Kinderen krijg je niet, die neem je..

18-01-2019 17:38 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik het weer, de opmerking: kinderen néém je niet, die krìjg je! Als reactie op iemand die zei: als je geen tijd of zin hebt om ervoor te zorgen, neem dan geen kinderen. Waarom zijn mensen zo fel op dat "nemen"? Ik begrijp heel goed dat wanneer het niet lukt om zwanger te worden het niet je eigen keus is om ze niet te nemen/krijgen. Maar als je wel kinderen hebt heb je ze toch echt genomen. Je eigen keuze, zelf gestopt met anticonceptie, je wilde een kind. Je hebt dat kind niet zomaar gekregen. (ongewenste zwangerschappen even buiten beschouwing gelaten)

Eigenlijk zijn beide woorden niet goed. Het is niet vanzelfsprekend, kinderen nemen. Maar kinderen krijgen is ook raar.

Iemand een beter alternatief? Bijvoorbeeld ipv Wij krijgen een kind, Wij worden ouders. Of: Er gaat een kindje komen ipv wij nemen een kind.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal voor genomen. Kan heel slecht tegen die opmerking dat je kinderen niet neemt maar krijgt.
Honey, you should see me in a crown
Dat komt van mensen die er niet tegen kunt dat je ze op hun verantwoordelijkheden wijst. Er is maar 1 oplossing voor, negeren dat soort zeurders.
kinderen......
kom maar binnen Redbulletje :-D
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijg je niet, want je moet er (soms ook nog behoorlijk) wat voor doen om zwanger te worden en te blijven.

Ik vind dat je iets krijgt op het moment dat je er geen moeite voor hoeft te doen. Nee, het is niet vanzelfsprekend dat iedereen ‘oops’ zwanger wordt en juist dan vliegt dat hele ‘krijgen’ ook wel het raam uit.
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik gewoon even geen zin om voor mijn kind te zorgen, ook al duurde het jaren voor we haar kregen/namen.
het maakt mij niks uit maar: what about: ik heb kinderen als je ze al hebt, waarbij hebt dan niet slaat op bezit, of wij willen kinderen als je ze nog niet hebt
Alle reacties Link kopieren
Je neemt de beslissing om voor kinderen te gaan, en vervolens krijg je ze. Met meer of minder moeite. Of je krijgt niet.

Dus van beide wat.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen overkomen je, denk ik. En je kunt er voor kiezen de kans dat ze je overkomen groter te maken. Maar dat bekt voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijg je niet, je neemt/maakt ze. Sommige mensen hebben alleen de pech dat ze fysiek niet gemaakt zijn om zomaar kinderen te maken/nemen.
En van wie krijg je ze dan? Is er ook een retour policy?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
18-01-2019 17:53
Kinderen overkomen je, denk ik. En je kunt er voor kiezen de kans dat ze je overkomen groter te maken. Maar dat bekt voor geen meter.
je kunt ook vrij goed voorkomen dat ze je overkomen. Gelukkig maar!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
18-01-2019 17:53
Kinderen overkomen je, denk ik. En je kunt er voor kiezen de kans dat ze je overkomen groter te maken. Maar dat bekt voor geen meter.
Overkomen? Het lijkt me een nogal bewuste keuze.

Overkomen klopt in mijn ogen niet, er gaan te veel keuzes aan kinderen vooraf, net als dat vreemdgaan een mens niet overkomt om dezelfde redenen.
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:
Hakuna Matata
Fragolisa schreef:
18-01-2019 17:55
En van wie krijg je ze dan? Is er ook een retour policy?
ja, met bonnetje, binnen een maand, in de originele verpakking
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
18-01-2019 17:53
Kinderen overkomen je, denk ik. En je kunt er voor kiezen de kans dat ze je overkomen groter te maken. Maar dat bekt voor geen meter.

Als je er niet voor kiest is de kans dat ze je “overkomen” niet aanwezig. En als je er wel voor kiest is het soms verdomd hard werken om ze te realiseren.

“Overkomen” lijkt mij niet het meest gepaste woord. Het past in ieder geval zeker niet bij hoe ik het verwekkingsproces ervaren heb.

Dat was een opeenvolging van kiezen, wachten, werken, hopen en vervolgens krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Correct Nederlands is toch een kind krijgen? Heeft toch niks te maken met dat woord letterlijk op te vatten en dan maar gaan veranderen in een kind nemen?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen maak je. En vaak mislukt dat in meer of mindere mate :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijg je niet, die neem je. En ik neem ze heel bewust niet.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
18-01-2019 17:53
Kinderen overkomen je, denk ik. En je kunt er voor kiezen de kans dat ze je overkomen groter te maken. Maar dat bekt voor geen meter.

Aha, net als vreemdgaan? Dat overkomt je ook heb ik hier geleerd.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
18-01-2019 17:58
Correct Nederlands is toch een kind krijgen? Heeft toch niks te maken met dat woord letterlijk op te vatten en dan maar gaan veranderen in een kind nemen?

Dat is als je in verwachting bent, dat je een kind krijgt. En dat is prima.
TO bedoelt echter iets anders, namelijk bijvoorbeeld de vraag: Wanneer besloten jullie kinderen te nemen?
Daar reageren sommige mensen dan als een dolle stier op.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
18-01-2019 17:59
Kinderen krijg je niet, die neem je. En ik neem ze heel bewust niet.

Tot je ze wel wil nemen maar dat niet lukt, dan besef je je dat er ook een heel stuk ‘krijgen’ bij zit.
Maar het zal mij persoonlijk een zorg wezen hoe iemand het noemt.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
18-01-2019 17:58
Correct Nederlands is toch een kind krijgen? Heeft toch niks te maken met dat woord letterlijk op te vatten en dan maar gaan veranderen in een kind nemen?
Gaat meer om het aandachttrekkers element om mensen die gewoon iets vertellen over kinderen (Bv. “De buuv beviel het zo goed dat ze zelfs voor drie kids is gegaan, na de tweede namen ze nog een kindje”) en dat iemand dan weer daar doorheen moet fietsen met “Kinderen neem je niet, kinderen krijg je”, met zo’n zuinig dichtgeknepen mondje.

In 9 van de 10 gevallen zijn dat ook nog eens géén mensen die jarenlang trajecten hebben doorstaan om überhaupt aan één kind te ‘geraken/komen’. Een kind ‘krijgen’ is te voorkomen. Een kind willen en de beslissing nemen om alles in het werk te stellen daarvoor is echter geen garantie dat je ook daadwerkelijk een kind krijgt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als je ze kon nemen had ik ze wel eerder genomen en dan waarschijnlijk meer dan 1. Snap dus wel dat mensen daar iets tegen hebben. Je krijgt ze... tja, is het niet helemaal maar komt beter in de buurt dan nemen vind ik.
Zoals de OP al aangeeft ongewenste zwangerschap en niet zwanger kunnen worden worden uitgesloten. Dan nog de per ongeluk zwanger, door de pil zwanger (ja dat kan echt) dan blijven er weinig gevallen over.
Alle reacties Link kopieren
ik ben voor 'kinderen maken'
is namelijk hoe het werkt, en soms lukt het wel en soms lukt het niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven