Drinken van zoete drankjes, wanneer?

21-01-2019 17:24 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede moeders,

Mijn zoontje (2,5 jaar) drinkt sinds kort in het weekend een bekertje fanta mee. Toen ik dit aan vriendinnen vertelde bleken zij dit veel te vroeg te vinden. Zo veel kwaad kan één bekertje niet toch? Hij geniet er erg van, en ik denk echt niet dat het heel schadelijk zal zijn. Iemand die tegen hetzelfde aanloopt? Elke keer in discussie gaan met ze vind ik ook geen pretje.
Waarom zou je met ze in discussie moeten? Wat maakt het uit dat zij (en ik, overigens) het achterlijk vinden?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je elke keer in discussie gaan? Jullie meningen verschillen en iedereen voedt zijn eigen kinderen op zijn eigen manier op. Daar hoeft toch niet iedere keer een mening over uitgesproken te worden?
Ik zou het ook niet doen.
Tot 4 jaar wordt het afgeraden
Alle reacties Link kopieren
In fanta zit geloof ik minder suiker dan in die zgn gezonde fruitsapjes. Dus tja.
Alle reacties Link kopieren
Er zit nogal een verschil tussen zoete drankjes en frisdrank met koolzuur.

Mijn peuter drinkt wel appelsap bijvoorbeeld. Koolzuur is echt funest voor het gebit, dat vind ik echt voor ‘grote mensen’, en in mijn omgeving drink je dat op een terras of met uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
21-01-2019 17:38
Er zit nogal een verschil tussen zoete drankjes en frisdrank met koolzuur.

Mijn peuter drinkt wel appelsap bijvoorbeeld. Koolzuur is echt funest voor het gebit, dat vind ik echt voor ‘grote mensen’, en in mijn omgeving drink je dat op een terras of met uitgaan.
Waarom appelsap? Ik snap niet zo goed wat daar de toegevoegde waarde van is.
Alle reacties Link kopieren
Dat koolzuur slecht is voor je tanden had ik nog nooit gehoord en blijkt ook niet waar: https://gezondnu.nl/dossiers/gezondheid ... je-tanden/

"Dat frisdrank slecht voor je tanden is klopt als een bus, maar geldt dat ook voor koolzuur? Het juiste antwoord is: nee. Dat zit namelijk zo. Hoe lager de pH-waarde, hoe zuurder. De zuurgraad in je mond heeft meestal een pH-waarde van 7 en dit is neutraal. Hoe lager de zuurgraad in je mond, hoe groter de kans op schade aan je gebit. Aan cola wordt bijvoorbeeld fosforzuur met een zuurgraad van rond de 3 toegevoegd en je raadt het al: dat is inderdaad slecht voor je tandglazuur.

Koolzuur is van zichzelf een zwak zuur. Als je bruisend water drinkt zal dit voor een kleine daling in de pH-waarde in je mond zorgen. Speeksel neutraliseert dit meteen en daarom is de kans dat je tanden beschadigen héél klein. Het is dus niet de koolzuur waar je voor op moet passen, maar de andere zuren in frisdrank. Britse onderzoekers ontdekten dit door tanden een tijdje te bewaren in verschillende koolzuurhoudende dranken. Vooral ijsthee en energiedrankjes bleken de tanden geen goed te doen. Aan de tanden in bruisend water veranderde daarentegen niets."

Appelsap is dus een stuk slechter dan een glas cola light!
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
21-01-2019 17:37
In fanta zit geloof ik minder suiker dan in die zgn gezonde fruitsapjes. Dus tja.
Hier dacht ik dus ook aan. Een glas sinaasappelsap lijkt mij slechter voor het gebit dan fanta. Hij heeft overigens nog niet echt flinke tandjes, dus het zal nog wel meevallen nu.
Alle reacties Link kopieren
Nooit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-01-2019 17:31
Waarom zou je met ze in discussie moeten? Wat maakt het uit dat zij (en ik, overigens) het achterlijk vinden?
Precies dit.
Wel raar, een peuter aan de prik. Ik vind het altijd wat Tokkie. De meeste kinderen mogen pas vanaf een jaar of 8 af en toe frisdrank.
Bloemedame schreef:
21-01-2019 17:44
Hier dacht ik dus ook aan. Een glas sinaasappelsap lijkt mij slechter voor het gebit dan fanta. Hij heeft overigens nog niet echt flinke tandjes, dus het zal nog wel meevallen nu.
Andere reacties ook gelezen ?
MinkeDeWit schreef:
21-01-2019 17:49
Wel raar, een peuter aan de prik. Ik vind het altijd wat Tokkie. De meeste kinderen mogen pas vanaf een jaar of 8 af en toe frisdrank.
Dan leef jij in een andere omgeving als ik.

Zoon krijgt wel eens een slokje. Oudste sinds ze 5 is af en toe een glas als in eens per maand ofzo, maar die lustte het ook gewoon eerder niet.
marriette87 schreef:
21-01-2019 17:39
Waarom appelsap? Ik snap niet zo goed wat daar de toegevoegde waarde van is.
Moet dat dan? Drink jij nooit iets gewoon omdat je het lekker vindt?
Alle reacties Link kopieren
Bloemedame schreef:
21-01-2019 17:44
Hier dacht ik dus ook aan. Een glas sinaasappelsap lijkt mij slechter voor het gebit dan fanta. Hij heeft overigens nog niet echt flinke tandjes, dus het zal nog wel meevallen nu.
Cariës kunnen zelfs al ontstaan voor het melkgebit (helemaal) doorkomt.
Het is jouw kind, jouw opvoeding.
Zelf zou ik geen dingen gaan geven die het kind niet nodig heeft en waar het niet om vraagt omdat het ze simpelweg niet kent. Je geeft je kind toch ook geen koffie omdat jullie dat drinken? Dat is toch gewoon voor 'grote mensen'?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Bloemedame schreef:
21-01-2019 17:44
Hier dacht ik dus ook aan. Een glas sinaasappelsap lijkt mij slechter voor het gebit dan fanta. Hij heeft overigens nog niet echt flinke tandjes, dus het zal nog wel meevallen nu.

Ook het melkgebit moet je goed verzorgen.
Bloemedame schreef:
21-01-2019 17:44
Hier dacht ik dus ook aan. Een glas sinaasappelsap lijkt mij slechter voor het gebit dan fanta. Hij heeft overigens nog niet echt flinke tandjes, dus het zal nog wel meevallen nu.

Waarom vergelijk je het met sinaasappelsap en niet met water?
marriette87 schreef:
21-01-2019 17:41
Dat koolzuur slecht is voor je tanden had ik nog nooit gehoord en blijkt ook niet waar: https://gezondnu.nl/dossiers/gezondheid ... je-tanden/

"Dat frisdrank slecht voor je tanden is klopt als een bus, maar geldt dat ook voor koolzuur? Het juiste antwoord is: nee. Dat zit namelijk zo. Hoe lager de pH-waarde, hoe zuurder. De zuurgraad in je mond heeft meestal een pH-waarde van 7 en dit is neutraal. Hoe lager de zuurgraad in je mond, hoe groter de kans op schade aan je gebit. Aan cola wordt bijvoorbeeld fosforzuur met een zuurgraad van rond de 3 toegevoegd en je raadt het al: dat is inderdaad slecht voor je tandglazuur.

Koolzuur is van zichzelf een zwak zuur. Als je bruisend water drinkt zal dit voor een kleine daling in de pH-waarde in je mond zorgen. Speeksel neutraliseert dit meteen en daarom is de kans dat je tanden beschadigen héél klein. Het is dus niet de koolzuur waar je voor op moet passen, maar de andere zuren in frisdrank. Britse onderzoekers ontdekten dit door tanden een tijdje te bewaren in verschillende koolzuurhoudende dranken. Vooral ijsthee en energiedrankjes bleken de tanden geen goed te doen. Aan de tanden in bruisend water veranderde daarentegen niets."

Appelsap is dus een stuk slechter dan een glas cola light!
Jouw conclusie klopt niet.
Hier vergeleek men bruisend water met frisdrank en zo liet men zien dat het koolzuur zelf (in bruisend water) geen kwaad kon.
Dat betekent niet dat de combi niet slecht zou zijn. En verder staat er toch echt dat cola, oa door de lage zuurgraad, slecht voor het gebit is.

In topic: als je erachter staat hoef je je niet te verdedigen.
Maar no way dat mijn 2 jarige Fanta kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je erover moeten discussiëren? Als ze het een keer gezegd hebben en daarna weer, attendeer je hen er gewoon op dat je het de eerste keer ook gehoord hebt maar het schijnbaar niet relevant genoeg vond om iets te wijzigen.

Ik val trouwens bijna van mijn stoel af om te lezen dat een glaasje frisdrank ‘Tokkie’ kan zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Vanaf dat ze 1 waren al ranja in een beker. Wist niet dat dat niet mocht.
Ze zijn volwassen en hebben nog nooit een gaatje gehad.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
21-01-2019 18:00
Waarom vergelijk je het met sinaasappelsap en niet met water?
Omdat ik het vergelijk met een gezond natuurlijk fruitdrankje. In sinaasappelsap zit veel meer vitamines dan water.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-01-2019 17:58
Ook het melkgebit moet je goed verzorgen.
Ik zeg hiermee ook niet dat ik zijn tandjes niet poets
Alle reacties Link kopieren
ik vind Fanta met 2 1/2 echt wel te vroeg hoor. Sowieso frisdranken horen niet bij jongere kinderen.
Ik heb ze zolang mogelijk weggehouden van frisdranken (met prik ) en zo lang mogelijk überhaupt van zoete drankjes ..het is niet nodig.. En zeker Fanta niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven