, maar qua leesniveau misschien passender dan de huidige avi-achtige boeken.
Au! Die waren al hopeloos ouderwets toen ik ze las.


Er bestaan wel een paar series gericht op vlotte lezers; bizon boeken (vonden mijn kinderen leuk) en bolleboos (van na de tijd van mijn kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Incubus2016 schreef:
18-01-2019 11:43
Lastig hé? Voor dyslecten en moeilijke lezers hebben ze kasten vol, maar voor vlotte lezers is het echt zoeken. Ik liet mijn kind altijd eerst zelf tussen de biebboeken snuffelen. De gekozen boeken werden vervolgens door mij gescand (past het onderwerp bij de leeftijd/niet te spannend) en dan besloot ik of het boek wel of niet mee mocht.

Hier werd op 5-jarige leeftijd gelezen:
* Pippi Langkous
* Lotta uit de kabaalstraat
* Mees Kees
* Foeksia de miniheks
* Dolfje weerwolfje
* Matilda
* Sjakie en de chocoladefabriek
* Spekkie en Sproet
* heksje Lily
* Geronimo Stilton
* aantal boeken van dr Seuss

Hopelijk zit er wat leuks voor haar tussen!
Leuke titels, dat zeker. Maar qua belevingswereld toch wel veel 8+.
Begrijpend lezen is wat anders dan de woorden in een boek kunnen lezen. Vraag regelmatig aan je kind waar haar boek over gaat. Zo kun je controleren of ze snapt wat ze leest.
Vraag in de bieb welke boeken ze zou kunnen lezen. Het schijnt niet erg te zijn als kinderen onder hun niveau lezen.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
18-01-2019 12:00
Jip en Janneke van A.M.G. Schmidt
Kikker en Pad van A. Lobel
Rik en Roosje van C. Slee
Iris en Michiel van C.Slee
De avonturen van Tommy en Lotje van J. Vriens
Lotte en Roos van M. Smithuis
Kortom: voorleesboeken!

En inderdaad, je kunt beter de inhoud afstemmen dan het leesniveau. Dus M4 en E4 kunnen ook prima. Series als ‘De Effies’ en ‘De Roskam’ van V.den Hollander zijn leuk voor die leeftijd.
Ik zou eerder kiezen voor Pluk. Bij J&J is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld wel heel ouderwets.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van net 6 met ongeveer het zelfde leesniveau leest nu "Timo en de oppasninja". Verder vindt hij Sjakie en de Chocoladefabriek en Mathilda erg leuk. Ook de magische boomhut serie (dus niet de waanzinnige boomhut maar de magische boomhut) valt erg in de smaak. Ik vind die boeken persoonlijk tenenkrommend slecht vertaald maar ik hoef het gelukkig niet te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
18-01-2019 12:17
Ik zou eerder kiezen voor Pluk. Bij J&J is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld wel heel ouderwets.
Ohja pluk werd hier tot voor kort ook verslonden! Ik vermoed trouwens dat Annie aan de LSD zat toen ze deel 2 "pluk redt de dieren" schreef.
Eze schreef:
18-01-2019 12:17
Ik zou eerder kiezen voor Pluk. Bij J&J is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld wel heel ouderwets.
Ik heb een paar dagen geleden twee J&J boeken uit de kringloopwinkel meegenomen want het hoort toch bij de Nederlandse opvoeding of zo. De rolverdeling vond ik nog wel meevallen, zo speelt Janneke ook brandweertje. Maar ik denk dat ik zeker de helft van de verhaaltjes niet kan gaan voorlezen aan kind dat in 2019 geboren wordt omdat die er niet veel van gaat snappen :$. De telefoon die gaat, Jip en Janneke die 'de hoorn van de haak nemen' en zeggen dat papa en mama niet thuis zijn, en dat er voor degene aan de andere kant van de lijn geen mogelijkheid is om de ouders alsnog te bereiken. Conducteurtje spelen met 'een spiegelei'. Jip die doet alsof hij de kolenboer is die langs de deuren gaat. Om maar wat voorbeelden te noemen. Ik had het tijdlozer voorgesteld in mijn herinnering. Pluk heeft de tand des tijds wat dat betreft stukken beter doorstaan :D .
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 13:17
3.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
18-01-2019 12:17
Ik zou eerder kiezen voor Pluk. Bij J&J is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld wel heel ouderwets.
Pluk is ook leuk!
Ik stoor me totaal niet aan welke rolverdeling dan ook bij J&J, ik vind hun ‘avonturen’ tijdloos.
Mijn dochter vond de verhaaltjes altijd prachtig. Inmiddels is ze 8 en zijn de boekjes naar de achtergrond verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
18-01-2019 12:02
Leuke titels, dat zeker. Maar qua belevingswereld toch wel veel 8+.
Echt? Mees Kees vond ik op het randje qua belevingswereld, maar kind vond het allemaal leuke boeken. Het merendeel werd ook gewoon voorgelezen in groep 3. Ben wel benieuwd welke dan onder 8+ vallen :)
Alle reacties Link kopieren
Incubus2016 schreef:
18-01-2019 13:34
Echt? Mees Kees vond ik op het randje qua belevingswereld, maar kind vond het allemaal leuke boeken. Het merendeel werd ook gewoon voorgelezen in groep 3. Ben wel benieuwd welke dan onder 8+ vallen :)
Mees Kees vond mijn jongste als kleuter ook al leuk, al mistte hij misschien af en toe wat nuances. Bij de andere boeken zie ik het probleem ook niet zo.
Incubus2016 schreef:
18-01-2019 13:34
Echt? Mees Kees vond ik op het randje qua belevingswereld, maar kind vond het allemaal leuke boeken. Het merendeel werd ook gewoon voorgelezen in groep 3. Ben wel benieuwd welke dan onder 8+ vallen :)
Ik had dit idee ook een beetje, zoon van 6 is dol op Foeksia en Roald Dahl boeken (al ben ik dan degene die ze voorleest :-D )

Aanvullend: De Gorgels van Jochem Meijer?
Wipneus en Pim vond zoon leuk destijds.

Dochter is fan van tijdschriften, Donald Duck, Penny, zo zit dat, Freek Vonk
Alle reacties Link kopieren
De mijne lazen op hun vijfde Tolstoj en Dostojevski.

Onzin natuurlijk. Wat een hoog 'humble bragging'-gehalte in dit topic zeg. :D
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
18-01-2019 14:44
De mijne lazen op hun vijfde Tolstoj en Dostojevski.

Onzin natuurlijk. Wat een hoog 'humble bragging'-gehalte in dit topic zeg. :D
Waar zie je humble bragging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven