zakgeld 1e klas middelbare

21-01-2019 14:03 195 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn zoon wordt in september 12 en gaat dan naar de middelbare school.
Wat geven jullie je kind als zakgeld in de 1e van de middelbare en wat moeten jullie kinderen van dit bedrag doen..?

Hij krijgt nu 8,50 en hoeft daar niets van te doen behalve een bijdrage aan kadootjes voor leden van het gezin. Verder is het voornamelijk een spaarder en koopt heel af en toe een legopakket wat hij dan ook makkelijk kan gebruiken omdat hij daarnaast eigenlijk niks doet van zijn zakgeld..

Ik hoor graag jullie ervaringen...

gr R
Alle reacties Link kopieren
20 euro. Dan kan hij gewoon eens een broodje halen, ijsje eten met vrienden, naar de bioscoop, etc.
Ik zou zelf indexeren naar 10 en kijken wat zijn kosten zijn en hoe vaak en waarvoor ie geld nodig heeft op de middelbare.

Kan je bijvoorbeeld met Kerst of Pasen nog altijd terug verhogen.


Het ene kind wil dagelijks een saucijzen-broodje kopen, het andere kind pakt braaf brood mee van thuis.
Het ene kind wil persé elke week naar de bios of 't zwembad, het andere kind houdt het bij gamen thuis met vrienden.

Etcetera.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:09
38.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor duidelijkheid hij krijgtnu 8.50 per maand dat had ik er niet bij geschreven...:)
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat hij ervan moet betalen. Betaald hij zelf zn telefoon? Kadootjes voor vrienden?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
75 euro, zakgeld&kleedgeld (per maand)
lilalinda wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:13
16.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rigimoken schreef:
21-01-2019 14:09
Voor duidelijkheid hij krijgtnu 8.50 per maand dat had ik er niet bij geschreven...:)
Oeps. Dat is wel erg weinig. Dan zou ik op 10 euro per week gaan zitten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder deed altijd gewoon de leeftijd in geld, dus elk jaar een beetje erbij. Tot ik 13 werd, want dat is de leeftijd waarop ik mocht gaan werken en dus zelf geld kon regelen als ik wilde.
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Alle reacties Link kopieren
Vind 8.50 voor een kind van 11 niet erg weinig hoor dat is iets meer dan 2 euro per week klopt volgens Nibud...en hij hoeft er niets van te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier 15 euro per maand,met 12-13 jaar en vanaf 14 jaar 20 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon krijgt 70 euro per maand (Is kleedgeld en zakgeld excl schoenen en jas).
Alle reacties Link kopieren
Heksenketels, wat doet (of moet) jouw kind van het zakgeld?..
Alle reacties Link kopieren
Rigimoken schreef:
21-01-2019 14:18
Vind 8.50 voor een kind van 11 niet erg weinig hoor dat is iets meer dan 2 euro per week klopt volgens Nibud...en hij hoeft er niets van te doen.
Hij KAN er ook niets van doen.
In een tussenuur een ijsje kopen is al krap. Laat staan naar een film of het zwembad met vrienden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
20 euro per maand. Helft gaat naar spaarrekening, helft vrij te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze 25 euro per maand. Dat is voor broodjes/drinken op en na school, telefoon abbonement, uitstapjes met vrienden (incl trein) en cadeautjes voor het gezin en de helft bij vrienden. Make-up betaald de jongste meestal ook zelf.

Dat is ruim voldoende en een telefoonabonnement is nu dus niet nodig voor de kinderen volgens henzelf.
Alle reacties Link kopieren
Rigimoken schreef:
21-01-2019 14:18
Vind 8.50 voor een kind van 11 niet erg weinig hoor dat is iets meer dan 2 euro per week klopt volgens Nibud...en hij hoeft er niets van te doen.
Maar je vraagt het voor de middelbare school, dan moet je in de tabel er onder kijken.
Madeliefjees schreef:
21-01-2019 14:11
Oeps. Dat is wel erg weinig. Dan zou ik op 10 euro per week gaan zitten.

10 euro per week is belachelijk.

TO, hier een richtlijn:

https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Alle reacties Link kopieren
BlijfgewoonBianca dit krijgt hij nu....
We gaan dus ophogen op de middelbare. Alle uitjes betalen wij nu. Er is nu geen sprake van tussenuren...hij zit nog op de basisschool.
Zakgeld is leergeld. In plaats van kijken wat anderen krijgen kun je beter kijken naar reële uitgaven die een brugklasser heeft.

Hier kregen de kinderen elk jaar iets meer zakgeld maar vanaf elf jaar ook elk jaar meer verantwoordelijkheid.

Vanaf 11 jaar kadootjes voor klasgenoten. Uitgaande van 10 feestjes per jaar à 5 euro, kregen ze er dus bij elf jaar en euro bij.

Vanaf 12 jaar zelf hun beltegoed betalen. Uitgaande van 25 euro per jaar kregen ze er dus 50 cent bij.

Vanaf 13 jaar soms iets kopen in de kantine op school of sport. Daarvoor vond ik 50 cent wel voldoende.

Vanaf 14 jaar hun eigen activiteiten met vrienden betalen. Bioscoop, feestavond bij de sport. Daarvoor leek 100 euro op jaarbasis ons reëel, dus kregen ze er 2 euro per week bij.

Etc etc.

Ze leerden dus budgetten en reserveren voor dure tijden. Lenen konden ze niet, soms wilde ik wel iets voorschieten als ik zeker wist dat ze thuis genoeg geld hadden.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-01-2019 14:11
Oeps. Dat is wel erg weinig. Dan zou ik op 10 euro per week gaan zitten.
Dat is absurd veel! Wat moet een kind met €40 in de maand?
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
21-01-2019 14:26
Hier krijgen ze 25 euro per maand. Dat is voor broodjes/drinken op en na school, telefoon abbonement, uitstapjes met vrienden (incl trein) en cadeautjes voor het gezin en de helft bij vrienden. Make-up betaald de jongste meestal ook zelf.

Dat is ruim voldoende en een telefoonabonnement is nu dus niet nodig voor de kinderen volgens henzelf.
Broodjes, drinken, school, telefoon, uitstapjes, trein (!) én cadeautjes van 20 euro per maand? Dat is onmogelijk..
fotoroid schreef:
21-01-2019 14:33
Broodjes, drinken, school, telefoon, uitstapjes, trein (!) én cadeautjes van 20 euro per maand? Dat is onmogelijk..
Welnee ze hoeven niet elke maand met de trein, er is niet elke maand iemand jarig. Tja, en als dat wel zo is dan eet je brood van thuis. Zakgeld is leren met geld om te gaan. Als zakgeld meer dan toereikend is, is het leerdoel wel heel erg klein.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 14 krijgt 30 EUR per maand.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-01-2019 14:30


Vanaf 13 jaar soms iets kopen in de kantine op school of sport. Daarvoor vond ik 50 cent wel voldoende.

.
Doe jij het ook met 50 cent per week; iets kopen op je werk of in de kantine ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven