Samen eten

18-01-2019 10:43 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfelde in welk subforum ik dit moest plaatsen, want het kan zowel in relaties, kinderen, culinair en thuis. Toch maar kinderen gekozen, omdat ik met name benieuwd ben naar hoe gezinnen dit doen, of hoe ze er tegenaan kijken.

We zijn met z'n vijven, twee volwassenen, drie kinderen. Ik houd van regelmaat en structuur en de kinderen ook. Het liefst zou ik iedere avond samen op dezelfde tijd eten, maar mijn man is niet altijd op dezelfde tijd thuis. Bovendien lust hij veel dingen niet.

Ik probeer nu met hangen en wurgen iedere avond iets op tafel te zetten wat we allemaal lusten en probeer dat klaar te hebben precies op het moment dat mijn man thuis komt, maar dat zorgt voor gedoe. Soms hebben de kinderen al veel eerder honger. Soms is dat gewoon te laat ivm bedtijd jongste. Soms moet ik het eten lang warmhouden voordat we kunnen beginnen.

Mijn man wil absoluut niet dat ik rekening houd met hem, hij wil gewoon dat wij eten wat we willen en hoe laat we willen. Wat trouwens niet wil zeggen dat hij liever niet meeëet, want dat doet hij natuurlijk ook gewoon het liefst.

Echter, ik kan het idee van samen gezellig aan tafel niet loslaten. Ik vind dat dit echt bij een gezin hoort, met z'n allen aan tafel eten. Daarbij vind ik het vervelend om voor hem niets te maken. Als wij nu iets eten wat hij niet lust, maak ik voor hem iets anders. Dat doe ik graag, maar hij wil mij daar eigenlijk niet mee opzadelen en voelt zich dan opgelaten.

Conclusie: gezellig samen eten=gedoe, maar kiezen voor geen gedoe betekent 5 dagen in de week niet samen eten en is dus niet gezellig.

Hoe zouden jullie dit oplossen?
Alle reacties Link kopieren
Team man.
Jouw droom van samen eten zorgt voor hangen en wurgen, hongerige kinderen en moeilijkheden.

Laat dat los. Je man is gewoon niet elke dag op hetzelfde moment thuis. Dus wanneer hij op tijd is: prachtig! Zo niet, dan niet.
En je kunt het met de 3 kinderen jezelf niet gezellig hebben? Apart.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Drie avonden in de week gezellig doen en de rest praktisch. Man laten koken wat hij lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
Eet gewoon met je kinderen op een voor hen handige tijd.
Hoe oud zijn ze? Er komt sowieso een tijd met clubjes, trainingen enzovoort waardoor je bijna nooit doordeweeks compleet aan tafel kunt zitten.

Je man kan dan jullie maaltijd opwarmen zodra hij thuis is. En dat gezeik over lussiknie zou ik helemaal niet trekken van een volwassene.

Man hier is ook regelmatig later, en ik eet 1 avond per week niet thuis. Zoon gaat een avond voetballen en moet dan al weg voor etenstijd. Kortom: compleet zijn we alleen in het weekend. Daarom is het niet minder gezellig aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Onze oplossing (ongeveer vergelijkbare gezinssamenstelling, iets groter) is vooral pragmatisch:

Eten om 19:00. Wie er niet is meldt dat. Waar mogelijk houden we iets over, en anders zoekt de laatkomer het zelf maar uit.

Iedere dag is een ander gezinslid verantwoordelijk voor inkoop, koken en afwassen. Vast budget van 8,- en verder mag iedereen zelf weten wat hij/zij kookt. De rest van het gezin mag vertellen dat het lekker is, of zwijgen. Zeuren over eten is absoluut verboden.

En we eten meestal op de bank voor de tv.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 10:52
0.66% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
18-01-2019 10:50
Drie avonden in de week gezellig doen en de rest praktisch. Man laten koken wat hij lekker vindt.
Waarom moet man voor zichzelf koken na een dag werken?
Alle reacties Link kopieren
coolingdown. schreef:
18-01-2019 10:52
Waarom moet man voor zichzelf koken na een dag werken?
:HA: waarom niet?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-01-2019 10:52
:HA: waarom niet?
Ik vraag waarom wel :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man had ook onregelmatige diensten en op de avonden dat hij er niet was rond etenstijd at ik gewoon samen met de kinderen.
Waarom zou je al dat gedoe aan gaan? Dat is alleen maar onrust denk ik. Ik ben het dus met je man eens. De situatie ís nou eenmaal zo en je er tegen verzetten helpt niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel stoppen met apart koken voor je man als hij iets niet lust, wat een gedoe. Als je hem wilt helpen, kan je makkelijker extra porties maken op de dag dat je wel eet wat hij lust en dat invriezen. Kan hij het zelf opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wat gezellig is aan kinderen die eerst stikken van de honger, en daarna moe aan tafel moeten.
Alle reacties Link kopieren
coolingdown. schreef:
18-01-2019 10:52
Waarom moet man voor zichzelf koken na een dag werken?
OK, poging: omdat hij dan kan eten wat hij wil?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
18-01-2019 10:51
Onze oplossing (ongeveer vergelijkbare gezinssamenstelling, iets groter) is vooral pragmatisch:

Eten om 19:00. Wie er niet is meldt dat. Waar mogelijk houden we iets over, en anders zoekt de laatkomer het zelf maar uit.

Iedere dag is een ander gezinslid verantwoordelijk voor inkoop, koken en afwassen. Vast budget van 8,- en verder mag iedereen zelf weten wat hij/zij kookt. De rest van het gezin mag vertellen dat het lekker is, of zwijgen. Zeuren over eten is absoluut verboden.

En we eten meestal op de bank voor de tv.
Wat een leuk idee zeg, kind budget geven en verantwoordelijk maken voor het avondeten. Daarmee sla je heel wat vliegen in 1 klap. Vanaf welke leeftijd zijn jullie daarmee begonnen?
Wij eten elke dag op de tijd waarop de meesten er kunnen zijn.

Wij hebben drie kinderen, een van de kinderen werkt fulltime en onregelmatig. De tweede studeert, maakt lange dagen en moet soms gelijk door naar sport want training geven is zijn extra stage. De derde zit op school en heeft een bijbaan als vakkenvuller. Moet regelmatig om zes uur beginnen.

Elke dag van de week heeft zijn eigen etenstijd. Vaak gaan we met zijn vieren aan tafel, eentje gaat dan vroeg van tafel en er sluit iemand later aan.

Dochter eet vegetarisch en er zijn dingen die niet door iedereen gegeten worden. Inmiddels ben ik heel handig in het maken van de aangepaste versie voor de afwijkende eter. Verder zit er altijd wel iets in de vriezer om iets afwijkends te maken. En zijn er soms weken dat ik elke dag iets maak dat door dochter de volgende dag meegenomen kan worden naar haar werk wat ze dan kan opwarmen in e magnetron.

Het is een hoop geregel maar daar ben ik ingegroeid, kan me inderdaad nog herinneren hoe ongezellig ik het vond toen de kinderen in het begin niet altijd mee konden eten.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 11:24
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
18-01-2019 10:58
Wat een leuk idee zeg, kind budget geven en verantwoordelijk maken voor het avondeten. Daarmee sla je heel wat vliegen in 1 klap. Vanaf welke leeftijd zijn jullie daarmee begonnen?
Vanaf 11 rustig opgestart, vanaf 12 echt zonder verdere hulp totaal verantwoordelijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie dat je man op één (of twee?) dagen in de week op een afgesproken tijd thuis is, zodat jullie dan samen eten? Met twee weekenddagen maakt dat minimaal drie keer samen eten. De rest van de dagen volg je dan je eigen ritme en dat van de kinderen.

Gezeur over niet lusten is bij mij aan tafel niet toegestaan. Dit is er en daar moet je het mee doen. Iedereen mag hier één ingrediënt kiezen wat hij of zij niet lust en daar hou ik rekening mee, de rest eet je maar omheen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-01-2019 10:57
OK, poging: omdat hij dan kan eten wat hij wil?
Daar heb je gelijk in!

Ik weet niet wat de situatie van to is maar ik bedoelde meer, als man werkt en to (bijvoorbeeld) niet of een stuk minder, dat het dan voor to een kleine moeite zou kunnen zijn om voor man iets anders te maken (of gewoon met de pot mee, ook prima) zodat hij dat later kan opwarmen.
JollyRider schreef:
18-01-2019 11:00
Vanaf 11 rustig opgestart, vanaf 12 echt zonder verdere hulp totaal verantwoordelijk.
Complimenten.

En geef je nog wel wat tips na het eten, als in: 'de gehaktballen waren wat droog, volgende keer kan je beter x en y doen'?
Alle reacties Link kopieren
coolingdown. schreef:
18-01-2019 11:01
Daar heb je gelijk in!

Ik weet niet wat de situatie van to is maar ik bedoelde meer, als man werkt en to (bijvoorbeeld) niet of een stuk minder, dat het dan voor to een kleine moeite zou kunnen zijn om voor man iets anders te maken (of gewoon met de pot mee, ook prima) zodat hij dat later kan opwarmen.
Ik redeneerde een beetje vanuit mijn eigen situatie :) Ik kook wat ik zelf wil beter zelf dan dat mijn vrouw dat kan, en andersom net zo. Hoe hard we ook proberen, je legt toch altijd je eigen smaak in het eten. Dus als ik iets echt lekker vind, kook ik het ook liever zelf. En ik vind koken een fijne ontspannende bezigheid, ook/juist na een dag werken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
coolingdown. schreef:
18-01-2019 10:52
Waarom moet man voor zichzelf koken na een dag werken?
Waarom niet? Als ik niet hoef te koken op dagen dat ik werk kookt er 4 dagen per week niemand.
Alle reacties Link kopieren
Doordeweeks bepaalt de kok hoe laat we eten, meestal ongeveer 18.30 uur. Als je laat bent, en het is mogelijk, houden we rekening met je. Mits je het even meldt. Te laat: koud eten. Zelf even opbakken
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een man die vaak laat is.

Wij hebben een dag afgesproken dat hij vroeg is.

2 dagen belt hij van te voren op Hoelaat het wordt. Soms ga ik eerder eten met de kinderen of ik douche ze eerst zodat we daarna gezamenlijk kunnen eten.

En dingen niet lusten ... echt kom op dat gaat er bij mij niet in. Je kan iets niet lekker vinden maar dan eet je er maar wat minder van. Vind als ouder geef je wel een vb naar je kinderen af wanneer je stelselmatig roept dag je iets niet lust of om die reden Iers anders eet. Nog even en je kan 5 verschillende gerechten gaan koken.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
18-01-2019 11:03
Complimenten.

En geef je nog wel wat tips na het eten, als in: 'de gehaktballen waren wat droog, volgende keer kan je beter x en y doen'?
Varieert per kind. Met de oudste heb ik veel samen gekookt, maar die is zijn ouders inmiddels ver voorbij. Hij kookt tegenwoordig restaurant-kwaliteit, nog geen Michelin-ster, maar die gaat nog wel eens komen als hij zich zo blijft ontwikkelen. Hij zoekt zelf heel actief kritiek en tips, en die krijgt hij, maar tegenwoordig kan ik hem geen tips meer geven, alleen vertellen welk resultaat beter had gekund, maar niet meer hoe dat resultaat te bereiken. Daarvoor is hij me echt veel te ver voorbij.

Bij de jongste gaat dat nog harder, en die kookt net zo graag alleen. Kookboeken er bij en hij gaat los. Met het heel bescheiden budget dat hij heeft zet hij nu al echt heel verrassende, en heel goede, maaltijden op tafel.

De rest daar tussenin moeten we hooguit afremmen in hun gemakzucht, anders aten we van hun uitsluitend macaroni.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
18-01-2019 11:00
Vanaf 11 rustig opgestart, vanaf 12 echt zonder verdere hulp totaal verantwoordelijk.
Leuk idee!

Hier zijn kinderen nog veel te jong, maar thuis hadden wij de regel: Wie eerste thuis is kookt.
Alle reacties Link kopieren
eten met kinderen op vaste tijd no brainer. en eten wat de pot schaft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven