10 jarige zoon en youtube

22-01-2019 08:51 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Hier het zoveelste schermtijd topic.
Mijn zoon is verslaafd aan die stomme youtube filmpjes. Soort van funniest videos waar je proberen moet niet te lachen.
En videos waar je naar fortnite gamers zit te kijken.
Ik merk dat ik eigenlijk een beetje een regel voor mezelf zoek.
Hij is de laatste tijd erg boos en negatief. Vooral naar zijn jongere zusjes. Eigenlijk heb ik het idee dat youtube hier toe bij draagt maar ik weet dat als ik het ga beperken, het hier ook niet echt gezelliger wordt.
Wie struggelt hier ook mee en hoe lossen jullie dit op?
Nu laat ik hem ongeveer een uurtje per dag op de ipad doen wat hij wil en daarnaast kunnen ze savonds nog gewoon tv kijken als ze dat willen.
Ik heb nog twee kleinere kinderen en ik wil niet dat die dat soort domme zooi zien.

Kan iemand mij vertellen dat wij het ok doen.

Ik wil de sfeer in huis graag verbeteren maar weet niet hoe.
Juist loslaten of juist niet?

Alvast bedankt voor t meedenken
Misschien denkt hij wel net zo over de programma's wie jij kijkt. Ik vind je heel raar denken over die filmpjes en het kijkgedrag van je zooi. Of mocht je vroeger ook geen Funniest Home Video's kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat YouTube het ‘nieuwe’ tv kijken is. Misschien moet je het eens van de andere kant proberen te bekijken, jij kijkt op tv ook programma’s die je leuk vindt. Je kind kijkt de programma’s die hij leuk vindt op YouTube. Zolang het redelijk onschuldige filmpjes zijn zie ik er niet zoveel kwaad in eerlijk gezegd.
Mijn kinderen leren heel veel van YouTube. Geef je zoon een eigen iPad en laat hem zoveel kijken als hij wil...
Door de keuzes van je kind te degraderen, krijg je een gedegradeerd kut kind.

Hetzelfde als ouders die over speelgoed van hun kinderen praten dat het troep is. Het is het enige dat een kind écht bezit. En die ouders noemen het troep. ‘Ruim je troep op!’ ‘Je kamer is een zooi!’ ‘Zo lekker ff die troep in de kast uit het zicht’.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een eigen ipad. Maar als ik hem laat kujken wat hij wil. Dan zit hij daar continu op.
Heel rustig is het hier dan en hij zal er gelukkig van worden maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Geef hem een voetbal, dan kan hij eens buitenspelen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie kinderen in de gelijke leeftijd?
Als ik het helemaal loslaat dan zouden ze hier de hele dag achter een scherm zitten. Dat is toch niet de bedoeling?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: duidelijk regels wat hij wél moet doen. Hoe hij zijn vrije tijd wil invullen is dan zijn eigen zaak. Als hij echt zo vreselijk geboeid wordt door filmpjes dan zal dat wel bijdragen aan zijn ontwikkeling.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 6 kijkt ook van die domme filmpjes, ik laat hem gewoon.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
22-01-2019 09:06
Door de keuzes van je kind te degraderen, krijg je een gedegradeerd kut kind.

Hetzelfde als ouders die over speelgoed van hun kinderen praten dat het troep is. Het is het enige dat een kind écht bezit. En die ouders noemen het troep. ‘Ruim je troep op!’ ‘Je kamer is een zooi!’ ‘Zo lekker ff die troep in de kast uit het zicht’.
wauw, dit is bij mij nog lang niet aan de orde maar ik hoop dat ik het onthou

maar goed TO, wat heb je zelf al geprobeerd?

iets verbieden is 1 optie, maar je kunt ook wel gewenst gedrag meer stimuleren bijvoorbeeld
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is net 8 en mag ook gewoon YouTube kijken Echter hou ik wel in de gaten wat ze kijkt en mag ze ook niet heel de dag op een tablet/telefoon/tv kijken. Meestal kijkt ze 's avonds na het eten tot ze naar bed gaat eventjes of soms even om tussendoor uit te rusten.

Moet er wel bij zeggen dat we de moeilijkste niet zijn daarin, maar dat is ook omdat ze heel veel buitenspelen en ons meisje ADHD heeft en soms gewoon écht haar rustmomenten hard nodig heeft.

Uiteraard let ik wel op wát ze kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je wel! En de reacties hierboven niet. Weten jullie wel wat er allemaal op YT staat??!

YT is echt een vergaarbak van ongelofelijke shit filmpjes waarvan ik hóóp dat mijn kinderen ze nooit te zien zullen krijgen. En natuurlijk staat er ook een heleboel goeds en leerzaams op, maar hé, 1 muisklik verder en je belandt in een stroom van zooi. En ja, dat kijken kinderen ook. En geen filter is 100% bestand hiertegen.

Het is heel lastig als ouder omdat je ze graag vrijheid en vertrouwen geeft, maar je wilt ze natuurlijk ook behoeden voor die bende.

Dus ik zou zeggen: praat erover. En laat hem jou zien wat hij zoal kijkt. Verder geen tips, mijn kinderen zijn een stuk jonger.. Dus dan is het wel makkelijker in de gaten te houden wat er precies gekeken wordt.
Alle reacties Link kopieren
Met vriendelijkheid en waardering lok je een kind het meeste naar je toe, vergeet dat niet. Je moet dan wel eerst duidelijk maken wat je het liefste ziet. Als je altijd loopt te mopperen dan wil hij uit je buurt want dat heeft hij al 1000+ keer gehoord.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
valalis50 schreef:
22-01-2019 09:12
Zijn jullie kinderen in de gelijke leeftijd?
Als ik het helemaal loslaat dan zouden ze hier de hele dag achter een scherm zitten. Dat is toch niet de bedoeling?


Nee mijn kind is 2. Maar of hij 2 of 10 is, als ik zeg dat wat hij doet dom is, zal hij zich dom voelen.
Alle reacties Link kopieren
valalis50 schreef:
22-01-2019 09:12
Zijn jullie kinderen in de gelijke leeftijd?
Als ik het helemaal loslaat dan zouden ze hier de hele dag achter een scherm zitten. Dat is toch niet de bedoeling?
Ik kan zelf absoluut niet uit ervaring spreken, want ik heb geen kinderen. In mijn omgeving is er wel een soortgelijk geval. Jongetje kijkt alleen maar youtube, zit alleen maar op de playstation en komt bijna niet buiten. Je kunt inderdaad niets verbieden, want dan krijg je heisa (lees ik van anderen en lijkt me logisch), maar op z'n minst stimuleren om iets anders te doen lijkt me het minste wat nodig is. Samen spelletjes spelen, buiten spelen.. Nogmaals, ik heb geen kinderen, maar dit is wat ik in mijn omgeving zie en ik houd m'n hart vast voor die jongen, die groeit dicht en heeft amper vriendjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee voor goede tips.
Mijn zoon is 7 en mag beperkt op de iPad.
Het enige wat hij wilt kijken zijn minecraft filmpjes.

Bij het woord “nee” breekt de hel los hier.
En gesprekken over iPad, tv, laptop (alle beeldschermen dus) eindigd in ruzie en boos gedrag vanuit zijn kant.

Hij mag er overigens wel elke dag een uurtje ongeveer op, in het weekend soms wat langer.
Maar ik gebruik het ook als straf.
Brutale mond? Geen iPad meer.
Alle reacties Link kopieren
En denken jullie ook om de nekjes en ogen?
Teveel op de tablet is slecht voor de nek (want voorover gebogen) en al helemaal slecht voor de ogen. Steeds meer kinderen worden bijziend door te veel en te lang op de tablet (want te dichtbij en ogen kijken te weinig ver weg) Google maar eens, er komen steeds meer onderzoekjes naar.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens met hem meegekeken?
Ik zou een keertje meekijken om me eens te verdiepen in wat hij leuk vindt en is het gewoon "flauwekul "laat die jongen lekker gaan. Gaan de filmpjes wat jou betreft te ver praat er dan met hem over.
Wat betreft zijn gedrag dat kun je bespreken op het moment dat hij dat gedrag vertoont, dat hoef je niet te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal! Mijn zoon van 9,5 kijkt ook het liefst filmpjes van gamers die fortnite spelen. Hij wilde ook altijd GTA filmpjes kijken maar die zijn zo ‘echt’ en bloederig, dat mag hij niet. Maar ik vind die filmpjes ook superstom met van die schreeuwende gasten die een spelletje doen. Maar ik accepteer wel dat dit nu eenmaal bij deze tijd hoort en dat dit idd het nieuwe tv kijken is. Gelukkig speelt mijn zoon ook heel graag buiten, maar als ik hem helemaal loslaat denk ik dat hij ook rustig een hele dag achter de tablet zou kunnen zitten. Daarom beperk ik dus wel de schermtijd (‘s ochtends van opstaan tot ontbijt en na 17.00 uur tot avondeten).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn zoon van 9 geen schermtijd. Wel zijn er momenten dat het allemaal uit is (maaltijden, huiswerk, bedtijd). Daar laat ik ook echt geen ruimte.
Verder geen restricties. Als het echt te erg wordt bespreek ik het met hem.
Verder maak ik bewust tijd om samen dingen te doen die hij leuk vindt. Zolang hij dan gelijk zijn schermpjes laat liggen is het prima. Ik bak en kook vaak samen, gaan erop uit, of kijken samen naar een film of tvprogramma, spellen spelletjes, lezen samen (ieder in eigen boek).
Daarnaast kijk ik ook regelmatig mee waar hij naar kijkt. We kijken dingen van stuktv geregeld samen maar ook andere filmpjes.
Ook op de PlayStation spelen we 1 spel echt samen, dat spelt hij ook echt niet alleen want dan mis ik dingen. En ik luistert echt als hij vertelt over fortnite enz.
Het is gewoon hun wereld en daarmee dus ook onderdeel van mijn wereld.
Verdiep je wat meer in zijn wereld, dat levert veel op en tegelijktijd heb je echt wel invloed over wat er gekeken wordt zonder dat je het moet verbieden.
Mijn kinderen zijn inmiddels 14 en 15. Ik heb hun iPad gedrag niet echt gecensureerd en ook niet aan banden gelegd. En als ze me iets willen laten zien, dan kijk ik enthousiast met ze mee.

Los van wat er op internet en YouTube allemaal voor ranzigs te vinden is: als ze ergens op stuiten wat hen niet boeit, zeggen ze IEUWW en gaan ze weer door met een ander filmpje.

Kinderen moeten al zo ontzettend veel, zeker voor hun eigen gevoel. Plemp daarbovenop nog eens een heleboel "mag-niet" en ze hebben het gevoel dat ze zelf nergens over gaan. En dat is nu juist wat je niet zou moeten willen als ouder. Kinderen moeten leren om de regie over hun leven te nemen en te kunnen nemen. Daar hebben ze wel wat hulp bij nodig, dat gaat niet vanzelf, maar dat gaat niet lukken met 24/7 moeten en niet mogen.
Alle reacties Link kopieren
Als kind wou ik graag het gevoel hebben dat veel groter was en kon vliegen dus hele uren stond ik op stoelen en probeerde op een kast te klauteren om dan van grote hoogte naar beneden te kunnen kijken. En buiten was ik bezig aan een touw te bungelen die ik tussen een boom en een lantarenpaal had gebonden. Je keek dan vanuit een ander perspectief naar alles.

Van zo'n filmpje kan ik me iets dergelijks voorstellen omdat ze je de suggestie geven dat je kan zweven en een enorme macht hebt. Ze zijn met bepaalde technieken gemaakt die vroeger nog niet bestonden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
movingmountains schreef:
22-01-2019 09:25

Maar ik gebruik het ook als straf.
Brutale mond? Geen iPad meer.
Lever jij je telefoon en iPad ook in als je ruzie met je partner maakt?
Ik snap dit soort straffen nooit. Maar goed ik zie het nut van straffen ook echt niet, heeft echt niets met elkaar te maken. Het komt op mij altijd over als een ongelijke machtsstrijd.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-01-2019 09:04
Mijn kinderen leren heel veel van YouTube. Geef je zoon een eigen iPad en laat hem zoveel kijken als hij wil...
Kijken zoveel hij wil? Hoezo? Het is toch prima er een limiet aan te geven? Hier kijken ze na het avondeten een uurtje ongeveer en that's it. Vind ik wel genoeg (kinderen iets jonger dan zoon van TO). Ze leren veel van youTube...dat is maar net wat ze kijken toch? Er zullen vast leerzame dingen zijn, maar ook genoeg onzin filmpjes. Wat heus niet direct slecht is om te kijken, maar je hoeft dat toch ook niet 'onbeperkt' te doen?
tulpje21 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 10:00
0.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven