Zoon van 19 en niets doen

20-01-2019 12:05 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet het maar even onder kinderen maar officieel is ‘ie dat niet meer natuurlijk.

Om te beginnen: 19jr, hoogbegaafd, add, dyslectisch, DCD.

Hij heeft drie jaar gekleuterd. De reden om hem niet naar groep 3 te laten gaan was ‘omdat ie af en toe ineens als een teiger door de klas gaat springen’ en dus was ie niet klaar voor groep 3. Vervolgens alles op de basisschool met twee vingers in de neus en daar kwam ook nog bij dat hij door zijn motorische achterstand en zijn snelle begrip veel minder hoefde te doen dan zijn klasgenoten maar daarvoor kwam niet iets verdiepends of verbredende in de plaats.

Op het VO dacht ie zo lekker verder te kunnen en dat lukte in klas 1 nog wel maar bleef zitten in klas 2 en vervolgens in klas 3 weer. We hebben orthopedagogen, onszelf (docent VO), psychologen etc ingezet om hem aan het leren te krijgen maar hij zei ja en amen en deed nee en fuck you. Op advies zijn we toen opgehouden met ‘pushen’ en hebben hem alleen herinnerd en verder moest ie het zelf uitzoeken. Dit omdat andere kinderen in het gezin hier ook last van houden en om de goede sfeer te behouden. Uiteindelijk twee jaar geleden zijn TL (mavo) gehaald en hij ging naar een leuke mbo-opleiding.

Daar bleek hij veel van de dingen uit jaar 1 al zichzelf te hebben geleerd (ook zijn hobby) en dus haakte hij af. ROC wilde voor hem wel een aangepast programma maken zodat ie in twee ipv drie jaar klaar zou zijn. Maar nee, dit wilde hij niet. Toen hij achttien was is ie gestopt met de opleiding. Zijn vader zei dat de voorwaarde voor dit tussenjaar dan wel was dat hij ging werken.

In het inmiddels verstreken 1,25jr heeft hij welgeteld in totaal zes weken gewerkt. Hij zegt het in het begin leuk te vinden maar al gauw haakt ie af met allerlei smoesjes. Dat ie moet werken om zichzelf in levensonderhoud te voorzien krijg je er niet in.

Ondertussen houdt ie zich thuis niet aan de regels, doet wat ie zelf wil. Rookt, blowt en drinkt. Zijn vrienden wonen bij mij in de buurt en de verleiding was te groot om er snachts tussenuit te knijpen.
In de weken dat hij bij zijn vader was, dan ben ik bij mijn vriend, kwam hij daar gewoon niet thuis en zat ie stiekem in mijn huis met zijn vrienden. Voor oud en nieuw vorig jaar had ie gevraagd of ie dat met zijn vrienden in mijn huis mocht vieren. Ik heb dat verboden omdat een eerder feestje uit de hand was gelopen (dat wil zeggen: niets was opgeruimd en planten vertrapt enz).

Op nieuwjaarsdag bleken ze toch in mijn huis te zitten. Toen ik aan kwam zaten er een stuk of dertig kerels in mijn woonkamer te roken en blowen. Ze hadden dus gewoon ingebroken! Een sleutel had ie al lang niet meer. Zoon had een raampje zo opengezet van tevoren dat het leek dat ie op slot zat. Voor de rest was alles hermetisch gesloten. Dat ze door een raam naar binnen moesten vonden ze achteraf inderdaad wel een beetje vreemd.

Toen hebben we besloten dat hij door de week bij zijn vader moest zijn (woont in een dorp 15km verderop) en in het weekend kon hij dan hier zijn, mits ik er was.

Inmiddels is ie bij een psychiater en twee psychologen (en verslavingszorg heeft zich er nog even mee bemoeid) geweest maar hij leidt ze om de tuin en ze hebben nu ook gezegd dat hij momenteel niet te helpen is. Omdat ie thuis (beide huizen) zijn eigen regels bepaalt is er een ultimatum gesteld dat hij op 1 feb uit huis moet. Dat ie dan dus een kamer moet hebben en voorlopig zijn eigen boontjes moet doppen. Hij moet eerst op zijn bek vallen zegmaar.

Nu ben ik het daar mee eens (was al eerder mijn voorstel maar bij zijn vader duurt het altijd even voor ie dit soort dingen beseft).
Alleen: we hebben zorgplicht tot ie 21 is. Ik heb zelf geen financiële middelen hem te ondersteunen en bovendien moet ie zelf werken om inkomsten te krijgen.

Hoe pakken we dit op een goede manier aan?

Hij weet deze deadline al twee maanden overigens en heeft tot dusver niets ondernomen. We weten dat dingen in het verleden wellicht beter aangepakt hadden moeten worden maar dat valt nu niet meer te veranderen natuurlijk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Oh, wat lijkt me dit moeilijk. Als ook professionals zeggen dat hij niet te helpen is (op dit moment) zal dat dwars door je ziel snijden :hug:

Ik snap wel waarom hij geen actie onderneemt: jullie hebben altijd voor hem gezorgd en hij gaat er vanuit dat dat nu ook gaat gebeuren.

Misschien helpt het om samen op zoek te gaan naar een kamer?
Klinkt als mijn broer. Die is ondertussen 40 maar gedraagt zich nog net zo. Rookt, blowt, drinkt en doet daadwerkelijk niks nuttigs. Baantje hier, baantje daar. Alles wat mijn ouders geprobeerd hebben was zinloos. Hij zegt ja en doet nee. Hij krijgt hulp, zet zich in eerste instantie in en haakt af of begint daarna doodleuk weer van voor af aan.

Ik heb geen tips, sorry. Alleen een triest en hopeloos verhaal wat lijkt op dat van jouw zoon. Ik hoop dat hij ooit wel het licht gaat zien... sterkte!
Alle reacties Link kopieren
In alle eerlijkheid, ik zou hem het huis uit zetten. Deze jongen heeft heel dringend een confrontatie met de werkelijkheid nodig, niet nog meer bescherming imho
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Meid de mijne is onderhand 28 en woont nog thuis, die hebben we vroeger tot 2 keer toe op straat gezet, heeft allemaal niets geholpen. Hoe komt hij nu aan geld dan om te blowen?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Hij is nog wel op een leeftijd dat instanties misschien nog wat kunnen betekenen.
die ik wilde bestaat al...
JollyRider schreef:
20-01-2019 12:12
In alle eerlijkheid, ik zou hem het huis uit zetten. Deze jongen heeft heel dringend een confrontatie met de werkelijkheid nodig, niet nog meer bescherming imho

Werkt niet hoor. Hebben mijn ouders gedaan. Hij ging vrolijk verder met roken, blowen en drinken en logeerde bij een vriend die hele dagen hetzelfde doet. Gezellig samen de kroeg in. Werkt echt niet.

Verslaafde broer van een collega idem. Ging hij toch zwerven? Lekker boeiend. Die zwerft rond in Nederland. 🤷🏼‍♀️
attribuutje schreef:
20-01-2019 12:15
Hij is nog wel op een leeftijd dat instanties misschien nog wat kunnen betekenen.

Boven de 18 kunnen ze niks met iemand die niet wil.
Alle reacties Link kopieren
oh mijn hemel, lijkt mijn zoon wel. Die is 18 met ASS, zit al 2 jaar thuis, wil helemaal niks van hulpverlening weten, werkt wel maar alleen maar zodat hij alles in het weekend kan opzuipen.

Ik zit zelf ook af en toe met de handen in het haar.
Heel veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
20-01-2019 12:16
Werkt niet hoor. Hebben mijn ouders gedaan. Hij ging vrolijk verder met roken, blowen en drinken en logeerde bij een vriend die hele dagen hetzelfde doet. Gezellig samen de kroeg in. Werkt echt niet.

Verslaafde broer van een collega idem. Ging hij toch zwerven? Lekker boeiend. Die zwerft rond in Nederland. 🤷🏼‍♀️
Ik zeg niet dat hij zijn gedrag er door verandert, mocht je dat bedoelen met “het werkt (niet)”. Maar ik zie ook niet in waarom je als ouders jezelf en je gezin de prijs laat betalen. En wees gerust, ik zeg dat niet omdat ik makkelijk praten heb van de zijlijn, maar omdat ik het van heel dichtbij ken.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 12:20
0.28% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Waar bestaat die zorgplicht van ouders eigenlijk uit tot de 21e? Dat je verplicht bent om hem een dak boven het hoofd te verschaffen?

Het punt is namelijk dat hij niet voor zichzelf hoeft te zorgen, dat doen zijn ouders wel. En daarmee faciliteren ze de mogelijkheid om te lapzwansen. Hij krijgt zijn natje en droogje immers wel.

Ik vraag me af of dit gedrag zijn ouders niet kan ontslaan van deze verplichting.
JollyRider schreef:
20-01-2019 12:12
In alle eerlijkheid, ik zou hem het huis uit zetten. Deze jongen heeft heel dringend een confrontatie met de werkelijkheid nodig, niet nog meer bescherming imho
Precies. Zolang zijn ouders voor hem blijven zorgen, blijft voor hem de drang uit om eigen verantwoordelijkheid op te nemen.
Maar kan heel goed zijn dat hij dat nooit zal krijgen en dat hij uiteindelijk een zwervend bestaan zal gaan leiden. Mensen willen niet altijd geholpen worden. Misschien past hij gewoon niet in deze maatschappij. En er is niemand die daar iets aan kan doen, ook hij zelf niet.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
20-01-2019 12:20
Waar bestaat die zorgplicht van ouders eigenlijk uit tot de 21e? Dat je verplicht bent om hem een dak boven het hoofd te verschaffen?

Het punt is namelijk dat hij niet voor zichzelf hoeft te zorgen, dat doen zijn ouders wel. En daarmee faciliteren ze de mogelijkheid om te lapzwansen. Hij krijgt zijn natje en droogje immers wel.

Ik vraag me af of dit gedrag zijn ouders niet kan ontslaan van deze verplichting.


Precies. Zolang zijn ouders voor hem blijven zorgen, blijft voor hem de drang uit om eigen verantwoordelijkheid op te nemen.
Maar kan heel goed zijn dat hij dat nooit zal krijgen en dat hij uiteindelijk een zwervend bestaan zal gaan leiden. Mensen willen niet altijd geholpen worden. Misschien past hij gewoon niet in deze maatschappij. En er is niemand die daar iets aan kan doen, ook hij zelf niet.
Klopt, maar die hoeft niet bij jou thuis te zijn.

Ik loop tegen dezelfde dingen aan met mijn zoon. Hij woont inmiddels niet meer thuis, dat ging niet meer.
Waar hij nu woont heeft hij meer controle en begeleiding. Mijn zoon werkt nu wel maar heeft, behalve zijn MBO niveau 1, geen opleiding afgemaakt. Hij wil ook niet meer naar school, ik hoop alleen dat hij zich nog gaat beseffen dat hij zonder opleiding niet verder komt.
Ik ben inmiddels zo ver dat ik het van me af kan zetten en het zie als zijn eigen verantwoordelijkheid. Hij heeft zelf zijn toekomst in de hand, ik niet. Ik kan hem tips geven maar als hij daar niet naar wil luisteren is dat aan hem.

Is maatschappelijk werk al ingeschakeld? Zij hebben misschien voor jouw situatie nog goede tips en adviezen.

Mocht je vragen hebben dan kun je me PB-en.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het helemaal benauwd als ik de OP lees.
Ik snap dat je een ultimatum stelt, maar ik lees vooral een jongen waar iets mee is en die niet de juiste hulp krijgt.
Dat ultimatum heeft als risico dat ie nog verder afglijdt.
Hij mag dan 19 zijn, ik vermoed dat hij door zijn ADD nog niet in staat is volwassen beslissingen te nemen en daarvan de gevolgen te overzien en te dragen.
Maar ja, hij is 19, dus je kunt hem ook niet meer dwingen om hulp aan te nemen.

HET dilemma van alle ouders van jongvolwassenen die eigenlijk nog niet in staat zijn die verantwoordelijkheid te dragen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-01-2019 12:34
Ik krijg het helemaal benauwd als ik de OP lees.
Ik snap dat je een ultimatum stelt, maar ik lees vooral een jongen waar iets mee is en die niet de juiste hulp krijgt.
Dat ultimatum heeft als risico dat ie nog verder afglijdt.
Hij mag dan 19 zijn, ik vermoed dat hij door zijn ADD nog niet in staat is volwassen beslissingen te nemen en daarvan de gevolgen te overzien en te dragen.
Maar ja, hij is 19, dus je kunt hem ook niet meer dwingen om hulp aan te nemen.

HET dilemma van alle ouders van jongvolwassenen die eigenlijk nog niet in staat zijn die verantwoordelijkheid te dragen.
Jij hebt imho meestal verstandige visies in dit soort (soort ruim gezien) situaties. Wat zou jouw route zijn als je in de schoenen van TO stond?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
TO, heb jij begeleiding van verslavingszorg? Zij kunnen je vast adviseren bij deze vragen.

Houdt je wel aan je ultimatum. En vooral houdt ook vol en accepteer dat hij dan mogelijk een zwervend bestaat gaat leiden. Je moederhart zal breken, een verslaafd kind is een verschrikking. Stel ook de politie op de hoogte dat je je zon het huis uitzet, dat heeft echt nut kan ik je uit ervaring van dichtbij vertellen. En vertel het ook je buren.

Denk ook aan de veiligheid van je andere kinderen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 12:37
5.59% gewijzigd
Kan hij niet via begeleid wonen op kamers? Ik vind het ook wel gemakkelijk vand e hulpverlening om het bij jullie te laten, terwijl hij duidelijk hulp nodig heeft.

Kun je nog een keer met alle hulpverlening en je zoon m de tafel om te kijken wat jullie met z'n allen voor hem kunnen betekenen?
Alle reacties Link kopieren
Als hij geen inkomen of uitkering heeft, heeft hij gewoon recht op bijstand en evt toeslagen. Informeer bij de gemeente.
Ik gok dat hij geen idee heeft hoe hij dat zelf moet regelen, help hem dus.
Idem met het zoeken van een kamer.

Mijn voornaamste advies: help hem, help hem, help hem.
En zoek zelf hulp om duidelijk te krijgen hoe je hem kunt helpen.
Ga bijv naar MEE, of naar de psych waar je zoon als laatste geweest is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Beschermd wonen?Of is hij daar te goed voor?Mijn zoon met ass wordt daar nu voor op een wachtlijst gezet ,vanuit de wmo wordt dat geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Solomio, die krijgt pas geld na zijn 26ste.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
20-01-2019 12:46
Solomio, die krijgt pas geld na zijn 26ste.
Niet waar. Er is ook een bijstand voor jongeren, die heeft mijn zoon een tijdje gehad.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
20-01-2019 12:46
Solomio, die krijgt pas geld na zijn 26ste.
Huh?
Mijn zoons zijn 18 en 20, kunnen niet werken of studeren en de ene krijgt bijzondere bijstand, de ander Wajong.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
20-01-2019 12:46
Solomio, die krijgt pas geld na zijn 26ste.
Dat is zeker niet waar, bijstand ontvang je vanaf je 18e, mits je aan de voorwaarden voldoet. Het kan zijn dat de gemeente nog aanvullende voorwaarden stelt alvorens je de uitkering ontvangt, maar dat verschilt per gemeente. TO kan samen met haar zijn een afspraak maken bij de sociale dienst van de gemeente.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand
dahlia74 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 12:51
10.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Deze kan wel werken. Dat lijkt me het verschil. Laat ik het anders zeggen, de mijne kreeg pas een uitkering na zijn 26ste.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
20-01-2019 12:51
Deze kan wel werken. Dat lijkt me het verschil. Laat ik het anders zeggen, de mijne kreeg pas een uitkering na zijn 26ste.
Ah, jij bepaalt wel even dat deze jongen kan werken.
Ik lees een jongen met forse problemen, zonder adequate hulp, zwaar overvraagd, al jaren, en nu weer.
Maar ook dat beeld is gekleurd door mijn ervaring.

Beoordeling arbeidsvermogen bij het uwv lijkt me ook een goed idee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Eens met Solomio. Die jongen heeft psychische problemen. Een handicap, mag je wel zeggen, die DCD diagnose is niet niks.
Die ga je niet op straat schoppen, die heeft hulp nodig. In de eerste plaats van zijn ouders. Hoe uitputtend dat ook is. Dat is nu eenmaal jouw taak als ouder.
Hij zou mi in elk geval moeten stoppen met blowen, en daarvoor zou hij om te beginnen uit zijn eigen omgeving weg moeten. Kan hij niet naar een kliniek? Dat lijkt misschien wat drastisch maar een blowverslaving wordt zwaar onderschat. Dat blowen zorgt ervoor dat hij op geen enkel punt verder gaat komen en dat zijn ontwikkeling - die vanwege de DCD toch al moeizaam verloopt- stil staat.
En iets van begeleid wonen lijkt me ook niet verkeerd. Het klinkt niet alsof hij in staat is om voor zichzelf te zorgen.
Wat zal hij angstig zijn, nu 1 feb nadert en hij geen idee heeft hoe het verder moet. Enige oplossing die hij nu ziet is wsl nog meer blowen en drinken om die paniek te onderdrukken.
impala wijzigde dit bericht op 20-01-2019 13:20
21.29% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven